Фесенюк В. Є.
Уроки фізики. Механічний рух. 7 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.
(Навчальний посібник) – Стара Вижівка, 2016. – 21 с.
Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Механічний рух» курсу фізики 7 класу.
Рекомендовано для вчителів фізики загальноосвітніх шкіл.Відділ освіти
Старовижівської РДА
НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – гімназія»
смт. Стара Вижівка
В. Є. Фесенюк
7 клас
Тематичне планування
Плани-конспекти уроків
Методичні рекомендації
2016
Фесенюк В. Є.
Уроки фізики. Механічний рух. 7 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.
(Навчальний посібник) – Стара Вижівка, 2016. – 21 с.
Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Механічний рух» курсу фізики 7 класу.
Рекомендовано для вчителів фізики загальноосвітніх шкіл.
1. Механічний рух.
17 год.
№ заняття |
Тема |
Кількість годин |
1 |
Механічний рух. Відносність механічного руху. |
1 |
2 |
Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка. |
1 |
3 |
Траєкторія. Шлях. Переміщення. |
1 |
4 |
Розв’язування задач. (П.р.) |
1 |
5 |
Рівномірний прямолінійний рух. Швидкість руху. |
1 |
6 |
Графіки рівномірного прямолінійного руху. |
1 |
7 |
Розв’язування задач. (П.р.) |
1 |
8 |
Нерівномірний прямолінійний рух. Середня швидкість нерівномірного руху. |
1 |
9 |
Розв’язування задач. |
1 |
10 |
Рівномірний рух матеріальної точки по колу. Період обертання. |
1 |
11 |
Розв’язування задач. |
1 |
12 |
Лабораторна робота № 4 Визначення періоду обертання та швидкості руху тіла по колу. |
1 |
13 |
Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період коливань. Маятники. |
1 |
14 |
Розв’язування задач. |
1 |
15 |
Лабораторна робота № 5 Дослідження коливань нитяного маятника. |
1 |
16 |
Розв’язування задач. |
1 |
17 |
Контрольна робота « Механічний рух.» |
1 |
Урок 1. Механічний рух. Відносність руху.
Усе таки дивно, що існує слово для позначення того, чого, власне кажучи, в природі не існує, -- спокою.
Макс Борн
Мета: сформувати знання про механічний рух, встановити основні ознаки механічного руху, формувати в учнів уявлення про відносність механічного руху та спокою. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: відносність спокою і руху, відеофрагменти механічного руху ( ППЗ « Наша фізика 8 клас » ).
Обладнання: прилади для демонстрації, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель зачитує епіграф уроку і пропонує учням пояснити його зміст. Після висловлювання своїх думок діти роблять висновок про те, що вони постійно зустрічаються з механічним рухом. Розглядаємо приклади.
(Демонстрація прикладів механічного руху на екрані).
Дослід: розмістити на столі кілька предметів та запустити іграшковий автомобіль.
Запитання:
У якому стані знаходяться тіла і автомобіль на поверхні стола?
Чому ви вважаєте тіла нерухомими, а автомобіль – рухомим?
Пригадайте означення механічного руху з матеріалу 6 класу.
(Діти доповняють означення механічного руху, яке вони вивчали в 6 класі).
ІV. Закріплення і узагальнення знань учнів.
V. Підсумки уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 14. ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Розглянути запитання 1 – 3 стр. 49 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7 ).
Урок 2. Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка.
Мета: ознайомити учнів з основними поняттями, що характеризують механічний рух (тілом відліку, системою відліку, матеріальною точкою ). Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: ППЗ «Наша фізика. Фізика 8»: «Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка.»
Обладнання: таблиці, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Ми уже знаємо те, що «механічний рух» – поняття відносне. Тіло, відносно якого ми розглядаємо рух даного тіла має певну назву. Яку саме? Про це ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці. А ще ми розглянемо, що таке «система відліку» та «матеріальна точка».
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати § 15 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Розглянути запитання 1 – 8 стр. 51( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 3. Траєкторія. Пройдений шлях.
Синіє даль за далиною,
Поля, гаї, озер комиш…
І все летить перед тобою,
І ти, здається, сам летиш.
В. Сосюра
Мета: ознайомити учнів з поняттями траєкторії, шляху та переміщення, що характеризують механічний рух, розглянути поняття поступального та обертального рухів, прямолінійного та криволінійного рухів, актуалізувати знання учнів про скалярні та векторні величини. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9» та « Наша фізика 8»: «Види рухів за формою траєкторій», «Поступальний та обертальний рухи».
Обладнання: таблиці, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель зачитує епіграф уроку і пропонує учням пояснити його зміст. Після висловлювання своїх думок діти роблять висновок про постійний рух нашого Всесвіту).
1).Траєкторія руху як уявна лінія, вздовж якої рухається тіло. Приклади.
2).Форма траєкторії.
3) Види рухів за формою траєкторії. Демонстрації.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
2.Впр. 3 - 5 стор. 6 (С. П. Кононіченко Фізика 8).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 16. ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Опрацювати: зап. 1 – 8 стр.53 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 4. Розв’язування вправ та задач.
Фізика – це щось набагато більше, ніж набір законів…
Фізика – насамперед жива творчість рук та мозку.
А. Б. Піппард
Мета: продовжувати розвивати вміння учнів розв’язувати задачі на визначення шляху та переміщення при механічному русі тіла; перевірити знання та вміння учнів з даної теми; розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: дидактичні роздаткові матеріали для перевірки знань учнів.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Проведення письмової роботи.
Виконання завдань 1 – 6 В – І, В – ІІ стор 4 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт. 8 клас).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Урок 5.Прямолінійний рівномірний рух. Швидкість руху та одиниці швидкості. Вимірювання швидкості руху тіл.
Не подумавши, не відповідай; не перевіривши на досліді, не стверджуй!
( Народна мудрість )
Мета: розглянути поняття прямолінійного рівномірного руху, розширити знання учнів про швидкість руху та одиниці її вимірювання. Сформувати вміння визначати швидкість механічного руху тіла. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9», « Наша фізика »: «Прямолінійний рівномірний рух»; « Швидкість механічного руху ».
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Мчить, як поїзд.
Летить, як ракета.
Мчить, як реактивний літак.
Летить, як стріла.
Повзе, як черепаха.
Швидкий, як вітер.
Вчитель оголошує тему уроку.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
Учні по черзі відповідають на запитання:
Про що ми сьогодні дізнались на уроці? Чого навчились?
V. Домашнє завдання.
Урок 6. Графіки прямолінійного рівномірного руху тіла.
Мета: поглибити знання учнів про рівномірний прямолінійний рух. Навчити використовувати знання, сформовані на уроках математики про функціональні залежності для розв’язування задач з кінематики. Сформувати в учнів уміння визначати характеристики рівномірного прямолінійного руху за допомогою графіків шляху, швидкості. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9»; « Наша фізика »: «Графіки рівномірного прямолінійного руху».
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Які функціональні залежності ви вчили з математики?
S = ab; V = abc; l = vt.
Ще раз розглянемо формулу:
l=vt.
Такі залежності – називаються функціями, графіки яких ми навчимося будувати на сьогоднішньому уроці, оскільки дуже часто вони використовуються при розв’язуванні фізичних задач.
2.Сприйняття нового матеріалу.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати §18. ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати вправи: 44; 50; 66 стр.62- 65 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 7. Розв’язування вправ та задач.
Мета: продовжувати розвивати вміння учнів розв’язувати задачі на визначення шляху, швидкості та часу при рівномірному прямолінійному механічному русі тіла; перевірити знання та вміння учнів з даної теми; розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: дидактичні роздаткові матеріали для перевірки знань учнів.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Проведення письмової роботи.
Виконання завдань: 1-4 ( роздатковий матеріал «7 клас. Рівномірний прямолінійний рух».
