Конспект уроку з біології на тему: "Забруднення атмосфери"

Про матеріал
Будова , значення та хімічний склад атмосфери. Атмосфера –це газова оболонка Землі, яка обертається разом з нею. Атмосфера складається із суміші газів: азот (78%), кисень(20,9%), аргон ( 0, 93%), вуглекислий газ (0,03%). Із цих речовин тільки аргон не пов’язаний з життєдіяльністю організмів. Атмосфера поділяється на тропосферу 9 висота (7-8 км). Стратосферу (18- 60 км), мезосферу ( 60-80км), термосферу, або іоносферу, і екзосферу. На висоті 25-40км у стратосфері знаходиться шар озону.
Перегляд файлу

Тема: Забруднення атмосфери.

Мета: розглянути взаємими тварин з навколишнім середовищем, показати їх тісний взаємозв’язок з іншими організмами та неорганічною природою. Розширити і поглибити знання про середовища існування рослин та їхні чинники. Дати загальне уявлення про екологію людини та її значення в гармонізації взаємодії суспільства і природи.

Обладнання: таблиці зі схемою.

Хід уроку

1.Організаційний момент.

Перевірка готовності учнів до початку уроку.

  1. Який зміст ви вкладаєте в слово «екологія».
  2. Чому тлумачення слова «екологія» настільки різноманітне?
  3. У яких взаєминах перебувають живі організми з середовищем, у якому вони живуть?
  4. Наведіть приклади взаємозв’язків у природі: між живою і неживою природою, між різними живими організмами.

2. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя.

Будова , значення та хімічний склад атмосфери. Атмосфера –це газова оболонка Землі, яка обертається разом з нею. Атмосфера складається із суміші газів: азот (78%), кисень(20,9%), аргон ( 0, 93%), вуглекислий газ (0,03%). Із цих речовин тільки аргон не пов’язаний з життєдіяльністю організмів. Атмосфера поділяється на тропосферу 9 висота (7-8 км). Стратосферу (18- 60 км), мезосферу ( 60-80км), термосферу, або іоносферу, і екзосферу. На висоті 25-40км у стратосфері знаходиться шар озону.

   Атмосфера Землі простягається на висоту 1, 5 – 2 тис. км, її маса-5, 15,10т. Атмосфера регулює клімат планети, запобігаючи її надмірному нагріванню й охолодженню, підтримуючи середню температуру поверхні Землі близько +14С.

Найважливішою зміною складовою частиною атмосфери є водяна пара. На тепловий режим атмосфери дуже впливає озон. Атмосфера , як зовнішня оболонка Землі, захищає її від потоку випромінювання: гамма- рентгенівських, ультрафіолетових та інших променів. Завдяки атмосфері затримується потік метеоритів: більшість їх згорає, не досягнувши поверхні Землі.

    Забруднення атмосфери.

Основними забруднювачами атмосфери є гази та тверді частинки. Частка газів при цьому сягає 90%, а твердих частинок-10% від усієї маси забруднювачів.

     До природних забруднювачів відносять пилові бурі, виверження вулканів, космічний пил.

Джерела антропогенного забруднення – теплоелектростанції ( сірчистий та вуглекислий гази), металургійні підприємства ( оксиди нітрогену, сірководень, хлор, фтор, аміак, сполуки флуору, меркурій), хімічні, цементні заводи та інші підприємства.

Атмосферні забруднювачі поділяються на первинні, котрі надходять безпосередньо до атмосфери, і вторинні, котрі утворюються внаслідок перетворення первинних забруднювачів. Від смолу різко погіршується самопочуття людей, загострюються хвороби дихальних шляхів; смог нерідко був причиною смерті.

    Парниковий ефект- вторинне забруднення атмосфери, що утворюється внаслідок нагромадження вуглекислого газу антропогенного походження, який пропускає сонячні промені, перешкоджаючи тепловому випромінювання з поверхні Землі, тобто вуглекислий газ виконує таку саму роль, як скло або плівка у теплиці чи парнику. Внаслідок парникового ефекту відбувається поступове потепління клімату на планеті.

Парниковий ефект:

- Земля;

- Вуглекислий та інші парникові гази;

-  Поглинання вуглекислим та іншими парниковими газами;

-Нагрівання атмосфери;

- Інфрачервоні промені.

Екологічні проблеми атмосфери:

  •          Смог;
  •          Тютюновий дим;
  •          Сполуки сірки;
  •          Фреони;
  •          Космічна ракета;
  •          Промисловість;
  •          Винищення лісів; кислотні дощі;
  •          Транспорт.

Озеленення міст і селищ, особливо промислових зон. Різні рослини по – різному очищають повітря. Там де повітря забруднене димом, найкраще садити білу акацію, шовковицю, канадську тополю; а там, де пилом, - в’яз. Дуже добре очищає повітря від викидів автотранспорту кінський каштан, а від випарів бензину, газу – береза карельська, клен гостролистий, верба плакуча.

     Забруднення атмосфери – явище глобального масштабу. Атмосфера не знає кордонів, тому її охорона від забруднень вимагає мобілізації зусиль людей всього світу.

    Варто пам’ятати, що:

  •          Екологія – це біологічна наука про взаємозв’язки живих організмів, їх угруповань між собою та з оточуючим середовищем.
  •          Екологічні чинники – це компоненти довкілля, що впливають на організми та їх угруповання.
  •          Середовищами існування є водне, надземно - повітряне, організмове.
  •          В межах біогеоценозу виникають різноманітні взаємозв’язки: нейтральні, мутуалістичні, антагоністичні, які можуть бути прямими й непрямими або трофічними та топічними.

Заповнити терміни.

          

 

               Біоценоз, біогеценоз, біотоп

  •          Наземно-повітряне середовище існування …

 

 

 

  •          Водне середовище існування…

 

 

 

 

  •          Грунтове середовище існування…

 

 

 

  •          Організмове середовище існування…

 

 

 

 

 

Підсумок уроку.

  •          Охарактеризуйте будову та склад атмосфери?
  •          Яке значення має атмосфера для живих організмів?
  •          Назвіть види забруднень атмосфери?
  •          Як виникає смог і в чому полягає його небезпека?
  •          Які шкідливі речовини містять в атмосферному повітрі і як вони впливають на природу і життя людей?
  •          Перелічіть відомі вам заходи боротьби із забрудненням атмосфери. Обгрунтуйте їх доцільність.

 

Домашнє завдання.

 Дати відповіді на запитання.

  •          Що вивчає екологія людини?
  •          Якими є цілі екології людини?
  •          Чому наука екологія швидко диференціювалася?
  •          Доведіть , що екологія є інтегрованою дисципліною?

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
10 грудня 2024
Переглядів
102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку