Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 21 по 30 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 31 серпня.

Урок. Конспект уроку з біології для 7-го класу на тему "Різноманітність земноводних. Значення земноводних у природі та житті людини".

Про матеріал

Тема:Різноманітність земноводних. Значення земноводних у природі та житті людини.

Мета: виявити значення земноводних у природі та житті людини; виховувати дбайливе ставлення до тварин; розвивати логічне мислення та навички визначення систематичного положення тварин; здійснювати природоохоронне й екологічне виховання; знати види земноводних, які є рідкісними;

Обладнання:фотографії земноводних, мультимедійна презентація «Різноманітність земноводних», малюнки «Царівна жаба», 3 листки ватману, клей, кольорові олівці, роздатковий матеріал.

Хід уроку.

1.Актуалізація опорних знань учнів.

Вправа «Впіймай помилку». Робота з віршованими рядками.

Завдання: знайдіть біологічні помилки у вірші, обґрунтуйте їх.

Підслухана розмова

Раз на березі ставочка

Стрілись дві кумасі

Й під вербою в холодочку

Кумкали, горласті.

А були оті кумасі

Дві такі брехухи,

Що від брехонь їхніх хвацьких

Просто в'яли вуха.

-Кум-кума, ви сама

Вийшли погуляти?

Ой сама, мого дома нема,

  • - Пішов полювати.
  • -Ходить завше бідний тато
  • -На те полювання –
  • -Просять їсти жабенята
  • -З вечора до рання.
  • - - Ну , а ваші справи як,

Дорога кумасю?

  • - -Та живу собі так-сяк,

Як коли удасться.

Ось і нині уночі

Повік не стулила:

Зуб болів і у плечі

Задньому крутило.

Лиш під ранок стихнув біль –

Тільки б і поспати,

Але ранок на порі,

Мушу уставати.

Доглядати діточок, -

В мене їх десяток!

На зелений бережок

Вивести гуляти.

Вчора старший мій синок –

Вісім днів від роду –

Пострибав на бережок,

Та й упав у воду!

Мали клопоту тоді

Відкачать малого,

Із легенів літр води

Витрясли у нього.

  • -А мій старшенький син Квак
  • -Ой до їжі ласий!
  • -На хрущі він має смак
  • -Й черв'яки-ковбаси.
  • - А молодшенький син мій
  • - Полюбляє мухи,
  • - Бджіл і шершнів, і джмелів
  • - Теж хапа щодуху.

А середній мій Квашко

Здохлих мух об' ївся,

А до того до всього

Ще й води обпився.

Бешкетує день при дні.

Бабуня Ропуха

Вчора радила мені

М'яти йому вуха.

Ну то як вам, друзі милі,

Вся оця розмова?

Чи багато в вас довіри

Кожному їх слову?

1.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Вчитель: «До «Чарівної скриньки» потрапили тварини, яких потрібно дослідити. Їм не звикати до лабораторних досліджень. Важко навіть назвати всі відкриття, якими людство зобов'язано дослідам і спостереженням над цими тваринами. На знак пошани за неоціненні заслуги цього малопомітного створіння в наукових дослідженнях у Парижі біля інституту Пастера споруджено пам'ятник. Ви знаєте, хто це? Так саме жаби зробили неоціненний вклад в розвиток науки.»

Повідомлення теми і мети уроку.

Ш. Вивченя нового матеріалу.

1.Різноманітність земноводних.

Вчитель: Урок ми проведемо у вигляді засідання вченої ради інституту Батрахології.

-Що вивчає наука батрахологія?

На уроці ми будемо працювати у трьох лабораторіях:

1 - Хвостаті земноводні

2 - Безхвості земноводні

3 – Безногі земноводні.

Завдання групам:

Прочитайте текст підручника с.82-83, дайте характеристику ряду земноводних. Назвіть представників даного ряду.

На уроці кожна група бере участь в оформленні плаката «Знайомі незнайомці». (В конвертах заготовки: фото представника ряду, цікавинки, жабки-характерні особливості ряду, загадка).

На уроці працюють фотокореспонденти, які готують до випуску газети:

«Стоп-кадр», «Рідкісні земноводні».

2.Групи звітують про виконану роботу, заповнюють схему «Земноводні» (перегляд слайдів), прикріплюють картку 1, жабки з характерними ознаками відповідного ряду до плакату «Знайомі незнайомці».Два учні беруть участь в оформленні газети «Стоп-кадр».

Земноводні


Хвостаті Безхвості Безногі

Саламандра плямиста Жаба трав'яна Кільчаста черв'яга

Тритон звичайний Жаба ставкова Китайський рибозмій

Тритон гребінчастий Ропуха сіра

Тритон альпійський Ропуха очеретяна

Тритон карпатський Жаба прудка

Квакша звичайна

Кумка звичайна

3.Значення земноводних у природі та житті людини.

Вчитель: у нас на уроці присутні науковці, які розкажуть про значення земноводних у природі та в житті людини. Уважно слухайте і записуйте у зошитах про позитивне і негативне значення земноводних.

“Історик”.

Земноводні відомі людині з давніх-давен. Величезну роль в нашому житті і житті нашої планети відіграють жаби, яких людина зневажає. Ще в Біблії описано про одну із кар на Єгипет нашестя жаб (зачитує з Біблії).

У середньовіччя з'явився переказ про те, що таємничий дракон, який живе в підземеллі, періодично вилазить на поверхню землі і приносить людям нещастя. Коли траплялися повені, розливи рік, бурхливі потоки води виносили на поверхню землі протеїв. В Югославії їх називають таємничими Ольмами. Ці незвичайні на вигляд тварини викликали страхи в людей, і вважалося, що бурі, урагани, зливи, повені викликали ці тварини.

Жабу зображено на гербі держави Домініка.

Письменник-фантаст Олександр Бєляєв написав роман “Людина-амфібія”. Головний герой – Іхтіандр – людина, яка може жити під водою й на поверхні землі.

Пригадайте казки, де героями є жаби: “Царівна-жаба”, “Жаба-мандрівниця”, «Жаба та віл», «Бузько і жаби» і т.д.

“Медики”.

Люди хворіли завжди. І в усі часи людська думка наполегливо шукала засобів і можливостей врятувати людей від хвороб і страждань. Віра в чудодійні властивості жаб (ліків, виготовлених із цих тварин) іде з дуже давніх часів й існувала дуже довго. Не було, напевне, жодного знахаря або чаклуна, шарлатана-аптекаря чи шахрая-лікаря, які не використовували жаби у своїй діяльності.

Ось рецепт х1х століття:” жаба одразу зупиняє кровотечу з носа, якщо її прикласти за вуха і тримати, затиснувши в руці, доти, доки вона зігріється, або покласти під пахву, або почепити на шию хворому”.

Останнім часом земноводні почали використовувати як джерело видобування отрути для виготовлення ліків. З навколовушних залоз однієї особини зеленої ропухи дістають 58 мг сухої отрути, з якої можна виготовити 30-60 доз ліків, що посилюють дихання і кровообіг людини.

У народній медицині Китаю та Японії здавна використовували сибірську жабу. Особливо цінили китайці “жир жаби” – розбухлі яйцепроводи. Японці готували із жаб препарати для лікування пухлин.

Отруту ропух у східній медицині використовували в разі кровотеч, виразок. Про лікувальні властивості отрути ропух знали і в інших країнах. Аргентинців вона рятувала від зубного болю, але передозування отрути призводить до трагічних наслідків..

У народній медицині використовують сушену ікру гостромордої жаби для лікування рожистого запалення обличчя.

Отруйні виділення жаб-дереволазів використовують як анальгетики; рекомендують пацієнтам після перенесення інфаркту міокарда.

Тубільці Центральної та Південної Америки змащують жаб'ячою отрутою наконечники стріл для полювання, ця отрута є дуже небезпечною для людини.

Земноводні також є зручним об'єктом для дослідів по пересаджуванню органів. Ще в 1946 році вчений М.П.Синицин опрацював на жабах методику пересаджування у хребетних тварин серця.

В 1973 році в Австралії була знайдена жаба, у якої ікра, а потім пуголовки і маленькі жабки розвивалися в шлунку. В організмі пуголовків виробляється особлива речовина у вигляді слизу, під дією якої клітини шлунка, що виробляють шлунковий сік, “виключаються” і виділення шлункового соку припиняється. Вчені вивчають властивості речовин, що виділяють пуголовки. Якщо вдасться отримати такі речовини, то можна буде лікувати хворих з виразковою хворобою шлунка.

Але жаби можуть бути переносниками небезпечного захворювання людини туляремії, є проміжними хазяїнами червів-паразитів.

“Фізіолог”.

Жаби – постійні помічники вчених, які збагатили своїми дослідженнями науку. Протягом багатьох століть жаби служили і служать зоологам, анатомам, фізіологам, лікарям, фармакологам. Досліди видатних італійських вчених Луїджі Гальвані і Алесандро Вольта, проведені в ХУШ столітті на жабах, привели до відкриття гальванічного струму. Першими хребетними тваринами, які здійснили політ у космос, були жаби.

Уже понад сто років жаби “працюють” на людину як класичні лабораторні тварини. Коли І.М.Сєченов випустив книгу “Рефлекси головного мозку” в 1863 р., йому загрожувало судове покарання, то на питання, кого з адвокатів він має намір залучити як захисника, він відповів:” Навіщо мені адвокат? Я візьму із собою на суд жабу і пророблю перед суддями всі мої досліди, нехай тоді прокурор спростує мене!”.

Жаби були постійним об'єктом досліджень знаменитого французького фізіолога Клода Бернара (1813 – 1878).

Вважають, що йому першому прийшла думка про відкриття пам'ятника жабам. Пам'ятник відкрили ще в кінці ХІХ століття в прославленій Сорбоні – Паризькому університеті. Так вчені віддячили своїм помічникам – жабам – за участь в багатьох важливих дослідженнях і наукових відкриттях.

Ще один пам'ятник тваринам був поставлений в Токіо. Студенти-медики спорудили цей пам'ятник, коли число жаб, які послужили на благо науки, досягло 100 000.

“Еколог”

Земноводні є кормом для деяких тварин, у тому числі хутрових та інших цінних звірів, птахів і навіть риб. Для норки та чорного тхора земноводні становлять третину раціону, а для єнотовидного собаки – до 65%. Земноводними (дорослими і пуголовками) живляться журавлі, лелеки, качки та інші корисні птахи. Деякі промислові риби (сом, щука, окунь) поїдають жаб, особливо коли ті зимують у водоймах.

Отже, земноводні є важливою ланкою в природних ланцюгах живлення і тому відіграють значну роль у різних біогеоценозах і взагалі в біосфері.

Вилучення якоїсь однієї ланки з цього ланцюга порушує рівновагу в природі, а це призводить до масового розмноження комах-шкідників та інших негативних наслідків.

Чисельність земноводних, як примітивних наземних хребетних, залежить також від різних абіотичних факторів середовища. Ці тварини вразливі до забруднення навколишнього середовища, зокрема гостро реагують на отрутохімікати.

Міжнародною спілкою охорони природи занесено до Чрвоної книги 33 види амфібій, що становить 2% світової фауни. До Червоної книги України занесено: саламандру плямисту, тритона карпатського, тритона альпійського, ропуху очеретяну, жабу прудку.

У Швейцарії під час розмноження жаб у місцях їх масової міграції на шосе ставлять дорожні знаки із зображенням жаби. А в Угорщині споруджено для їх міграцій спеціальні тунелі.

“Промисловці”

У деяких країнах Європи, Азії, Америки та Австралії жаб споживають в їжу. Ставкову жабу здавна так і називають – їстівною. Їх видова назва “ескулента”, що в перекладі з латинської означає “їстівна”. Народи, які їдять жаб, віддають перевагу ставковим. М'ясо в них дійсно дуже ніжне, як в молодого курчатка. Але, як стверджують знавці, звичайні трав'яні жаби яких ми часто зустрічаємо в полі, лісі, ще смачніші. Їх відловлюють в природі або розводять на промислових фермах.

В деяких країнах існують ферми з розведенням окремих видів саламандр, жаб.

В Азії як їстівну розводять індійську тигрову жабу.

В Японії вживають в їжу велетенську саламандру. Поряд з любим тритоном чи жабою ханзакі – велетень (метр-півтора довжина тіла). І вага вражаюча 8-10 кг. М'ясо в цих саламандр смачне, на них полюють. Залишилося їх дуже мало, особливо в Японії.

В Африці в їжу використовують жабу-голіафа. Це сама велика з жаб – 33 см. А одна піймана в Анголі, була довжиною 40 см, вагою 5 кг.

А жаба-бугай (Північна Америка) є “мисливською дичиною”, на яку полюють за допомогою сіток, вудок та відстрілюють шротом. Задні кінцівки вважаються делікатесом. Довжина цих жаб 20см.

В Південній Америці часто, якщо недоступна осетрова ікра, подають до столу...жаб'ячу. Але бувають випадки отруєння, коли суп варили із ікри жаби-аги.

В акваріумах часто можна побачити “дракончиків”. Це аксолотлі, личинки амбістоми. Батьківщина їхня – Америка.

Земноводні знищують чисельність комах. Так, тритони знищують у великій кількості комарів, які надокучають людині і тваринам, переносять збудників багатьох небезпечних захворювань. Протягом однієї доби один тритон знищує 18-20 личинок комарів.

Велику користь сільському і рибному господарствам приносять кумки і ропухи. Кумки поїдають у лісах і на луках багато личинок бабок, листогризів, жуків-плавунців, довгоносиків, попелиць.

Ропухи полюють на комах. Вони живляться переважно комахами, які є шкідниками сільськогосподарських культур (довгоносики, дротяники, хрущі, листоїди), і шкідливими слимаками.

В ряді країн жаби успішно акліматизовані і приносять неабияку користь. Жабу-агу з Південної Америки завезли на Гавайські, Філіппінські острови, в Нову Гвінею, на Ямайку для знищення на цукрових плантаціях личинок травневих хрущів.

В пустелях Центральної Австралії живе пустинна австралійська жаба. Тіло її кулеподібно роздувається від переповнення водою. Воду тварина запасає у великих підшкірних порожнинах тіла. Місцеві жителі відшукують цих жаб в пустелі і використовують їх запаси питної води.

Перспективним напрямом біотехнології є клонування організмів. Вченими розроблено методику клонування організму шпорцевої жаби.

“Біонік”

Око жаби не вловлює деталей рухомої істоти: ніг, крил. Воно сприймає контури рухливої комахи і реагує на це. Така вибіркова здатність ока жаби зацікавила вчених. В лабораторіях багатьох країн стали створювати його електронні аналоги. Звернули на нього увагу і конструктори автоматів. Вони використали цей принцип для сортування листів. Сортування листів за адресами на почтамтах доручили автоматові. Для полегшення його роботи ввели цифрову індексацію.

В пам'яті автоматичного сортувальника листів є набір еталонів. Номер кожного листа автомат прочитує, порівнює з еталоном, при співпаданні їх направляє у відповідну камеру.

На основі вивчення будови і функціонування органа зору жаби біоніки створили прилад ретинатрон, який на аеродромах разом із радіолокаторами дає змогу добре розрізняти рухомі об'єкти (літаки), стежити за ними.

“Метеоролог”

Жаби дуже чутливо реагують на найменші зміни в атмосфері. Цю їх особливість давно використовують африканські племена, яким важливо знати, коли почнеться сезон дощів, щоб вчасно підготувати до нього житла і посіви.

Перед сезоном дощів деревні жаби виходять з води і вилізають з води для метання ікри.

Люди здавна помітили: озерні жаби виходять на берег – бути дощу.

-Жаби стрибають на березі, посилено квакають – протягом півдоби буде дощ.

-Голосно кричать – можна чекати гарної погоди.

-Мовчать або вурчать – перед похолоданням.

-Озерні жаби вилазять на берег – буде дощ.

-Жаби-квакші вилазять на дерево або кущі – протягом доби збережеться ясна, тиха погода.

-Шкіра жаби чорного кольору – на дощ, жовтуватого відтінку – на погоду.

-Жаби голосно квакають, а потім раптово замовкають – перед похолоданням. Багато жаб на стежках – на дощ.

-

“Народознавці”.

Деякі земноводні є своєрідним “сільськогосподарським календарем”, вони вказують людям, коли починати роботу:

-закумкала жаба – можна садити кукурудзу.

-Жаба кваче – овес скаче: “Сій мене!”.

Але не завжди народні уявлення про різні явища природи були правильними. Це стосується жаб, до яких інколи ставилися негативно.

-Не показуй на жабу пальцем – заболить спина.

-Не можна жаби бити, бо мати умре.

-Не бери жаби в руки, бо на руках з'являться бородавки.

-Коли жаби лізуть через поріг у хату і кумкають – на мерця.

-Жаба перелізе дорогу – на зле.

Прислів'я і приказки.

-Аби озеро, а знайдеться жаба, що буде квакала.

-Дмись, жабо, дмись, а волом не будеш.

-Жаба і на вола рот роззявляє.

-Жаба кричить, верещить, а кухар на рожні до кухні її тащить.

-Жаба мала, а рот великий.

-Кожна жаба своє болото хвалить.

-Коваль коня кує, а жаба собі ногу підставляє.

-Наступи на жабу, то й та квакне.

-Роздайся, море, жаба лізе.

-Не дав Бог жабі хвоста, а то б усю траву потолочила.

Скільки є цікавих загадок про земноводні.

Учні відгадують загадки і прикріплюють до плакату «Знайомі-незнайомі».

Хто всю зиму міцно спить,

А весною все кричить

І властивість добру має –

Людям воду очищає?

(Жаба)

Кавалер галантний

Плаває круг дами,

Гребінь виставляє,

Хоч чуба й не має.

(Тритон)

Хоч мене й не видко,

Я твоя сусідка,

Тобі вірно помагаю,

Твій город охороняю

Від личинок і жуків,

Черв'яків і слимаків.

Я – твій друг, а друзів ти

Маєш завжди берегти.

(Ропуха)

-Наступи на жабу, то й та квакне.

-Роздайся, море, жаба лізе.

-Не дав Бог жабі хвоста, а то б усю траву потолочила.

ІУ. Узагальнення знань.

На магнітній дошці складання схеми “Значення земноводних”.

Значення земноводних


Позитивне Негативне

Живляться комахами-шкідниками У ставкових господарствах

культурних рослин. знищують мальків риб.

Знищують переносників захворювань Можуть бути переносниками

людини. небезпечного захворювання –

Служать їжею для інших тварин. туляремії.

Людина споживає м'ясо деяких Є проміжними хазяїнами

земноводних. червів-паразитів.

Джерело отримання отрути для

медицини.

Об'єкти медико-біологічних

досліджень.

У. Закріплення вивченого матеріалу.

Кейс-завдання «Художник»

Нещодавно в одному з художніх музеїв відбулася виставка картин. Особливо цікава була картина юного художника Загорулька «Красуня-жабка». Всі картини були придбані музеєм, крім цієї. Юний художник був у відчаї. –

- Чому картина не привернула увагу знавців зоології?

-Що би ви порадили юному художнику?

-Як би ви пояснили причину з наукової точки зору?

(Малюнок фантастичного земноводного).

2.Ромашка Блума.Предстаники від кожної групи вибирають по 2 пелюстки і дають відповідь на запитання.

Запитання:

1. Прості.

Назвати жабу, яка виношує ікринки у себе на спині.

2.Уточнююче.

Чи стверджуєте ви, що ропухи корисні?

3.Інтерпретаційне.

Чому люди в давнину кидали жаб у молоко?

4.Практичне.

Що потрібно робити для попередження загибелі жаб у період розмноження навесні?

5.Творче.

Що було б, якби зникли всі земноводні?

6.Оцінююче.

М'ясо велетенської саламандри дуже смачне. До чого призводить масовий вилов цих тварин?

7.Вгадай назву тварини.

Мкаук, Упохра, Фаголі.

8.Вправа «Хто зайвий?».

З переліку тварин вибрати зайвих. Відповідь аргументувати.

Жаба озерна, ропуха сіра, саламандра плямиста, кумка звичайна.

Тритон альпійський, саламандра велетенська, жаба-ага, тритон звичайний.

Ропуха очеретяна, жаба бугай, китайський рибозмій, квакша звичайна.

Домашнє завдання. Вивчити різноманітність і значення земноводних , скласти кросворди «Різноманітність земноводних».

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
rtf
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
13 січня
Переглядів
148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку