12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю

Конспекти уроків "Уроки фізики. Механічний рух. 7 клас"

Про матеріал

Фесенюк В. Є.

Уроки фізики. Механічний рух. 7 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.

(Навчальний посібник) – Стара Вижівка, 2016. – 21 с.

Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Механічний рух» курсу фізики 7 класу.

Рекомендовано для вчителів фізики загальноосвітніх шкіл.
Перегляд файлу

Відділ освіти

Старовижівської РДА

НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – гімназія»

смт. Стара Вижівка

 

 

 

 

 

 

 

В. Є. Фесенюк

 

7 клас

 

Тематичне планування

Плани-конспекти уроків

Методичні рекомендації

 

 

 

 

 

2016

Фесенюк В. Є.

Уроки фізики. Механічний рух. 7 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.

(Навчальний посібник) – Стара Вижівка, 2016. – 21 с.

 

 

Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Механічний рух» курсу фізики 7 класу.

 

Рекомендовано для вчителів фізики загальноосвітніх шкіл.


1.  Механічний рух.

17 год.

№ заняття

Тема

Кількість годин

1

Механічний рух. Відносність механічного руху.

1

2

Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка.

1

3

 Траєкторія. Шлях. Переміщення.

1

4

Розв’язування задач. (П.р.)

1

5

Рівномірний прямолінійний рух. Швидкість руху.

1

6

 Графіки рівномірного прямолінійного руху.

1

7

Розв’язування задач. (П.р.)

1

8

Нерівномірний прямолінійний рух. Середня швидкість нерівномірного руху.

1

9

Розв’язування задач.

1

10

Рівномірний рух матеріальної точки по колу. Період обертання.

1

11

Розв’язування задач.

1

12

Лабораторна робота № 4 Визначення періоду обертання та швидкості руху тіла по колу.

1

13

Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період коливань. Маятники.

1

14

Розв’язування задач.

1

15

Лабораторна робота № 5 Дослідження коливань нитяного маятника.

1

16

Розв’язування задач.

1

17

Контрольна робота « Механічний рух.»

1

 


Урок 1. Механічний рух. Відносність руху.

Усе таки дивно, що існує слово для позначення того, чого, власне кажучи, в природі не існує, -- спокою.

Макс Борн

Мета: сформувати знання про механічний рух, встановити основні ознаки механічного руху, формувати в учнів уявлення про відносність механічного руху та спокою. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Демонстрації: відносність спокою і руху, відеофрагменти механічного руху ( ППЗ « Наша фізика 8 клас » ).

Обладнання: прилади для демонстрації, комп’ютер, проектор.

Структура та основний зміст уроку.

І. Організаційна частина.

  1. Провести короткий аналіз попередньої письмової роботи та ознайомити учнів з тематичною.
  2. Вивчаємо розділ фізики « Механіка ».Що вивчатимемо в цьому розділі. Ознайомлення учнів з планом роботи при вивченні даного розділу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Що вивчає фізика?
  2. Вправа «Мозковий штурм».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація вивчення теми.

Учитель зачитує епіграф уроку і пропонує учням пояснити його зміст. Після висловлювання своїх думок діти роблять висновок про те, що вони постійно зустрічаються з механічним рухом. Розглядаємо приклади.

(Демонстрація прикладів механічного руху на екрані).

  1. Сприйняття нового матеріалу.
  1. Механічний рух.

Дослід: розмістити на столі кілька предметів та запустити іграшковий автомобіль.

Запитання:

У якому стані знаходяться тіла і автомобіль на поверхні стола?

Чому ви вважаєте тіла нерухомими, а автомобіль – рухомим?

Пригадайте означення механічного руху з матеріалу 6 класу.

  1. Механічний рух і час.
  2. Відносність механічного руху.

(Діти доповняють означення механічного руху, яке вони вивчали в 6 класі).

ІV. Закріплення і узагальнення знань учнів.

  1. Перегляд відеофільму « Механічний рух » ( ППЗ « Наша фізика 8 клас »).
  2. Вправа 5.1( 1 р. ); 5.2 (2 р. ); 5.3 (3 р. ) стр. 19; 5.14; 5.15 стр. 20 ( І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ); вправа 1 – 3 стр. 6 ( С. П. Кононіченко Фізика 8 ).

V. Підсумки уроку.

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 14. ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).

 

 

Розглянути запитання 1 – 3 стр. 49 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).

 

 

 

Урок 2. Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка.

 

Мета: ознайомити учнів з основними поняттями, що характеризують механічний рух (тілом відліку, системою відліку, матеріальною точкою ). Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.

Тип уроку: комбінований урок.

Демонстрації: ППЗ «Наша фізика. Фізика 8»: «Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка.»

Обладнання: таблиці, комп’ютер, проектор.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Фронтальне опитування учнів.
  1. Що таке механічний рух?
  2. Чому механічний рух відносний?
  3. Чи можна відділити час від руху?
  4. Які одиниці часу ви знаєте?
  1. Гра «Поміркуй і відгадай».
  1. Наведіть приклади тіл, відносно яких перебуває у стані спокою і відносно яких рухається земна куля.
  2. Ви їдете в школу в автобусі. Назвіть тіла, відносно яких ви перебуваєте в стані спокою і відносно яких рухаєтесь.
  3. Переведіть в основні одиниці часу 1 год. 30 хв. 16 с.; 2 доби.
  4. Гра « Бумеранг».

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація вивчення теми.

Ми уже знаємо те, що «механічний рух» – поняття відносне. Тіло, відносно якого ми розглядаємо рух даного тіла має певну назву. Яку саме? Про це ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці. А ще ми розглянемо, що таке «система відліку» та «матеріальна точка».

  1. Сприйняття нового матеріалу.
  1. Тіло відліку. Приклади. Положення тіла.
  2. Система відліку: тіло відліку, система координат, годинник для вимірювання часу. Приклади.
  3. Матеріальна точка. Приклади..

ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.

  1. Виконання вправ: 5.5; 5.6 стр. 19 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
  2. Впр. 4, 5 стор. 6 (С. П. Кононіченко Фізика 8).
  3. Перегляд відеофільму « Механічний рух » ( ППЗ « Наша фізика 8 клас »).

ІV. Підсумки уроку.

V. Домашнє завдання.

Опрацювати § 15 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

Розглянути запитання 1 – 8 стр. 51( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

 

Урок 3. Траєкторія. Пройдений шлях.

Синіє даль за далиною,

Поля, гаї, озер комиш…

І все летить перед тобою,

І ти, здається, сам летиш.

В. Сосюра

Мета: ознайомити учнів з поняттями траєкторії, шляху та переміщення, що характеризують механічний рух, розглянути поняття поступального та обертального рухів, прямолінійного та криволінійного рухів,   актуалізувати знання учнів про скалярні та векторні величини. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.

Тип уроку: комбінований урок.

Демонстрації: ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9» та « Наша фізика 8»: «Види рухів за формою траєкторій», «Поступальний та обертальний рухи».

Обладнання: таблиці, комп’ютер, проектор.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Запитання 1 – 8 стр. 51 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Гра « Здійсни експеримент ». ( Діти проводять дослід та пояснюють відносність механічного руху та спокою ).

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація вивчення теми.

Учитель зачитує епіграф уроку і пропонує учням пояснити його зміст. Після висловлювання своїх думок діти роблять висновок про постійний рух нашого Всесвіту).

  1. Сприйняття нового матеріалу.

1).Траєкторія руху як уявна лінія, вздовж якої рухається тіло. Приклади.

2).Форма траєкторії.

3) Види рухів за формою траєкторії. Демонстрації.

  1. Відносність траєкторії. Поняття системи відліку. Демонстрації.
  2. Шлях. Переміщення. Пояснення за малюнком, спроектованим на екран.
  3. Поступальний та обертальний рухи. Демонстрації.
  4. Перегляд відеофільму.

ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.

  1. Вправа 5.7 – 5.13 стр. 19; 5.21 – 5.27 стр. 20 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).

2.Впр. 3 - 5 стор. 6 (С. П. Кононіченко Фізика 8).

ІV. Підсумки уроку.

V. Домашнє завдання.

Опрацювати: § 16. ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

Опрацювати:  зап. 1 – 8 стр.53 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

 

Урок 4. Розв’язування вправ та задач.

Фізика – це щось набагато більше, ніж набір законів…

Фізика – насамперед жива творчість рук та мозку.

А. Б. Піппард

Мета: продовжувати розвивати вміння учнів розв’язувати задачі на визначення шляху та переміщення при механічному русі тіла; перевірити знання та вміння учнів з даної теми; розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: дидактичні роздаткові матеріали для перевірки знань учнів.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Розгляд запитань 1- 8 стр.53( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Виконання вправ: 40; 43 стр.62 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

ІІ. Проведення письмової роботи.

Виконання завдань 1 – 6 В – І, В – ІІ стор 4  (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт. 8 клас).

 

ІІІ. Підсумки уроку.

ІV. Домашнє завдання.

  1. Повторити: § 14 – 16 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Виконати: впр.52; 53 стр.63 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

Урок 5.Прямолінійний рівномірний рух. Швидкість руху та одиниці швидкості. Вимірювання швидкості руху тіл.

Не подумавши, не відповідай; не перевіривши на досліді, не стверджуй!

( Народна мудрість )

Мета: розглянути поняття прямолінійного рівномірного руху, розширити знання учнів про швидкість руху та одиниці її вимірювання. Сформувати вміння визначати швидкість  механічного руху тіла. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.

Тип уроку: комбінований урок.

Демонстрації: ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9», « Наша фізика »: «Прямолінійний рівномірний рух»; « Швидкість механічного руху ».

Обладнання:  комп’ютер, проектор.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Короткий аналіз письмової роботи.
  2. Фронтальне опитування учнів.
  1. Що таке траєкторія руху?
  2. Назвати види траєкторій.
  3. Як пов’язана форма траєкторії з рухом?
  4. Що таке шлях?
  5. Чим відрізняється шлях від переміщення?
  6. Дати означення матеріальної точки. Приклади.
  1. Перевести в основні одиниці вимірювання: 32 км 40 м; 40 дм 5 см; 9 км 24 м 22см.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація вивчення теми.
  1. Що спільного в прислів’ях?

Мчить, як поїзд.

Летить, як ракета.

Мчить, як реактивний літак.

Летить, як стріла.

Повзе, як черепаха.

Швидкий, як вітер.

  1. Микола та Сергій живуть на однаковій відстані від школи, а час, за який вони приходять в школу, різний. Що різне для цих рухів?

Вчитель оголошує тему уроку.

  1. Сприйняття нового матеріалу.
  1. Поняття рівномірного прямолінійного руху ( демонстрація ).
  2. Швидкість як одна з характеристик механічного руху.
  3. Швидкість – величина векторна.
  4. Вимірювання швидкості. Швидкість -  величина « відносна ».
  5. Перегляд відеофільму.

ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.

  1. Завдання 1- 6 стр.3 ( А. С. Пивовар Тестовий зошит ).
  2. Вправа 1- 4 стор. 8 (С. П. Кононіченко Фізика 8).
  3. Вправа 6.2; 6.3; 6.5; 6.7 (1 ряд); 6.1; 6.4; 6.6; 6.8 (2 ряд) стр. 25 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).

ІV. Підсумки уроку.

Учні по черзі відповідають на запитання:

Про що ми сьогодні дізнались на уроці? Чого навчились?

V. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати § 17 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Розглянути запитання 1-6 стр. 57( В. Д. Сиротюк Фізика7).
  3. Виконати впр. 38; 46; 47 стр. 61 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

Урок 6. Графіки прямолінійного рівномірного руху тіла.

Мета: поглибити знання учнів про рівномірний прямолінійний рух. Навчити використовувати знання, сформовані на уроках математики про функціональні залежності для розв’язування задач з кінематики. Сформувати в учнів уміння визначати характеристики рівномірного прямолінійного руху за допомогою графіків шляху, швидкості. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.

Демонстрації: ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9»; « Наша фізика »: «Графіки рівномірного прямолінійного руху».

Обладнання: комп’ютер, проектор.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Розгляд запитань 1-6 стр. 57( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Перевірка письмового домашнього завдання: впр. 38; 46; 47( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  3. Виконання завдань 1-4 стр.4( А. С. Пивовар Тестовий зошит 8).

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація вивчення теми.

Які функціональні залежності ви вчили з математики?

S = ab; V = abc; l  = vt.

Ще раз розглянемо формулу:

l=vt.

Такі залежності – називаються функціями, графіки яких ми навчимося будувати на сьогоднішньому уроці, оскільки дуже часто вони використовуються при розв’язуванні фізичних задач.

2.Сприйняття нового матеріалу.

  1. Поняття графіка функції.
  2. Графік залежності l=l(t).( Приклад)
  3. Графік залежності v=v(t).( Приклад )
  4. Розгляд матеріалу здійснюється за демонстрацією рівномірного прямолінійного руху. (Перегляд відеофільму «Графіки рівномірного прямолінійного руху».

ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.

  1.      Вправа 61, 58, 64; 65 стор. 61 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Завдання 1; 3 с. р. № 3 В – 1; 2  стор. 8 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт з фізики).
  3.        Вправи: 6.15; 6.18; 6.20; 6.23; 6.27; 6.36; 6.38; 6.40; 6.42 стр. 27 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).

ІV. Підсумки уроку.

V. Домашнє завдання.

Опрацювати §18. ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 Виконати  вправи: 44; 50; 66 стр.62- 65 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

 

Урок 7. Розв’язування вправ та задач.

Мета: продовжувати розвивати вміння учнів розв’язувати задачі на визначення шляху, швидкості та часу при рівномірному прямолінійному                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 механічному русі тіла; перевірити знання та вміння учнів з даної теми; розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Обладнання: дидактичні роздаткові матеріали для перевірки знань учнів.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Розгляд запитань 1- 3 стр.59( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Перевірка наявності письмового домашнього завдання.
  3. Виконання вправ: 2; 3; 5; 6; 7; 8; 11 (роздатковий матеріал « Рівномірний прямолінійний рух ».

ІІ. Проведення письмової роботи.

Виконання завдань: 1-4 ( роздатковий матеріал «7 клас. Рівномірний прямолінійний рух».

ІІІ. Підсумки уроку.

ІV. Домашнє завдання.

  1. Повторити: § 14 – 18 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Виконати: впр.62; 63 стр.65 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

 

 

Урок 8. Нерівномірний прямолінійний рух. Середня швидкість нерівномірного руху.

Хто незнайомий із законами руху, той не може пізнати природу.

Галілео Галілей

Практика народжується з міцного поєднання фізики та математики.

Р. Бекон

Мета: ввести поняття нерівномірного прямолінійного руху, сформувати знання про середню швидкість нерівномірного руху тіла і метод її визначення. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики.

Тип уроку: комбінований урок.

Демонстрації: ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9» та «Наша фізика»: «Нерівномірний рух», «Середня швидкість».

Обладнання: комп’ютер, проектор, прилади для демонстрацій.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Короткий аналіз письмової роботи.
  2. Інтерактивна гра «Коло знань».
  1. Рухи за формою траєкторій…
  2. Швидкість – це…
  3. Щоб знайти числове значення швидкості потрібно…
  4. Позначення швидкості – це…
  5. Одиниця швидкості…
  6. Швидкість – величина…
  1. Перевірка наявності письмового домашнього завдання.

І. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація вивчення теми.

Запропонувати учням пояснити зміст висловлювань Галілея та Бекона.

Види прямолінійного руху: рівномірний та нерівномірний.

Дослід 1. Скочування кульки з похилої площини.

Дослід 2. Рух кульки горизонтальною площиною.

(Пропонуємо учням охарактеризувати швидкість рухів.)

(Діти роблять висновок про сталу та змінну швидкість.)

  1. Сприйняття нового матеріалу.
  1. Означення нерівномірного руху.

Демонстрації.

  1. Середня швидкість нерівномірного руху. Демонстрації.
  2. Швидкості руху в природі.
  3. Додавання швидкостей. Демонстрації.
  4. Перегляд відеофільму.

ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.

  1. Запитання 1 – 5 стор. 61 (В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. На прикладі розв’язування задачі показати учням, що середня швидкість руху не завжди дорівнює середньому арифметичному значенню.

Автомобіль проїхав 0,5 год зі швидкістю 20 км/год, 4 год – зі швидкістю 60 км/год, а півтори години – зі швидкістю 40 км/год. Яка середня швидкість автомобіля за увесь час руху?

  1. Виконання вправ: 7.5; 7.6; 7.13;7.15; 7.12; 7.11 стр. 34 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).

ІV. Підсумки уроку.

V. Домашнє завдання.

Опрацювати § 19  (В. Д. Сиротюк Фізика 7).

Виконати впр. 49; 56 стр.63 (В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

Урок 9.  Розв’язування задач.

Мета: продовжувати розвивати вміння та навики в учнів розв’язувати задачі по видах рухів. Навчити використовувати знання, сформовані на уроках математики про графічне подання функцій для розв’язування задач з кінематики. Розвивати в учнів уміння визначати характеристики рівномірного та нерівномірного прямолінійних рухів за допомогою графіків шляху, переміщення, швидкості. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Фронтальне опитування:
  1. Що таке механічний рух?
  2. Що таке траєкторія руху тіла?
  3. Які існують види рухів за формою траєкторії?
  4. Які вам відомі характеристики руху тіла?
  5. Як поділяються рухи за зміною швидкості?
  6. Що таке середня швидкість нерівномірного руху?
  7. Який ви знаєте прилад для вимірювання швидкості?

2). Перевірка письмового домашнього завдання.

ІІ. Розв’язування задач.

  1. Виконання завдань: 1 – 6 стр. 4 ( А. С. Пивовар Тестовий зошит Фізика 8 ).
  2. Написання письмової роботи: завд. 1 - 6 стр. 40 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
  3. Виконання завдань: 1 – 3 стр.6 В-І, ІІ (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт з фізики. 8 клас).

 

ІІІ. Підсумки уроку.

ІV. Домашнє завдання.

Повторити: §14 – 19  (В. Д. Сиротюк Фізика 7).

Виконати завдання: 1; 2 стр.61 ( розв’язуємо разом )  (В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

 

 

 

Урок 10. Рівномірний рух матеріальної точки по колу. Період обертання.

Мета: розглянути рівномірний рух тіла по колу як приклад криволінійного руху, сформувати поняття про період і частоту обертання тіла. Як приклад обертального руху розглянути характер обертання Місяця навколо Землі. Навчитись обчислювати частоту та період обертання тіла. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.

Демонстрації: демонстрація руху тіла по колу; ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9», « Наша фізика »: «Рух тіла по колу», «Рух Землі навколо Сонця» «Рівномірний рух по колу», «Обертання Місяця навколо Землі».

Обладнання: комп’ютер, проектор, прилади для демонстрацій.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Короткий аналіз письмової роботи.
  2. Перевірка письмового домашнього  завдання.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація вивчення теми.

Які вам відомі рухи за формою траєкторії?

Як ви думаєте, який рух найбільш поширений в природі?

 Криволінійні рухи є більш поширені, ніж прямолінійні. Будь-який криволінійний рух можна розглядати як сукупність рухів по дугах кіл з різними радіусами.

Пояснення по малюнку на екрані.

На сьогоднішньому уроці розглянемо найважливіший вид криволінійного руху – рух по колу.

  1. Сприйняття нового матеріалу.
  1. Рух по колу як приклад обертального руху тіла.

Приклад: рух супутників коловими орбітами, Місяця навколо Землі, планет навколо Сонця, точок коліс та обертових механізмів.

Демонстрації.

  1. Поняття обертального руху.
  2. Характеристики рівномірного руху тіла по колу: період, частота обертання, лінійна швидкість.
  3. Зв'язок між періодом і частотою обертання.

ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.

  1. Перегляд відеофільму.
  2. Виконання завдань: 67 – 70,  80, 81 стр.74 (В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  3. Виконання завдань: 8.1 – 8.8 стр.42  (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).

ІV. Підсумки уроку.

V. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати §20 (В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Виконати впр. 71;  72 стр. 74 (В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

Урок 11. Розв’язування вправ та задач.

Мета: продовжувати розвивати вміння учнів розв’язувати задачі на визначення періоду та частоти обертання, лінійної швидкості при рівномірному механічному русі тіла; розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Обладнання: дидактичні роздаткові матеріали для перевірки знань учнів.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1.      Розгляд запитань 1- 5 стр.67( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2.     Перевірка наявності письмового домашнього завдання.

ІІ. Розв’язування вправ та задач.

  1. Виконання завдань: 1-6 стр.6  ( А. С. Пивовар Тестовий зошит Фізика 8 ).
  2. Виконання завдань: 8.9 – 8.14; 8.15 – 8.18 стр.43 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).

ІІІ. Підсумки уроку.

ІV. Домашнє завдання.

  1. Повторити: § 20 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Виконати: впр.75, 76, 77 стр.75 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

Урок 12. Лабораторна робота № 4 Визначення періоду обертання та швидкості руху тіла по колу.

Єдиний шлях до знань – це діяльність.

    Б. Шоу

Мета: навчитися визначати період обертання та швидкість руху тіла по колу. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: роздатковий матеріал для написання ф. д.; прилади для проведення лабораторної роботи.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Розминка:

Зачитування та аналіз епіграфу уроку. Висловлення думок учнів щодо його змісту.

  1. Гра «Спіймай помилку».

Учитель читає текст. Якщо учні знаходять помилку, то плескають у долоні та один з учні виправляє помилку.

Учень 8 класу Сергій розповідає братику про механічний рух: «Ось у тебе є машинка. Якщо її штовхнути, то вона почне рухатись відносно підлоги. Давай у машинку посадимо ведмедика і знову штовхнемо її – тепер рухається і ведмедик відносно машинки та відносно підлоги. Уважно подивись по якій лінії він рухається. Лінія називається траєкторією. Якщо ця лінія пряма, то рух називається прямим, якщо крива – кривим. Тепер покружляємо машинкою по колу. Тут треба знати, що таке період і частота. Період – це кількість обертів за одиницю часу, а частота – це час одного повного оберту. Ну ось ти вже і фізик. В школу ходити тобі вже не треба.

  1. Фізичний диктант.

Завдання 1 – 9 роздатковий матеріал ( Т. о. № 1 Механічний рух ).

ІІ. Виконання лабораторної роботи.

  1. Проведення інструктажу з БЖД.
  2. Проведення лабораторної роботи № 4. Визначення періоду обертання та швидкості руху тіла по колу.

ІІІ. Підсумки уроку.

ІV. Домашнє завдання.

Повторити: § 20 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

Урок 13. Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники. Математичний маятник.

Працюй для того, щоб насолоджуватись.

Ж. Руссо

Мета: сформувати в учнів поняття коливального руху та його найпростішого виду – гармонічного коливання матеріальної точки. З’ясувати основну властивість цього руху – періодичність. Ввести характеристики коливального руху – амплітуду, період і частоту коливань тіла. Сформувати поняття математичного маятника. Формувати експериментальні уміння та навички. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.

Демонстрації: демонстрація руху пружинного та математичного маятників;

Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1.          Розминка:

Зачитування та аналіз епіграфу уроку. Висловлення думок учнів щодо його змісту.

  1. Гра «Спіймай помилку».

Один учень задає питання по повторенні матеріалу іншому учневі, а всі учні класу уважно слухають, шукаючи помилку у відповідях.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація вивчення теми.

Погляньте у вікно. Там під поривами вітру гілочки дерев рухаються. Чи є це механічний рух? Які його особливості? (Він повторюється)

Демонстрація коливання тягарця, що висить на пружині.

Чим схожі ці рухи? (Коливальні).

Отже, сьогодні ми з вами вивчимо коливальний рух.

  1. Сприйняття нового матеріалу.
  1. Коливання – найпоширеніша форма руху в навколишньому світі та техніці.
  2. Приклади: коливання атомів у твердих тілах та рідинах, коливання серця, звук, світло, хвилі на поверхні води.
  3. Коливання – це такі рухи, коли тіло проходить не менш ніж двічі ту саму траєкторію, крім двох точок: початкової і кінцевої.
  4. Вільні та вимушені, затухаючі та незатухаючі коливання.
  5. Пружинний та математичний маятники.

Демонстрація.

  1. Характеристики коливального руху: амплітуда, частота, період.

ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.

  1. Перегляд відеофільму.
  2. Виконання тестових завдань 1 – 6 ( по комп’ютеру ).
  3.   Виконання завдань: 9.1 – 9.18 стр.45 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).

ІV. Підсумки уроку.

V. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати § 21( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2.           Виконати впр. 73; 74 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

Урок 14.  Розв’язування вправ та задач.

Фізика – це щось набагато більше, ніж набір законів…

Фізика – насамперед жива творчість рук та мозку.

А. Б. Піппард

Мета: розвивати вміння учнів розв’язувати задачі з теми «Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники. Математичний маятник». Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: роздаткові дидактичні матеріали.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Розминка:

Зачитування та аналіз епіграфу уроку. Висловлення думок учнів щодо його змісту.

  1. Гра « Бумеранг ».

ІІ. Розв’язування вправ та задач.

  1. Перевірка наявності письмового домашнього завдання.
  2. Виконання завдань: 1 - 3 стр.10  В – 1; 2 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних і контрольних робіт з фізики, 8 клас).
  3. Виконання завдань: 9.19 – 9.24 стр.47 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
  4. Виконання завдань: 1 – 6 стр.49 В - 3 ( Ф. Я. Божинова Фізика 8 Поточний і підсумковий контроль ).

ІІІ. Підсумки уроку.

ІV. Домашнє завдання.

  1. Повторити: § 21 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Підготуватись до лабораторної роботи.

 

Урок 15.  Лабораторна  робота  № 5. Дослідження коливань маятника.

                                                                                              Світ навколо мене сповнений таємниць. І я їх відкриватиму все життя, тому що це найбільш захоплива справа на світі.

В. Біанкі.

Мета: продовжувати розвивати в учнів поняття коливального руху та його характеристик. Дослідити від чого залежить частота і період коливань математичного маятника. Формувати експериментальні уміння та навички. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: прилади для  проведення лабораторної роботи.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Пояснення учнями епіграфу уроку.
  2. Розгляд запитань: 1 – 5 стр.72 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  3. Виконання завдань: 1 – 6 стр. 8 ( А. С. Пивовар Тестовий зошит Фізика 8 ).

ІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.

  1. Проведення інструктажу з БЖД.
  2. Проведення лабораторної роботи № 3. Дослідження коливань математичного маятника.

ІІІ. Підсумки уроку.

ІV. Домашнє завдання.

  1. Повторити: § 14 - 21 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Розглянути тестові завдання 1 – 8 стр. 78 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

 

Урок 16.  Розв’язування вправ та задач.

Фізика – це щось набагато більше, ніж набір законів…

Фізика – насамперед жива творчість рук та мозку.

А. Б. Піппард

Мета: продовжувати розвивати вміння учнів розв’язувати задачі з теми «Механічний рух». Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: роздаткові дидактичні матеріали.

Структура та основний зміст уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Розминка:

Зачитування та аналіз епіграфу уроку. Висловлення думок учнів щодо його змісту.

  1. Гра « Бумеранг ».

ІІ. Розв’язування вправ та задач.

  1. Виконання завдань: 1 - 8 стр.78  В - 1 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Виконання завдань: 1 – 6 стр.48 (І. М. Гельфгат Фізика 7 Збірник задач ).
  3. Виконання завдань: 1 – 6 стр.49 В – 1; 2 ( Ф. Я. Божинова Фізика 8 Поточний і підсумковий контроль ). ( роздаткові дидактичні матеріали ).

ІІІ. Підсумки уроку.

ІV. Домашнє завдання.

  1. Повторити: розділ 2 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
  2. Виконати: завд. 1 - 8 стр.78 В - 2 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

Урок 17.  Контрольна робота  з теми « Механічний рух ».

Збиратися разом – це початок.

Триматися разом – це процес.

Працювати разом – це успіх.

Г. Форд

Мета: перевірити та проконтролювати знання та вміння учнів з теми «Механічний рух». Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.

Тип уроку: урок контролю та корекції знань.

Обладнання: роздаткові дидактичні матеріали.

Структура та основний зміст уроку.

І. Організаційна частина.

ІІ. Виконання контрольної роботи .

Виконання завдань: 1 – 9  ( роздатковий матеріал ).

ІІІ. Домашнє завдання.

Повторити: розділ 2 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

  1. ФIЗИКА 7–9 класи  Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585)
  2. В. Д. Сиротюк Фізика 7.: Київ, «Генеза», 2016.
  3. С. П. Кононіченко Фізика 8.: Харків, «Країна мрій», 2008.
  4. С. П. Кононіченко Зошит для самостійних і контрольних робіт з фізики, 8 клас.: Харків, «Країна мрій», 2008.
  5. Ф. Я. Божинова Фізика 8 Поточний і підсумковий контроль.: Харків, «Ранок», 2010.
  6. Ф. М. Кара, Т. Г. Роєва  Завдання для тематичного оцінювання. Фізика 8.: Харків, «Країна мрій», 2008.
  7. А. С. Пивовар Тестовий зошит. Фізика 8 клас.: Харків, «Країна мрій», 2008.
  8. І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев Фізика 7. Збірник задач. Харків, «Ранок», 2015.
  9. І. Ю. Ненашев Фізика 8. Збірник задач. Харків, «Ранок», 2009.

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Сиротюк В. Д.)
До уроку
Розділ 2. Механічний рух
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
2497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку