Конспект уроку з Географії, 7 клас "Населення і політична карта Африки"

Про матеріал
Тема: "Населення і політична карта Африки " Мета уроку: Сформувати в учнів поняття про кількість населення, його етнічний склад і розміщення на материку Африка; познайомити школярів з расовим та етнічним складом населення, з причинами що вплинули на розміщення населення . З колоніальним минулим та сучасною політичною картою материка, з особливостями господарства країн Африки. Розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати їх зіставляти їх. Сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Сприяти вихованню шанобливого ставлення учнів до представників різних рас та націй, поваги до їх мови та культури
Перегляд файлу

Конспект уроку з географіі, 7 клас

Тема. Населення і політична карта Африки .

Мета уроку:

Освітня: сформувати в учнів поняття про кількість  населення, його етнічний склад і розміщення на материку Африка; познайомити школярів з расовим та етнічним складом населення, з причинами що вплинули на розміщення населення . З  колоніальним минулим та сучасною політичною картою материка, з особливостями  господарства країн Африки.

Розвиваюча:  розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати їх зіставляти їх.
Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Сприяти вихованню шанобливого ставлення учнів до представників різних рас та націй, поваги до їх мови та культури
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: політична та фізична карти Африки, комп’ютерна презентація , прапори та герби країн Африки, підручники, атласи, слайди — ілюстрації національного одягу, краєвидів столиць окремих країн материка, відеофрагменти.

Географічна номенклатура: ПАР, Єгипет, Судан, Ніґерія, Лівія, Алжир, Малі.

Хід уроку

І. Організаційний момент ( З/Е)

Е- Сідайте!

Е – Як ви мене чуєте?

Е- Який зараз урок?

Е- Всі готові до уроку?

1. Вступне слово учителя.

- На попередніх уроках ми вивчали  Африку.

- Декому із вас стало цікаво учить цю тему. І він учить її із задоволенням.

- Комусь із вас не цікаво, але учень учить бо це потрібно.

- І це не диво, бо ви всі різні.

- Я вас у цьому переконаю.

Е - Хто із вас любить музику? Підніміть праву руку вверх.

Е - А хто любить футбол? Підніміть ліву руку вверх.

Е - В кого є брат чи сестра? Заплескайте в долоні

Е - А в кого є собака чи кіт? Схиліть  голову вправо, вліво.

Е - Поверніть голову до свого сусіда по парті .

Е -Подаруйте один одному теплу посмішку.

- Щойно ви були однаково всі прекрасні і такі різні.

 

II. Актуалізація опорних знань (С/З)

Вступна бесіда вчителя.

   Ви мандрували з цим дивовижним і загадковим материком, улюбленцем  Сонця -  Африкою.

   З чого починається  будь - яка  мандрівка?   (учні  дають   відповіді – пропозиції )

   На мою думку, нашу мандрівку розпочинаємо зі збору рюкзака.  Нам потрібно зібрати у нього необхідні  речі ( у нашому випадку ) - це  ваші знання. Наповнивши   його,  ми  зможемо мандрувати далі.  

Слайд. Рюкзак

Вчитель: Ця дивовижна і унікальна Африка!   Яка ж вона насправді?

     « Подумайте! Пригадайте! Відшукайте!»

  Розминка (Бліц опитування )

 Завдання  (швидко відповідати на запитання):

    1. Площа материка … ( 30,3  млн. км)

    2. За рельєфом    материк  поділяється на …

                                                ( Високу і Низьку Африку)

3. Найдовша річка материка . . .  (Ніл)

4. Річки Африки належать до басейнів …

                                        ( Атлантичного і Індійського океанів).

5. Найдовше озеро Африки. (Танганьїка)

6.  На півночі розташовані гори … ( Атлаські)

7. Найвища вершина материка.(Кіліманджаро)
8. Найбільша пустеля Африки. (Сахара)

 9. На розподіл  температур та опадів на материку впливає …

                                          ( рельєф материка,   холодні і теплі течії ).

10. Складні ситуації, які виникають унаслідок втручання людини в природні процеси . . . (екологічні проблеми)

11. Місце де підземні води підходять близько до поверхні називається . . . (оазис).

12. Найбільший птах Африки. (Страус)
13. Найбільша тварина Африки. (Слон)

Прийом «Знайди мене на карті»

Учні по одному виходять до карти, витягують одну картку, яку пропонує учитель,  із назвою географічного об’єкту Африки і мають показати його на карті. ( Сахара, Ніл, Танганьїка, Кіліманджаро, озеро Вікторія, Конго, Калахарі, мис Рас-Енгела, гори Атлас)

Із завданнями ви впоралися,   наповнивши  рюкзачок вашими географічними знаннями. ( виконані завдання вкладаються в рюкзачок).

ІІІ Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності (С/З)

Вивчаючи природу Африки ми відкрили перед собою її екзотичний світ. А сьогодні ви також дізнаєтесь про населення материка , ,познайомитесь з життям його рас і народів, коротко оглянемо політичну карту Африки.

Оголошення теми уроку: Населення і політична карта Африки .

Е – Яка тема уроку?

Перед вивченням нової теми перед нами стоїть проблемне питання на яке ми дамо відповідь у кінці уроку .

    Прийом «Проблемне питання».

Що дає вивчення населення материка?

 

ІV Вивчення нового матеріалу (С/З)

  1. Розповідь учителя.
  • Будем працювати за таким планом.

План

1. Історія заселення материка

2. Раси і народи

3. Кількість населення та його розміщення

4. Політичної карти Африки

1. Історія заселення материка

Розповідь учителя. Численні знахідки археологів свідчать про те, що Африка була заселена дуже давно. На Африканському континенті були знайдені найдавніші, виготовлені 2,6 млн. років тому кам’яні знаряддя праці. Цей факт дає вченим підстави робити припущення про те, що Африка є найдавнішою батьківщиною людства.

  1. Раси і народи

Давайте ж з вами пригадаємо, що таке раса і які вони бувать (велика група людей, об’єднаних спільним поход­женням і окремими спадковими ознаками (колір шкіри, во­лосся та очей, форма голови, будова обличчя та ін.)

        На дошці зображена табличка, яку учні заповнюють по групах :

 

Раси

Народи

Розміщення на материку

Характеристика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з підручником ( ст.153 1,2 підпункт)

Виступи учнів.

Учитель. В Африці сформувалися народи трьох основних рас. Представники південної гілки європеоїдної раси — араби та бербери — проживають в основному на півночі Африки. Південніше від Сахари проживають представники негроїдної раси. У саванах північної частини материка живуть нілоти, тутсі, хіна. Центральні райони займають народи банту, а в екваторіальних лісах невеликими групами проживають пігмеї. У напівпустелях і пустелях Південної Африки живуть бушмени та ґоттентоти. Північно-східна частина Африки — батьківщина ефіопів, яких відносять до проміжної раси. У них темна, як у негроїдів, але з червонуватим відтінком шкіра, а ознаки обличчя подібні до європеоїдів. Населення острова Мадаґаскар — малаґасійці — належить до монголоїдної раси. Прийшле населення європейського походження становить незначну частину населення материка. Уздовж узбережжя Середземного моря проживають нащадки французів, на Канарських островах — іспанців, а на крайньому півдні материка — африканери або бури,— нащадки переселенців із Нідерландів, англійців.

Усього в Африці проживають кілька тисяч народів.

Прийом «Ерудити».  Відгадай головоломки

А р б а  ( араб)

Р б е б р е  (бербер)

Е м і п г й ( пігмей)

Й с а м а (масай)

Т с у т і (тутсі)

Т о л і н  ( нілот)

Ш у б н е м (бушмен)

3. Кількість населення та його розміщення

Учитель. Африка посідає друге місце у світі серед інших материків за кількістю населення — більш ніж 890 мільйонів осіб (близько 14 % населення світу), і перше за його природним приростом — 3 % на рік. При цьому середня тривалість життя в Африці дуже низька — не більше 40 років.

Природний приріст населення — перевищення народжуваності над смертністю. Населення по території материка розміщено нерівномірно. Найбільша густота населення (1000 осіб на 1 км2) спостерігається в долині Нілу. Густо заселені узбережжя Ґвінейської затоки і Середземного моря. На півдні Африки, у пустелях, густих лісах і високогір’ях густота населення дуже низька — менш ніж 1 особа на 1 км2.

Переважна більшість населення Африки живе в сільській місцевості, за останні десятиліття помітна тенденція зростання кількості міського населення.

Прийом «Здивуй» ( додатковий матеріал «Цікаві факти про Африку»)

4. Формування політичної карти Африки

Прийом «Словничок». Політична карта — це тематична карта, яка показує розташування країн та їхніх столиць.

Найдавніші держави — Давній Єгипет, Аксуанське та Мероїтське царства, Ефіопія, Карфаген та ін. Із XV ст. починається колонізація материка європейцями.

Колонія — країна або територія, яка перебуває під владою іноземної держави (метрополії).

Панування європейців в Африці закінчилося в середині ХХ ст., коли колонії одна за одною почали здобувати незалежність. Зараз на континенті 56 держав і п’ять територій. Найбільша за площею країна — Судан (2,5 млн км2), найменша — острів Святої Єлени (0,4 тис. км2). Африка стоїть на першому місці серед материків за кількістю країн, які не мають морських кордонів.

Проблеми, породжені колоніальним минулим: безграмотність, бідність, економічна відсталість, міжнаціональні та релігійні конфлікти.

Прийом «Встановіть відповідність»

На дошці назви найбільших держав Африки, учні мають поставити  навпроти їх столицю.

ПАР – Преторія                                        

Мадагаскар – Антананаріву

Алжир – Алжир

Марокко – Рабат

Судан – Хартум

Лівія – Тріполі

Туніс – Туніс

Ангола- Луанда

Єгипет – Каїр

Гана - Аккра

Завдання. Нанесіть на контурну карту кордони та позначте столиці держав: Єгипет, ПАР, Алжир, Сомалі, Намібія,  Судан, Танзанія, Нігерія.

5. Особливості господарства країн

Учитель . В Африці розташовано безліч великих і малих країн, кожна з яких має свої особливості. Крім Республіки Південна Африка, усі інші держави на материку належать до групи країн, які розвиваються, із низьким рівнем розвитку господарства. Господарство більшості африканських держав ґрунтується на видобувній промисловості та сільському господарстві.

6. Звязок України з африканськими країнами

Учитель. Україна співпрацює з різними континентами світу. Серед них і Африка. Абсолютна більшість африканських країн визнали Україну як незалежну державу і встановили з нею дипломатичні відносини. Проте лише в Алжирі, Єгипті, ПАР діють українські посольства. У більшості інших країн Африки українські дипломати були акредитовані по сумісництву, що свідчить про низький рівень налагодження відносин з африканськими країнами.

Безпосередні торговельні контакти встановлені лише з обмеженою кількістю північно африканських держав. Переважну більшість товарів, вироблених на Африканському континенті, Україна закуповує на міжнародних біржах. В цілому пряма торгівля України з Африкою не перевищувала за роки незалежності 2–3 відсотків загального обсягу товарообігу.

V. Закріплення вивченого матеріалу (С/З)

Тест

1. Більшість держав Африки в минулому були:

а) колоніями; б) незалежними; в) економічно розвиненими.

2. Найбільша за площею країна Африки:

а) Нігерія; б) Судан; в) Кенія.

3. Основою економіки більшості африканських держав є:

а) промисловість; б) туризм; в) сільське господарство.

4. Найбільш розвиненою державою Африки є:

а) Єгипет; б) Алжир; в) Південна Африка.

5. Серед країн Африки українські туристи найчастіше відвідують:

а) Чад; б) Анґолу; в) Єгипет.

6. Яке плем’я живе у екваторіальних лісах:

а) пігмеї;  б) тутсі;   в) бушмени

7. Скільки незалежних країн нині на материку Африка?

а) 53;    б)56;  в) 65;

VІ. «Проблемне питання»

  • Можемо ми відповісти на проблемне питання?

Що дає вивчення населення материка?

- вивчаючи населення ми дізнаємось,які народи населяють материк.

- Де вони проживають.

- Чим займаються.

- Як розміщуються на материку.

- Скільки країн є.

 - Ви переконались,що ця тема теж важлива. Ви згодні зі мною?

        Як сказав ефіопський поет:

                                              «Не так назва важлива для країни

                                              І обриси не так важливі,

                                              Як важливо те, хто в тому краї живе,

                                              Для чого живе, і чим живе народ»

VІI. Підсумок уроку (З/Е)

Підсумувати наш урок пропоную розпочати так :

Найцікавішим для мене було . . .

Оцінення учнів.

VІІI. Домашнє завдання (З/Е), (С/З)

  • Чит. § 31, ст.152-155;
  • Опрац. карту атласу (ст.22);
  • Доповнити таблицю.
  • *Завдання. Підготувати цікаві факти про Південну Америку.

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
13 квітня 2023
Переглядів
467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку