Мета та завдання:
Ø Розкрити зміст понять «гордість» і «смирення»; формувати в характері учнів бажання подолати гордість та до плекати смирення перед Богом та перед ближніми.
Ключові вірші:
I.«Боже змилуйся наді мною грішним!» (Лк. 18, 12);
II.«Візьміть на себе ярмо Моє, і навчіться від Мене, бо Я тихий і серцем покірливий, і знайдете спокій душам своїм» (Мт. 11, 29).
Тема 3. Гордість і смирення 6 клас, 10 урок
Мета та завдання:
Ключові вірші:
Біблійний уривок – притча «про фарисея і митаря» (Лк. 18, 10–14):
«Два чоловіки до храму ввійшли помолитись, один фарисей, а другий був митник. Фарисей, ставши, так молився про себе: Дякую, Боже, Тобі, що я не такий, як інші люди: здирщики, неправедні, перелюбні, або як цей митник.
Я пощу два рази на тиждень, даю десятину з усього, що тільки надбаю!
А митник здалека стояв, та й очей навіть звести до неба не смів, але бив себе в груди й казав: Боже, будь милостивий до мене грішного!...
Говорю вам, що цей повернувся до дому свого більш виправданий, аніж той. Бо кожен, хто підноситься, буде понижений, хто ж понижається, той піднесеться».
Словник термінів та понять:«смирення» – слідування за Христом, життя у Христі; покора, покірливість, послух тощо; «гордість» – заперечення Бога; «гордий подібний до яблука, що всередині зогнило, а зверху світить красою» (Іван Ліствичник) «зарозумілість» – захоплення людиною своїми інтелектуальним здібностями; визнання лише власного авторитету думок та категоричне заперечення думок інших;
«митар» – людина, яка збирала податок; митник; «фарисей» – член найкількіснішої та наймогутнішої, як на той час, партії між євреями;
Розвиток теми:
На класній дошці чітко написано тему уроку. Вчитель зосереджує увагу учнів на двох словах: «гордість» і «смирення». Відтак подає завдання для глибшого розуміння цих слів:Написати синоніми до слова «гордість» …[*]; Написати синоніми до слова «смирення»[**]; Обговорення загальних визначень.
Вчитель: Пригадаймо, діти, з 5-го класу[***] – В яких ситуаціях ми говорили про гордість? Як зашкодила гордість першим людям? Яким чином Йосиф, син Якова, проявив смирення? У чому проявилося смирення Авраама?
Можемо з впевненістю сказати, що гордість призводять до руйнування гармонійних стосунків між людьми, та у стосунку між людиною і її Творцем.
Ось декілька розповідей святих отців про небезпеку гордості:
«Один монах, на ім’я Ірон, п’ятдесять років провів у пустині та переважав усіх пустинників цієї пустині своїм рівно ангельським життям. Але гордість згубила і такого подвижника. Він був переконаний в тому, що сусідні монахи, які жили неподалік від його домівки, дотримуються не такого уставу, як, на його думку, слід було їм дотримуватися, тому почав до них відноситися з презирством. От і зловився за це його переконання злий ворог, який з’явився цьому угоднику у вигляді світлого ангела та запропонував йому кинутися до долу колодязя, мовляв, через таке богоугодне високо духовне життя нічого з ним не трапиться. Монах так і вчинив, проте … витягнули з цього колодязя його ледь живим, а через три дні він помер. Ось так гордість спроможна зруйнувати те, що протягом багатьох років людина в собі формує»[1].
Вчитель, або ж один з учнів зачитує вголос біблійний уривок Лк. 18, 10-14., після чого спільно обговорюють притчу за допомогою запитань:
Закріплення теми – завдання для учнів:
Вголос прочитати ті уривки зі святого Письма, в яких Ісус Христос скеровує свої слова саме до фарисеїв:
Підсумок уроку: Вчитель допомагає учням самостійно зробити підсумок, що не потрібно вишукувати серед суспільства фарисеїв та викорінювати їх, а, переш за все, варто в собі викорінити фарисейство, та прагнути смиренності у всьому.
Домашне завдання: Вивчити на пам’ять молитву митаря.
[*] вивищення, пиха, злість, гнів, зарозумілість, самолюбство, злопам’ятність тощо.
[**] послух, покора, слухняність, поступки, любов до ближніх тощо.
[***] учні висловлюють свої думки.
[1] Игумен Марк (Лозинский). Отечник проповедника. 1221 пример из Пролога и патериков. Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1996. – п. 188.