Конспект уроку з фізики "Тиск і сила тиску. Одиниці тиску"

Про матеріал

Дощечка діє на пісок в обох випадках з однаковою силою, що дорівнює її вазі, проте результат дії цієї сили на пісок різний, бо різна площа поверхні, на яку діє дощечка.

Учень, який приколює кнопками газету до дошки, діє на кнопки з однаковою силою. Проте кнопка з гострішим вістрям легше входить у дерево.

Отже, результат дії сили залежить не тільки від її модуля, а й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє. Це виявляється у тому, що наприклад, по пухкому снігу йти дуже важко, а взувши лижі, можна рухатися по снігу майже не провалюючись у нього...

Перегляд файлу

Дата _____________

Тема. Тиск і сила тиску. Одиниці тиску

Мета уроку:

  • Навчальна: формувати знання про тиск твердих тіл, ознайомити учнів зі способи зміни тиску.
  • Виховна: виховувати культуру спілкування, мовлення.
  • Розвиваюча: розвивати вміння спостерігати та описувати різні прояви та наслідки тиску; спонукати учнів до критичного мислення, вміння застосовувати  набуті знання у практичній діяльності для адекватного відображення природних явищ засобами фізики.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Розгадування кросворда:

У виділеному рядку – прізвище французького вченого, про діяльність якого учні дізнаються на уроці.

  1. Одна з основних характеристик будь-якого вектора, зокрема вектора сили. (Напрям.)
  2. Сила, з якою тіло внаслідок притягання до Землі діє на горизонтальну опору або вертикальний підвіс. (Вага.)
  3. Одна з назв динамометра, яка частіше використовується для вимірювання м’язової сили людини. (Силомір.)
  4. Одна із видів сил тертя, причиною якого є шорсткість поверхонь стичних тіл. (Ковзання.)
  5. Прилад для вимірювання сили. (Динамометр.)
  6. Прізвище автора знаменитого вислову: «І все таки вона крутиться…» (Галілей.)
  7. Одиниця сили. (Ньютон.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІV. Формування нових знань

Дощечка діє на пісок в обох випадках з однаковою силою, що дорівнює її вазі, проте результат дії цієї сили на пісок різний, бо різна площа поверхні, на яку діє дощечка.

Учень, який приколює кнопками газету до дошки, діє на кнопки з однаковою силою. Проте кнопка з гострішим вістрям легше входить у дерево.

Отже, результат дії сили залежить не тільки від її модуля, а й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє. Це виявляється у тому, що наприклад, по пухкому снігу йти дуже важко, а взувши лижі, можна рухатися по снігу майже не провалюючись у нього.

Отже від того, яка сила діє на кожну одиницю площі поверхні, залежить результат дії цієї сили.

У розглянутих випадках сили діяли перпендикулярно до поверхонь: вага дощечки була перпендикулярною до поверхні піску, вага людини – перпендикулярна до поверхні снігу, сила, яка діяла на кнопку, перпендикулярна до її поверхні.

Сила тиску – сила, що діє перпендикулярно до поверхні тіла.

Тиск – фізична величина, що характеризує дію сили на фізичне тіло і чисельно дорівнює відношенню сили тиску до площі поверхні, на яку діє ця сила: .

За одиницю беруть такий тиск, який чинить сила 1Н, що діє на поверхню площею 1м2 перпендикулярно до цієї поверхні. На честь французького вченого Блеза Паскаля, одиницю тиску 1н/м2 називають паскалем. (Позначають Па.)

Використовують також інші одиниці тиску: гектопаскалі, кілопаскалі, мегапаскалі, міліпаскалі, та інші.

Порівняти тиски, що створюються різними тілами можна на основі таблиці:

Величина тиску має суттєве значення не тільки в житті людини, а й у житті тварин. Наприклад, заєць, який чинить на опору тиск у 1,2кПа, може порівняно легко втекти від вовка (його тиск 12кПа) по пухкому снігу, але не врятуватися йому на твердому ґрунті.

У багатьох випадках для зменшення тиску збільшують площу, на яку діє сила тиску (збільшуючи площу нижньої частини фундаменту, зменшують тиск будинку на ґрунт; у тракторах і танках використовують гусениці з великою площею, від цього їхніх тиск на ґрунт зменшується).

Наведіть приклади, які підтверджують цей факт.

У випадку, коли необхідно збільшити тиск, зменшують площу поверхні (для збільшення тиску заточують ріжучі поверхні інструментів: різці, ножиці, ножі, кусачки).

Продовжити далі наведення прикладів, що підтверджують цей факт.

Зі збільшенням сили на одну й ту саму площу тиск збільшується, а з її зменшенням – зменшується.

Пригадаймо правила поведінки поблизу замерзлих водойм. Чому, потрапивши на тонку кригу, не слід тікати, якщо раптово вона затріщить? Як необхідно пересуватися тонкою кригою?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Запитання для учнів:

  • Як міниться тиск людини на підлогу, якщо вона підніме одну ногу? (Збільшиться вдвічі.)
  • Сила тяжіння, що діє на штатив, 20Н, площа підставки 200см2. Яким є тиск штатива на стіл? (1кПа.)
  • Який тиск створює на ґрунт гранітна колона об’ємом 6м3, якщо площа її основи дорівнює 1,5м2? (0,1МПа.)
  • Як зміниться тиск людини на підлогу, якщо вона присяде на стілець? (Зменшиться.)
  • Скільки кілопаскалів в 4000Па? (4кПа.)
  • Скільки паскалів становить 0,8Н/см2? (8000Па.)
  • Чому подушка м’яка? Чому зручно лежати на перині або надувному матраці? (Враження м’якості або твердості залежить не від якості матеріалу, а від значення тиску на поверхню тиску. Будемо вважати, що маса дорослої людини дорівнює 60кг, що відповідає приблизно 600Н, а поверхня приблизно 2м2. Якщо людина лежить на ліжку на перині, яка прогинається і ніби охоплює тіло, з нею стикається приблизно чверть всієї поверхні її тіла, тобто 0,5м2 такі дані відповідають тиску 1200Па. А якщо людина ляже на тверду поверхню, то площа стикання дорівнює 0,01м2  - що відповідає тиску  60000Па, тобто тис збільшується майже в 50 раз.)
  • Тиск на кінчику жала бджоли в момент укусу дорівнює приблизно 3200МПа. У скільки разів цей тис більший за тиск людини масою 70кг на підлогу, якщо вона стоїть на двох ногах. Площа ступні 180см2.
  • Ейфелева вежа а Парижі масою 9000т створює тиск на ґрунт 200000Па. Чому дорівнює площа опори вежі?
  • Тиск штормового вітру на перешкоду досягає 100Па. Визначте силу, з якою вітер тисне на стіну будинку площею 24м2.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Учні продовжують речення

На уроці я:

  • Дізнався…
  • Зрозумів…
  • Навчився…
  • На наступному уроці я хочу…

 

VІІ. Домашнє завдання

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 25.Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
2687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку