Конспект уроку з етики для 6 класу на тему: "Світ толерантності й дотримання прав людини"

Про матеріал

Ладанська гімназія Прилуцької районної ради є учасником другого циклу Всеукраїнської програми освіти для демократичного громадянства «Демократична школа», який реалізовує норвезька неурядова організація «Європейський Центр імені Вергеланда» у співпраці з Міністерством освіти і науки України та Радою Європи.

Методична розробка уроку етики (форма проведення: тренінгове заняття) на тему «Світ толерантності й дотримання прав людини» для учнів 6 класу має на меті акцентування уваги учнів на потребі мирного співжиття в суспільстві, формування поваги до прав оточуючих людей, виховання толерантного ставлення один до одного. При підготовці уроку використано вправи «Я теж», «Битва за апельсин» з «Посібника по навчанню дітей правам людини. Компасіто», опублікованого Радою Європи 2008 року.

План проведення:

1.Вступне слово.

2.Вправа «Я теж».

3.Кроссенс «Права людини».

4.Вправа «Битва за апельсин».

5.Бесіда «Права людини та проблема їх дотримання».

6.Перегляд відеоролика «Права дитини мовою Конвенції ООН».

7.Вправа «Ланцюг».

8.Підсумок. Рефлексія заняття.

Апробація даного уроку відбулася у 6-х класах Ладанської гімназії 2017 року.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кроссенс Поясніть кроссенс, складіть розповідь - асоціативний ланцюжок, за допомогою взаємозв'язку зображень. Дев'ять зображень розставлені таким чином, що кожна картинка має зв'язок з попередньою і наступною, а центральна об'єднує за змістом відразу декілька

Номер слайду 2

Номер слайду 3

ПРАВА ЛЮДИНИ 1 – Конституція України, основний закон держави, який базується на зміцненні гарантії прав людини і громадянина; 2 – Ключова теза толерантності: «Ми можемо бути різні, але усі ми рівні»; 3 - свобода думки та дії,  розуміння кожним громадянином своєї державності та національності, повага до прав, свобод та законних інтересів громадян; 4 – Козаки як символ боротьби українців за свої права, свободу та незалежність; 5 – партнерство, рівність, конструктивне спілкування; 6 – Європейська Конвенція з прав людини як гарантія забезпечення на своїй території країн, що її ратифікували, прав та основоположних свобод людини; 7 – боротьба з фізичним чи будь-яким іншим видом насилля в правовій державі; 8 - за порушення закону настає юридична відповідальність Центральна картинка – ПРАВА ЛЮДИНИ Й ГРОМАДЯНИНА

Перегляд файлу

Анотація. Україна впевнено крокує шляхом реформування системи освіти. Одним із ключових напрямків є розробка державних стандартів та освітніх програм у відповідності до Концепції Нової української школи. На даний час зміни до навчальних програм, затверджені Міністерством освіти та науки України, передбачають поступовий перехід на принципи демократичного навчання, що має сприяти формуванню відповідального громадянина, який поважає права людини, розуміє свою важливість у процесі вирішення різноманітних суспільних питань.

Ладанська гімназія Прилуцької районної ради є учасником другого циклу Всеукраїнської програми освіти для демократичного громадянства «Демократична школа», який реалізовує норвезька неурядова організація «Європейський Центр імені Вергеланда» у співпраці з Міністерством освіти і науки України та Радою Європи.

Методична розробка уроку етики (форма проведення: тренінгове заняття) на тему «Світ толерантності й дотримання прав людини» для учнів 6 класу має на меті акцентування уваги учнів на потребі мирного співжиття в суспільстві, формування поваги до прав оточуючих людей, виховання толерантного ставлення один до одного. При підготовці уроку використано вправи «Я теж», «Битва за апельсин» з «Посібника по навчанню дітей правам людини. Компасіто», опублікованого Радою Європи 2008 року. Апробація даного уроку відбулася у 6-х класах Ладанської гімназії 2017 року.

Тема. Світ толерантності й дотримання прав людини.

Мета. Акцентувати увагу учнів на потребі мирного співжиття в

           суспільстві, сприяти формуванню поваги до прав оточуючих

           людей, виховувати толерантне ставлення один до одного.

Форма проведення: тренінгове заняття

Завдання: 1.              Ознайомлення з правами людини та формування

                               розуміння необхідності їх дотримання;

  1. Підвищення рівня відповідальності молодших підлітків за свої вчинки;
  2. Виховання в учнів толерантного ставлення один до одного;
  3. Удосконалення навичок конструктивного спілкування;
  4. Формування навичок соціальної взаємодії й соціальної компетентності.

Очікувані результати: учні:

  1. Називають права людини;
  2. Усвідомлюють необхідність дотримання прав інших людей, а також необхідність захисту своїх прав та законних інтересів;
  3. Розуміють потребу мирного співжиття людей, конструктивного вирішення конфліктів;
  4. Набувають соціального досвіду.

Час проведення: 45 хвилин

Віковий склад учасників: 10-11 років

План проведення:

  1. Вступне слово.
  2. Вправа «Я теж».
  3. Кроссенс «Права людини».
  4. Вправа «Битва за апельсин».
  5. Бесіда «Права людини та проблема їх дотримання».
  6. Перегляд відеоролика «Права дитини мовою Конвенції ООН».
  7. Вправа «Ланцюг».
  8. Підсумок. Рефлексія заняття.

Хід проведення

  1. Вступне слово.

       З дитинства усім вам відоме поняття «права людини». Ви умієте розрізняти такі категорії як «добро» й «зло». Але чомусь у реальному житті не завжди вдається діяти так, як велить сумління. Іноді трапляється, що ми порушуємо права інших людей, або порушуються наші права. Чому так відбувається?

  • Думки учнів. Обговорення в класі.

Проблемне запитання: Чому іноді так важко, маючи знання, дотримуватися принципів толерантності й не порушувати права інших людей? (відповідь на це та інші важливі запитання ви знайдете в ході нашого заняття).

  1. «Я теж» (вправа для організації й згуртованості групи/класу). Завдання: діти повинні визначити інших учнів класу за схожими характеристиками чи ознаками. Наприклад:
  • Хто народився: а) взимку,

                                б) навесні,

                                в) влітку,

                                г) восени.

  • У кого є: а) брати й сестри,

                     б) тільки брати,

                     в) тільки сестри,

                     г) хто єдина дитина в сім'ї.

  • Хто має: а) світле волосся,

                     б) темне волосся.

Кожне із завдань ділить групу/клас на менші частини. І кожного разу ці підгрупи будуть змінюватися.

Висновок. Усі ми різні, але в цьому і є перевага кожного з нас. Усі ми різні, але усі ми рівні. Не повинно бути зверхнього ставлення один до одного. Ми маємо вчитися толерантності.

Кроссенс «Права людини». Для визначення теми нашого уроку спробуємо усі разом розгадати кроссенс. Розгадуючи його, ми з вами визначимо ключове (базове) підґрунтя соціального благополуччя й толерантності [Додаток 1].

Завдання учнів – пояснити кроссенс, скласти розповідь – асоціативний ланцюжок, за допомогою взаємозв'язку зображень. Дев’ять зображень розставлені таким чином, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна об'єднує за змістом відразу декілька.

Читати кроссенс потрібно зліва направо і зверху, закінчувати на центральному 5 квадраті, таким чином, виходить ланцюжок у вигляді «равлика». Починаємо з першого квадрата. Центральним є 5 квадрат, який пов'язаний за змістом з усіма зображеннями в кроссенсі.

Учні розгадують кроссенс, у ході обговорення складають загальне поняття прав людини.

Пояснення кроссенса «Права людини»:

1 – Конституція України, основний закон держави, який базується на зміцненні гарантії прав людини й громадянина;

2 – ключова теза толерантності «Ми можемо бути різні, але усі ми рівні»;

3 – свобода думки та дії, розуміння кожним громадянином своєї державності та національності, повага до прав, свобод та законних інтересів громадян;

4 – козаки як символ боротьби українців за свої права, свободу й незалежність;

5 – партнерство, рівність, конструктивне спілкування;

6 – Європейська Конвенція з прав людини як гарантія забезпечення на своїй території прав та свобод людини країнами, які її ратифікували;

7 – боротьба з фізичним чи будь-яким іншим видом насилля в правовій державі;

8 – за порушення закону настає юридична відповідальність;

Центральна картинка – ПРАВА ЛЮДИНИ Й ГРОМАДЯНИНА.

Висновок. У житті кожного з нас є ситуації, які породжують протиріччя між людьми. Але від нас самих залежить, як ми їх будемо вирішувати. У цьому нам завжди буде допомагати усвідомлення необхідності дотримання прав людини.

  1. «Битва за апельсин» (вправа для розуміння необхідності спілкування в конфліктних ситуаціях). Завдання: учні діляться на 2 групи. Група А отримує завдання: у ході гри здобути апельсин, щоб добути з нього цедру, необхідну для випікання апельсинового кекса. Група Б отримує своє завдання: у ході гри здобути апельсин, щоб зробити з нього апельсиновий сік. Ведучий залишає перед обома командами 1 апельсин. За командою «Почали» усі учасники повинні виконати установку ведучого. Слід наголосити, що учні не повинні застосовувати фізичну силу один до одного. Через 3 хвилини ведучий говорить: «Час». Гра припиняється. Зазвичай хтось хватає апельсин, потім групи реагують по-різному. Не ведуть перемовини, іноді, навпаки, намагаються розділити апельсин навпіл. У деяких випадках – починають з’ясовувати ситуацію та розуміють, що їм потрібні різні частини апельсина.

Обговорення:

  • Чи отримала ваша група те, що хотіла, до закінчення часу?
  • Яка була мета вашої групи?
  • Як вирішився «апельсиновий конфлікт»?
  • Що ви зробили, щоб досягнути своєї мети?
  • Чому для вирішення конфлікту слід конструктивно спілкуватися?
  • Чи завжди в складних ситуаціях сторони конфлікту спілкуються між собою?
  • Ви коли-небудь зіштовхувалися з подібними ситуаціями? Який був результат?
  • Ведучий співвідносить результати гри з правами людини: Які права людини порушуються при конфлікті? Що ми маємо робити, аби запобігти конфлікту?

    Висновок. Застосування сили, агресія, моральне приниження є неприпустимими у будь-якій ситуації, адже все це порушує права людини.

  1.  Бесіда «Права людини та проблема їх дотримання». Орієнтовні запитання, які учні розглядають у ході бесіди:
  • То що ж таке «права людини»?
  • Які права людини ви знаєте?
  • Чи порушувалися колись ваші права?
  • Як ви захищаєте (можете захистити) свої права?
  • Як держава гарантує захист прав людей?
  • Що ми можемо зробити, щоб в суспільстві не порушувалися права людей?
  • Яким чином співвідносяться моральні та правові норми?
  1. Перегляд відеоролика «Права дитини мовою Конвенції ООН».  [Додаток 2].

Обговорення:

  • Що нового ви дізналися з цього відеоролика?
  • Чи можемо ми самі змінити наше життя у сфері дотримання прав людини?
  1. «Живий ланцюг» (вправа для релаксації)

Учні стають в коло, беруться за руки, закривають очі. Ведучий повертає їх, створює таким чином «живий ланцюг». Завдання учнів – відкривши очі, спробувати розплутатися, не розриваючи «ланцюга».

Обговорення:

  • Чи складно було виконати дане завдання?
  • Що допомогло/завадило вам прийти до бажаного результату (спілкування, конструктивне вирішення завдання/суперечка)?

Висновок. Важливо навчитися співпрацювати в команді, прагнути вирішити поставлене завдання максимально комфортно для кожного з людей, з повагою ставитись до інших.

8. Підсумок. Рефлексія уроку. Життя в суспільстві потребує толерантного, конструктивного спілкування, дотримання прав людини й громадянина. Лише так забезпечується поступальний рух вперед кожного народу чи нації. Я дякую всім вам за продуктивну роботу, приємно було спілкуватися в такій позитивній атмосфері. Хотілося б почути й від кожного з вас про наше заняття. Подумайте, яким словом/фразою ви можете охарактеризувати ваші відчуття на цю хвилину? Думки учнів. Хотілося б наше заняття закінчити словами Г.Лакордера: «Порядний той, хто своє право вимірює своїм обов’язком». Тож я бажаю вам бути порядними людьми!

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бистрікова Анна
    Дякую за конспект уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
До підручника
Етика 6 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
8 січня 2018
Переглядів
2855
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку