Тема: Насінина, плід.
Мета: сформувати в учнів знання про будову насіння дводольних та однодольних рослин, про будову і різноманітність плодів.
Обладнання: таблиці «Будова насіння дводольних та однодольних рослин», додатки «Типи плодів», « Розповсюдження плодів і насіння».
Хід уроку
Вправа «Мікрофон».
Заповніть таблицю.
Порівняльна характеристика різних видів запилення.
Вид запилення |
Характеристика (що відбувається) |
Значення |
Самозапилення
|
|
|
Перехресне |
|
|
Штучне |
|
|
Фронтальна бесіда. Що таке запилення? Які відбуваються запилення? Які види запилення розрізняють за втручанням у цей процес людини? Що характерно для рослин, що запилюються комахами? Водою? Вітром? Птахами? Що таке запліднення?
Вивчення нового матеріалу.
План.
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Насінина- це орган, за допомогою якого розмножуються й поширюються насінні рослини. Вона складається із зародка і запасаючої тканини, вкритих насінною шкіркою. За несприятливих для проростання умов ( холод, посуха) насінина може певний час перебувати у стані спокою. З настанням сприятливих умов ( підвищення температури й зволоженості) насіння поглинає воду і при наявності достатньої кількості повітря проростає. Насінина формується із насінного зачатка в результаті процесу подвійного запліднення. Вона складається із зародка та запасних поживних речовин, захищених насінною шкіркою. Зародок розвивається із зиготи і є продуктом статевого процесу. За формою він може бути прямим, зігнутим. Спіральним, підковоподібним тощо. В основному зародок складається із твірних тканин. У ньому можна розрізнити зародковий корінець та стебельце. До якого прикріплюються сім’ядолі – перші зародкові листки. Верхівка стебельця закінчується брунечкою.
Усі рослини, які мають у насінні дві сім’ядолі, об’єднанні за цією ознакою у клас дводольних рослин. У деяких покритонасінних рослин у насінні є всього одна сім’ядоля і вони об’єднанні у клас однодольних рослин. Насінина дводольної рослини, наприклад, квасолі, вкрита товстою шкірочкою. Насінина однодольної рослини. Наприклад зернівки пшениці, вкрита оплоднем, що зрісся зі шкірочкою насінини, а під нею міститься зородок.
Плід – це орган , призначений для захисту насіння, а часто і для його поширення. Плід утворюється з квітки в результаті змін, які відбуваються в ній після запліднення. Плід – це характерний орган покритонасінних рослин. Здебільшого плоди формуються зі стінок зав’язі, але у багатьох рослин в їх утворенні беруть участь й інші частини квітки: квітколоже, квітконіжка, чашолистки, пелюстки чи навіть тичинки. Плоди поділяються на однонасінні, тобто такі, що мають одну насінину (вишня, пшениця), та багатонасінні – ті, що містять багато насінин ( гарбуз, горох, смородина, мак) тощо. Якщо у квітці є лише одна маточка, то плід, який з неї утворюється, називається простим. Зовнішня частина плода називається оплоднем ( перикарпієм). Він складається з трьох шарів: зовнішнього ( екзокарпію), середнього (мезокарпію) і внутрішнього ( ендокарпію). Залежно від консистенції оплодня прості плоди поділяються на дві великі групи: сухі і соковиті. При достиганні сухих плодів усі шари оплодня висихають, соковитих – весь оплодень або окремі його частини залишаються соковитими.
Сухі розкривні плоди:
-біб, стручок, стручечок, коробочка…
Сухі нерозкривні плоди:
-зернівка, сім’янка, горіх, горішок, крилатка…
Соковиті плоди:
-кістянка, ягода, яблуко, вишня, слива, суниця…
Поширення плодів і насіння – одна з важливих пристосувальних особливостей рослин, набутих у процесі їхнього еволюційного розвитку. Розселення рослин та розширення ареалів популяцій сприяє збереженню видів. У поширенні плодів і насіння беруть участь вітер, вода, тварини, людина і самі рослини. У багатьох рослин плоди і насіння поширюються самостійно, без участі будь – яких агентів(автохорія). Велике значення має розповсюдження плодів і насіння людиною. Насіння і плоди переносяться транспортом, з різними товарами, предметами, одягом людини.
Підсумок уроку.
Домашнє завдання. Вивчити параграф у підручнику, опрацювати подані в кінці тексту запитання. Намалювати в зошит улюблені плоди.