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Урок 8. Нерівномірний прямолінійний рух. Середня швидкість нерівномірного руху.
Хто незнайомий із законами руху, той не може пізнати природу.
Галілео Галілей
Практика народжується з міцного поєднання фізики та математики.
Р. Бекон
Мета: ввести поняття нерівномірного прямолінійного руху, сформувати знання про середню швидкість нерівномірного руху тіла і метод її визначення. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9» та «Наша фізика»: «Нерівномірний рух», «Середня швидкість».
Обладнання: комп’ютер, проектор, прилади для демонстрацій.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
І. Вивчення нового матеріалу.
Запропонувати учням пояснити зміст висловлювань Галілея та Бекона.
Види прямолінійного руху: рівномірний та нерівномірний.
Дослід 1. Скочування кульки з похилої площини.
Дослід 2. Рух кульки горизонтальною площиною.
(Пропонуємо учням охарактеризувати швидкість рухів.)
(Діти роблять висновок про сталу та змінну швидкість.)
Демонстрації.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
Автомобіль проїхав 0,5 год зі швидкістю 20 км/год, 4 год – зі швидкістю 60 км/год, а півтори години – зі швидкістю 40 км/год. Яка середня швидкість автомобіля за увесь час руху?
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати § 19 (В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати впр. 49; 56 стр.63 (В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 9. Розв’язування задач.
Мета: продовжувати розвивати вміння та навики в учнів розв’язувати задачі по видах рухів. Навчити використовувати знання, сформовані на уроках математики про графічне подання функцій для розв’язування задач з кінематики. Розвивати в учнів уміння визначати характеристики рівномірного та нерівномірного прямолінійних рухів за допомогою графіків шляху, переміщення, швидкості. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
2). Перевірка письмового домашнього завдання.
ІІ. Розв’язування задач.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: §14 – 19 (В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Виконати завдання: 1; 2 стр.61 ( розв’язуємо разом ) (В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 10. Рівномірний рух матеріальної точки по колу. Період обертання.
Мета: розглянути рівномірний рух тіла по колу як приклад криволінійного руху, сформувати поняття про період і частоту обертання тіла. Як приклад обертального руху розглянути характер обертання Місяця навколо Землі. Навчитись обчислювати частоту та період обертання тіла. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: демонстрація руху тіла по колу; ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7 – 9», « Наша фізика »: «Рух тіла по колу», «Рух Землі навколо Сонця» «Рівномірний рух по колу», «Обертання Місяця навколо Землі».
Обладнання: комп’ютер, проектор, прилади для демонстрацій.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Які вам відомі рухи за формою траєкторії?
Як ви думаєте, який рух найбільш поширений в природі?
Криволінійні рухи є більш поширені, ніж прямолінійні. Будь-який криволінійний рух можна розглядати як сукупність рухів по дугах кіл з різними радіусами.
Пояснення по малюнку на екрані.
На сьогоднішньому уроці розглянемо найважливіший вид криволінійного руху – рух по колу.
Приклад: рух супутників коловими орбітами, Місяця навколо Землі, планет навколо Сонця, точок коліс та обертових механізмів.
Демонстрації.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Урок 11. Розв’язування вправ та задач.
Мета: продовжувати розвивати вміння учнів розв’язувати задачі на визначення періоду та частоти обертання, лінійної швидкості при рівномірному механічному русі тіла; розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: дидактичні роздаткові матеріали для перевірки знань учнів.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Розв’язування вправ та задач.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Урок 12. Лабораторна робота № 4 Визначення періоду обертання та швидкості руху тіла по колу.
Єдиний шлях до знань – це діяльність.
Б. Шоу
Мета: навчитися визначати період обертання та швидкість руху тіла по колу. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: роздатковий матеріал для написання ф. д.; прилади для проведення лабораторної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Зачитування та аналіз епіграфу уроку. Висловлення думок учнів щодо його змісту.
Учитель читає текст. Якщо учні знаходять помилку, то плескають у долоні та один з учні виправляє помилку.
Учень 8 класу Сергій розповідає братику про механічний рух: «Ось у тебе є машинка. Якщо її штовхнути, то вона почне рухатись відносно підлоги. Давай у машинку посадимо ведмедика і знову штовхнемо її – тепер рухається і ведмедик відносно машинки та відносно підлоги. Уважно подивись по якій лінії він рухається. Лінія називається траєкторією. Якщо ця лінія пряма, то рух називається прямим, якщо крива – кривим. Тепер покружляємо машинкою по колу. Тут треба знати, що таке період і частота. Період – це кількість обертів за одиницю часу, а частота – це час одного повного оберту. Ну ось ти вже і фізик. В школу ходити тобі вже не треба.
Завдання 1 – 9 роздатковий матеріал ( Т. о. № 1 Механічний рух ).
ІІ. Виконання лабораторної роботи.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 20 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Урок 13. Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники. Математичний маятник.
Працюй для того, щоб насолоджуватись.
Ж. Руссо
Мета: сформувати в учнів поняття коливального руху та його найпростішого виду – гармонічного коливання матеріальної точки. З’ясувати основну властивість цього руху – періодичність. Ввести характеристики коливального руху – амплітуду, період і частоту коливань тіла. Сформувати поняття математичного маятника. Формувати експериментальні уміння та навички. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: демонстрація руху пружинного та математичного маятників;
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Зачитування та аналіз епіграфу уроку. Висловлення думок учнів щодо його змісту.
Один учень задає питання по повторенні матеріалу іншому учневі, а всі учні класу уважно слухають, шукаючи помилку у відповідях.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Погляньте у вікно. Там під поривами вітру гілочки дерев рухаються. Чи є це механічний рух? Які його особливості? (Він повторюється)
Демонстрація коливання тягарця, що висить на пружині.
Чим схожі ці рухи? (Коливальні).
Отже, сьогодні ми з вами вивчимо коливальний рух.
Демонстрація.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Урок 14. Розв’язування вправ та задач.
Фізика – це щось набагато більше, ніж набір законів…
Фізика – насамперед жива творчість рук та мозку.
А. Б. Піппард
Мета: розвивати вміння учнів розв’язувати задачі з теми «Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники. Математичний маятник». Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: роздаткові дидактичні матеріали.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Зачитування та аналіз епіграфу уроку. Висловлення думок учнів щодо його змісту.
ІІ. Розв’язування вправ та задач.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Урок 15. Лабораторна робота № 5. Дослідження коливань маятника.
Світ навколо мене сповнений таємниць. І я їх відкриватиму все життя, тому що це найбільш захоплива справа на світі.
В. Біанкі.
Мета: продовжувати розвивати в учнів поняття коливального руху та його характеристик. Дослідити від чого залежить частота і період коливань математичного маятника. Формувати експериментальні уміння та навички. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: прилади для проведення лабораторної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Урок 16. Розв’язування вправ та задач.
Фізика – це щось набагато більше, ніж набір законів…
Фізика – насамперед жива творчість рук та мозку.
А. Б. Піппард
Мета: продовжувати розвивати вміння учнів розв’язувати задачі з теми «Механічний рух». Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: роздаткові дидактичні матеріали.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Зачитування та аналіз епіграфу уроку. Висловлення думок учнів щодо його змісту.
ІІ. Розв’язування вправ та задач.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Урок 17. Контрольна робота з теми « Механічний рух ».
Збиратися разом – це початок.
Триматися разом – це процес.
Працювати разом – це успіх.
Г. Форд
Мета: перевірити та проконтролювати знання та вміння учнів з теми «Механічний рух». Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати інтерес до фізики та міжпредметні зв’язки.
Тип уроку: урок контролю та корекції знань.
Обладнання: роздаткові дидактичні матеріали.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Виконання контрольної роботи .
Виконання завдань: 1 – 9 ( роздатковий матеріал ).
ІІІ. Домашнє завдання.
Повторити: розділ 2 ( В. Д. Сиротюк Фізика 7).
Література:
1