Конспект уроку з біології на тему: "Забруднення атмосфери"

Про матеріал
Будова , значення та хімічний склад атмосфери. Атмосфера –це газова оболонка Землі, яка обертається разом з нею. Атмосфера складається із суміші газів: азот (78%), кисень(20,9%), аргон ( 0, 93%), вуглекислий газ (0,03%). Із цих речовин тільки аргон не пов’язаний з життєдіяльністю організмів. Атмосфера поділяється на тропосферу 9 висота (7-8 км). Стратосферу (18- 60 км), мезосферу ( 60-80км), термосферу, або іоносферу, і екзосферу. На висоті 25-40км у стратосфері знаходиться шар озону.
Перегляд файлу

Тема: Забруднення атмосфери.

Мета: розглянути взаємими тварин з навколишнім середовищем, показати їх тісний взаємозв’язок з іншими організмами та неорганічною природою. Розширити і поглибити знання про середовища існування рослин та їхні чинники. Дати загальне уявлення про екологію людини та її значення в гармонізації взаємодії суспільства і природи.

Обладнання: таблиці зі схемою.

Хід уроку

1.Організаційний момент.

Перевірка готовності учнів до початку уроку.

  1. Який зміст ви вкладаєте в слово «екологія».
  2. Чому тлумачення слова «екологія» настільки різноманітне?
  3. У яких взаєминах перебувають живі організми з середовищем, у якому вони живуть?
  4. Наведіть приклади взаємозв’язків у природі: між живою і неживою природою, між різними живими організмами.

2. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя.

Будова , значення та хімічний склад атмосфери. Атмосфера –це газова оболонка Землі, яка обертається разом з нею. Атмосфера складається із суміші газів: азот (78%), кисень(20,9%), аргон ( 0, 93%), вуглекислий газ (0,03%). Із цих речовин тільки аргон не пов’язаний з життєдіяльністю організмів. Атмосфера поділяється на тропосферу 9 висота (7-8 км). Стратосферу (18- 60 км), мезосферу ( 60-80км), термосферу, або іоносферу, і екзосферу. На висоті 25-40км у стратосфері знаходиться шар озону.

   Атмосфера Землі простягається на висоту 1, 5 – 2 тис. км, її маса-5, 15,10т. Атмосфера регулює клімат планети, запобігаючи її надмірному нагріванню й охолодженню, підтримуючи середню температуру поверхні Землі близько +14С.

Найважливішою зміною складовою частиною атмосфери є водяна пара. На тепловий режим атмосфери дуже впливає озон. Атмосфера , як зовнішня оболонка Землі, захищає її від потоку випромінювання: гамма- рентгенівських, ультрафіолетових та інших променів. Завдяки атмосфері затримується потік метеоритів: більшість їх згорає, не досягнувши поверхні Землі.

    Забруднення атмосфери.

Основними забруднювачами атмосфери є гази та тверді частинки. Частка газів при цьому сягає 90%, а твердих частинок-10% від усієї маси забруднювачів.

     До природних забруднювачів відносять пилові бурі, виверження вулканів, космічний пил.

Джерела антропогенного забруднення – теплоелектростанції ( сірчистий та вуглекислий гази), металургійні підприємства ( оксиди нітрогену, сірководень, хлор, фтор, аміак, сполуки флуору, меркурій), хімічні, цементні заводи та інші підприємства.

Атмосферні забруднювачі поділяються на первинні, котрі надходять безпосередньо до атмосфери, і вторинні, котрі утворюються внаслідок перетворення первинних забруднювачів. Від смолу різко погіршується самопочуття людей, загострюються хвороби дихальних шляхів; смог нерідко був причиною смерті.

    Парниковий ефект- вторинне забруднення атмосфери, що утворюється внаслідок нагромадження вуглекислого газу антропогенного походження, який пропускає сонячні промені, перешкоджаючи тепловому випромінювання з поверхні Землі, тобто вуглекислий газ виконує таку саму роль, як скло або плівка у теплиці чи парнику. Внаслідок парникового ефекту відбувається поступове потепління клімату на планеті.

Парниковий ефект:

- Земля;

- Вуглекислий та інші парникові гази;

-  Поглинання вуглекислим та іншими парниковими газами;

-Нагрівання атмосфери;

- Інфрачервоні промені.

Екологічні проблеми атмосфери:

  •          Смог;
  •          Тютюновий дим;
  •          Сполуки сірки;
  •          Фреони;
  •          Космічна ракета;
  •          Промисловість;
  •          Винищення лісів; кислотні дощі;
  •          Транспорт.

Озеленення міст і селищ, особливо промислових зон. Різні рослини по – різному очищають повітря. Там де повітря забруднене димом, найкраще садити білу акацію, шовковицю, канадську тополю; а там, де пилом, - в’яз. Дуже добре очищає повітря від викидів автотранспорту кінський каштан, а від випарів бензину, газу – береза карельська, клен гостролистий, верба плакуча.

     Забруднення атмосфери – явище глобального масштабу. Атмосфера не знає кордонів, тому її охорона від забруднень вимагає мобілізації зусиль людей всього світу.

    Варто пам’ятати, що:

  •          Екологія – це біологічна наука про взаємозв’язки живих організмів, їх угруповань між собою та з оточуючим середовищем.
  •          Екологічні чинники – це компоненти довкілля, що впливають на організми та їх угруповання.
  •          Середовищами існування є водне, надземно - повітряне, організмове.
  •          В межах біогеоценозу виникають різноманітні взаємозв’язки: нейтральні, мутуалістичні, антагоністичні, які можуть бути прямими й непрямими або трофічними та топічними.

Заповнити терміни.

          

 

               Біоценоз, біогеценоз, біотоп

  •          Наземно-повітряне середовище існування …

 

 

 

  •          Водне середовище існування…

 

 

 

 

  •          Грунтове середовище існування…

 

 

 

  •          Організмове середовище існування…

 

 

 

 

 

Підсумок уроку.

  •          Охарактеризуйте будову та склад атмосфери?
  •          Яке значення має атмосфера для живих організмів?
  •          Назвіть види забруднень атмосфери?
  •          Як виникає смог і в чому полягає його небезпека?
  •          Які шкідливі речовини містять в атмосферному повітрі і як вони впливають на природу і життя людей?
  •          Перелічіть відомі вам заходи боротьби із забрудненням атмосфери. Обгрунтуйте їх доцільність.

 

Домашнє завдання.

 Дати відповіді на запитання.

  •          Що вивчає екологія людини?
  •          Якими є цілі екології людини?
  •          Чому наука екологія швидко диференціювалася?
  •          Доведіть , що екологія є інтегрованою дисципліною?

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
10 грудня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку