Конспект уроку з елементами рольової гри " Марк Твен. " Пригоди Тома Соєра"

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе вчителям зарубіжної літератури у проведенні уроку в 5 класі з теми " Марк Твен. "Пригоди Тома Соєра". Даний матеріал сприяє розвитку у здобувачів освіти навичок виділяти головні епізоди в повісті, висловлювати ними власні судження з приводу прочитаного.
Перегляд файлу

Тема. Марк Твен « Пригоди Тома Соєра»

Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, спонукати до вивчення  його повісті « Пригоди Тома Соєра». Розвивати навички виділення головних епізодів, аналізувати їх, висловлювати судження з приводу прочитаного; виховувати допитливість, прагнення до самопізнання шляхом ознайомлення з діями, вчинками та характерами літературних героїв.

Обладнання: мультимедійне обладнання, картки для індивідуальної роботи та роботи в парах.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Організаційний момент.

  1.               Рефлексія настрою і готовності до уроку.

                   ( слайд «Дитинство»)

  •                   Добрий день. Сьогоднішнє наше заняття я б хотіла розпочати із запитання:   Що для вас дитинство?(кожен  по черзі висловлює свою думку)   Підсумок. Дитинство – найкраща пора. Це сміх, радість, веселощі, пустощі. Тож подаруйте один одному усмішку. А, отже заряд бадьорості на весь урок.
  1.           Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.  «Ми всі родом з дитинства» - цей вислів нагадує дорослим про їхні дитячі переживання, радощі й прикрощі. Мабуть, усім хочеться, щоб дитинство завжди було світлим, безжурним, веселим і цікавим. . Кожна людина колись була дитиною. І , мабуть, бешкетували, ганяли м’яча, боялися темряви. Але, дорослішаючи, люди забувають про своє дитинство, стають поважними, нудними та сварливими дорослими. І тоді дитинство йде від них назавжди. На превеликий жаль. Але деякі мудрі дорослі, переважно письменники, залишають свої спогади про своє далеке дитинство у вигляді цікавих книг. Ну, а ми, читаючи їх, дізнаємося, якою ж була їх країна дитинства.

-   На сьогоднішньому нашому уроці мова піде про одного чоловіка. У нього була незвичайна біографія, дивне ім’я і кумедний дім: на одну третину це був пароплав, на другу третину – собор, а решта – годинник із зозулею. Полюбляв він сидіти на «палубі» і згадувати свої дитячі роки, про щось мріяти.       

  1.       Оголошення теми і завдань уроку   ( слайд)                                                               Сьогодні ми з вами починаємо вивчати творчість відомого американського письменника Марка Твена та його повість « Пригоди Тома Соєра».

Завдання уроку:

  1. Ознайомимося з життям та творчістю письменника
  2.  Розпочнемо роботу над його твором «Пригоди Тома Соєра»

Робота з епіграфом                                                                                                      Природа хоче, щоб діти були дітьми, Перш ніж стати дорослими.

                                                                               Ж. —Ж. Руссо                                                                                                                                        Діти, як ви розумієте цей вислів? На це питання ви зможете дати відповідь наприкінці уроку.

V.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.                                             -Марк Твен - письменник відомий всьому світу. До вашої уваги відео про Марка Твена.  ( слайди про письменника)                                                                                                                                     1. Слово учителя.                                                                                                                        -  «Я з’явився на світ разом із кометою Галлея. Бог, мабуть, вирішив: ось два чудернацькі, незрозумілі явища» , так про себе , комету Галлея і Бога міг сказати лише самовпевнений та насмішкуватий Марк Твен, письменник, який   ще за життя став легендою.                                                                            - Протягом довгих років не тільки для США, а й для всього світу Марк Твен був символом успіху, втіленням заповітної американської мрії. Свідки стверджували, що туристи з усього світу приїжджали до США тільки для того, щоб подивитися на два дива: Ніагарський водоспад і письменника Марка Твена. Сьогодні він до нас завітав. Тож, запрошуємо його до слова.

 Інтерв’ю з письменником. (Слайд , портрет письменника)

1 учень. Ми знаємо, що ви народилися у селищі Флорида штат Міссурі. А в якій родині?

Марк Твен. Мій батько, Джон Клеменс, був суддею. Мати, Джеймп Лептон, мала велике серце, що і чуже горе і чужі радощі знаходили в ньому відгук і притулок. Я народився 30 листопада 1835 року холодної сніжної ночі й став п’ятою дитиною у сім’ї.

2 учень. Розкажіть, будь ласка про ваше селище.

Марк Твен. Я можу сказати. що там було лише 100 жителів і, таким чином, своїм народженням я збільшив населення міста аж на 1 відсоток. Не кожен історичний діяч може похвалитися ,що зробив більше для свого міста.

Вчитель. О, я бачу, що ви таки з почуттям гумору.

Марк Твен. Проти сміху ніщо не встоїть.

3 учень. Ваше дитинство і юність пройшли в невеличкому містечку, на самому березі річки Міссісіпі. А скільки було вам років, коли ваша родина переїхала до міста Ганнібал.

Марк Твен. 4 роки.

4 учень. Якою була ваша найзаповітніша мрія у дитинстві?

Марк Твен. У мене не було сильнішого і найзаповітнішого бажання, ніж стати матросом. Одягти білосніжну форму юнги, затягнутись широким паском та пройтися вулицями Ганнібала ходою лоцмана, звичного до штормів і хитавиці.

5 учень. Ваше справжнє ім’я «Семюель Клеменс», а псевдонім «Марк Твен». А що означає ваш псевдонім?

Марк Твен. Розумієте, у ті часи, коли я був лоцманом, на річках не було жодного маяка, а лише буйки, які ставив лоцман, замірюючи жердиною глибину річки, він кричав «Марк твен», що означало «мірка два». Тобто, достатня глибина для безпечного плавання суден. Вперше я підписався цим псевдонімом у травні 1859 року в газеті «Дельта».

6 учень. А коли саме ви одружилися?

Марк Твен. У1870 році. З Олівією Ленгдон, донькою багатого власника шахт. Ми прожили у шлюбі 34 роки і мали трьох дочок ( Сьюзі, Клара і Джип)

Вчитель. Шановний, Семюеле Клеменсе, дуже дякуємо, що ви завітали до у гості і поділились своїми спогадами.  А ми продовжуємо роботу.

- Марк Твен помер 21 квітня 1910 року. За рік до смерті він сказав: «Я прийшов у 1835 році з Кометою Галлея, через рік вона знову прилітає, і я розраховую піти  разом з нею». Так воно й сталось, хоча живе письменник і досі серед нас завдяки своїм творам. (слайд з творами)                                                                                              

Бесіда   -Які факти з життя Марка Твена вас вразили найбільше? Чому?

  •                   Чому в письменника такий псевдонім — Марк Твен?
  •                   Які професії змінив у житті Марк Твен?

Звичайно ми не можемо дізнатися про людину багато за 5 хвилин інтерв’ю. Я відкрию вам таємницю, що ми ще багато цікавого дізнаємося про письменника із самого твору. Ви запитаєте мене, що можна дізнатися про життя письменника із його твору? А відповідь ми знайдемо у передмові автора до повісті.

  1.               Читання передмови

ПЕРЕДМОВА

Більшість пригод, описаних у цій книжці, сталося насправді: декотрі - зі мною самим, інші - з моїми шкільними товаришами. Гека Фінна змальовано з життя, Тома Сойєра також, але він - персонаж не одноосібний, бо поєднує в собі риси вдачі трьох хлопців, яких я знав, і, отже, належить до мішаного архітектурного стилю.  Чудні забобони, згадувані далі, були дуже поширені серед дітей і негрів на Заході за тих часів, про які йдеться в цій оповіді,- тобто тридцять - сорок років тому.                                                                                                                             Хоч моя книжка написана передусім на розвагу хлопчикам, та дівчаткам, я сподіваюся, що її залюбки прочитають і дорослі чоловіки та жінки, бо мені хотілося б викликати в них приємні спогади про те, якими були колись вони самі, як почували, думали й розмовляли і в які дивовижні історії іноді встрявали.                Гартфорд. 1876 Автор

-  Як автор пояснює для кого написана книга?   Отже, ми ще багато дізнаємося про дитинство письменника, читаючи його твір.

  •                   Скажіть, будь ласка, хто з вас ніколи не бешкетував?  А в хто чинив такі пустощі, згадка про які викликає у вас посмішку?                                                                  

Словникова робота (слайд зі словами)                                                                                              Псевдонім – вигадане ім'я.                                                                                                 Автобіографічний твір – це опис власного життєвого шляху; це твір, у якому автор використовує  епізоди з власного життя.                                                                                             Повість – прозовий твір з однолінійним сюжетом за широтою життєвих явищ більший за оповідання,  але менший ніж роман                                                                                                             Прототипи – живі люди, з яких списані герої.

    3. Аналіз І розділу повісті ( Слайд з прототипами героів)

Знайомство з прототипами героїв:

Сент-Пітерсберг – Ганнібал;

Том Соєр –Семюел Клеменс;

Тітка Поллі – мати письменника;

Гек Фін, Джо Гарпер – друзі дитинства;

Беккі – подружка Сема Клеменса;

Мері і Сід – сестра і брат Сема, Памела і Генрі;

Печери, острів – насправді оточували місто.

4.Виразне читання учителем розділу  1  до слів абзацу «Том справді не пішов до школи»

5.Читання учнями в особах розділу 1.від слів «Том справді не пішов до школи»  до кінця.

6.Аналіз розділу 1.

   - З якими героями ви познайомились?

   - Де відбувається дія повісті?

   - Що вам стало відомо про Тома?

   - Де тітка Поллі шукає Тома?

   - А де він був?

   - Як до нього ставилась тітка?

   - Про що хотіла дізнатись тітка в Тома за вечерею?

   - Чому на вашу думку Том не міг порозумітися з Сідом?

7.Прийом «Відшукай фразеологізми» /за прочитаним текстом/.                                                      -«урвався терпець»;                                                                                                                 -«збити мене з пантелику»;                                                                                                -«біс сидить»;                                                                                                                  -«обвести себе круг пальця»;

  2.Метод-прес  -   На чиєму боці симпатії автора?                                                                                                                                            - На чиєму боці ваші    симпатії? Чому?                

-  Яка головна думка І глави?                                                                                                                                ( Том грається, б’ється, ховається, aлe залишається доброю і чесною людиною) 3.    Визначення теми І глави.    ( Поведінка Тома вдома і на вулиці)

 4.Робота над II розділом «Чудовий маляр»  (слайд10)

Інсценізація учнями фрагменту твору (картки)
 (Том зосереджено білить паркан,підходить  Бен ) Бен. Гі-гі.Таки спіймався!                                                                                                                         Бен.То що, друже, мусиш  працювати?                                                            Том.А, це ти, Бене! Я тебе й не помітив.

  • Бен.Слухай, я йду купатися. А ти не хочеш? Та ні, ти, мабуть, краще попрацюєш, еге ж?    (Том зневажливо глянув на хлопця)
  • Том.Що ти називаєш працею?
  • Бен.А оце що – хіба не праця?
  • Том.Ну що ж, може, праця, а може , й ні. Я знаю тільки, що Томові Сойєру вона до вподоби.
  • Бен.Ха, можна подумати,що тобі й справді подобається білити!(Том продовжує білити)
  • Том. Чи подобається? А чом би й ні? Хіба нам кожного дня випадає білити паркани?
  • Бен.Слухай, Томе, дай і мені трохи побілити.
  • Том.Та ні, Бене, мабуть нічого не вийде. Розумієш, тітка Полі дуже прискіпується, до цього паркана – він же виходить на вулицю. Його треба ретельно побілити. Певно, так зуміє хіба один хлопець на тисячу, а може, і на дві тисячі.
  • Бен.Та невже? Ой Томе, ну дай мені спробувати… Хоч трішечки. Якби це ти мене просив, я б дав.
  • Том.Бене, та я б з охотою, слово честі, але ж тітка Полі… Он і Джім хотів білити, а вона не дозволила, і Сід хотів, і Сідові не дозволила
  • Бен.Ну дай спробувати… я віддам тобі яблуко. Все, що лишилось .
  • Том.Та ні, Бене, краще не треба. Я боюсь…
  • Бен.Я віддам тобі все
  • Том. Біли                                                                                                                       Вдома ви прочитали II розділ повісті « Чудовий маляр». Я пропоную вам відновити послідовність подій цього розділу.

Робота в парах                                                                                                                            У вас на партах конверти в яких надруковані події розділу розмістіть їх у хронологічній послідовності.

  1.               Настала субота. Ранок видався ясний і свіжий.
  2.               Том з відром та довгою щіткою вийшов на вулицю
  3.               Із хвіртки, наспівуючи «Дівчата з Буффало», підстрибцем вибіг Джім з бляшаним відром у руці.
  4.               «... Джиме, я дам тобі кульку, я дам тобі свою білу мармурову кульку.»
  5.               У цю важку й безнадійну хвилину його раптом окрилило натхнення - не що інше, як натхнення, геніальна, блискуча думка.

6.Ось у далині з’явився Бен Роджерс. Кепкувань цього хлопця Том боявся найбільше.

  1.               Том зневажливо глянув на хлопця і сказав: «Що ти називаєш роботою?»...
  2.               ...Я вважаю, що навряд чи знайдеться хтось один на тисячу, навіть на дві тисячі хлопців, хто може це зробити як слід.
  3.               Том віддав щітку, на його обличчі виписувалась нехіть, зате в серці буяла радість»

10. Отже жити на світі не так уже й погано. Сам того не відаючи, Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей, а саме: коли хлопчикові, або дорослому забагнеться чогось, треба, щоб цього нелегко було досягти.                               Для перевірки завдання
(Слайд  з правильними відповідями на екрані)

5. Робота в групах   Запитання із скриньки: (учні по черзі із груп підходять до скриньки, витягують питання обговорюють і задають протилежній групі)

1.Назвіть справжнє ім’я та прізвище Марка Твена? (Семюел Клеменс)

2.Місто, в якому відбуваються події повісті? (Санкт-Пітербург)                        3.Ім׳я молодшого брата Тома? (Сід)

4.Вислів зі Святого Письма, який полюбляла цитувати тітонька Поллі? («Пошкодуєш різку – зіпсуєш дитину»)

5.Що означає псевдонім «Марк Твен»? (Мірка два)

6.В якому містечку минуло дитинство Марка Твена? (У Ганнібалі)

7.Яке покарання дала тітка Томові?( фарбувати паркан)

8.В якому віці помер письменник? (74 років)

9.Заповітна мрія Марка Твена? (стати матросом)

10.На березі якої ріки знаходиться місто Ганнібал?

11.Тітку Тома Соєра звали?                                                                                                 12.Як звали друга Тома, який вдавав із себе пароплав?

 

Жартівливі запитання

   Що спільного у яблука, паперового змія та дохлого пацюка? (Це речі, які хлопці віддали Томові за отримання дозволу пофарбувати паркан.)

   Яку роль у житті Тома і Сіда відіграла чорна нитка? (Тома викрили, що він не був у школі, а Сід став ябедою і дістав від Тома стусанів.)

Проблемне питання

Діти, а чи можна Тома вважати позитивним героєм? Для цього складіть в зошитах асоціативний кущ до образу Тома. (слайд)

Том:   кмітливий;  винахідливий,   розумний,  товариський;  дотепний;

Характеристика героя

  •                  Які риси головного героя ви відзначили? Чи можна його вважати позитивним героєм? Доведіть свою думку. Завдання для дітей. 1-ша група. Записати позитивні риси Тома, а 2-га – негативні риси.

(слайд з  характерними рисами Тома)

  1.       Закріплення матеріалу
  1. Гра « Пропущені слова»  (слайди із завданням)

(Паркан - висота 2м73см, довжина 27м42 см; 1 ярд – 0, 914м, 1 фут – 30,4 см)

  1. Складання сенкану  «Том»
  2. Інтерактивна гра «Мікрофон»

      4. Виконання тестових завдань.

  1.               Місто в якому народився Марк Твен.                                                                     а)              Флорида;         б)              Ганнібал ;      в)Сент -Пітерберг.
  2.               Справжнє ім’я Марка Твена.

а) Семюель Ленггорн Клеменс; б)Джорж Редьярд Клеменс;  в)Ганс Крістіан Клеменс.

  1.               Марк Твен у перекладі з англійської означає...

а)глибока річка;       б) мірка-два;      в) два сажні.

  1.               Довгоочікувана удача чекала Марка Твена у галузі...

а) золотошукання; б)мореплавства; в) літератури і журналістики.

  1.               Події повісті «Пригоди Тома Соєра»...

а) вигадані;  б)взяті з легенд та переказів; в)взяті із життя Марка Твена та його друзів.

  1.               Тітку Тома Соєра звали. а)Моллі; б)Бенні;  в) Поллі.
  2.               Що обіцяв Том Джиму за можливість пофарбувати паркан .

а) білу мармурову кульку; б)перлину; в)тенісну кульку.

  1.               Яким пароплавом був Бен Роджерс

а) «Велика Міссурі»;  б)      «Велика Міссісіпі»;  в)«Велика машина».

  1.               Що пообіцяв Бей дати Тому за можливість пофарбувати.

а) серединку яблука; б) ціле яблуко; в)яблуко, що залишилося. 

  1.          Жанр твору «Пригоди Тома Соєра».

  а)оповідання; б)повість;  в) казка.

Взаємоперевірка

  •                  Обміняйтеся роботами зі своїм сусідом по парті. Перевіримо.
  1.            Оцінювання роботи учнів. Інструктаж домашнього завдання

Прочитати 3,4,5 розділи повісті «Пригоди Тома Соєра». Написати листа Марку Твену; проілюструвати книгу «Пригоди Тома Соєра» ( для бажаючих на вибір)

 

docx
Додано
24 лютого 2022
Переглядів
4494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку