Конспект уроку з біології у 6 класі "Запилення та запліднення квіткових рослин"

Про матеріал
Конспект уроку з біології у 6 класі на тему "Запилення та запліднення квіткових рослин"
Перегляд файлу

Конспект уроку на тему «Запилення та запліднення квіткових рослин»

Створення психологічного настрою

-Усе в природі народжується в таємниці, незримо. Розвиваються бруньки, перетворюються на пагони із зеленим соковитим листям. Бубнявіють і розквітають квітки, вражаючи нас красою своїх пелюсток, ароматом, яскравою жовтизною тичинок. Чатують над ними від зорі до зорі джмелі та бджоли, виконуючи свою таємничу роботу. Потім квітка в'яне, втрачає свою красу, але не вмирає - здійснюється ще одна таємниця природи: квітка перетворюється на плід, що несе нове життя - насіння. Як відбувається ця велика таємниця? Давайте заглянемо до лабораторії природи й розгадаємо цю таємницю.

Тема нашого уроку: « Запилення та запліднення у квіткових рослин»

У кінці 18 сторіччя (1793 р.) директор латинської школи у Шпандау Конранд Шпренгель захворів. Його захопила меланхолія, він втомився, у нього ледь вистачало сил вислуховувати відповіді учнів щодо премудрощів латинської граматики. Понуривши голову Шпрендель побрів до лікаря.

-         Вам потрібен відпочинок. Гуляйте побільше, ходіть до лісу, в поле. Дивіться на квітки, слухайте птахів, ось вам ліки. Шпрендель почав гуляти за містом. Блукав полями та лісами. Ходив, ходив допоки одного разу не подивився собі під ноги і не побачив квітку лугової герані. Ось із цього все і почалося. Розглядаючи потім інші квіти, шпренгель закікавився питанням: навіщо потрібні яскраві пелюстки? Який зв’язок між квіткою і комахами? А чому хоча бджола і не сідає на квітку жита, насіння утворюється? І ще дуже багато «Чому»? Шпренгель втратив спокій: годинами, днями. Тижнями просиджував він на галявинах лісу, на луках, під пекучим сонцем та під проливним дощем, а все ж з’ясував зв’язок між квітами, комахами, вітром.

-         - Як ви думаєте, яку відповідь отримав Шпрендель на свої запитання?

( комахи та вітер запилюють квіти)

-         Правильно. Саме таку відповідь і дав Шпрендель на свої запитання. Це було у кінці 18 сторіччя а ось ви у 21 сторіччя одразу здогадались про цей зв’язок. Конрад Шпрендель не був ботаніком і не знав точної будови квітки, а ми з вами сьогодні повинні це знати добре. Тож запитання до вас:

-         1. Що таке квітка? ( вкорочений пагін квіткових рослин з обмеженим ростом, який є органом насінного розмноження)?

-         2. Якими органами утворена квітка?   (квітконіжка з квітколожем, оцвітина, тичинки та маточка)

-         3. Що таке оцвітина?  (це сукупність листкоподібних органів квітки, які утворюють її покрив)

-         4.Як побудована тичинка?

-         5.Що таке маточка? (це частина квітки, у якій розвиваються насінні зачатки і яка вловлює пилок))

- Чи могли б рослини існувати без квіток?  (Завдяки квітці утворюються плоди з насінням, яке є необхідною умовою продовження існування даного виду рослин

  -Релігії різних народів по-своєму пояснювали значення квіток та суцвіть у природі, приписуючи їм божественне походження. Вважалося, ніби боги вдягли рослини в яскраві шати, аби навчити людину відрізняти красиве від потворного, чисте від порочного. Солодкий нектар у квітках вважали за божественний напій. Щоб люди не викрали нектар, боги сховали його у глибині віночків.

- А як ви поясните яскраве забарвлення віночків у квітках та наявність нектару?

(для приваблювання комах запилювачів)

Пояснення

Для того, щоб відбулося запліднення, необхідно, щоб йому передувало запилення.  Що ж таке запилення?

Запилення – це перенесення пилкових зерен із пиляка на приймочку маточки. Розрізняють два типи запилення: самозапилення та перехресне запилення

Пригадайте:

— Які квітки називають двостатевими?( вони мають одночасно тичинки і маточки)

Самозапилення - перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки в межах однієї квітки.

Самозапилення в рослинному світі спостерігається рідко.

Самозапилюються такі рослини, як горох, квасоля, помідори, бавовник, льон, пшениця, ячмінь, овес тощо. - Самозапилення відбувається ще в закритому бутоні. - Тичинки повинні бути довшими за маточку. Є самозапильні рослини з квітками, що зовсім не розкриваються (арахіс, копитнях, розрив-трава, фіалка, деякі види проса). Перевага самозапилення – це більша надійність у випадках, коли рослини одного виду ростуть на великій відстані одна від одної. Але самозапилення обмежує здатність рослин пристосовуватися до змін навколишнього середовища, тому воно не сприяє процвітанню виду.

Слід зауважити, що самозапильні рослини часто можуть запилюватися і перехресно.

Перехресне запилення— дуже поширений спосіб запилення. При цьому пилок однієї квітки потрапляє на маточку іншої квітки. Властивість рослин перехресно запилюватися склалася в процесі еволюції як така, що забезпечує процвітання виду й можливість рости в різних умовах середовища. При такому запиленні зародок збагачується різною спадковою інформацією від обох батьківських форм.

-         Як ви думаєте за допомогою чого запилюються квітки вишні: вітру, комах чи самопилюються?

( квітки вишні запилюються бджолами, ми це бачимо кожної весни)

-         Чи відвідують комахи квітки жита, пшениці, вівса?  (Ні)

У природи свої правила, це пристосування до запилення вітром, комахами, птахами, навіть летючими мишами та водою

І вперше на виникнення цих пристосувань звернув увагу Конрад Шпренгель. Спробуємо довести його правоту, адже саме через це твердження Шпренгеля осміяли, звільнили з роботи, Його книгу ніхто не читав, а його відкриття було забуте майже на 70 років.

 На попередньому уроці ви отримали завдання підготувати повідомлення про те які пристосування мають квіти для запилення різними способами. Ви уважно слухайте і після ми складемо схему«Способи запилення»

Які пристосування мають квіти до запилення вітром у нас готувала група № 1,

  1. Повідомлення про вітрозапильні рослини:

Учень 1:Запилення вітром властиве багатьом трав’янистим і деревним рослинам.  До вітрозапильних рослин належить більшість лісових порід — дуб, бук, береза, вільха, граб, ліщина, тополя, осика, а з трав’янистих — представники родин лободових, подорожникових, коноплевих, осокових, ситникових, більшість злаків тощо. Серед культурних рослин вітром запилюються волоський горіх, шовковиця, жито, кукурудза, хміль, конопля, частково цукровий буряк.

Вітрозапильні рослини виробляють багато дрібного легкого пилку, який переноситься на далекі відстані. Багато представників таких рослин цвіте до розпускання листя, що сприяє кращому перенесенню пилку вітром (ліщина, береза). Приймочка маточки волохата, що допомагає вловлювати пилок. Як правило вітрозапильні рослини дводомні  а квіти роздільностатеві.

Отже:  Ознаки рослин, які запилюються вітром

-Велика кількість легкого пилку.

-Довгі, іноді роздвоєні, опушені, клейкі маточки.

 -Довгі тичинки.

 -Квітки без запаху, дрібні і непривабливі, зібрані у досить довгі суцвіття.

  1. Наступне повідомлення про запилення комахами готувала група №2

Учень 2:Комахозапильними називають рослини, які запилюються перехресно за допомогою комах (бджіл, ос, джмелів, мух, метеликів, жуків, мурашок ). Приблизно 90 % усіх видів квіткових рослин запилюються комахами . Що приваблює комаху до  рослини? Деяких квіткових гостей приваблює пилок, в ньому містяться білки, жири, вуглеводи, вітаміни. Він служить їжею для бджіл, жуків.  Пилок комахозапильних: великий, важкий, липкий, у нього на поверхні є шипи, гачки, його утворюється не так багато як у вітрозапильних рослин. Все це пристосування для прикріплення до волохатого тіла комахи. Якщо подивитись на бджолу, все її тіло вкрите пилком, крім цього вона ще збирає пилок у спеціальні кошики на задніх ногах.

Учень 3:Які пристосування виникли у квітів для залучення комах, як комахи розшукують квіти?

Одне з пристосувань це наявність запаху. Комахи добре розрізняють запахи. Орган нюху у них знаходиться на вусиках: метеликів привертають запашні квіти, бджіл – солодкі, жуків – фруктові аромати, мухи летять до квітів з запахом гниючого м’яса.

Комахи помічають великі квіти або дрібні зібрані в суцвіття.

А ось забарвлення оцвітини комахи бачать інакше, ніж ми, але квіти повинні бути на відміну від вітрозапильних рослин, яскравими, що виділяються на тлі листя, адже багато комахозапильних рослини цвітуть після розпускання листя.

  • Бджоли запилюють – жовті, фіолетові, сині, білі квіти.
  • Метелики – ніжно-червоні, рожеві, білі, фіолетові, жовті.

Жуки – білі, жовто-зелені, ніжно-рожеві, але неглибокі квіти.

Учень 4: Не всі рослини пахнуть приємно. Деякі з них виробляють запахи, які нагадують органічну речовину, що розкладається. Такі рослини запилюють не бджоли, джмелі чи метелики, а мухи. Мухи мають тон-
кий нюх, проте їх приваблюють виключно запахи розкладу органічних речовин. Тому мухи запилюють квітки, що мають неприємний для людини запах. До таких рослин належить, наприклад, рафлезія . Ця паразитична рослина не має стебла та коренів, але має найбільші у світі квітки -діаметром до 1м. і вагою 4-5 кілограм

Вчитель: Розглянемо на слайдах приклади рослин, квіти яких запилюються комахами

Вчитель: Зрозуміло, бджоли, джмелі, метелики, жуки, мухи та інші комахи відвідують квітки не заради того, щоб їх запилювати. Насамперед до квітки комах приваблює поживний пилок. Бджоли та джмелі у величезній кількості збирають пилок для вигодовування потомства, інші комахи можуть самі вживати його в їжу. Майже всі комахозапильні квітки виробляють нектар - цукристу рідину, що утворюється в нектарниках. Це особливі залозисті утвори, розташовані переважно в глибині квітки. Тому за кожної спроби добути солодкий нектар комахи сплачують рослині своєрідну данину: виносять з квітки, або, навпаки, приносять до неї на своєму тілі пилок. Отже, у пошуках пилку та нектару комахи відвідують квітки, забезпечуючи водночас їхнє запилення. На тілі комах можуть бути спеціальні утвори, призначені для перенесення пилку. Якщо ви уважно роздивитесь задню пару кінцівок бджіл або джмелів, то побачите на них розширення. Там є ряди щетинок, якими ці комахи струшують пилок у спеціальний утвір - кошик. У цих кошиках комахи переносять пилок до свого гнізда. (ось подивіться на важку роботу бджоли відео «Бджола»

Вчитель: Отже: Ознаки рослин, що запилюються комахами -Квіти великі, яскраві, різнобарвні. -Квіти мають нектарники, завдяки чому вони запашні. -Пилкові зерна великі, липкі, з нерівностями на поверхні. -Невелика кількість пилку .

Вчитель: Третя група готувала повідомлення про запилення водою:

 

Учень 4:У природі існує невелика група рослин (2 %), квітки яких запилюються водою. До рослин, які запилюються водою, належать латаття, глечики, валіснерія, стрілолист. Характерна їхня ознака — утворення пилку, який не змочується і не гине у воді. У більшості цих рослин пилок ниткоподібний, що забезпечує кращий контакт з приймочкою. Ознаки рослин, що запилюються водою: Квітки рослин, що запилюються водою, утворюють пилок, який не тоне.  Чоловічі бутони розкриваються на поверхні води. Одночасно з ними над водою піднімаються жіночі квіти. Після того, як хоч одна тичинкова квітка зустрінеться з жіночою та запилить її, квітконіжка жіночої квітки скручується в спіраль, квітка занурюється у воду, де і дозріває насіння.

Вчитель: Ось приклади рослин, що запилюються водою

Вчитель: квіти можуть запилюватись і за допомогою птахів та летючих мишей. Прошу повідомлення 4 групи

Учень 5: Запилення птахами властиве тропічним рослинам. У Південній Америці живуть пташки колібрі розміром п’ятикопійчану монету. Вони полюбляють ласувати нектаром деяких видів орхідей Квітки цих рослин мають багато нектару й яскраве забарвлення. Птахи, не сідаючи на квітку, висмоктують нектар, тримаючись на крилах у повітрі, при цьому клейкий пилок пристає до їхньої голови. Перелітаючи з квітки на квітку, птахи переносять пилок.

Учень 6: Улюблені  квітки  летючої   миші:

Квітки, котрі приваблюють до себе летючих  мишей, неяскраві і квітнуть вночі, нерідко опадаючи на ранок. Це і зрозуміло, адже для таких тварин  ніч – це час неспання, а дуже активного життя. Квітки  ніби самі запрошують  відвідувачів. Летючі миші, звичайно ж, важчі за колібрі, для них  приготовані  спеціальні посадкові площадки: вони сідають прямо на міцний стовбур. Багато квіток саме там і знаходяться. Щоб не заважало густе листя квітки звисають нижче крони  на довгих квітконіжках, нагадуючи маленькі люстри.

  Летючі миші за допомогою свого вузького язичка, дістають нектар і пилок з квітки. Язик дуже довгий :у деяких нічних гостей він досягає 6 см  і майже дорівнює  довжині тіла. Вночі запилювачів до квітки приваблює  запах.   Улюблені  квітки летючих  мишей мають, як правило, неприємний запах  падалі чи гнилого  м’яса, проте солодкого нектару виділяють так багато, що він може капати на землю.

Вчитель: Штучне запилення проводить людина, вона переносить пилок з тичинок на приймочку маточки. Широко його застосовують у господарстві: садівництві, квітникарстві, лісовому господарстві, овочівництві. Штучне запилення використовують, коли природне ускладнюється, або  з метою створення нових сортів.

Вчитель:Усі описані способи запилення призводять до того, що на маточках квіток одних рослин може опинитися пилок інших рослин. Але проростає пилок тільки втому випадку, якщо він потрапив на квітку того ж виду рослини. Приймочка маточки й пилинки мають унікальну здатність розпізнавати одне одного. Ніколи пилок дуба не проросте в маточці яблуні, а пилок кульбаби— у маточці берези. Отже, статеве розмноження в природі можливо тільки між рослинами одного виду.

Вчитель: Ви прослухали розповіді про різні способи запилення рослин. Тож давайте складемо схему «Способи запилення». Подивіться на наступний слайд. Внизу подані слова, які вам потрібно використати для складання схеми «Способи запилення»

(учні складають схему, перевірка схеми)

Вчитель: Запилення надзвичайно важливе для життя на Землі, проте здебільшого воно приховане від людського ока. Американський Кінорежисер, продюсер, власник міжнародних нагород Луї Шварцберґ дозволяє нам зазирнути у складний світ пилку і запилювачів, демонструючи розкішні кадри зі свого фільму "Крила життя", знятого високошвидкісною камерою, до створення якого його підштовхнула проблема зникнення одного із основних запилювачів у світі - медоносної бджоли. Він займався уповільненою відеозйомкою 24 год, 7 днів на тиждень упродовж 35 років. Стосунки квітів і запилювачів – це історія кохання, яка годує Землю.» - це його вислів. Його найвідоміші фільми – «Крила життя», «Серце і душа Америки», «Прихована краса запилення»

Цей фільм нагадує нам, що ми частина природи і мусимо про неї турбуватися. , сподіваюся ви вип’єте його і посадите кілька насінин. Знайдіть час, щоб понюхати квіти, сповнитись їх красою і знову пережити відчуття чуда.

Перегляд уривку з фільму «Прихована краса запилення»

Вчитель: Не  тільки квітка пристосована  до того чи іншого  способу  запилення. Мають  відповідні пристосування і пилкові зерна. Ззовні вони вкриті твердою оболонкою із різними виростами поверхні, що водночас захищає вміст пилкового зерна і допомагає закріпитися йому на приймочці.( слайд №….)

Вчитель : Дивовижна природа! Дивовижні пристосування , що виникають у рослин, комах, птахів! Усі вони для виживання, для продовження життя, Багато років тому мучитель латинської мови Конрад Шпренгель уперше над цим замислився. Він відповів на питання який зв’язок між квітами і вітром, квітами і комахами. А ми підтвердимо його відкриття «Без запилення не відбудеться запліднення, а без запліднення –утворення насіння,

При попаданні на приймочку маточки пилкове зерно проростає у пилкову трубку з двома сперміями – нерухомими чоловічими статевими клітинами. У процесі росту пилкової трубки відбувається транспортування сперміїв до насінного зачатка.  Зародковий мішок насінного зачатка є місцем утворення жіночої статевої клітини.  У більшості квіткових рослин він  складається із семи клітин великої центральної і шести менших за розміром , одна з них і є яйцеклітиною. Коли пилкова трубка вростає у насінний зачаток і достає до зародкового мішка, її кінчик розривається і чоловічі статеві клітини виходять з неї. Після цього починається , характерний лише для квіткових рослин процес подвійного запліднення. Заплідення це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин. Один із сперміїв зливається із яйцеклітиною, в результаті утворюється зигота, яка дає початок зародку нової рослини. Другий спермій зливається із великою центральною клітиною зародкового мішка. Запліднена центральна клітина ділиться і утворює ендосперм – тканину, яка запасає поживні речовини.

1.Яйцеклітина +спермій =  зигота

2.Центральна клітина + спермій = ендосперм

Зародок, що розвивається із зиготи, занурений в ендосперм і отримує з нього необхідні для розвитку поживні речовини. В результаті з насінного зачатка утворюється насінина.

 

Цей процес відкрив у 1898 році професор Київського університету Святого Володимира (сучасна назва Київський національний  університет ім. Тараса Шевченка . (слайд №…)

Вчитель : дивовижна природа! Дивовижні пристосування , що виникають у рослин, комах, птахів! Усі вони для виживання, для продовження життя, Багато років тому учитель латинської мови Конрад Шпренгель уперше над цим замислився. Він відповів на питання який зв’язок між квітами і вітром, квітами і комахами. А ми підтвердимо його відкриття «Без запилення не відбудеться запліднення, а без запліднення –утворення насіння,

 

Вчитель: Ну що ж  зараз ми з вами пограємо у гру «Упізнай рослину» Кожна група отримає конверт із пазлами , вам необхідно скласти пазли, назвати рослину і вказати спосіб запилення цієї рослини»

(вишня, Біле латаття, Ліщина, томат)

 

Вправа виправ помилку:.         «Виправ помилку».

Знайти і виправити біологічні помилки в реченнях з учнівських творів.

1.         Там у полі береза стояла, і її бджоли запилювали. (Береза запилюється вітром.)

2.         Дзвіночки мої, квіточки, навесні разом з конвалією цвіли в полі за річкою. (Дзвіночки цвітуть улітку, конвалії — у травні, крім того, ростуть у лісі.)

3.         На нашій грядці розцвів горошок солодкий. Бджілки налетять — будемо на врожай чекати. (Горох — рослина, що самозапилюється.)

 

  Вчитель: Назвіть слово, яке було для вас новим.

Вправа « Мікрофон»

1.     Що найбільше запам’яталось на уроці ?

2.     Що сподобалося на уроці ?

3.     Що не сподобалося на уроці ?

4.     Чи виконали ми завдання  яке ставили перед собою?

 

Підсумок уроку

docx
Додано
12 жовтня 2023
Переглядів
396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку