Конспект уроку з географії для 6 класу на тему: "Внутрішні сили Землі. Вулкани"

Про матеріал
Формування компетентностей відбувається, в першу чергу, під час проведення уроку. Яким повинен бути компетентнісно орієнтований або компетентнісно формувальний урок? Це урок діяльнісний, на якому я, як вчитель навчаю учнів вчитися: - ставити цілі; - усвідомлювати мотиви; - розуміти завдання; - знаходити способи його виконання; - здійснювати самоконтроль і самооцінку Пропоную урок з географії для 6 класу за темою: "Внутрішні сили Землі. Вулкани"
Перегляд файлу

Конспект уроку з географії для 6 класу на тему: "Внутрішні сити землі. Вулкани"

Формування компетентностей відбувається, в першу чергу, під час проведення уроку. Яким повинен бути компетентнісно орієнтований або компетентнісно формувальний урок? Це урок діяльнісний, на якому я, як вчитель навчаю учнів вчитися: 

-  ставити цілі;

-  усвідомлювати мотиви;

-  розуміти завдання;

- знаходити способи його виконання;

- здійснювати самоконтроль і самооцінку.

Мета: формування предметних компетентностей, розвиток комунікативних навичок;

Завдання уроку:

- сприяти вивченню нової теми (про види руху земної кори; про процеси вулканізму, типах вулканів, гейзерах і гарячих джерелах);

- спонукати учнів отримувати інформацію з різних джерел;

- розвивати пам'ять, уяву, логічне мислення, продовжити формувати навички роботи з картографічними посібниками;

- створювати умови для виховання навичок співпраці, вміння слухати.

Плановані досягнення учнів на уроці (чого учень повинен навчитися, що засвоїти):

- мати уявлення про географію розміщення районів вулканізму на карті світу

- навчитися знаходити на карті певні об'єкти;

- розвивати вміння працювати з навчальними текстами;

Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, контурні карти, опорно-логічні конспекти, презентація

Хід уроку

І . Організаційний момент.

ІІ. "Налаштування на подальшу роботу"

- Учитель.

Пролунав дзвінок і всіх нас запросив він на урок. Давайте подимимось, чи готові ми? Чи є на парті підручник, зошит, атласи, олівці.? Ви сьогодні молодці!

2. «Психологічний тренінг»

- Учитель:

Подивіться на екран (слайд №1) виберіть смайлик, який відповідає вашому настрою.

- кому сьогодні сумно?

- хто налаштований агресивно?

- кому сьогодні все байдуже?

- хто сьогодні в чудовому настрої, і він готовий вже відкривати нові географічні горизонти?

- може є в класі і ті, хто поки не може зрозуміти і визначити своє настрій?

Бачу, що сьогодні у нас всі налаштовані, а хто трохи сумує, наш урок допоможе йому поліпшити свій настрій. Відкрийте зошити (Слайд №2) і  поставте номер вашого смайлика. І ще смайли гарного настрою супроводжуватимуть протягом уроку тих, хто буде активний.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

- Учитель:

Сьогодні на уроці нам належить зробити чимало відкриттів, але для цього нам потрібно трохи розім'ятися. Пропоную вам інтелектуальну розминку.

«Інтелектуальна розминка».

Увага на екран. Я пропоную вам відповісти усно на мої питання, за правильну відповідь ви отримаєте смайлик гарного настрою, який оцінюється в 1бал. (Слайд №3)

- З яких зовнішніх оболонок складається Земна куля?

Літосфери, атмосфера, гідросфери та біосфери

- Що називається літосферою?

Тверда оболонка Землі, яка включає в себе земну кору разом з верхньою частиною мантії (астеносферою)

- Перерахувати шари внутрішньої будови Землі.

Ядро (внутрішня частина і зовнішня), мантія з верхньою частиною - астеносферой і земна кора

- Дати визначення понять: ядро, мантія, астеносфера, земна кора.

- Ядро - найважча внутрішня частина Землі, що складається з речовин, що мають властивості металів, температурою від 4 000 до

5 000 ° С.

- Мантія - найбільша за обсягом частина планети (4/5 обсягу Землі), що складається з речовини в твердому стані, температурою 3 500 ° С.

- Астеносфера - в'язкий шар, верхня частина мантії до глибини 150-200 км

- Земна кора - верхня, тверда оболонка літосфери, товщиною 5-10 км під океанами і 70-80 км в горах на суші

- Яку будову має земна кора?

- на материку 3 шари: верхній - з осадкових порід

                 середній - гранітний (переважання твердих гірських порід)

                 нижній - базальтовий, в процесі охолодження магми

   Під океанами 2 шари, відсутній гранітний шар (тому що вона молодша)

- Назвіть типи земної кори.

- два типи: континентальний тип і океанічний, у перехідній зоні між материками і океанами розрізняють субконтинентальним і субокеанічним типи.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. «Мозковий штурм»

- Учитель:

Бачу, з розминкою ви впорались, тоді переходимо до більш складного завдання - мозкового штурму. Будьте уважні та активні, і смайлик гарного настрою буде з вами, а також допоможе дізнатися тему уроку. Увага на екран.

- Яку температуру мають глибинні шари Землі? (До 5 000 º С)

Як бачимо, глибинні шари землі мають дуже високу температуру і знаходяться під великим тиском верхніх шарів. Температура і тиск впливають на складні процеси, що відбуваються в літосфері. Наведіть приклад? (Рух літосферних плит).

- Як ви вважаєте, які сили Землі викликають такі процеси? (Внутрішні сили Землі. (Слайд №4)

2. «Відстрочена загадка» повідомлення теми і мети уроку, формування позитивного ставлення до теми (слайд №5-6)

- Учитель:

Як ви вже знаєте, температура з глибиною підвищується. Відомо, що будь-яка речовина при високій температурі може залишатися в твердому стані при високому тиску. Але все може змінитися, якщо тиск впаде. Це трапляється при розриві земної кори, яке найчастіше виникає при землетрусі.

В результаті тверда речовина перетворюється в рідкий стан і виходить на поверхню, скориставшись будь-якою тріщиною. Так зароджується вулкан. Отже, тема нашого уроку: «Внутрішні сили землі. Вулкани ». Сьогодні ми - познайомимося з новими поняттями і термінами: вулканізм, магматизм, вулкан, вогнище магми, жерло, кратер, гейзер, згаслий, діючий вулкан; - розглянемо причини утворення вулканів - з'ясуємо географію їх розміщення по Землі. - розглянемо практичне значення знань про вулкани - продовжимо формування вміння працювати з атласом, - формувати вміння працювати в групах

IV. Первинне сприйняття та осмислення нового матеріалу.

1. «Шпаргалка» Колективна робота над складанням ОЛС. Виконання завдання міні-підручника. (Слайд №7-12)

- Учитель:

У вас на партах знаходяться «шпаргалки», які необхідно буде заповнювати, оформлюючи короткий опорно-логічний конспект під час вивчення нової теми і виконувати завдання оціночного характеру. Робити самоперевірку та самооцінювання.

Розповідь вчителя (заповнення ОЛС)

Ви вже знаєте, що у верхній частині мантії знаходиться шар ...? (Астеносфера). Її речовина в'язка і має високу температуру. Саме тут відбувається утворення і рух магми, розплавленого речовини мантії, насичене газами. Під тиском магма може підніматися вгору по тріщинах в земній корі. Може не досягати земної кори, тоді магматизм називається внутрішнім, а може виливатися на поверхню у вигляді лави - утворюючи зовнішній магматизм.

2. «Відеоподорож»

- Учитель:

Пропоную вам зробити невелику, але захоплюючу подорож, щоб побачити внутрішні сили землі. Увага на екран. (Слайд № 13 -перегляд відеофільму)

Що ж цей фільм показав або навіть довів нам?

Як бачите, виверження вулкана завжди вражає міццю, грізною, але чудовою картиною, побачивши яку розумієш силу природних процесів. Магма - густа маса розплавлених порід з газами і парами води. Магма легше, ніж навколишні породи, тому вона повільно піднімається до поверхні і накопичується в так званих магматичних осередках, які розташовуються найчастіше уздовж лінії зіткнення плит. Магма більш рідка, ніж мантія, але все ж досить густа; в перекладі з грецького «магма» означає «густа паста» або «тісто».

Давайте запишемо новий термін - вулкан - це гора конічної форми, з горловини якої викидаються гарячі гази, пар, попіл, уламки гірських порід, а також потужні потоки розпеченої лави, які розтікаються по поверхні землі.

3. «Дивуй» (моделювання ситуації, яка допомагає визначити дію вулкана за допомогою пляшки газованого напою)

Виверження вулкана відбувається через дегазації магми. Процес дегазації відомий кожному і в цьому ми переконаємося прямо зараз: якщо обережно відкрити пляшку з газованим напоєм (лимонадом, кока-колою, квасом, лунає бавовна, і з пляшки з'являється димок, а іноді і піна - це з напою виходить газ (тобто відбувається його дегазація). Якщо пляшку перед відкриттям потрясти, то з неї вирветься потужний струмінь, і утримати цей процес неможливо. А якщо пляшка нещільно закрита, то ця струмінь може сама вибити пробку з пляшки.

"Відеогеографіческій крос"

- Учитель:

Вашій увазі пропонується нова і цікава форма роботи, кожен із вас самостійно, під час перегляду відеоуроку, повинен заповнити незакінчену пропозицію. Пам'ятайте, що це «крос», а значить робити це потрібно швидко. Увага на екран (слайд № 14-15)

1. На вершині вулкана знаходиться кратер

2. Усередині вулкана проходить жерло

3. За жерла на поверхню виходить лава

4. Виверження починається з викидів газу і попелу

5. Після вибуху з жерла вилітають вулканічні бомби

6. Конічні вулкани це: Ельбрус, Везувій, Етна

7. Щитові вулкани знаходяться - Гаваї, Ісландія

8. Виділяються три типи вулканів - діючі, сплячі, згаслі

5. Самоперевірка. Зараз у кожного з вас є можливість перевірити правильність своєї відповіді. Правильні відповіді на екрані. За кожну правильну відповідь 0,5 бала. Максимальна кількість балів за це завдання - 4 бали. (Слайд № 11-12)

6. «Географічна мозаїка» (самостійна робота зі схемою «Будова вулкану) Я пропоную роботу в парах. На екрані знаходиться схема вулкану. Вам необхідно підібрати правильну відповідь і записати в свої «шпаргалки». Увага на екран (слайд № 17)

1 - ________

2. - ________

3. - ________

4. - ________

5. - ________

6. - ________

 

Пропоную зробити обмін своїми «шпаргалками» - взаємоперевірка. За кожну правильну відповідь (0,5 бали). Всього 3 бали. (Слайд № 18)

1 - кратер

2. - жерло

3. - вогнище магми

4. - застигла лава

5. - вулканічний попіл

6. - лава

6. Робота в групах над заповненням таблиці «Види вулканів» за допомогою підручника § 12 стор. 63 Об'єднаєтеся в групи. (слайд № 16) Згадайте правила роботи в групі. А для тих, хто забув правила, пропоную пам'ятку на екрані.

«Пам'ятка» (слайд №17)

Проверка (слайд №18)

V. Узагальнення та систематизація знань.

1. Робота в групах з атласами та контурними картами. (Слайд №19)

Завдання.

За географічними координатами визначте назву вулканів і підпишіть на контурній карті.

«Перевір себе» (слайд № 20-21)

"У світі цікавого» Вулканічні виверження можуть призводити до катастрофічних наслідків, нерідко супроводжується великими людськими жертвами. Досить згадати про виверження вулкана Везувій в Італії в 79 р н.е., що знищила місто Помпеї. Ось як зобразив цю трагедію сучасний американський композитор Френк Тічеллі в своєму творі «Везувій»

«Музична пауза» (на тлі музики вчитель веде розповідь)

«Цей античне місто трагедія спіткала рано вранці 24 серпня 79г. н.е. Місто знаходилося з підвітряного боку від вулкана і тому був дуже швидко засипаний попелом. Все відбувалося в повній темряві, сонячний світло не пробивав хмара попелу. Коли жителі усвідомили всю серйозність свого становища, вулиці вже були поховані під товстим шаром попелу, а він все продовжував падати з неба. Люди, збожеволілі від страху і жаху, бігли. Оступалися і падали, гинучи прямо на вулицях, і їх миттєво засинав попіл.

Трагедію цієї катастрофи відображена на полотні Карла Павловича Брюллова «Останній день Помпеї», написана в 1830- 1833 роках.

Брюллов відвідав Помпеї в 1828 році, зробивши багато начерків для майбутньої картини про відоме виверження вулкана Везувій в 79 році н. е. і руйнування міста Помпеї біля Неаполя. Полотно виставлялося в Римі, де отримало схвальні відгуки критиків і переправлено в паризький Лувр. Ця робота стала першою картиною художника, що викликала такий інтерес за кордоном. Її називають «незвичайної, епічної». (Слайд № 22-23). А великий російський поет А.С. Пушкін відобразив трагедію міста в своїх віршах

Багато хто знайшов свою смерть під руїнами будинків, були розчавлені дахами обрушилися під вагою попелу. Виверження вулкана знищило місто. Помпеї зникла під шаром попелу.

Розташований з іншого боку від Везувію місто Геркуланум ні засипаний попелом, але теж зник з лиця землі. На схилах вулкана скупчилася велика кількість попелу, і коли в результаті атмосферних порушень пішов дощ, ці розмоклих маси попелу почали зсуватися по схилах, утворюючи грязьові потоки. Місто Геркуланум зник під 15-ти метровим шаром грязьових потоків. Від вивержень вулкана Везувій постраждав і місто Стабія.

Виверження вулкана тривало 2-е суток. Коли ж воно припинилося, на вершині Везувію утворився величезний кратер, що досягає 3 км в поперечнику. »

3. «Відеоподорож на машині часу».

До нас сучасників ця історія дійшла завдяки записок свідків катастрофи Плінія Молодшого. Режисери та актори змогли у фільмі «Останній день Помпеї» відтворити ці страшні події, немов на машині часу зазирнути в минуле і відповісти на питання: В чому полягає вулканічна небезпека? Увага на екран

4. «Мікрофон» після перегляду діти ведуть дискусію

«У чому небезпека вулканів» (слайд № 24-25)

На Землі відомо понад 800 активних вулканів (слайд №26). Вулкани можуть вивергатися періодично або постійно, а можуть століттями дрімати і раптом несподівано вибухнути з несподіваною силою. Часто в Новинах з'являються повідомлення про стихійні явища природи - виверження вулканів і лихах, які вони приносять людям і природі. Новини звучать і сьогодні. (Слайд 27-29)

Вулкан - це «вікно в глибини Землі». Вивчення вулканів дають можливість відкрити таємницю освіти корисних копалин. В результаті численних спостережень вчені помітили певну закономірність. Перед виверженням вулкана сейсмічні прилади фіксують безліч невеликих землетрусів, які стихають за кілька днів до виверження. Як ви вважаєте, для чого вивчають вулкани?

Виверження вулканів дають вченим відомості про склад і властивості речовин, що знаходяться в літосфері. Вивчення вулканів допомагає визначити походження корисних копалин. Завдяки дослідженням можна передбачити початок виверження вулкана і запобігти пов'язані з ним лиха. (Слайд № 31)

Після виверження вулкана можуть утворюватися гарячі джерела, гейзери, грязьові вулкани. Ці явища пов'язані з охолодженням вулканічного вогнища, який живив вулкан. Тривають вони тисячоліттями. І це вам буде домашня робота.

VІ. Домашнє завдання.

§ 12. Самостійно вивчити гейзери і гарячі джерела.

VІІ. Оцінювання.

Порахуйте свої бали, додайте 1 бал за кожний смайлик гарного настрою.
VІІІ. Релаксація.

- Давайте повернемося до нашого першого слайду на уроці. Подивіться цифру свого смайлика на початку уроку і порівняйте свій настрій зараз. У кого змінився настрій і чому?

- Що запам'яталося, що сподобалося на уроці?

- Щоб ви хотіли змінити?

- Яку оцінку за роботу на уроці поставите вчителю?

Дякую за урок!

 

doc
Додано
30 січня 2021
Переглядів
966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку