Тема: Практична робота 4. Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою.
Мета: закріпити знання про зміни температури повітря та атмосферного тиску, навчитися розв’язувати задачі на зміну цих показників з висотою; формувати навички працювати з картою, розвивати математичну грамотність; виховувати наполегливість, самостійність, впевненість у своїх знаннях та вміннях.
Обладнання: підручники географії, фізична карта півкуль і України, атласи, олівці, презентація-інструкція.
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Привітання.
- Перевірка присутності учнів на уроці.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлелення теми, мети і завдань уроку.
Наша мандрівка атмосферою триває. Настав час підбити підсумки, зробити головні висновки і узагальнити наші теоретичні знання. Згадаймо, які теми ми вивчили, які види досліджень здійснили та яких умінь набули?
IV. Виконання практичної роботи
Завдання 1.1 Визначте температуру повітря на висоті 3 км над Києвом, якщо на земній поверхні вона становить +21°С.
Розв’язання
t1 – t2 = h×Δt;
t1 – t2 =3 км × 6°С/км = 18°С
t2 = 21°С - 18°С = 3°С.
Відповідь: на висоті 3км температура повітря дорівнює +3°С, якщо на земній поверхні вона становить +21°С
Завдання 1.2 Атмосферний тиск біля гирла річки – 760 мм рт.ст., а біля витоку - 720 мм рт.ст. Визначте, на якій висоті над рівнем моря розташований витік річки.
Розв’язання
Р1 – Р2 = 760 мм рт.ст. – 720 мм рт.ст = 40 мм рт.ст.
Відповідь: витік річки розташований на висоті 400 м над рівнем моря.
Завдання 2.1 На яку висоту гори Монблан у Альпах піднялися туристи, якщо біля її підніжжя температура становить +25°С, а в точці зупинки +1°С?
Розв’язання
t1 – t2 = 25°С - 1°С = 24°С
h = = = 4 км
Відповідь: туристи піднялись на висоту 4 км.
Завдання 2.2 На вершині Кавказьких гір (5642 м) термометр показував -10°С. Якою є температура повітря у цей час біля підніжжя гори?
Розв’язання
t1 – t2 = h×Δt;
t1 – t2 =56.42 м × 0.6°С/м = 34°С
t2 = -10°С +34°С = 24°С.
Відповідь: біля підніжжя гори температура становить +24°С
Завдання 2.3 Про яку вершину Кримських гір іде мова, якщо атмосферний тиск становить 760 мм рт.ст., а на вершині лише 605.5 мм рт.ст.
Розв’язання
Р1 – Р2 = 760 мм рт.ст. – 605.5 мм рт.ст = 40 мм рт.ст
h = = = 1545 м
Відповідь: мова йде про г. Роман-Кош
Завдання 2.4 Який атмосферний тиск на 16-му поверсі висотного будинку (приблизно на висоті 50 м), якщо тиск повітря на першому поверсі 746 мм рт.ст.
Розв’язання
h × = = 10 мм рт. ст.
Р2 = 746 мм рт. ст. – 5 мм рт. ст. = 741 мм рт. ст.
Відповідь: атмосферний тиск на 16-му поверсі висотного будинку становить 741 мм рт ст.
VI. Організація домашньої роботи
VII. Підсумок уроку
Організація мозкового штурму щодо того, як можна зменшити небезпеку для здоров’я людини пов’язану із забрудненням повітря.
По кабінету розклеєні листочки з надписами. Учням пропонується підійти до вибраного висловлювання, яке відображає їхню діяльність на уроці, аргументуючи свій вибір.
«Пізнання починається з подиву»
«Все мимо вух»
«Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам'ятаю. Те, що я роблю, я розумію»
«Я знаю, що я нічого не знаю»