Конспект уроку з фізики у 11 класі на тему: «Фізика і науково-технічний прогрес. Фізична картина світу як складова природничо–наукової картини світу. Роль науки в житті людини"

Про матеріал
Матеріали підсумкового уроку з фізики в 11 класі на тему:«Фізика і науково-технічний прогрес. Фізична картина світу як складова природничо–наукової картини світу. Роль науки в житті людини та суспільному розвитку. Сучасні уявлення про будову речовини». Використано метод проектів. Матеріали можна використати і під час позакласної роботи з фізики.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Найбільша таїна Всесвіту - життя,Найбільша таїна життя - людина,Найбільша таїна людини - творчість. Тобто щасливий дар душі…

Номер слайду 2

1. Як називають явище проходження електричного струму у газах?ВІДКРИЙ ПОРТРЕТ

Номер слайду 3

423516

Номер слайду 4

2. Який газовий розряд називають самостійним?ВІДКРИЙ ПОРТРЕТ

Номер слайду 5

42356

Номер слайду 6

3. До якого виду самостійного розряду відносять світіння рекламних трубок?ВІДКРИЙ ПОРТРЕТ

Номер слайду 7

4356

Номер слайду 8

4. Назвіть прояв іскрового розряду в природі. ВІДКРИЙ ПОРТРЕТ

Номер слайду 9

456

Номер слайду 10

5. Який розряд відбувається під час електрозварювання?ВІДКРИЙ ПОРТРЕТ

Номер слайду 11

56

Номер слайду 12

6. Чому розряд названо дуговим?ВІДКРИЙ ПОРТРЕТ

Номер слайду 13

6 Борис Євгенович Патон

Номер слайду 14

Інститут електрозварювання ім. Є. О. Патона

Номер слайду 15

Народився 27 листопада 1918 р. у місті Києві у сім'ї відомого вченого  Євгена Оскаровича Патона (1870–1953), раніше директора та засновника Інституту електрозварювання, та Наталії Вікторівни Патон (1885–1971), домогосподарки.

Номер слайду 16

У 1941 р. закінчив Київський індустріальний інститут. З 1942 р. трудова діяльність пов'язана з Національною академією наук України. Тут він пройшов шлях від молодшого наукового співробітника до директора інституту (1953 р.)

Номер слайду 17

З початком Великої Вітчизняної війни Б. Патон розробив електричну схему нових зварювальних головок, відкрив явище саморегулювання дуги, що успішно застосували при зварюванні танків. У 1943 році за цю розробку отримав свій перший орден – “Знак пошани”

Номер слайду 18

Зварювання трубопроводів

Номер слайду 19

Машина для контактного зварювання залізничних рейок

Номер слайду 20

Зварювання під водою

Номер слайду 21

Зварювання у відкритому космосі25 липня 1984 р. радянські космонавти Володимир Джанібекові Світлана Савицька вийшлиу відкритий космос і протягомтрьох годин здійснювали першекосмічне зварювання в умовахглибокого вакууму. Апарат дозволяв здійснювати зварювання, спаювання, різання і нагрівання металу. Ціоперації виконувалися короткофокусною електронно-променевою гарматою масою 2,5 кг, яку слід було тримати в руці.

Номер слайду 22

Зварювання тканин в медицині

Номер слайду 23

З таким девізом легендарний Борис Євгенович Патон зустрів 27 листопада свою 101–шу річницю  «Я завжди прагнув бути активним, творчим і конструктивним»

Номер слайду 24

Борис Патон автор і співавтор понад 720 винаходів (500 іноземних патентів), більш як 1200 різноманітних публікацій, 20 наукових монографій…

Номер слайду 25

Борис Патон З нагоди 100-річного ювілею в 2018 році був нагороджений Юнеско Золотою медаллю Аристотеля, а також державними нагородамибагатьох країн.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. Фізика і науково-технічний прогрес. Фізична картина світу як складова природничо-наукової картини світу. Роль науки в житті людини та суспільному розвитку. Сучасні уявлення про будову речовини

Номер слайду 2

Завдання уроку: Формувати уявлення про науково-технічний прогрес, про роль та місце української науково-технічної думки у світовій науці, у суспільному розвитку. Обґрунтувати єдність фізичної картини світу із природничо-науковою картиною. Узагальнити сучасні уявлення про будову речовини. Виховати національну свідомість, гордість за наукові досягнення України. Показати важливу роль історизму під час вивчення фізики. Розвивати комунікативні здібності, вміння працювати в групах.

Номер слайду 3

Цілий світ охопив від землі до небес, Ідучи не одне покоління, По планеті крокує науковий прогрес. Що стоїть за його повелінням?

Номер слайду 4

Фізика як невід'ємна частина науково-технічного прогресу. Взаємозв'язок науки і людини у суспільному розвитку. Сучасні уявлення про будову речовини. Фізична картина світу — складова природничо-наукової картини світу. План уроку

Номер слайду 5

це поступальний рух науки і техніки, еволюційний розвиток усіх елементів продуктивних сил суспільного виробництва  на основі широкого пізнання і освоєння сил природи, результатом якого є послідовне вдосконалення техніки, технології  та організації виробництва. Науково-технічний прогрес —

Перегляд файлу

.Міністерство освіти і науки України

ДНЗ «Почаївське ВПУ»

 

 

 

 

 

 

 

«Фізика і науково-технічний прогрес. Фізична картина світу як складова природничо–наукової картини світу. Роль науки в житті людини та суспільному розвитку. Сучасні уявлення про будову речовини»

 

 

Підготувала

викладач фізики

Будняк Людмила

Володимирівна

 

 

 

Почаїв - 2020

 

 

Тема. Фізика і науково-технічний прогрес. Фізична картина світу як складова природничо–наукової картини світу. Роль науки в житті людини та суспільному розвитку. Сучасні уявлення про будову речовин.

Мета: формувати в учнів уявлення про науково–технічний прогрес, про роль та місце української думки у світовій науці, у суспільному розвитку. Обґрунтувати  єдність фізичної картини світу із природничо–науковою картиною. Узагальнити сучасні уявлення про будову речовини. Виховувати національну свідомість учнів, гордість за наукові досягнення України.

Показати важливе значення історизму при вивченні фізики. Розвивати комунікативні здібності учнів, вміння працювати в групах.

Тип уроку: урок-екскурсія.

Обладнання: комп'ютер, телевізор, презентації Роwer Point, опорні конспекти, карточки у вигляді листя та квітів, вишитий рушник.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Ось ми завершуємо вивчення  курсу фізики. Ви  здобули певний багаж знань. На сьогоднішньому уроці ми  ще раз переконаємося у важливості фізики як науки для суспільного розвитку людства, про її важливу роль у науково-технічному прогресі, про цілісність єдиної фізичної

карти світу.

Повідомлення теми і завдань уроку, плану вивчення теми.

Епіграфом уроку є слова:

Цілий світ охопив від землі до небес,

Ідучи не одне покоління.

По планеті крокує науковий прогрес.

Що стоїть за його повелінням?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Наука фізика подібна до велетенського дерева із глибоким корінням і розлогим гіллям. За допомогою вправи «Мозковий штурм» з'ясуємо, що ви розумієте під поняттям «науково-технічний прогрес». Свої ідеї запишіть на карточках, після чого ви їх озвучите і прикріпите до символічного дерева фізики.

ІV. Засвоєння нових знань.

Кожен із вас по-своєму розуміє це поняття. А тепер послухайте наукове визначення:

Науково-технічний прогрес — це поступальний рух науки і техніки, еволюційний розвиток усіх елементів продуктивних сил суспільного виробництва на основі широкого пізнання і освоєння сил природи, результатом якого є вдосконалення техніки, технології та організації виробництва.

Свої корені він бере ще із древніх цивілізацій і триває по сьогоднішній день.

Давайте переглянемо відеофрагмент.

Учитель. Приборкання енергії пари дало людству великі машини: паровози, пароплави. Це суттєво змінило стиль життя і його швидкості. Приборкання електрики ще більше додало комфорту в наше життя і значно полегшило працю. Радіоприймач і телевізор скоротили відстані між людьми і, ніби стиснули планету до розміру одного електронного приладу.

Атом став мирним, його енергія є стримуючим фактором у розв'язанні військових конфліктів. Повномасштабні війни стали безглуздими, адже радіоактивність не має кордонів.

Інформаційна революція з її  мобільним зв'язком, комп'ютерами та Інтернетом за останні роки майже зовсім знищила кордони для спілкування між людьми, державами, континентами.

І все ж таки, ми поки що залишаємося цивілізацією, якій постійно потрібні джерела енергії та нові удосконалення техніки. Це нам дарує науково-технічний прогрес.

Оскільки ваша майбутня професія — екскурсовод, то ми проведемо наступну частину уроку у вигляді екскурсії. Ви об'єдналися у три екскурсійні групи, одержавши випереджувальні завдання. Четверта група – експертів дасть їм оцінку. Ми розглянемо внесок українських вчених у розвиток науки і техніки. Щоб дізнатися про перший екскурсійний маршрут, розгадайте кросворд. (демонстрація презентації).

Учитель. Надаю слово екскурсійній групі «Космос».

І учень. Вони мріяли і творили. Незбагненні дивовижні ідеї перетворювали у реальність, про них згадаймо…

1516 рік… Земля України стогне від кінських копит. Татари підкотилися до Сіверського Дінця, щоб пограбувати багатий край та знищити  лицарів-козаків. Розгорнув своє військо хан, налетів із трьох боків, уявляючи свою перемогу.

Та козаки виявилися кмітливими. Ледь стемніло, як дві сотні козацьких вершників наблизилися до татарського табору, розставили дивні пристосування: триноги, на яких кріпилися довгі трубки. Один із козаків запалив гніт, підніс до трубки, яка із свистом полетіла на татарський табір, тягнучи за собою вогненного стовпа. Десятки вогняних трубок знищували татарське військо.

Так, 1516 року світ уперше дізнався про літаючі вогняні трубки Засядька Олександра Дмитровича, уродженця села Лютенька Гадяцького повіту Полтавської губернії. Згодом вони отримали назву «ракети».

Пізніше за допомогою удосконалених ракет була подолана облога міста Варни і здобута перемога.

ІІ учень. Продовжувачем справи Олександра Засядька слід вважати Костянтина Констянтинова, чернігівчанина, який 1844 року заклав онови проектування ракети, винайшовши ракетний балістичний маятник. Під його керівництвом у Миколаєві 1861 року був споруджений ракетний завод.

ІІІ учень.  «Земля – колиска розуму. Але не можна вічно жити у колисці. Більше того, Земля лише одна з планет, де можливе життя. Вихід у космос —– матеріальна основа відтворення майбутнього людства»

К.Е. Ціолковський

Цей вислів належить незвичному вченому. Він не читав історичних книг, а революційну боротьбу вважав марною втратою часу. Вірив, що тільки техніка може бути єдиним порятунком для людства. У своїх працях постійно розробляв плани заселення космічного простору, пристосування людини до нових неземних умов. Визнаючи Бога, він неодноразово бачив різні знамення. За його переконаннями атом, людина, Земля, Всесвіт однаково відчувають, виражають свою волю.

