Конспект уроку з фізики для 10 класу на тему "Основи МКТ. Розв'язування задач." Урок досліджування і оцінювання явищ природи засобами фізики. Урок розвитку вмінь застосовувати набуті знання у нестандартних та видозмінених ситуаціях, уміння оперувати знаннями.
1
10 клас.
Тема. Основи МКТ. Розв’язування задач.
Мета. Поглибити й розширити знання учнів з МКТ, учити бачити фізичну
картину світу, складати її за нестандартних умов; здійснити всебічний
підхід до вивчення природи та розширити кругозір учнів шляхом
розв’язування задач математичного, біологічного, хімічного змісту;
учити учнів досліджувати й оцінювати явища природи засобами
фізики; допомогти сформувати особисте ставлення до діяльності, яка
вимагає фізичних знань; формувати вміння виступати перед
аудиторією, чітко формулювати і відстоювати свою думку; на основі
створення міжпредметних зв’язків і асоціацій формувати гнучкість
мислення; сприяти розширенню кругозору учнів; розвивати уміння
застосовувати набуті знання у нестандартних та видозмінених
ситуаціях, уміння оперувати знаннями, здобутими з біології,
математики, хімії; розвивати фізико-математичну мову учнів;
виховувати патріотичні почуття, інтерес до науки, уміння раціонально
використовувати робочий час.
Тип уроку:урок формування вмінь та навичок учнів.
Обладнання:таблиці, комп’ютер, комп’ютерні програми «Бібліотека
електронних наочностей. Фізика 10-11»; картки, обладнання
для експериментальної задачі.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Сьогодні чудова погода: блакитне чисте небо, сонячно. І така ж тепла атмосфера у нас в класі.
Можливо, ви вже втомилися, але я запрошую вас до співпраці. А для цього забудьте ще на деякий час про втому, посміхніться одне одному і вперед до нових знань! Адже тема, яку ми вивчаємо сьогодні, має практичне значення.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У відомого російського поета Ф. Тютчева є чудові рядки:
Не то, чтопомните вы природа:
Не слепок, не бездушный лик –
В ней есть душа, в ней есть свобода,
В ней есть любовь, в ней есть язык…
Ми з вами сьогодні спробуємо за допомогою фізики розв’язати проблеми, що виникають на уроках математики, біології, хімії та економіки.
А що з цього приводу говорив знаменитий Альберт Ейнштейн?
«Як приємно відчувати єдність цілого комплексу явищ, які при безпосередньому сприйнятті здавалися розрізненими»
Французький поет Шарль Бодлер писав, що …
Природа – это храм, где камни говорят,
Хоть часто их язык бывает непонятен.
Вокруг лес символов – тревожен, необъятен,
И символы на нас с усмешкою глядят.
Я вірю, що сьогодні ми розшифруємо символи природи, розгадаємо її ребуси й загадки.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Будемо сподіватися, що за допомогою слів видатних людей, вислови яких сьогодні цитувалися, ми переконалися в доцільності проведення сьогоднішнього уроку, тема якого: «Основи МКТ. Розв’язування задач».
До речі, слово «задача» (англ. problem) означає проблема. Проблема розв’язування задач ускладнюється в тому випадку, якщо вміння побачити єдинуфізичну чи математичну модель за різних ситуацій недостатньо розвинене. Можливість розвивати ці уміння ви й матимете сьогодні, розв’язуючи задачі,пов’язані з математикою, біологією, хімічними та економічними процесами. Миспробуємо побачити фізичну картину за різних життєвих ситуацій.
IV. Актуалізація опорних знань.
І хлібом пахне, вишнею, соломою,
І піснею, яку співав козак.
Та грудочка землі стає солоною,
Як сіль чумацька на важких возах.
С. Пушик(Дифузія)
V. Робота в міні-групах.
До закінчення школи залишилось трохи більше року. Після цього ви будете обирати свій життєвий шлях, свою професію.
Сьогодні ви матимете можливість зануритися у свій професій, відчути себе у ролі інженера, конструктора, військового, домогосподарки, спортсмена.
Отже, панове, перемістимося в майбутнє, років на 10 вперед. Ви дорослі, солідні люди, знайшли своє місце в житті: конструктори, інженери, металурги, економісти, учені. І в процесі своєї роботи ви стикаєтеся з різними проблемами, які вам необхідно вирішити.
Об’єднаємо клас у 8 груп, кожна з яких отримає певне завдання і за 3 хвилини звітуватиме про виконану роботу.
1. Група екологів
Гранично допустима концентрація в повітрі парів ртуті в науковій лабораторії хімічного Виробництва ВАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» 1,5* 10-2 кг/м3. Скільки молекул ртуті міститься в 1 м3 повітря за цих умов?
2. Група фізиків-теоретиків
Під час вибуху атомної бомби (m = 1 кг Плутонію 242Pu ) виходить одна радіоактивна частинка на кожен атом плутонію. Вважаючи, що вітри рівномірно переміщують ці частинки в усій атмосфері, обчисліть кількість радіоактивних частинок, що потрапляють у легені людини (об’єм V= 1 дм3 повітря біля поверхні Землі). Радіус вважати рівним R = 6*106 м.
3. Група дослідників атмосфери.
Кульова блискавка являє собою газову кулю, яка слабко світиться та вільно плаває в повітрі. Звичайно вона спостерігається тільки після грози. Блискавка складається з ідеального газу, який являє собою комплексне з’єднання, кожна молекула якого містить йон азоту, пов’язаний з кількома молекулами води. Температура блискавки 600 С, температура навколишнього середовища 20 С. скільки молекул води пов’язує кожний йон азоту? Електрони, загублені атомом азоту, зв’язані з молекулами води так, що комплексна молекула залишається в цілому нейтральною.
Шахта «Гвардійська» розташовується на глибини 224 м, пробурена вона в схилі гори та має горизонтальний вихід. Температура атмосферного повітря (0 = 0 °С, середня температура повітря всередині шахти і0 = 14 °С. Вертикальний стовбур шахти має перетин 5 = 3,5 м2. Яку силу треба прикласти до невагомої заслінки, щоб закрити вгорі вертикальний стовбур? Тиск повітря на рівні горизонтального стовбура шахти р0 = 105 Па.
5. Група медиків
Відомо, що будь-яка клітина людського організму містить 46 хромосом, до складу яких входить одна молекула ДНК. Хоча хромосоми і різні, для наближених оцінок можна вважати, що одна молекула ДНК в середньому складається приблизно з 5*109 нуклеотидів — структурних блоків, які бувають чотирьох типів. ДНК є носієм інформації в живій клітині. Ця інформація записана у вигляді певної послідовності нуклеотидів, так що алфавіт цієї своєрідної мови складається з чотирьох літер. Знаючи відносну молекулярну масу нуклеотиду (Мr =330), можна визначити молярну масу ДНК.
М = 330* 10 -3 *5* 109 = 1,65*109 кг / моль
З якою максимальною силою притягується до тіла людини медична банка, якщо діаметр її отвору 4 см? На момент прикладання до тіла повітря в ній прогріте до температури 80 °С, а температура навколишнього повітря 20°С. Атмосферний тиск 105 Па. Зміною об’єму повітря в банці внаслідок втягування шкіри знехтувати.
6. Група військових
Щоб змусити підводний човен спливти, заповнені водою цистерни човна продувають стиснутим повітрям. Продування відбувається на глибині 25 м. Причому повітря має температуру води - 277 К. Який об’єм води можна вигнати з цистерни, випустивши повітря з балону ємністю 30 л, якщо тиск повітря в балоні за 285 К дорівнює 1,47*107 Па, а густина морської води — 1030 кг/м3?
7. Група економістів
Балон для газового зварювання бригади ЦРКУТП ВАТ «АрселорМіталл Кривий Ріг» місткістю 20 л був наповнений киснем за температури 15°С. Коли частину кисню витратили на зварювання газопроводу, тиск у балоні знизився на 506,5 кПа. Скільки кисню було витрачено? Скільки коштує витрачений газ, якщо вартість 1000 м3 газу 3000,6 грн. Густина кисню 1,43 кг/м3.
8. Група фізиків-експериментаторів
Визначте залежність тиску даної маси від об’єму за сталої температури.
Обладнання: трубка, посудина з водою, шприц, затискач, 2 штатива, міліметровий папір, термометр, барометр (або дані GISMETEO.UA - погодав Кривому Розі).
Фізика — потужна зброя в руках знавця. Адже багато явищ природи, проблем повсякденного життя пов’язані безпосередньо з фізикою. Зараз ваші товариші покажуть, як, використовуючи цю зброю вони виконали своє завдання.
Групи звітують про виконану роботу.
VI. Підбиття підсумків.
Експрес-опитування «Що нового я дізнався на уроці?»
Давайте поміркуємо над такою ситуацією. Під час прокладки в Києві однієї з ліній метро прохідники тунелю подавали повітря під підвищеним тиском. Але будівельники помітили дивне явище: фантастично швидко іржавіло все, що могло іржавіти. Наприклад, залізні болти зменшувалися в діаметрі вдвічі за місяць. Які ви запропонуєте шляхи пошуку причини цього дивного явища? Ваші пропозиції щодо позбавлення від цього ефекту?(Необхідно вивчити вплив температури, склад води, вологість. Дослідники-біологи знайшли в тунелі велику кількість тонових бактерій, які інтенсивно розмножуються за наявності кисню. Вони енергійно перероблюють сполуки сірки, яка після цього утворює сірчану кислоту. Для того, щоб позбавитись цих негативних явищ, потрібно змінити метод проходки. Наприклад, використовувати заморожування, для якого не потрібно подавати повітря, отже, бактерії будуть позбавлені повітря)
Інтерактивна вправа «Килимок вражень»
Учні, коли виходять з класу, на дошку наклеюють «смайлики» — обличчя з різними посмішками, які показують їхній настрій після уроку, враження від уроку.
Звертаю вашу увагу, шановні добродії, на програмові вимоги та підбірку завдань для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень учнів з фізики, що розміщені в «Кроці до майстерності».
VII. Домашнє завдання.
Я хочу запропонувати вам кілька варіантів домашнього завдання, щоб ви самі вибрали для себе те, що вам більш цікаво.
Орієнтовні теми для написання казок
Орієнтовна тема для написання твору:
* Чи є у фізиці щось таке, що може змінити все життя?
Прочитайте фразу, написану на плакаті: «Забути не можна пам’ятати!»
Від того, у якому місці ви поставите кому, матимете два варіанти: «Забути, не можна пам’ятати!» або «Забути не можна, пам’ятати!»
На якому варіанті ви зупинитесь? Чи потрібні вам знання з фізики в майбутньому?
Дякую за урок! Успіхів усім вам! Зичу вам всього найкращого!