"Конспект уроку з етики для 6 класу на тему: "Гордість і смирення"

Про матеріал

Мета та завдання:

Ø Розкрити зміст понять «гордість» і «смирення»; формувати в характері учнів бажання подолати гордість та до плекати смирення перед Богом та перед ближніми.

Ключові вірші:

I.«Боже змилуйся наді мною грішним!» (Лк. 18, 12);

II.«Візьміть на себе ярмо Моє, і навчіться від Мене, бо Я тихий і серцем покірливий, і знайдете спокій душам своїм» (Мт. 11, 29).

Перегляд файлу

Тема 3. Гордість і смирення                                    6 клас, 10 урок

Мета та завдання:

  • Розкрити зміст понять «гордість» і «смирення»; формувати в характері учнів бажання подолати гордість та до плекати смирення перед Богом та перед ближніми.

Ключові вірші:

  1. «Боже змилуйся наді мною грішним!» (Лк. 18, 12);
  2. «Візьміть на себе ярмо Моє, і навчіться від Мене, бо Я тихий і серцем покірливий, і знайдете спокій душам своїм» (Мт. 11, 29).

Біблійний уривок – притча «про фарисея і митаря» (Лк. 18, 10–14):

«Два чоловіки до храму ввійшли помолитись, один фарисей, а другий був митник. Фарисей, ставши, так молився про себе: Дякую, Боже, Тобі, що я не такий, як інші люди: здирщики, неправедні, перелюбні, або як цей митник.
Я пощу два рази на тиждень, даю десятину з усього, що тільки надбаю!
А митник здалека стояв, та й очей навіть звести до неба не смів, але бив себе в груди й казав: Боже, будь милостивий до мене грішного!...
Говорю вам, що цей повернувся до дому свого більш виправданий, аніж той. Бо кожен, хто підноситься, буде понижений, хто ж понижається, той піднесеться».

Словник термінів та понять:«смирення» – слідування за Христом, життя у Христі; покора, покірливість, послух тощо; «гордість» – заперечення Бога; «гордий подібний до яблука, що всередині зогнило, а зверху світить красою» (Іван Ліствичник) «зарозумілість» – захоплення людиною своїми інтелектуальним здібностями; визнання лише власного авторитету думок та категоричне заперечення думок інших;

«митар» – людина, яка збирала податок; митник; «фарисей» – член найкількіснішої та наймогутнішої, як на той час, партії між євреями;

Розвиток теми:

На класній дошці чітко написано тему уроку. Вчитель зосереджує увагу учнів на двох словах: «гордість» і «смирення». Відтак подає завдання для глибшого розуміння цих слів:Написати синоніми до слова «гордість» …[*]; Написати синоніми до слова «смирення»[**];  Обговорення загальних визначень.

Вчитель: Пригадаймо, діти, з 5-го класу[***] – В яких ситуаціях ми говорили про гордість? Як зашкодила гордість першим людям?  Яким чином Йосиф, син Якова, проявив смирення? У чому проявилося смирення Авраама?

Можемо з впевненістю сказати, що гордість призводять до руйнування гармонійних стосунків між людьми, та у стосунку між людиною і її Творцем.

Ось декілька розповідей святих отців про небезпеку гордості:

«Один монах, на ім’я Ірон, п’ятдесять років провів у пустині та переважав усіх пустинників цієї пустині своїм рівно ангельським життям. Але гордість згубила і такого подвижника. Він був переконаний в тому, що сусідні монахи, які жили неподалік від його домівки, дотримуються не такого уставу, як, на його думку, слід було їм дотримуватися, тому почав до них відноситися з презирством. От і зловився за це його переконання злий ворог, який з’явився цьому угоднику у вигляді світлого ангела та запропонував йому кинутися до долу колодязя, мовляв, через таке богоугодне високо духовне життя нічого з ним не трапиться. Монах так і вчинив, проте … витягнули з цього колодязя його ледь живим, а через три дні він помер. Ось так гордість спроможна зруйнувати те, що протягом багатьох років людина в собі формує»[1].

Вчитель, або ж один з учнів зачитує вголос біблійний уривок Лк. 18, 10-14., після чого спільно обговорюють притчу за допомогою запитань:

  • Якою є молитва фарисея? Якою є молитва митара? Молитва кого з них є зразком покаянної молитви? Хто я в цій притчі: фарисей чи митар? Чого мене навчає ця притча? На які висновки наштовхує нас молитва митаря?

Закріплення теми – завдання для учнів:

 Вголос прочитати ті уривки зі святого Письма, в яких Ісус Христос скеровує свої слова саме до фарисеїв:

  1. Мт. 23, 13-14. 23-27 – «Горе ж вам, книжники та фарисеї, лицеміри, що перед людьми зачиняєте Царство Небесне, бо й самі ви не входите, ані тих, хто хоче ввійти, увійти не пускаєте! Горе ж вам, книжники та фарисеї, лицеміри, що вдовині хати поїдаєте, і напоказ молитесь довго, через те осуд тяжчий ви приймете!», «Горе вам, книжники та фарисеї, лицеміри, що даєте десятину із м'яти, і ганусу й кмину, але найважливіше в Законі покинули: суд, милосердя та віру; це треба робити, і того не кидати. Проводирі ви сліпі, що відціджуєте комаря, а верблюда ковтаєте! Горе вам, книжники та фарисеї, лицеміри, що чистите зовнішність кухля та миски, а всередині повні вони здирства й кривди! Фарисею сліпий, очисти перше середину кухля, щоб чистий він був і назовні! Горе вам, книжники та фарисеї, лицеміри, що подібні до гробів побілених, які гарними зверху здаються, а всередині повні трупних кісток та всякої нечистости!»
  2. Лк. 11, 39, 42-44 – «Тепер ви, фарисеї, он чистите зовнішність кухля та миски, а ваше нутро повне здирства та кривди!», «Горе вам, фарисеям, бо ви десятину даєте з м'яти та рути й усякого зілля, але обминаєте суд та Божу любов; це треба робити, і того не лишати! Горе вам, фарисеям, що любите перші лавки в синагогах та привіти на ринках! Горе вам, бо ви як гроби непомітні, люди ж ходять по них і не знають того...»;
  3. Лк. 12, 1 –«Того часу, як зібралися десятитисячні натовпи народу, аж топтали вони один одного, Він почав промовляти перш до учнів Своїх: Стережіться розчини фарисейської, що є лицемірство!»;

Підсумок уроку: Вчитель допомагає учням самостійно зробити підсумок, що не потрібно вишукувати серед суспільства фарисеїв та викорінювати їх, а, переш за все, варто в собі викорінити фарисейство, та прагнути смиренності у всьому.

Домашне завдання: Вивчити на пам’ять молитву митаря.


[*] вивищення, пиха, злість, гнів, зарозумілість, самолюбство, злопам’ятність тощо.

[**] послух, покора, слухняність, поступки, любов до ближніх тощо.

[***] учні висловлюють свої думки.

[1] Игумен Марк (Лозинский). Отечник проповедника. 1221 пример из Пролога и патериков. Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1996. п. 188.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шелбі Владислав
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Етика 6 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
3040
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку