Якщо ви вже мандрували сторінками Інтернету в пошуках відповіді на питання "Що таке «квест?», то швидше за все потрапили на таку відповідь:
• Квест (від англ. quest - пошук, пошуки пригод) - аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями
Для чого проводити квест?
По-перше, і дорослі, і діти люблять змагання, а квест – це і є змагання, яке поєднує в собі спортивний азарт й інтелектуальний розвиток, проблемні завдання - з елементами рольової гри.
По-друге, квест надає можливість гравцям детально дослідити тему та творчо підійти до звіту про виконану пошукову та аналітичну роботу.
По-третє, цікава гра у команді, можливість задіяти сили кожного гравця для досягнення загального результату мають велике навчальне значення.
Перебіг квесту відбувається за схемою:
• визначається тема, мета, завдання квесту;
• учні об'єднуються в групи;
• кожна група отримує назву та своє завдання;
• результат виконання завдання група представляє в маршрутному листі.
Квест «Екологічний всюдихід»
Мета: розвивати пізнавальні інтереси і потреби учнів в вивченні флори і фауни планети Земля, сприяти становленню світогляду, вмінню застосовувати свої знання на практиці.
Завдання:
Обладнання: карточки з запитаннями для конкурсів на зупинках «Незвичайні назви», «Знайди вірну відповідь», «Біологічні фразеологізми», «Походження культурних рослин», «Рослини з легенд», «Хто це? Що це?», «Екзотичні фрукти», «Правила поведінки в природі», «Бувалі туристи»; політична карта світу; маршрутні листи; маршрут подорожі; вивіски з назвами зупинок.
Учасники: діти віком 11 – 14 років.
Хід квесту
Участь у квесті беруть дві (три) команди по п’ять учнів в кожній. Дітям пропонується здійснити захоплюючу подорож на «екологічному всюдиході». В подорож по заданому маршруту команди відправляються з зупинки «Станція». Команди обирають капітана, називають свою команду. складають вітання. Вчитель роз'яснює правила проведення квесту. Після привітання команди по сигналу починають рухатися по маршруту.
Примітка! Рух команд по зупинкам має бути розписано вчителем. Маршрути руху команд не повинні збігатися, щоб учасники гри не зустрічалися на зупинках.
Команди рухаються зупинками:
На шляху проходження у дітей повинні бути дві обов'язкові зупинки:
На кожній зупинці команди виконують завдання і за відповіді отримують бали, які заносяться в маршрутний лист.
На зупинках знаходяться інструктори (учні гуртка старшої групи або педагоги). Перемагає та команда, яка приходить на кінцевий пункт маршруту – «Станція» з найбільшою кількістю балів.
Зупинка. «Незвичні назви»
Командам роздаються аркуші з тестовими завданнями. Гравці радяться і відмічають правильний варіант відповіді. Учасники мають відповісти на 16 запитань, кожна правильна відповідь оцінюється в 0.5 бали. Максимальна кількість балів – 8.
1. Землерийка: а) миша; б) кріт; в) змія. |
9. Тупик: а) тюлень; б) птах; в) дерево.
|
2. Карибу: а) олень; б) чагарник; в) павук. |
10. Ківі: а) птах; б) антилопа; в) риба.
|
3. Криль: а) птах; б) креветка; в) тюлень. |
11. Лугова собачка: а) скорпіон; б) гризун; в) рослина.
|
4. Португальський кораблик: а) молюск; б) метелик; в) медуза. |
12. Трубкозуб: а) найбільша земле риюча тварина б) найбільша дика кішка; в) найбільший крокодил.
|
5. Скат: а) риба; б) жук; в) черв'як |
13. Ізопод: а) мокриця; б) риба; в) птах.
|
6. Морський коник: а) акула; б) риба; в) ящірка. |
14. Іван-чай: а) жаба; б) рослина; в) олень.
|
7. Молох: а) ящірка; б) гризун; в) риба.
|
15. Бандикут: а) сумчастий кролик; б) колючка; в) змія.
|
8. Кроншнеп: а) кінь; б) птах; в) змія.
|
16. Кукабарра: а) квітка; б) птах; в) мавпа.
|
Відповіді: 1 - миша, 2 - олень, 3 - креветка, 4 - медуза, 5 - риба, 6 - риба,
7 - ящірка, 8 - птах, 9 - птах, 11 - гризун, 12 - найбільше земле риюча
тварина, 13 - мокриця, 14 - рослина, 15 - сумчастий кролик, 16 - птах.
Заправка «Правила поведінки в природі » (10 балів)
Пропонується лист з надрукованим завданням. Діти повинні продовжити фрази. У дужках дано приблизний варіант відповіді.
За відповідь на 10 запитань команда отримує 10 балів.
1. Не ламай ... (гілки дерев і кущів).
2. Не пошкоджує ... (кору дерев).
3. Не рви ... (в лісі квітів).
4. З лікарських рослин збирайте ті ... (яких в даній місцевості багато).
5. Не збивай ... гриби ... (навіть неїстівні. Пам'ятай, що гриби, дуже потрібні природі).
6. Не лови ... (метеликів, джмелів, бабок і інших комах).
7. Не руйнуй ... (мурашники, пташині гнізда).
8. Не шуми ... (в лісі).
9. Не спалюй ... (суху траву навесні).
10. Не залишай ... (в лісі сміття. Ніколи не викидай сміття у водойми).
Зупинка. «Знайди вірну відповідь»
– Щоб дізнатися, чи можна на вас розраховувати в поході або експедиції, вам необхідно виконати наступне завдання. На столах 4 карточки з текстами. Три з них мають помилки і тільки одна вірна. Вкажіть її номер.
За вірну відповідь (знайти єдиний текст без помилок і вказати на помилки в інших текстах) - 5 балів.
Текст 1 Кит гренландський, або полярний кит - найбільша тварина на Землі. Це морський ссавець підряду вусатих китів. Вусатий кит, живе в полярних районах Північної півкулі. Максимальна довжина: 20 м (самки), 18 м (самці); вага дорослої тварини — від 75 до 100 т. Загальна тривалість життя — близько 40 років Гренландський кит живиться виключно планктоном, який переважно складається з представників ракоподібних, а також крилоногими молюсками. Дорослий гренландський кит може споживати щодня до 1,8 тонн їжі.
|
Текст 2 За своїм суспільним устроєм мурахи – найбільш близькі до людини істоти. Мурашки майже всеїдні і нападають на будь-яку здобич, з якою можуть впоратися. Тіло мурахи складається з голови, грудей, черевця і 8 ходильних ніг. Мураха може підняти вантаж приблизно в 100 разів важче власної ваги Вони вирізняються рідкісною працьовитістю. Весь день снують в пошуках їжі, будують мурашник, відганяють ворогів, лише пізно ввечері розселяються по своїх квартирах, щоб спокійно поспати, попередньо виставивши вартових.
|
Текст 3 У більшості ссавців колір шкіри ніжно-рожевий або білий. А ось у білого ведмедя, як не дивно, колір шкіри - чорний! Це одне з пристосувань, яким наділила його природа. адже чорний колір краще притягує сонячні промені, а для жителя холодних районів Арктики це дуже важливо
|
Текст 4 Леви - єдині кішки, у яких так разюче самці відрізняються від самок. Дорослі леви-самці мають велику гриву і виглядають набагато більшими за левиць. Лев вважається за дорослого в 5 років і до цього моменту набирає свій оптимальний «бойовий» розмір. Самці важать 150–225 кг, в окремих випадках - до 240 кг при довжині тіла без хвоста 1,7-2,5 м, хвіст — 90-110 см, висота в загривку 90-125 см. У левиці грива маленька, росте навколо шиї скромним коміром.
|
Відповідь:
Вірна інформація в тексті 3.
В інших текстах допущені помилки:
Текст 1 – найбільша тварина на Землі – синій кит. Його довжина досягає 30 м, а маса – 150 тон.
Текст 2 – у мурах 6 ходильних ніг і вони ніколи не сплять.
Текст 3 – у левиці грива відсутня.
Станція технічного обслуговування (СТО) «Бувалі туристи»
– Зараз ми з вами відправимося в похід. Кожен досвідчений турист знає, що необхідно взяти з собою. Ось і ви повинні швидко вибрати, що візьмете з собою в двотижневий похід. Виберіть із запропонованих речей: рюкзак, фломастери, книги, ліхтар, ліки, годинник, кубики, ложку, кружку, сукня, кеди, компас, касети, шкарпетки, глобус, акордеон, кеглі, ананас, віник.
За правильно виконане завдання учасники команд отримують по 5 балів.
Зупинка. «Біологічні фразеологізми»
У лексиці української мови поряд з окремими словами існують стійкі словосполучення, вирази і навіть цілі речення, які мають одне лексичне значення, подібне (синонімічне) до значення окремого повнозначного слова: байдики бити (ледарювати), накивати п’ятами (втекти), замилювати очі (брехати), ні пари з уст (мовчати). Такі стійкі вирази називають фразеологізмами,
Часто ці крилаті вислови не мають автора, та й авторство не має особливого значення. Ці "родзинки" міцно увійшли в нашу мову, і сприймаються як природний елемент мови, що йде від народу, з глибини віків.
Завдання. Необхідно «розгадати» фразеологізми в малюнках. Учасники мають відгадати 12 фразеологізмів, кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Максимальна кількість балів – 12.
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
6. |
|
|
7. |
|
|
8. |
|
|
9. |
|
|
10. |
|
|
11. |
|
|
12. |
|
|
Відповіді: 1.Вовк у овечій шкурі. 2. Накивати п’ятами. 3. Як кіт наплакав. 4. Бита собака. 5. Взяти бика за роги. 6. За двома зайцями. 7. Хитрий лис. 8.Повісити носа. 9. Кіт в мішку. 10. Зарубати на носі. 11. Водити за ніс. 12. Як кіт на мишу.
Зупинка. «Походження культурних рослин»
Завдання. На малюнку діти повинні впізнати культурну рослину (0.5 бали). користуючись політичною картою світу за даними географічними координатами встановити країну походженні даної рослини (0.5 бали). Всього 12 запитань. Максимальна кількість балів – 12.
|
|
Географічні координати |
Регіон походження |
Назва рослини |
1. |
|
2°пд.ш. 80°зх.д.
|
|
|
2. |
|
25°пд.ш. 40°зх.д.
|
|
|
3. |
|
3°пн.ш. 75°зх.д.
|
|
|
4. |
|
0°ш. 20°сх.д.
|
|
|
5. |
|
35°пн.ш. 53°сх.д.
|
|
|
6. |
|
15°пн.ш. 43°сх.д.
|
|
|
7. |
|
42°пн.ш. 15°сх.д.
|
|
|
8. |
|
38°пн.ш. 25°сх.д.
|
|
|
9.
|
|
12°пн.ш. 105°сх.д.
|
|
|
10 |
|
18°пн.ш. 98°зх.д.
|
|
|
11 |
|
8°пн.ш. 10°зх.д.
|
|
|
12 |
|
15°пн.ш. 43°сх.д.
|
|
|
Відповідь: 1. ананас (Греція); 2. кава (Бразилія); 3. картопля (Колумбія); 4.банани (Конго); 5. виноград (Іран); 6. рис (Суматра); 7. олива (Італія); 8. цукровий буряк (Греція); 9. бавовник (Індокитай); 10.кукурудза (Мексика); 11.кавун (Ліберія); 12.пшениця (Ємен).
Зупинка. «Рослини з легенд»
Завдання. Прочитати легенди і відгадати, про які рослини йде мова. Учасники повинні відгадати 5 легенд, кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Максимальна кількість балів – 5.
Легенда 1 Русалки не повинні були у давні часи при світлі дня показуватися над озером. Як тільки перші промені сонця пробивалися над озером - русалка мала піти у свій прохолодний дім. І рік за роком так і жила собі одна юна русалка. Але одного разу загралася і не встигла сховатись. Побачила вона Бога всемогутнього сонця Хорса і полюбила його. І йому запала в душу її вдумлива краса. Потягнувся він до неї своїми променями. Спочатку зігріваючи, а потім обпалюючи. Спробувала було піти від нього русалка, але не відпустив її Хорс. І Русалка перетворилася на дерево. Зелень волосся обернулася листям, гілками вгору зметнулися руки, тонкий стан обернувся стволом, а ніжна шкіра - білою корою з обпеченими плямами на ній від поцілунків-променів бога Сонця.
|
Легенда 2 Коли Господь створив землю, тварин і рослини – всі були щасливі, окрім Ночі. Як не старалася вона розсіяти свій глибокий морок, та приходив ранок. Тоді Господь створив Сон, сновидіння і марення, і разом з Ніччю вони стали бажаними гостями. З часом в людях прокинулися пристрасті, одна людина навіть задумала убити свого брата. Сон хотів зупинити її, але гріхи цієї людини заважали йому підійти. Тоді Сон в гніві ввіткнув свій чарівний жезл в землю, а Ніч вдихнула в нього життя. Жезл пустив коріння, зазеленів і перетворився на……..
|
Легенда 3 У ті дні, коли магія мала силу, а світ був молодий, природа була мінливою. Древнє чаклунство було надмірним для людської душі, і люди тільки спостерігали, як усе навкруги міняється під дією чаклунських чар. Соняшник, згідно з грецькими легендами, не завжди ріс на землі і з’явився завдяки водяній німфі на ім’я Клітія. Одного разу Клітію викинуло хвилею з прохолодних глибин моря на піщаний берег. Русалка, здивована яскравим світлом, немов зачарована спостерігала за золотою кулею, яка переміщалася по небу. Через деякий час зовнішність німфи стала мінятися. Клітія виявилася прикованою до місця, коли її русальний хвіст пішов в глиб піску. Срібне волосся згорталося в пелюстки навколо обличчя, з рук виростало зелене листя. Через дев’ять днів свого перебування на землі, Клітія повністю перетворилася на квітку сонця. Відтоді і донині, ця рослина завжди наслідує рух золотого сонячного диска, обертаючись в його сторону.
|
Легенда 4 У лісі стояв козацький загін, який прийняв нерівний бій з ворогом-супостатом. Козакам довелося на деякий час відступити. Раптом серце дівчини відчуло, що її брата-козака вбито. Вона помчала через село у лісову гущавину і таки знайшла свого брата, який вже стік кров’ю і назавжди закрив очі. Дівчина плакала над ним гіркими сльозами… Навколо все буяло, співали птахи. Але травнева краса природи не стала для дівчини милою, не змогла втішити її, заспокоїти. Невдовзі повернулися козаки, з почестями поховали свого побратима. А на землі, яка була зрошена сльозами сестри, проросли квіти.
|
Легенда 5 Коли у Віфлеємі народився Ісус, у небі запалала нова яскрава зірка, наче вітаючи подію. Зрозумілим став зміст цього чудесного знамення. Світло Віфлеємської зорі покликало до себе пастухів, які неподалік пасли овець, та мудреців-волхвів. Але не тільки їх: птахи і звірі полинули до новонародженого з усіх куточків світу. Рослини також принесли Немовляті свої подарунки. Одні - чарівний аромат, інші — смачні плоди, треті — яскраві квіти і приємне листя. Дерево, яке ви маєте відгадати, прийшло останнім і скромно стало обіч. «Чому не хочеш увійти?» — здивувалися всі. «Я б хотіло, але у мене немає чим обдарувати Немовля. Є тільки шишки - тверді й несмачні. Та ще смола — така липка, що не віддереш. Уже краще я здаля подивлюсь на Малюка, а то ще ненароком злякаю Його». І тоді рослини поділилися з нашим деревом своїми дарами. Зарум’янилися на його гілках круглі яблука, заспівали дзвіночки квітів. Зраділо деревце, осміліло, підійшло до Немовляти. Побачивши його, маленький Ісус усміхнувся. І Віфлеємська зоря яскраво запалала просто над його верхівкою. Відтоді, як повідомляє легенда, це дерево завжди залишається зеленим, а раз на рік приходить у кожен дім і радує дітей та дорослих своїм святковим вбранням. |
Відповідь: 1.береза; 2.мак; 3. соняшник; 4. конвалія; 5. ялинка.
Зупинка. «Хто це? Що це?»
Завдання. Дати відповіді на запитання. За кожну правильну відповідь – 0.5 бали. Максимальна кількість балів – 10.
Відповідь: 1.впертість; 2.слон; 3.кенгуру; 4.скарабей; 5.пума; 6.сорока; 7.криси; 8.зебра; 9.ага; 10.тур; 11.сіамські; 12.утка; 13.ласти; 14.муха; 15.крокодил; 16.такса; 17.замок; 18.сова; 19.блоха; 20.морда.
Зупинка «Екзотичні фрукти»
Завдання. До екзотичного фрукту, який зображений на малюнку необхідно підібрати назву. Вірно підібрана назва – 1 бал. Всього 10 запитань. Максимальна кількість балів – 10.
1. |
|
|
А. |
Хурма |
2. |
|
Б. |
Гранат
|
|
3. |
|
В. |
Карамбола |
|
4. |
|
Г. |
Ківано або африканський огірок |
|
5. |
|
Д. |
Дуріан |
|
6. |
|
|
Е. |
Папайя
|
7. |
|
Є. |
Аннона
|
|
8. |
|
Ж. |
Рамбутан або волосатий фрукт |
|
9. |
|
З. |
Джаботікаба |
|
10. |
|
І. |
Пітайа
|
Відповідь: 1 – І; 2 – Г; 3 – Ж; 4 – Є; 5 – З; 6 – Д; 7 – Б; 8 – А; 9 – В; 10 – Е.
Використані джерела
https://www.ar25.org/article/lev-car-zviriv.html
http://cikavimurashki.blogspot.com
http://kazkar.info/ua/pro_roslini/
Додаток А
Маршрутний лист
Назва команди__________________
Зупинка
|
Кількість балів |
«Незвичні назви»
|
|
«Знайди вірну відповідь»
|
|
«Біологічні фразеологізми»
|
|
«Походження культурних рослин»
|
|
«Рослини з легенд»
|
|
«Хто це? Що це?»
|
|
«Екзотичні фрукти»
|
|
Заправка «Правила поведінки в природі»;
|
|
СТО «Бувалі туристи»
|
|
Додаток Б
Маршрут подорожі
Додаток В
Вивіски з назвами зупинок
СТАНЦІЯ |
НЕЗВИЧНІ НАЗВИ |
Знайди вірну відповідь |
СТО «БУВАЛІ ТУРИСТИ» |
БІОЛОГІЧНІ ФРАЗЕОЛОГІЗМИ |
ПОХОДЖЕННЯ КУЛЬТУРНИХ РОСЛИН |
РОСЛИНИ З ЛЕГЕНД |
ХТО ЦЕ? ЩО ЦЕ? |
ЕКЗОТИЧНІ ФРУКТИ
|
|
ЗАПРАВКА «ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В ПРИРОДІ» |