ІV учень. Так, це Костянтин Едуардович Ціолковський. Він походить з уславленого козацького роду Наливайків. Його батько народився в селі Коростятин на Рівненщині. Вчений запропонував ракетний корабель із кількох ступенів ракет, а також використання позаземних станцій як баз для міжпланетних подорожей.

 

V учень.

О, скільки звуків, ще незнаних нами

Лунають там, у тиші неземній,

Як дивимось ми в небо вечорами.

Яка глибінь у пісні мовчазній!

«Через терни до зірок» ішов геніальний учений винахідник, звіздар ХХ століття… Це уродженець Полтави Юрій Кондратюк. Саме це ім'я серед кількох десятків землян, які зробили найбільше для польоту людини в космос. Саме його ім'ям у світовій науці названа так звана «равликова траса», по якій у 1969 році перша людина висадилася на Місяці. Але справжнє його ім'я — Олександр Шаргей.

І учень. У 1954 році в Дніпропетровську було організовано конструкторське бюро для нових типів ракет і комплексів. Роботою науковців та інженерів керував Михайло Кузьмович Янгель, нащадок запорізького козацького роду. Із цього конструкторського бюро вийшла міжконтинентальна ракета на висококиплячих компонентах палива, ракети-носії «Космос» та «Інтеркосмос», а також «Зеніт», який став на грані тисячоліть осердям міжнародного проекту «Морський старт», а також грізні бойові ракети.

ІІ учень. Раптово, немов метеор, несподівано спалахнувши успішним стартом потужної ракети «Протон», увійшов в космонавтику Володимир Миколайович Челомей. Із 1974 року він належав до Міжнародної академії астронавтики.

ІІІ учень.

У краю важких дощів,

Украю шумних вітрів

Народилася вона,чиста і ясна.

Їй сказали: «Зірка,ти!

Піднімайся і світи»…

Під вмілим керівництвом цього конструктора піднімалися у небо космічні кораблі. Він благословив у зоряну дорогу космонавтів. Щиро переживав за їх життя, здоров'я, допомагав робити кроки у майбутнє… Ім'я його — Сергій Павлович Корольов. Він народився у Житомирі, ніколи не цурався розмовляти українською, співав рідних пісень. Його помилково сприймають як представника російського народу. Під його керівництвом 4 жовтня 1957 року на навколоземну орбіту було виведено перший штучний супутник.

ІV учень: А потім був квітневий ранок 1961 року… 12 квітня, 8.45… Космодром Байконур… У пустелі височіє велика, горда ракета… Знамените слово: «Поїхали!» — промовив перший у світі космонавт Юрій Гагарін. Корабель «Восток», полинув у височінь, відкривши нову космічну еру людства. Дослідження космічного простору набули широкого розмаху. Збільшилася сім'я космонавтів. Усі вони, такі різні особистості, із своїми уподобання, але наймилішою для них була зелена трава біля дому, а найголовнішою музикою їхнього життя — ревучі акорди ракетних двигунів.   Пам'ятаймо цю плеяду українців!

Павло Романович Попович,

Георгій Тимофійович Береговий,

Володимир Володимирович Васютін,

Василь Васильович Циблієв,

Георгій Степанович Шонін,

Леонід Іванович Попов,

Олександр Олександрович Волков,

Юрій Іванович Маленченко,

Георгій Тимофійович Добровольський,

Леонід Денисович Кизим,

Анатолій Семенович Левченко,

Юрій Павлович Гідзенко,

Віталій Михайлович Жолобов,

Ігор Петрович Вовк,

Анатолій Павлович Арцебальський,

Юрій Іванович Онуфрієнко.

V учень. Ясною зорею на небосхилі України стало ім'я Леоніда Костянтиновича Каденюка, першого космонавта незалежної держави.

19 листопада 1997 року з мису Канаверал (США), у складі екіпажу корабля «Колумбія» вирушив на навколоземну орбіту. Його подорож завершилася 5 грудня 1997 року. Удостоєний звання «Герой України», автор багатьох наукових праць. Він аналізує та осмислює досвід, набутий під час польоту. Як згадував  Леонід Костянтинович, космічні польоти тривалий час залишаться унікальними в історії людства. Неймовірно зворушливо пережити хвилини, коли на космічній орбіті над планетою Земля лунав гімн України.

І учень. В нинішній незалежній Україні велика увага приділяється космічній галузі. За міжнародними рейтингами вона посідає третє місце серед «космічних» держав. У нас діють: Національне космічне агентство, Федерація космонавтики, Інститут космічних досліджень. Українські ракети–носії виводять на орбіту об'єкти різного призначення.

«Космос для України — це вікно у великий світ, інтеграція у світовий науковий простір»

Астронавт Ярослав Яцків.

Як в небо ми вклиняємось —

Це значить: Землю любимо.

Ми людству поклоняємось,

Із ним зв'язку не губимо.

 

 

 

 

Учитель. Наступний наш маршрут веде до Києва, до установи, яка стала ядром сучасної української науки. Про її директора можна сказати прекрасні слава: 

Найбільша таїна Всесвіту — життя,

Найбільша таїна життя — людина.

Найбільша таїна людини — творчість,

Тобто щасливий дар душі…

Щоб дізнатися, хто він, символ української науки, вам потрібно відповісти на деякі запитання. При цьому відривається портрет вченого.

  1.               Як називається явище проходження електричного струму у газах?
  2.               Який газовий розряд називається самостійним?
  3.               До якого виду розряду відносяться світіння рекламних трубок?
  4.               Назвіть прояв іскрового розряду в природі.
  5.               Який розряд відбувається під час електрозварювання?
  6.               Чому розряд названо дуговим?

Надаємо  слово екскурсійній групі «Розряд».

І учень. Людині, яка приїхала до Києва, неважко знайти інститут електрозварювання імені Патона. Кожному перехожому відомо, як і чим до нього доїхати. Він названий на честь всесвітньо відомого вченого, інженера, професора Євгена Оскаровича Патона, який його очолював до 1953 року.

Після смерті батька ним керує до сьогоднішніх днів Борис Євгенович Патон. Хто ж він, активний, творчий вчений?

ІІ учень. Його день народження збігся у часі із народженням української Академії наук — 27 листопада 1918 року.

Дитинство пройшло в стінах Київського політехнічного інституту. Адже сім'я мешкала в будинку професорсько-викладацького складу. Це були дуже тривожні часи: в Україні палало полум'я громадянської війни. До професорської квартири підселили сусіда. Ним виявився майбутній академік, видатний український математик Михайло Кравчук.

Так вони прожили спільно, поки не одержали окремих квартир.

ІІІ учень. Борис Патон зростав у атмосфері творчості. Творчості особливої, технічної. Ця атмосфера наперед визначила коло його зацікавлень. Після закінчення школи навчається у Київському індустріальному інституті (тобто політехнічному). Інтереси майбутнього вченого були пов'язані із електрозварювальною лабораторією, заснованою та очолюваною його батьком Євгеном Патоном. У 1934 році на базі цієї лабораторії було створено інститут електрозварювання ім. Є.О. Патона Національної академії наук.

ІV учень. Закінчення інституту збіглося із початком Великої Вітчизняної війни. Вчений працює у Нижньому Тагілі над технологічним забезпеченням танків для фронту. Борис Патон розробив електричну схему нових головок, відкрив явище саморегулювання дуги. Збільшився обсяг випуску танків. Показово, що до того часу ще в жодній країні не застосувалося автоматичне зварювання під флюсом.

У 1943 році вчений за свою розробку отримав перший орден – «Знак пошани».

Після закінчення війни Борис Євгенович працює над мирним застосуванням зварювальних процесів.

У 1952 році захищає докторську дисертацію, а у 1953 році, після смерті батька, очолює інститут електрозварювання.

V учень. На початку 50-х років у країні набирає темпів науково-технічна революція, з боку влади підсилюється увага до проблем розвитку науки і технологій. Нові розробки інституту прямо «з коліс» впроваджувалися у виробництво. Було розроблено нові види зварювання: напівавтоматичне, електрошлакове, мікроплазмове. Сформувалася нова галузь, що об'єднала способи отримання рафінованих металів: електрошлаковий, електронно–променевий, плазмово–дуговий переплави. Завдяки цьому стало можливим отримувати особливо чисті сплави і сталі. Інститут швидко виріс у потужній науково-технічний комплекс.

І учень. У 1962 році 43–річний академік Патон був обраний президентом  Академії наук України. Академія стала своєрідною візитною карткою республіки. Були розроблені технології зварювання магістральних трубопроводів, резервуарів для зберігання нафти, високих баштових конструкцій, кожухів доменних печей, морських суден.

Б.Є. Патон разом із академіком С.П. Корольовим висунули сміливу ідею застосування зварювальних апаратів у космосі.

 25 липня 1984 р. радянські космонавти Володимир Джанібеков і  Світлана Савицька вийшли у  відкритий космос і  протягом трьох годин здійснювали перше космічне зварювання в умовах глибокого вакууму.

ІІ учень. У теперішній час з ініціативи академіка створюються інноваційні структури — науково–інженерні центри та технопарки.

В останнє десятиліття, незважаючи на свій вік. Б.Є. Патон не полишає активних творчих пошуків. Він запропонував і використав зварювальні технології  в лікувально–хіргічній практиці. Співробітники інституту і вчені-медики спільно винайшли спосіб з'єднання м'яких тканин людини шляхом зварювання. Нині у хірургічній практиці успішно це використовують. Проведено вже мільйони таких операцій.

А зараз переглянемо відеофрагмент.

ІІІ учень. Витримувати велике навантаження науково-організаційної та громадської роботи Борису Євгеновичу дозволяє гарна фізична форма. В різні роки свого життя він серйозно захоплюється бадмінтоном, тенісом, водними лижами, плаванням.

Борис Євгенович Патон є автором 720 винаходів (500 іноземних патентів), більш як 1200 різноманітних публікацій, 20 наукових монографій… Він академік НАН України, Міжнародної академії наук, багатьох зарубіжних країн, двічі герой Соціалістичної Праці, Герой України, лауреат багатьох премій…

З нагоди 100-річного ювілею в 2018 році був нагороджений Юнеско Золотою медаллю Аристотеля, а також державними нагородами багатьох країн.

Але найголовнішою нагородою є всенародне визнання. Ученого визнано символом української науки.

 

Учитель. На прикладі екскурсій, проведених групами «Космос» і «Розряд» ви зрозуміли, що наука є рушійною силою у житті людини, у суспільному розвитку. А людина є головним творцем науки. Україна має потужну сучасну наукову школу. Її вчені, конструктори, академіки прославили нашу державу на весь світ. Зверніть увагу на свої опорні конспекти, в яких є перелік провідних науково-дослідних інститутів України.

Зробимо невелику перерву між вашими екскурсіями.

Давайте розглянемо, які ваші уявлення про будову речовини?

 

Проведемо вправу «незакінчене речення».

  1.          Найменшою частинкою, яка зберігає властивості речовини є…
  2.          Молекула складається із…
  3.          Термін «атом» ввів старогрецький філософ…
  4.          Існування атомного ядра довів зі своїми учнями…
  5.          Ядро є згустком нуклонів двох видів…і …
  6.          Ядро атома Карбону     містить  … протонів.
  7.          У ядрі атома Нітрогену   міститься  … нейронів.
  8.          Навколо ядра атома   рухається  … електронів.
  9.          Між нуклонами атомного ядра діють …  сили.
  10.     Ядерні сили називають…
  11. Під час радіоактивного перетворення ядер виникають … взаємодії.
  12.     Ізотопи хімічного елемента відрізняються масою …

 

Здійснимо взаємоперевірку в парах. Обміняємося із сусідом  зошитами. Перевіряємо правильність відповіді. За кожне правильне завдання — 0,5 б.   виставимо на полях зошита. Запишіть результати у картки оцінювання.

 

 

Учитель. А тепер хочу продовжити словами:

Коли я на світ дивлюся,

Він твердо мій погляд стрічає.

«Ти хаос», — кажу несміливо,

«Гармонія!» — він відповідає.

То ж які сучасні уявлення про будову речовини?

Ви знаєте, що речовина складається із молекул, а молекула із атомів. Велика різноманітність речовин навколишнього світу є комбінацією приблизно ста атомів.

Розмір атома — часточки нанометра, тобто часточки від мільярдної частини метра.

Сучасні технології дозволяють створити речовини, що складаються із одного шару атомів. Вони займаються проектуванням із атомів нових матеріалів. Їх називають нанотехнологіями, тому, що вони оперують величинами порядку нанометра.

Головні їх досягнення — це створені нанотрубки, що являють собою штучні волокна із графіту, а також графен — тонесенька, товщиною в один атом графітова плівка. Виявляється ці матеріали в десятки разів міцніші сталі.

В сучасній медицині проектуються нанороботи, які на клітинному рівні здатні усувати збудників хвороб. Дослідники університету у Флориді створили нанороботи, що здатні припинити відтворення вірусів. У лабораторних тестах наночастинки золота із нанесеними на поверхню біокомпонентами змогли перемогти вірус гепатиту С, який інфікував організм. Це створює великі перспективи в лікуванні людей. В Україні теж ведуться дослідження нанотехнологій.

Зараз розробляються проекти матеріалів, створених із ядер атомів. Такі  матеріали будуть в мільйони разів міцніші від нанотрубок, але практично їх ще не створено. Це питання майбутнього.

Уявлення про структуру речовини формує фізика елементарних частинок.

Зараз їх відомо понад 350, але їх кількість збільшується. Вчені відкривають все нові.

Це питання дослідила екскурсійна група «Адрон»

І учень. Фізика елементарних частинок в Україні почала свій розвиток у напрямі теоретичних досліджень. У 1934 році О.І.Лейпунський виконав серію дослідів, з яких випливло непряме доведення існування нейтрино. У 1936 році О.І Ахієзер та І.Я.Померанчук доповнили теорію розсіювання фотонів у нуклонівському полі ядра та пояснили розщеплення фотона.

ІІ учень. Цікавими є праці українських фізиків В.П.Шелеста, В.В.Струмінського в дослідженні частинок, а Д.В. Волков побудував теорію суперсиметрії та  супергравітації. Він передбачив існування нових елементарних частинок: гравітіно, фотіно, суперлептонів.

Сьогодні суперсиметрія розглядається як основний варіант побудови єдиної теорії чотирьох фундаментальних взаємодій природи: сильних, слабких, електромагнітних і гравітаційних.

ІІІ учень. Як же одержують швидкі заряджені частинки? Пристрій для їх отримання називають прискорювачем заряджених частинок (електронів, протонів, іонів) великих енергій. Прискорення досягається за допомогою електричного поля, здатного змінювати енергію частинок, що мають електричний заряд. Зміни напрям їх руху, не змінюючи величини швидкості, може магнітне поле. Тому магнітне поле використовується для керування рухом частинок, що вилітають із певного джерела.

ІV учень. Всі прискорювачі можна розподілити на дві категорії: лінійні та циклічні. У циклічних частинка рухається по колу, проходячи ті  самі ділянки кілька разів, а у лінійних області прискорення розташовані одна за іншою і цей процес відбувається лише один раз.

Перший  прискорювач створив Ернест Лоренц 83 роки тому. Він уміщався на долоні руки і мав діаметр 10 см. Сучасний лінійний Стенфордський прискорювач  має довжину 3,5 км.

ІІ учень. Сучасний розвиток прискорювачів  йде  як по шляху збільшення енергії прискорених частинок, так по шляху нарощування сили струму, тривалості імпульсу прискореного пучка.

Застосовуються методи автоматичного керування. Прискорювачі доповнюються нагромаджувальними кільцями, що дозволяє досліджувати елементарні взаємодії на зустрічних пучках.

ІІІ учень. Величезною лабораторією  21 століття для вивчення взаємодії найменших частинок є Великий адронний колайдер — ВАК.

Він розташований на кордоні Швейцарії і Франції поблизу Женеви у науково-дослідному центрі Європейської організації ядерних досліджень (СЕRN).

У його створенні брали участь понад 10000 учених та інженерів із майже 100 країн світу. Вартість цього масштабного проекту понад три мільярди євро.

10 вересня 2008 року колайдер успішно випробували. Однак він попрацював декілька днів і сталася аварія. Колайдер зупинився. Працював із 2010 року по 2012 рік. Потім його модернізували і запустили  у червні 2015 року. 

ІV учень. Колайдер походить від слова «стикатися».

Адрон — це широкий клас масивних елементарних частинок, до якого відносяться протони, важкі іони. При зіткненні адронних пучків породжується значна кількість нових, ще не вивчених частинок.

Прискорювач має форму великого кільця діаметром 17 кілометрів і перебуває під землею на глибині 175 метрів. Частинки прискорюються електричним полем у двох герметичних трубках, у яких підтримується глибокий вакуум, а скеровують їх уздовж кільця понад 1600 надпровідних магнітів, охолоджених гелієм до температури - 217ºС. Труби перетинаються в точках, де розміщені детектори елементарних частинок. Найбільший із них — ATLAS — циліндр довжиною 44 м  і діаметром 25 м, другий — довжиною 22 .м і діаметром 15 м. Інші чотири значно менші, але не менш важливі. Великий адронний колайдер є вершиною наукового прогресу всього людства. Він відповідає за своїми затратами та значенням першому польоту людини в космос.

V учень. У чому ж суть експерименту? У ВАК розганяють два пучки протонів зі швидкості, яка лише на % менша від швидкості світла. Пучки пролітають у протилежних напрямках. У певних місцях їх із великою точністю приводять у зіткнення. При зіткненні протонів породжуються нові частинки. Протони за одну секунду облітають кільце прискорювача 11000 разів! За одну секунду відбувається біля 600 мільйонів зіткнень! 

І учень. Які ж результати експериментів?

  •  Усередині колайдера підтримується температура  -271,3ºС (нижча майже на 1,5 ºС від температури космосу). Це створено для виникнення явища надпровідності.
  • Учені  одержали речовину — кварк-глюонну плазму із температурою 4 трлн ºС, зіткнувши іони золота, хоча її вперше відкрили в США.
  • У 2012році відкрили частинку, подібну на бозон Xirrca (єдину відсутню ланку Стандартної моделі, якої не вистачає для пояснення світобудови). Вона надає масу іншим частинкам. Відкрита частинка всіма параметрами їй не відповідає. Тому вчені ще вивчають відкритий бозон.
  • Вченим вдалося створити прилади, що роблять кольорові рентгенівські знімки.
  • Більше 10000 наукових співробітників із 113 країн користуються найсучаснішим обладнанням, розробленим у CERN.

 

Який же внесок України у цей проект?

Українські науковці із Харківського Фізико–технічного інституту та НТК «Інститут монокристалів», фізик — теоретик Г.М.Зинов'єв брали участь у роботах над системою детектування ALICE (внутрішньою трековою системою).

У науково–дослідному технологічному інституті приладобудування (Харків) під керівництвом професора В.Борщова налагодили виробництво відповідного устаткування.

Фінансування української частини робіт здійснювалося коштом Українського Науково–технічного центру, створеного відповідними департаментами США, Японії та Канади, а також INTAS, CERN і NATO, адже офіційно участь України в проекті не оформлено. Але ми щиро надіємося на нові відкриття наших вчених у цьому проекті.

Учитель. Фізична карта світу формувалась впродовж багатьох століть і продовжує формуватися, поки існує пошук, експеримент, творчість вчених. Вона є складовою цілісної природничо–наукової картини.

Надаю слово групі експертів.

І експерт. Я схвалюю важливий внесок українських науковців у науково-технічний прогрес. Це зміцнює престиж нашої держави. Як сказав Григорій Сковорода, «Знамениті земляки є нашими духовними орієнтирами, вчителями, духовною опорою і гордістю перед усім світом».

Екскурсійні маршрути, проведені сьогодні, підтверджують це.

ІІ експерт. Я хочу акцентувати увагу на ВАК. Великий адронний колайдер більшість вчених світу називають «найпотрібнішим, який принесе технологічні дивіденди людству». Але є й такі, що негативно ставляться до цього проекту. Деякі вчені припускають, що ВАК може перетворити нашу планету на чорну діру і спричинити загибель людства.

Ці побоювання безпідставні. Адже на Землю із космосу прилітають космічні частинки із значно більшою енергією і в значно більшій кількості, ніж ті,що народженні в коладері. Внаслідок зіткнення космічних частинок з ядрами атомів в атмосфері, Земля давно мала б перетворитися на чорну діру. Але  цього не відбувається. У калайдері нічого загрозливого для нас не буде. Ми вважаємо, що колайдер допоможе вченим зрозуміти єдність світобудови, гармонію будови світу.

V. Підсумки уроку.

Учитель: Здавна в Україні люблять вишиванки. Оберегом нашого народу став вишитий рушник. Давайте і ви створите орнамент на нашому рушникові. У вас є символічні квіти різних кольорів які за власним вибором прикріпите на ньому. Червоні символізують вагомий внесок українських вчених у науково-технічний прогрес, жовті — посередній внесок, фіолетові -— незначний внесок. (Учні по черзі підходять до закріпленого на дошці рушника і приколюють свої квіти). Ось ми і створили свою вишиванку.

А зараз здайте картки оцінювання, з підсумованими балами за роботу на уроці (виставлення оцінок).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знамениті земляки є нашими духовними орієнтирами, вчителями, духовною опорою і гордістю перед усім світом.

Григорій Сковорода

 

Інститут електрозварювання ім. Патона(Київ, 1934)

Інститут  радіофізики та електроніки (Харків,1955)

Інститут  механіки (Київ,1958)

Інститут фізики напівпровідників (Київ,1960)

Інститут електродинаміки (Київ,1963)

Інститут геотехнічної механіки (Дніпропетровськ,1964)

Інститут  прикладної механіки і математики (Донецьк,1968)

Інститут  кібернетики (Київ,1969)

Інститут проблем машинобудування (Харків,1972)

Інститут проблем механіки і математики (Львів,1978)

Інститут технічної механіки (Дніпропетровськ,1980)

Радіоастрономічний Інститут (Київ,1986)

 

Використані джерела

  1. https://www.youtube.com/watch?v=zryrhWMwQlE
  2. Позакласні заходи з фізики/ упоряд. Л. Хольвінська. — К. Редакції газет природничо-математичного циклу, 2013. — 120 с. — (Бібліотека «Шкільного світу»).
  3. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B0%D0%B4%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%D0%B5%D1%80
  4. Фізика (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом Локтєва В. М.) : підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти / [Бар’яхтар В. Г., Дов гий С. О., Божинова Ф. Я., Кірюхіна О. О.] ; за ред. Бар’яхтара В. Г., Довгого С. О. — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — 272 с. : іл., фот.

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

І маршрут

Номер слайду 2

 13264 По горизонталіТіла, атоми яких займають впорядковані положення в просторіЧСЛТКА5 РІКросворд ИНІ

Номер слайду 3

 3264 По горизонталі2. Частинка світла. ЧСЛТА5 РІКросворд ИНІКОФТОН

Номер слайду 4

 364 По горизонталі3. Експеримент, необхідний елемент для підтвердження фізичної теоріїЧСЛТА5 РІКросворд ИНІКОФТОНДОСЛІД

Номер слайду 5

 64 По горизонталі4. Найменша частинка, що зберігає властивості хімічного елемента. ЧСЛТА5 РІКросворд ИНІКОФТОНДОСЛІДАТОМ

Номер слайду 6

 6 По горизонталі5. Елементарна частинка, що переходить від одного тіла до іншого тіла під час електризаціїЧСЛТА5 РІКросворд ИНІКОФТОНДОСЛІДАТОМОЕЛЕКТРН

Номер слайду 7

 6 По горизонталі6. Найкраще у світі, найпотужніше, природне джерело енергіїЧСЛТАРІКросворд ИНІКОФТОНДОСЛІДАТОМОЕЛЕКТРНСОНЦЕ

Номер слайду 8

О Космосе великий наш,Безмежжя розпрозорене!Ми із Землі блакитноїМчимо у далі зоряні. П. Тичина

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Сконструював пускові станки, що дозволяли вести залповий вогонь (6 ракет) та пристосування для наведення їх на ціль і розробив тактику бойового застосування ракетної зброї . Олександр Дмитрович Засядько(1774-1837) Український фахівець в області артилерії і ракетної техніки, генерал-лейтенант. Народився в сім’ї родовитого козака (гармаша Запорозької Січі) у селі Лютенька, нині Гадяцького р-ну.Ім'ям 3асядько названий кратер на Місяці

Номер слайду 11

Константинов Костянтин Іванович(1818 – 1871) Народився на Чернігівщині. Закінчив створене Засядьком Артилерійське училище в Петербурзі. В 1844 році винайшов балістичний прилад і циліндр для навісної стрільби з гладкоствольних гармат.  У 1847 році побудував ракетний балістичний маятник.

Номер слайду 12

Константинов Костянтин Іванович(1818 – 1871) 1861 року К. Константинов керував будівництвом ракетного заводу у Миколаєві, а 1867 року — його роботою. Він створив бойові ракети, які пролітали 4-5 км, розробив техноглогічний процес виготовлення ракет з автоматичним контролем і управлінням окремими операціями. Автор кількох  книг, присвячених бойовим ракетам.

Номер слайду 13

«Земля - колиска розуму, але неможна вічно жити у колисці. Більше того, Земля лише одна з планет, де можливе життя. Вихід у космос — матеріальна основа відтворення майбутнього людства» К. Е. Ціолковський

Номер слайду 14

Ціолковський. Костянтин Едуардович(1857-1935) Ціолковський — основоположник теорії міжпланетних сполучень.  Учений знайшов оригінальний вихід — багатоступінчастий міжпланетний корабель. 

Номер слайду 15

Ціолковський. Костянтин Едуардович(1857-1935) Повністю довів неможливість виходу в космос на аеростаті або за допомогою  артилерійського знаряддя; вивів залежність між вагою палива й вагою конструкцій ракети для подолання  сили земного тяжіння; висловив ідею бортової системи орієнтації за Сонцем або іншими небесними світилами; проаналізував поводження ракети поза  атмосферою, у середовищі, вільному від тяжіння; вирішив питання посадки космічного апарата на поверхню планет, позбавлених атмосфери.

Номер слайду 16

О, скільки звуків ще не знаних нами, Лунають там, у тиші неземній, Як дивимось ми в небо вечорами, Яка глибінь у пісні мовчазній!

Номер слайду 17

Юрій Васильович Кондратюк(1897-1942) Дослідження в галузі міжпланетних сполучень і перший рукопис у 16 років “ Тим, хто читатиме, щоб будувати ” (1919) “ Завоювання міжпланетних просторів ” (1929)

Номер слайду 18

Юрій Васильович Кондратюк(Олександр Шаргей) На честь українського вченого-першопрохідця Юрія Кондратюка названо кратер на зворотному боці Місяця, поряд із кратером Ціолковського. Політ перших американських астронавтів на Місяць по “равликовій трасі Кондратюка ” (1969)

Номер слайду 19

1954 р. – конструкторське бюро М. К. Янгеля (Дніпропетровськ)Ракета-носій «Космос»Ракета «Інтеркосмос»

Номер слайду 20

1954 р. – конструкторське бюро М. К. Янгеля (Дніпропетровськ)Ракета «Зеніт-2»Ракета «Циклон-4»

Номер слайду 21

Володимир Миколайович Челомей (1914- 1984)В. Челомею належить ідея й реалізація транспортного орбітального корабля багаторазового використання. Конструктор супутників  «Протон»,  «Польот»,  «Космос-1276», орбітальних станцій  «Салют-3» і «Салют-5».1974 р. – член Міжнародної академії астронавтики. Потужна ракета “Протон”

Номер слайду 22

У краю важких дощів,У краю шумних вітрів. Народилася вона, чиста і ясна. Їй сказали: “Зірка, ти!Піднімайся і світи!”

Номер слайду 23

Корольов Сергій Павлович(1907-1966)  Народився в Житомирі. 1946 р. Корольова призначають головним конструктором балістичних ракет і начальником відділу НДІ-88. 1956 р. Корольов — керівник і головний конструктор найбільшого в державі ракетного центру, йому підпорядковується діяльність багатьох НДІ та КБ.

Номер слайду 24

Корольов Сергій Павлович(1907-1966) Під керівництвом головного конструктора С. Корольова створено перші космічні апарати серій «Луна», «Венера», «Марс», «Зонд», деякі супутники серії «Космос», а також проект космічного корабля «Союз». 4 жовтня 1957 року - запуск першого в історії штучного супутника Землі. Перший штучний супутник Землі

Номер слайду 25

12 квітня 1961 року вперше у світі на навколоземну орбіту ракетою Р-7 був виведений космічний корабель, пілотований льотчиком-космонавтом Юрієм Олексійовичем Гагаріним

Номер слайду 26

Юрій Олексійович Гагарін(1934 -1968)

Номер слайду 27

Юрій Олексійович Гагарін(1934 -1968)Старт корабля  «Восток»  відбувся  12 квітня 1961  року о 9:07 за московським часом з космодрому Байконур. Виконавши один оберт навколо  Землі о 10:25:34 на 108 хвилині, плановий політ завершився — увімкнулась гальмівна система. 

Номер слайду 28

Плеяда українських космонавтів. Павло Романович Попович;Георгій Тимофійович Береговий;Володимир Опанасович Ляхов;Володимир Володимирович Васютін;Василь Васильович Циблієв;Георій Степанович Шонін;Леонід Іванович Попов;Олександр Олександрович Волков;

Номер слайду 29

Плеяда українських космонавтів. Юрій Іванович Маленченко;Георгій Тимофійович Добровольський;Леонід Денисович Кизим;Анатолій Семенович Левченко;Юрій Павлович Гідзенко;Віталій Михайлович Жолобов;Ігор Петрович Вовк;Анатолій Павлович Арцебальський;Юрій Іванович Онуфрієнко.

Номер слайду 30

Каденюк Леонід Костянтинович(1951 - 2018) В період з 19 листопада  по 5 грудня 1997 року здійснив космічний політ на американському БТКК  «Колумбія»  (англ. Columbia) місії  STS-87. Під час польоту виконував біологічні експерименти спільного українсько-американського досліду з трьома видами рослин: ріпа, соя і мох. 

Номер слайду 31

Каденюк Леонід Костянтинович(1951 - 2018)Перший космонавт  незалежної  України, Народний депутат України 4-го скликання,  Народний Посол України,  Герой України 

Номер слайду 32

Як в небо ми вклиняємось -Це значить: Землю любимо. Ми людству поклоняємось, Із ним зв'язку не губимо.

Перегляд файлу

Знамениті земляки є нашими духовними орієнтирами, вчителями, духовною опорою і гордістю перед усім світом.

Григорій Сковорода

 

Інститут електрозварювання ім. Патона(Київ, 1934)

Інститут  радіофізики та електроніки (Харків,1955)

Інститут  механіки (Київ,1958)

Інститут фізики напівпровідників (Київ,1960)

Інститут електродинаміки (Київ,1963)

Інститут геотехнічної механіки (Дніпропетровськ,1964)

Інститут  прикладної механіки і математики (Донецьк,1968)

Інститут  кібернетики (Київ,1969)

Інститут проблем машинобудування (Харків,1972)

Інститут проблем механіки і математики (Львів,1978)

Інститут технічної механіки (Дніпропетровськ,1980)

Радіоастрономічний Інститут (Київ,1986)

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Найменшою частинкою, яка зберігає властивості речовини є …Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 2

2. Молекула складається із … Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 3

3. Термін “атом” ввів старогрецький філософ … Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 4

4. Існування атомного ядра довів зі своїми учнями …Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 5

5. Ядро є згустком нуклонів двох видів … і …Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 6

6. Ядро атома Карбону містить … протонів. Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 7

7. У ядрі атома Нітрогену міститься ... нейтронів. Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 8

8. Навколо ядра ятома рухається … електронів. Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 9

9. Між нуклонами атомного ядра діють … сили. Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 10

10. Ядерні сили називають … Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 11

11. Під час радіоактивного перетворення ядер виникають … взаємодії. Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 12

12. Ізотопи хімічного елемента відрізняються масою … Вправа “Незакінчене речення”

Номер слайду 13

Коли я на світ дивлюся, Він твердо мій погляд стрічає. “Ти хаос”,— кажу несміливо.“Гармонія!”— він відповідає.

Номер слайду 14

Прискорювач заряджених частинок — пристрій для отримання заряджених частинок (електронів, протонів, іонів) великих енергій. Прискорення досягається за допомогою  електричного поля, здатного змінювати енергію частинок, що мають електричний заряд.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Електростатичний перезарядний прискорювач ЕГП-10 К(Харків)

Номер слайду 17

Прискорювач заряджених частинок в Інституті Вейцмана(Ізраїль)

Номер слайду 18

Прискорювач заряджених частинок на 1 млн вольт, збудований в 1937 році. Національний музей науки (Лондон).

Номер слайду 19

Каскадний прискорювач в Дебрецені,Угорщина

Номер слайду 20

Великий адронний колайдер

Номер слайду 21

Великий адронний колайдер

Номер слайду 22

Вигляд Великого адронного колайдера зверху

Номер слайду 23

Велетенська лабораторія ХХІ століття Протони за одну секунду облітають кільце прискорювача 11000 разів! За одну секунду відбувається біля 600 мільйонів зіткнень!

Номер слайду 24

Велетенська лабораторія ХХІ століття

zip
Пов’язані теми
Фізика, 1 клас, Розробки уроків
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
2654
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку