Мешканці сучасного Риму досі користуються залишками водогону, що побудований ще давніми римлянами. Для водогону вони використовували труби поверх землі, що можна було керувати поставкою води. Звичайно, набагато простіше було прокладати труби в землі, але римські інженери в ті часи не знали про закон сполучених посудин. Вони боялися, що у водоймищах, з'єднаних дуже довгою трубою, вода не встановиться на одному рівні. Довжина однієї з труб, Аква Марції, 100км, хоча пряма відстань між її кінцями набагато менша (майже 50км). Римляни надавали водогінним трубам рівномірного ухилу вниз на всьому шляху, тому часто доводилося прокладати труби в обхід. Півсотні кам'яної кладки прийшлося прокладати через незнання елементарного закону фізики.
Дата _____________
Тема. Сполученні посудини. Манометри
Мета уроку:
Основні поняття: сполучені посудини, манометри, тиск.
Обладнання: сполучені посудини різної форми, вода, олія.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Відгадайте загадку, та поясніть значення терміна – відгадки.
На стіні висить тарілка,
По тарілці ходить стрілка.
Стрілка ця наперед
Нам погоду пізнає. (Барометр)
Методом фронтального опитування з’ясувати уміння учнів пояснювати причину виникнення тиску в твердих тілах, рідинах, газах; вміння застосувати набуті знання для пояснень явищ природи; вміння правильно встановлювати залежність тиску від маси (ваги), висоти рівня рідини, густини рідини.
Фізичний диктант.
Варіант1
Варіант2
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Мешканці сучасного Риму досі користуються залишками водогону, що побудований ще давніми римлянами.
Для водогону вони використовували труби поверх землі, що можна було керувати поставкою води.
Звичайно, набагато простіше було прокладати труби в землі, але римські інженери в ті часи не знали про закон сполучених посудин. Вони боялися, що у водоймищах, з’єднаних дуже довгою трубою, вода не встановиться на одному рівні. Довжина однієї з труб, Аква Марції, 100км, хоча пряма відстань між її кінцями набагато менша (майже 50км). Римляни надавали водогінним трубам рівномірного ухилу вниз на всьому шляху, тому часто доводилося прокладати труби в обхід. Півсотні кам’яної кладки прийшлося прокладати через незнання елементарного закону фізики.
ІV. Формування нових знань
Якщо дві або більше посудин сполучають між собою трубками або протоками, то вони утворюють сполученні посудини.
З’єднаємо дві посудини гумовою трубкою. Гумову трубку на середині затиснемо і в одну із трубок наллємо воду. Потім відкриємо затискач, і вода почне перетікати в другу посудину, доки поверхні води в обох трубках не будуть на одному рівні.
Тепер закріпимо одну з трубок в штативі, а другу будемо піднімати, опускати. Як видно із досліду: у сполучених посудинах будь – якої форми поверхні однорідної рідини встановлюються на однаковому рівні.
Оскільки рідина в спокої не переміщується з однієї посудини в іншу, отже тиск її в обох посудинах на будь – якому рівні однаковий.
Визначимо тиск у правій частині (правій посудині):
Визначимо тиск у лівій посудині:
Оскільки обох посудинах тиск однаковий, то:
Або .
Ця формула справедлива у випадку, коли рідина однорідна і зовнішній тиск однаковий.
В одну з сполучених посудин наповнену водою, наллємо деяку кількість олії. Рідини в посудинах установилися на різних рівнях. Чому?
Відповідно до закону Паскаля тиск обох стовпчиках однаковий.
Визначимо тиск у правій посудині:
Визначимо тиск у лівій посудині:
Оскільки обох посудинах тиск однаковий, то:
, або
.
При однакових тисках висота стовпчика рідини з більшою густиною буде менша за висоту стовпчика рідини з меншою густиною.
Сполучені посудини широко використовують в побуті і техніці. Послухайте вірш В.Бондаренко.
На плите пузатый чайник,
Нос задрал он, как начальник.
Чай на уровне одном
Будет в носике и в нём.
На планете нашей всюду,
Как огромные сосуды,
Скажем прямо говоря,
Сообщаются моря.
Моря Черного просторы,
Например, с Эгейским морем
Сообщают с древних пор
Дарданеллы и Босфор.
Очень часто у котла
Сбоку трубка из стекла.
Под котлом огонь и жар,
А в котле – вода и пар.
Чтобы не было беды,
Чтоб котёл не разнесло,
Скажет сколько в нём воды,
Водомерное стекло.
Каждый дома утро рано
Крутит в ванной ручку крана.
Льется, хоть и не всегда,
С крана тёплая вода.
Моем шею, чистим зубы –
В ванной – кран, в подвале – трубы.
Воду в трубы подает городской водопровод.
И ещё примеров есть,
Но их всех не перечесть.
Знают люди испокон
И используют закон,
Что один и тот же всюду
Стоит уровень в сосудах,
Если их соединить.
Как же это объяснить?
А причини оттискали,
Применив закон Паскаля:
Коль столбы одной длены,
Их давления равны,
как в игре ничейный счёт –
Жидкость больше не течёт.
То скажіть, де використовують сполучені посудини?
Наведіть свої приклади використання сполучених посудин. (Шлюзи, артезіанський колодязь, фонтани.)
Неподалік від С.-Петербурга знаходиться Петергоф – ансамбль парків, палаців і фонтанів. Це єдиний ансамбль у світі, фонтани якого (їх понад 100) працюють без насосів і складних водонапірних споруджень. Тут використовується принцип сполучених посудин – різниця в рівнях, на яких розташовані фонтани й ставки – водосховища.
У невеликих селах діють системи водогонів, які побудовані за принципом сполучених посудин. Обов’язковим елементом такої системи є водонапірна башта – резервуар води піднятий на таку висоту, щоб рівень води був вищий за житлові будинки.
За таким принципом працюють шлюзи, які дають можливість суднам під час руху за чи проти течії річки оминати перешкоди: пороги, мілини, греблі.
Рівень рідини в сполучених посудинах залежить від зовнішнього тиску. Це явище використано для побудови рідинних манометрів - приладів для вимірювання тиску. Манометри для вимірювання тиску заповнюють ртуттю. Ними вимірюють тиск в межах від 100до 160мм.рт.ст. Манометри за допомогою яких вимірюють різницю тиску у межах від10 до 100мм.рт.ст. заповнюють іншою речовиною.
Манометр складається з скляної трубки, що має вигляд букви «U» в яку налита рідина. За допомогою гнучкої трубки одне з колін манометра з’єднують з круглою плоскою коробочкою,затягнутою гумовою плівкою.
Якщо тиску лівому коліні і правому однаковий, то рідина встановлюється на одному рівні. Якщо натиснути на плівку, то рівень рідини в коліні манометра, з’єднаному з коробочкою, знизиться. А в іншому на стільки само підвищиться. Пояснюється це тим, що при натисканні на коробочку, тиск підвищується. За різницею висот стовпів рідини в манометрі можна побачити, на скільки тиск на плівку відрізняється від атмосферного.
У техніці використовують металеві манометри, основною частиною якого є плоска трубка, зігнута дугою невеликого радіуса. Один кінець запаяний, а інший з’єднаний з трубкою, що веде до резервуара, де вимірюється тиск. Якщо тиск у трубці буде зростати, то трубка почне розгинатися. Металеві манометри не такі чутливі, як водяні, але надійність їх значно вища. Такий манометр був вперше сконструйований і випробуваний у 1848р. французьким вченим Е. Бурдоном.
V. Закріплення вивченого матеріалу
VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Своя опора».
Учні складають опорний конспект за матеріалом підручника. «Тиск твердих тіл, рідин та газів».
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати:
Творче завдання:
Підготуйте та намалюйте креслення сполучених посудин