Конспект уроку з географії на тему: «Австралія – найменший материк Землі. Загальні відомості». Мета розробки навчити учнів характеризувати ГП материка; ознайомити з історією відкриття та особливостями рельєфу і корисними копалинами; вдосконалювати практичні вміння роботи з атласом, підручником, наводити приклади форм рельєфу; виховувати любов до предмету. Конспект включає використання обладнання до уроку фізичну карту Австралії, підручник, атлас, контурні карти, ноутбук, проектор, комп'ютерна презентація
В конспекті детально описані всі етапи уроку та слова вчителя. Вставлені слайди презентації, розроблені завдання для учнів для повторення та закріплення вивченого матеріалу завдяки прийомам «Інтелектуальна розминка», « Рефлексія», «Дивуй», гри «Найрозумніший»
Конспект уроку географії 7 клас
Тема уроку:Австралія – найменший материк Землі. Загальні відомості.
Мета: продовжити формувати знання про ФГХ материків шляхом вивчення Австралії; навчити учнів характеризувати ГП материка; ознайомити з історією відкриття та особливостями рельєфу і корисними копалинами; вдосконалювати практичні вміння роботи з атласом, підручником, наводити приклади форм рельєфу; виховувати любов до предмету.
Обладнання: фізична карта Світу, навчальні атласи, підручники, контурні карти,слайди.
Тип уроку: вивчання нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Прийом „Інтелектуальна розминка.”
1. Який прадавній материк існував на нашій планеті?
2. Від якого прадавнього материка утворилися материки північної півкулі? Назвіть їх і покажіть на карті.
3. Від якого прадавнього материка утворилися материки південної півкулі? Назвіть їх і покажіть на карті.
4. Який материк займає найбільшу площу?
5. Який материк займає найменшу площу?
6. Чим запам’ятався материк Африка?
Прийом « Рефлексія»
- Що найбільше вам запам’яталося про Африку після її вивчення?
Назвіть 3- 4 ознаки, що характерні тільки для Африки.
- Згадаємо за яким планом складається характеристика материка?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Прийом "Дивуй
Вона розміщується десь під нами,
Там, мабуть, ходять догори ногами,
Навиворіт там вивернутий рік,
І квітнуть там у жовтні всі сади,
У січні, а не в червні — літо,
Течуть там ріки без води
(І десь в пустелі пропадають),
А кішкам в їжу дістаються лиш гади.
Народжують звіряток із яєць.
Собаки ж гавкать там не вміють
Дерева лізуть із кори,
А з кроликами, що погризли все,
Боротись більше вже не сміють!»
Так, ви здогадалися, що мова піде про самий загадковий материк – Австралія.
Слайд №1
Отож, я пропоную розпочати мандрівку загадковим материком.
Повідомлення теми та мети уроку. Записуємо тему уроку.
Слайд№: 2-4 Єдиною державою на материку – є Австралійський Союз.
Слайд № : 5-9
Материк який має унікальні природні ландшафти :Моноліт червоного пісчаника УЛУРУ, Девять апостів гірський масив, Великий Барєрний риф (утворений коралами)
Як тільки не називали цей материк — «країна кенгуру», «музей живих копалин», «країна-притулок», «п’ятий континент»... А ще Австралію інколи називають «материк Навпаки». І дійсно, багато чого на цьому материку протилежне тому, що вважається звичайним для європейців, у тому числі й для нас — українців. Коли в Україні зима — в Австралії літо. Для українців зрозуміло: чим далі рухатись на північ, тим ставатиме холодніше, для австралійців —рух на північ — означає, що стане жаркіше. Це материк таємниць і несподіванок.
Слайд № :10-13
Не всі дерева Австралії дають тінь панівною рослиною є евкаліпт, окремі з яких є великі до 100м. інші, як чагарники. Тварини, які мешкають на материку, вирощують своїх дитинчат у сумках, окремі ссавці відкладають яйця, а вигодовують малят молоком. Це континент, де «найстрашніший звір» — кролик, а «найстрашніший птах» — звичайний горобець.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Питання.
Сьогодні ми ознайомимося з географічним положенням, історією відкриття материка, геологічною будовою та корисними копалинами.
Слайд №14 План вивчення материка.
1.Площа.
2. Розташування щодо:
- Екватора;
- Нульового меридіану;
- Північного та південного тропіків;
- Інших материків;
3. Крайні точки.
4. Історія відкриття та дослідження
5. Особливості берегової лінії.
6.Тектонічна будова материка.
7.Рельєф корисні копалини.
1.Географічне положення ( Слайд №15)
Робота з картою та атласом.
Австралія:
- Найвіддаленіший материк;
- Найменший;
- Єдиний належить цілій країні;
- Повністю знаходиться в південній і східній півкулях;
- Посередині перетинається Пд. тропіком;
- Знаходиться в жарких поясах;
- Самий сухий материк.
2.Учні заповнюють таблицю крайні точки (Слайд 16)
Крайні точки |
Їх назва |
Північна |
|
південна |
|
західна |
|
східна |
|
Історія відкриття та дослідження Австралії
Користуючись слайдом учні роблять хронологічний запис про відкриття та дослідження Австралії. Прийом « Танці з цифрами»
Дослідники |
Внесок у дослідження материка |
Голландський мореплавець Вілем Янсзон, 1606 р. |
Висадився на західному узбережжі півострова Кейп-Йорк. Став першим європейцем, який дістався австралійських земель. Назвав відкриті землі Новою Голландією |
Голландський мореплавець Абель Тасман, 1642-1644 рр. |
Дістався південних берегів Австралії, відкрив острів на південь від Австралії. Довів, що материк справді існує, відкрив ділянку узбережжя Нової Зеландії . |
Англійський мореплавець Джеймс Кук, 1770 р. |
Відкрив східне узбережжя Австралії та оголосив відкриті землі володінням Великої Британії, відкрив Великий Бар'єрний риф |
Англійські мореплавці, 1788 р. |
Заснували перше англійське поселення як колонію каторжників |
Англійські дослідники Метью Фліндерс і Джордж Басе, 1797-1798 рр. |
Обійшли навколо Австралії, відкрили протоку, запропонували сучасну назву |
1859-1862 рр. |
Джон Стюарт перетнув материк з півдня на північ |
|
|
Висновок
Австралія була відкрита європейцями-голандцями В.Янсзон, 1606 р., Л. Торрес, А. Тасман. Англійський мореплавець Дж. Кук відкрив (1770р.) її для європейської колонізації і оголосив володінням Великобританії.
Матью Фліндерс – запропонував ( близько 200 років після відкриття) називати Австралія (Terra Australis Incognita – з лат. «невідома південна земля»). До цього називалася Нова Голландія.
Користуючись атласами та настінною картою учні виконують завдання, показуючи об’єкти на карті та наносять їх на контурну карту.
В основі материка лежить давня Австралійська платформа. Тут немає ні землетрусів ні вулканів, тому її вважають найспокійнішим у геологічному плані материком.
Запитання - Які основні форми рельєфу ви знаєте?
Поглянемо на карту Австралії і з ясуємо, які форми рельєфу переважають на материку.
Єдина гірська система, що тягнеться вздовж східного узбережжя материка – це Великий Вододільний хребет. На південному сході, що називається Австралійськими Альпами знаходиться найвища його точка – гора Косцюшко, 2230 м .
Робота з картою
Учні називають інші форми рельєфу та наносять їх на контурну карту.
Користуючись комплексною картою Австралії визначають на які корисні копалини багатий материк.
V. Закріплення вивченого матеріалу ( Слайд 24)
Гра “Найрозумніший”
VІ. Підсумок
1. Острів на півдні материка....
2. Площа Австралії....
3. Крайня північна точка....
4. Назву Австралія запропонував...
5. Австралія повністю знаходиться в......півкулях.
6. Материк посередині перетинається....
7. Крайня східна точка материка...
8. Східне узбережжя Австралії відкрив....
9. Вперше Австралію назвали...
10. На півдні Австралію омиває затока....
11. Від Євразії материк відділений....
12. На сході омивається....
VІІ. Домашнє завдання. ( Слайд №25)
- Допрацювати контурну карту. Опрацювати параграф;
- Скласти кросворд з географічною номенклатурою материка ;
- Закінчити позначати на контурній карті географічні об’єкти материка Австралія.
Використана література
1. Навчальна програма для ЗНЗ: Географія. 6-9 класи. - 2015 -
2.Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. Географія материків і океанів. - К.-2015.-Генеза. С - 23.
3. Пестушко В. Ю., Сасихов В. О. Географія за Жюлем Верном. - К.: - 1993.-С.56.
4.Шматько О.Є., Павлюк Н.І. Географія 6 -7 аласи. Різнорівневі завдання.-Х. Основа. -2006. – С. 92 -97.