Практична робота № 1
БУДОВА СВІТЛОВОГО МІКРОСКОПА ТА РОБОТА З НИМ
Мета: навчитись налаштовувати шкільний оптичний мікроскоп та отримувати чітке зображення мікроскопічного об’єкта.
Обладнання: мікроскоп, навчальні таблиці, постійні мікропрепарати біологічних об’єктів, підручник .
ХІД РОБОТИ
Це потрібно знати! |
|
Мікроскоп- прилад, для розглядання дрібних, невидимих для неозброєного ока, предметів у збільшеному зображенні. Історично першим приладом, який використовувався з такою метою, був оптичний мікроскоп Оптичний мікроскоп дає збільшення в до 3000 разів. Електронний мікроскоп дає збільшення в десятки і сотні тисяч разів. Атомний силовий мікроскоп та тунельний мікроскоп дають змогу розглядати зображення об’єктів ядерного масштабу- окремі атоми і молекули. |
|
Завдання 1. Розгляньте мікроскоп. Знайдіть на малюнку, позначте та підпишіть складові частини мікроскопа.
1 — . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2 — . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3 — . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4 — . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5 — . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6 — . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7 — . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8-. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Завдання 2. З’ясуйте та вкажіть, яке значення має кожна частин мікроскопа.
Окуляр -. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Об’єктив -. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Гвинти - . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Дзеркало –. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Предметний столик – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Корпус - . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Завдання 3. Визначте у скільки разів збільшує мікроскоп за формулою.
Х мікроскопа = Х окуляра × Х об’єктива
Примітка. Знак Х показує збільшення, а цифра – у скільки разів. Наприклад, якщо на окулярі є позначка 8 або 8х, а на об’єктиві – 20 або 20х, то кратність збільшення мікроскопа становить 8×20=160.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Завдання 4. Уважно прочитайте правила роботи з мікроскопом у підручнику або на картці. Зверніть особливу увагу на застереження щодо окремих дій із мікроскопом. Недотримання правил роботи може призвести до пошкодження мікроскопа.
Завдання 5. Розмістіть мікропрепарат з клітинами рослин на предметному столику. В отвір предметного столика спрямуйте світло дзеркалом. За допомогою макрогвинта опустіть тубус таким чином, щоб нижній край об’єктива був на відстані 1–2 мм від препарату.
Завдання 6. Дивіться в окуляр одним оком, не заплющуючи іншого. Повільно піднімайте тубус за допомогою макрогвинта поки зображення в окулярі не стане чітким. Розгляньте клітини рослин при малому збільшенні.
Підсумок: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .