Розробка уроку з фізики для 8 класу (підготувала вчитель Оленич Алла Василівна)
Тема. Конвекція. Випромінювання.
Мета: ознайомити учнів із видами теплопередачі: конвекцією та випромінюванням; формувати вміння пояснювати ці явища на основі знань про молекулярну будову речовини; розвивати пізнавальну активність, творчі здібності, цікавість до фізичної науки; виховувати культуру наукового мислення.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Фізичний футбол»
1. Що називають теплопровідністю?
3. Як відбувається передавання енергії в разі теплопровідності?
4. У якому стані речовина краще проводить тепло — у твердому, рідкому чи газоподібному?
5. Чому тварини не замерзають навіть у досить сильний холод?
6. Які матеріали добре проводять тепло? Де їх застосовують?
7. Назвіть матеріали, які погано проводять тепло. Де їх застосовують?
8. Чому з точки зору фізики вираз «шуба гріє» є неправильним?
9. Чому подвійні рами у вікнах сприяють кращій теплоізоляції квартир?
10. Чому глибокий пухкий сніг захищає озимі від вимерзання?
11. За кімнатної температури металеві речі здаються холоднішими на дотик, ніж дерев’яні. Чому?
12.Чому перед тим, як налити окріп у склянку, в неї опускають металеву ложку?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Гази й рідини погано проводять тепло. А чому ж тоді нагрівається повітря в кімнаті від радіаторів водяного опалення? Чому нагрівається вода в каструлі, яку поставлено на ввімкнену плиту?
Прийом «Фізичний експеримент»
Дослід 1.У пробірці ( закріпленій похило) нагріваємо верхній шар води, який закипає, а нижній, залишається при цьому холодним.
Запитання до класу: пояснити результат досліду
Дослід 2. Наповнимо колбу водою й покладемо на дно колби кілька кристаликів марганцівки. Потім нагріватимемо колбу знизу. Через деякий час зі дна колби почнуть підніматися забарвлені струмені води. Досягши верхніх шарів води, вони спускатимуться вздовж більш холодних боків колби; далі процес повториться. У результаті відбудеться природне перемішування нагрітих і ненагрітих частин рідини. Такий самий процес може бути й в газах. Такий вид теплопередачі називається конвекцією. Конвекція — це вид теплопередачі, який здійснюється шляхом перенесення теплоти потоками рідини або газу. Конвекція не може відбуватись у твердих тілах, оскільки в них не можуть виникнути потоки речовини.
Розрізняють вільну і вимушену конвекцію.
Конвекція в природі та використовування її в повсякденні
Метод «Прес»
Учні пояснюють, чому природна конвекція має дуже велике значення в природі й широко застосовується людиною.
Природна конвекція відіграє важливу роль у теплових процесах, які відбуваються на Землі. Завдяки їй відбувається перемішування повітряних мас - виникають конвекційні потоки в атмосфері - вітри.
Конвекцією пояснюється теплообмін повітря в кімнаті, що прогрівається батареєю опалення. Створення тяги в печі також є проявом конвекції
2.Випромінювання
Чи можливий теплообмін, який не потребує середовища? Щоб відповісти на це питання достатньо вийти сонячного дня на вулицю і відчути тепло. Сонячне випромінювання, завдяки якому ми відчуваємо тепло, проходить у космічному вакуумі величезну відстань від Сонця до Землі – близько 150 млн. км. Тобто, існує ще один вид теплообміну, який не потребує речовинного середовища (молекул, атомів) і зумовлений перетворенням внутрішньої енергії тіла в енергію теплового або променевого випромінювання.
Випромінювання — це вид теплопередачі, в ході якого енергія передається за допомогою променів (електромагнітних хвиль).
Теплову енергію випромінюють усі без винятку тіла при будь-якій температурі. Чим вища температура тіла, тим більше енергії воно випромінює. Навіть шматок льоду випромінює тепло. Проте ми не відчуваємо цього, піднісши до нього руку, оскільки рука випромінює більше тепла, ніж поглинає.
Випромінювання — це універсальний вид теплопередачі, воно здійснюється між усіма тілами.
Тіла з чорними шорсткими поверхнями випромінюють та поглинають більше енергії, ніж тіла з білими та гладенькими поверхнями, нагріті до такої ж температури.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Чомучка»
Прийом «Поміркуй і відповідай»
1.Чому в холодному приміщенні в нас, насамперед, мерзнуть ноги?
2.Бажаючи остудити каструлю з компотом до кімнатної температури якнайшвидше, господарка поставила її на лід. Чи правильно вона це зробила?
3.Чому рибалки, що працюють на вітрильних суднах, намагаються іти в море вночі, а повертаються з улову вдень?
4.Чи буде горіти свічка в космічній станції в умовах невагомості?
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
На уроці я працював (активно/пасивно)
Своєю роботою на уроці я (задоволений/незадоволений)
За урок я ( втомився/не втомився)
Мій настрій ( покращився/погіршився)
Матеріал уроку був для мене (зрозумілим/незрозумілим; корисним/непотрібним; цікавим/нудним; легким/важким)
VІІ. Домашнє завдання: опрацювати § 6, 7.
Виконати вправу 6, завдання 4- 5