" Конспект уроку з географії для 8-го класу на тема: "Рельєф України. Рівнини"

Про матеріал

Тема: Рельєф України. Рівнини.

Мета: - навчальна: сформувати в учнів уявлення про особливості рельєфу України; навчити учнів вмінню складати стислу характеристику певних форм рельєфу та визначати особливості поверхні за фізичною картою;

- розвивальна: розвивати навички роботи учнів із фізичною картою України, розвивати просторове і логічне мислення та активно працювати, вчити застосовувати набуті знання в повсякденному житті;

- виховна: заохочувати учнів до самостійної пізнавальної діяльності, виховувати любов до рідного краю та національно свідомого громадянина.

Обладнання: фізична карта України, атлас, підручник, зошити, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок – екскурсія, робота в групах.

Методи та прийоми: репродуктивний, частково пошуковий, творчий, інтерактивний.

Технології: ігрова, технологія критичного мислення, технологія колективно - групового навчання.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: називати і показувати основні орографічні одиниці України; аналізувати взаємозв'язок основних форм рельєфу і тектонічних структур; порівнювати, узагальнювати набуті знання.

Перегляд файлу

Про матеріал

Тема: Рельєф України. Рівнини.

Мета: - навчальна: сформувати в учнів уявлення про особливості рельєфу України; навчити учнів вмінню складати стислу характеристику певних форм рельєфу та визначати особливості поверхні за фізичною картою;

- розвивальна: розвивати навички роботи учнів із фізичною картою України, розвивати просторове і логічне мислення та активно працювати, вчити застосовувати набуті знання в повсякденному житті;

- виховна: заохочувати учнів до самостійної пізнавальної діяльності, виховувати любов до рідного краю та національно свідомого громадянина.

Обладнання: фізична карта України, атлас, підручник, зошити, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок – екскурсія, робота в групах.

Методи та прийоми: репродуктивний, частково пошуковий, творчий, інтерактивний.

Технології: ігрова, технологія критичного мислення, технологія колективно - групового навчання.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: називати і показувати основні орографічні одиниці України; аналізувати взаємозв’язок основних форм рельєфу і тектонічних структур; порівнювати, узагальнювати набуті знання.

Відгуки

Урок……………………….8 клас…………………………Дата __________

Тема: Рельєф України. Рівнини.

Мета: навчальна – сформувати в учнів уявлення про особливості рельєфу України; навчити учнів вмінню складати стислу характеристику певних форм рельєфу та визначати особливості поверхні за фізичною картою;

розвивальна – розвивати навички роботи учнів із фізичною картою України, розвивати просторове і логічне мислення та активно працювати, вчити застосовувати набуті знання в повсякденному житті;

виховна – заохочувати учнів до самостійної пізнавальної діяльності, виховувати любов до рідного краю та національно свідомого громадянина.

Обладнання: фізична карта України, атлас, підручник, зошити, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок – екскурсія, робота в групах.

Методи та прийоми: репродуктивний, частково пошуковий, творчий, інтерактивний.

Технології: ігрова, технологія критичного мислення, технологія колективно - групового навчання.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

СЛАЙД 1

Вчитель.

Добрий день ! Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння.

Девізом нашого уроку є слова Віктора Гюго: «Розум людський має три ключі, які все відчиняють : знання, думка, уява – все в цьому».

Отже, щоб ефективно працювати на уроці, будемо користуватися ключами людського розуму – знаннями, думкою та уявою. Перевірмо, як  ви засвоїли попередній матеріал. За вірні відповіді протягом уроку, ви будете отримувати «Українських Смайликів».

 

a6ef61e08e20.jpg

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.

Вчитель.

Прийом «Раз, два, три – індекс напиши»

Робота біля дошки.

І – учень

№ п/з

Питання

Відповідь

1.

Камяновугільний (карбон)

С

2.

Неогеновий (неоген)

N

3.

Юрський (юра)

J

ІІ – учень

№ п/з

Питання

Відповідь

1.

Крейдовий (крейда)

К

2.

Пермський (перм)

Р

3.

Силурійський (силур)

S

ІІІ – учень

№ п/з

Питання

Відповідь

1.

Четвертинний (антропоген)

Q

2.

Тріасовий (тріас)

Т

3.

Девонський (девон)

D

 

Вчитель.

Прийом «Географічний крос».

А. зараз «Географічний крос», необхідно закінчити речення.

1. Платформа – це малорухома(ділянка літосферної плити, що утворена кристалічним або складчастим фундаментом та осадовим чохлом).

2. Тектоніка – це … (одна з геологічних наук, яка вивчає будову та рухи літосфери).

3. Плита – це частина платформи …(перекрита потужним чохлом осадових порід).

4. Цю величезну ділянку Східноєвропейської платформи, де міцні породи фундаменту залягають неглибоко і часто виходять просто на поверхню, він має назву … (Український щит).

5. На півдні з Українським щитом межує, яка западина … (Причорноморська западина).

6. Щит – це … (частина платформи, у межах якої кристалічний фундамент виходить на поверхню або перекривається малопотужним осадовим чохлом).

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель.

СЛАЙД 2

Розглянувши фізичну карту України, ви зрозумієте, що рельєф території України досить різноманітний. Є низовини, височини, гори. Кожна із форм рельєфу має свої характерні особливості, тому що формувались вони протягом багатьох геологічних епох під впливом зовнішніх і внутрішніх сил Землі, що взаємодіяли між собою.

Знання рельєфу будь-якої місцевості має велике практичне значення, для сільського господарства, застосування техніки, розташування міст, добування корисних копалин.

СЛАЙД 3

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель.

СЛАЙД 4

Відомий український географ Степан Рудницький сказав :  «Щоб Україну любити, треба її добре пізнати». На сьогоднішньому уроці ми з вами проведемо віртуальну екскурсію по рівнинам України. Мета нашої віртуальної екскурсії - познайомитися з різноманітними формами рельєфу України та навчитися складати стислу характеристику певних форм рельєфу за планом.  В цьому нам допоможуть екскурсоводи, які мали випереджальне завдання підготувати характеристику певного рельєфу згідно плану.

План характеристики рівнин.

1. Географічне положення.

2. Тектонічні структури.

3. Середні висоти.

4. Максимальні висоти.

5. Форми поверхні.

Прийом «Бліц турнір».

В 6 класі ми з вами вивчали Літосферу . Давайте пригадаємо і проведемо «Бліц турнір».

- Що таке рельєф? (це сукупність форм земної поверхні).

- Які форми рельєфу ви знаєте? (гори та рівнини).

- Які сили впливають на формування рельєфу? (внутрішні – ендогенні та зовнішні - екзогенні).

- На фізичній карті особливості рельєфу відображаються, як? (за допомогою кольору).

- Висоту рельєфу на фізичній карті можна визначити за допомогою чого? (шкала висот).

СЛАЙД 5,6

Для рельєфу України характерні переважно рівнинні території з невеликими висотами. Близько 70% рівнинної частини складають низовини. 25% - височини . Українські Карпати і Кримські гори становлять близько 5% території України.

Робота з опорною схемою

РЕЛЬЄФ УКРАЇНИ

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель.

А зараз ми вирушимо в віртуальну екскурсію по низовинам.

1 Екскурсовод

СЛАЙД 7,8

На півночі України розташована Поліська низовина, що має похил до річок Прип'яті і Дніпра. В основі Поліської низовини лежать різні тектонічні структури: на заході – Волино - Подільська плита, у центральній частині – Український кристалічний щит, а на сході – Дніпровсько-Донецька западина. Західна частина Полісся складена, в основному, мергелями, крейдою та пісковиками, які утворюють горбисті підвищення. Більшість території низовини формувалася під впливом материкових зледенінь і тому складена пісками воднольодовикового та річкового походження. Поверхня неглибоко порізана, рівнинна, але ускладнена моренними горбами та дюнами. Висоти не перевищують 200 м, тільки Словечансько-Овруцький кряж, що є припіднятим блоком Українського щита, піднімається до 316 м.

2 Екскурсовод

СЛАЙД 9

Придніпровська низовина розміщена в північній та центральній частині лівобережжя Дніпра. Територія, прилегла до Дніпра, має майже ідеально плоску поверхню з середніми висотами 100-150 м. На північний і південний схід низовина поступово підіймається (найвища точка – 245 м) і стає хвилястою з високими вододілами і крутими схилами річкових долин. Тектонічною основою Придніпровської низовини є Дніпровсько-Донецька западина, кристалічний фундамент якої лежить на глибині 3-8 тис. метрів.

3 Екскурсовод

СЛАЙД 10

Причорноморська низовина охоплює широку смугу на півдні України вздовж Чорного та Азовського морів, а також рівнинний Крим. В основі низовини залягає Причорноморська западина та Скіфська плита. Максимальна висота до 120 метрів, а середні висоти 50-100 метрів. Окремі ділянки поверхні лежать нижче рівня моря. Так, Хаджибейський лиман має -13 м, Куяльницький – 5 м. Складена поверхня Причорноморської низовини осадовими породами морського походження, а тому дуже розчленована глибокими  долинами річок та балками.

СЛАЙД 11

На місці Закарпатського прогину утворилася ще одна рівнина - Закарпатська  низовина, яка прилягає з південного заходу до Українських Карпат. Поверхню Закарпатської низовини утворює плоска терасована долина річки Тиси з її притоками. Пересічна висота 100-200 метрів. Максимальна  висота 369 метрів.

4 Екскурсовод

СЛАЙД 12

Подільська височина є однією з найвищих частин всієї Східноєвропейської рівнини. Вона розташована в південно-західній частині України. У геоструктурному плані Подільська височина відповідає західному та південно-західному схилу Українського щита та південній частині Волино - Подільської плити.

СЛАЙД 13

Пересічні висоти змінюються від 280-320 метрів. Максимальна висота  складає  471м ( гора Камула поблизу Львова).

СЛАЙД 14

Рельєф Поділля дуже розчленований численними річковими долинами, ярами, балками, глибина яких сягає інколи 150 м. На більшій частині території характерними є карстові явища (розчинення гірських порід поверхневими і підземними водами та утворення пустот, печер). У гірських породах є понад 60 печер, у тому числі відомих - «Оптимістична»   Її величну красу бачили не багато, але ті хто там побував назавжди запам'ятають відчуття казки. ... Бо ніде і ні з чим не порівняти побачене диво, споруджена самою природою шістдесят метрів під землею. Печера «Оптимістична»  - це найдовша печера в Європі -  близько – 150 км.

СЛАЙД 15

Печера «Озерна» , одна з найбільш протяжних у світі. Розташована на Україні в Тернопільській області на Подільській височині. (протяжність лабіринтів близько – 130 км).

СЛАЙД 16

Печера «Кришталева», одна із загадкових печер України.

5 Екскурсовод

СЛАЙД 17

Волинська височина лежить на заході України, головним чином у межах Волинської та Рівненської областей. Абсолютні позначки на ній змінюються від 200 до 300 м. Найвищу її частину називають Мізоцьким кряжем. Ця горбиста височина сягає заввишки 358 метрів і утворена вапняками.

СЛАЙД 18

На межиріччі річок Пруту і Дністра розміщене хвилясте горбисте пасмо, що утворює Хотинську височину. Середні висотами 350-400 м; тут знаходиться найвища точка рівнинної частини України – г. Берда (515 м). Височина складена вапняками, глинами, гіпсами, поверхня її розчленована притоками річок Пруту і Дністра, які мають глибокі долини з крутими схилами.

6 Екскурсовод

СЛАЙД 19

Вздовж правого берега Дніпра розташована найбільша з височин – Придніпровська Формування височини пов'язано із виступами Українського кристалічного щита. Придніпровська височина має слабо горбисту поверхню з середніми висотами 220-240 м. Вздовж річкових долин на Придніпровській височині часто відбуваються зсуви, місцями виходять на поверхню давні кристалічні породи.

СЛАЙД 20

В її східній частині виділяється своєрідний район — Канівські гори з висотою 323 м. Тут знаходиться могила генія українського народу Тараса Шевченка.

Вчитель.

А, хто памятає і може прямо зараз прочитати уривок будь якого вірша Тараса Григоровича Шевченка.

Прийом «Хвилинка поезії»

СЛАЙД 21

На територію України займаючи північно-східну частину країни,  заходить південно-західними відрогами Середньоруська височина. Висота її в межах нашої країни не перевищує 236 м. Тут дуже багато ярів, балок. В тектонічній її основі залягає Воронезький масив, в межах якого піднятий кристалічний фундамент платформи, перекритий незначною товщею пухких осадових відкладів. Хвилясте плато поступово знижується від 200 до 150 метрів.

7 Екскурсовод

СЛАЙД 22

На південному сході країни розташована Приазовська височина з висотами 150-300 м. Тут на поверхню виходять кристалічні породи, що утворюють підвищення, які в народі називають "могилами" (г. Бельмак-Могила, 324 м). У тектонічному відношенні вона відповідає лівобережній частині Українського щита.

СЛАЙД 23

На сході України розташована Донецька височина. Її найвищу вододільну частину на південному сході називають Донецьким кряжем. Вона є залишком гір герцинського етапу горотворення. Тепер це горбиста височина, утворена декількома пасмами, складеними крейдяними породами. Значно поширені антропогенні форми рельєфу (кар’єри).

Середні висоти становлять 175-300 м

СЛАЙД 24

Найвища точка – г. Могила Мечетна, 367 м.

V. Закріплення знань.

Вчитель.

СЛАЙД 25

Під час віртуальної екскурсії ви провели велику роботу, багато дізнались. Тепер пропоную вам перевірити, про що ви довідалися, що запамятали сьогодні на уроці.  Зараз ви будете працювати в парах.

Прийом «Робота з контурною картою».

За допомогою фізичної карти України розшифруй і підпиши географічні об’єкти на контурній карті.

1 - Подільська височина

2. – Поліська низовина

3. – Середньоруська височтна

4 – Причорноморська низовина

5. – Придніпровська низовина

Прийом «Відповідність».

Знайди відповідність між найвищими точками форм рельєфу та їх висотами.

Найвищі точки

висота

1. г. Камула

2. г. Бельмак – Могила

3. г. Могила – Мечетна

4. г. Берда

а). 324

б). 515

в). 367

г). 471

Відповідь:  1-г,  2- а,  3 –в,  4 – б.

VІ. Підсумок уроку.

СЛАЙД 26

Прийом «Літературна хвилинка».

Вчитель.

Україна,  вона особлива:  природою, рівнинами,  горами, річками, озерами, лісами, степами. Україна —  це — моя Батьківщина, найкраща і найрідніша.

Учні

Україна,Рідний край,
Поле, річка,Синій гай.
Любо стежкою іти –
Тут живемо я і ти!

РІДНИЙ КРАЙ 

Де у світі кращі гори,
Де таке повітря свіже,
Де шумлять так гарно бори,
І хвилює спіле збіжжя?
Де ясніше сонце світить,
Де гарніше зорі сяють,
Де ж миліше пахнуть квіти,
Як у нашім любім краї?

М. Підгірянка

НАШ РІДНИЙ КРАЙ

Щоб довелося мандрувати –
Піти по рідній всій землі:
У кожне місто завітати,
У кожнім побувать селі, -

То навіть би за сотню років
Цього б не встигли ми зробить:
Простори в нас такі широкі,
А міст і сіл – що не злічить!

М. Познанська

VІІ. Домашнє завдання.

1. Опрацювати параграф у підручнику.

2. Заповнити таблицю

Таблиця

Характеристика низовин і височин України

Назва форми рельєфу

Географічне

положення

Пересічні

висоти,м

Максимальна висота, м

Поліська низовина

На півночі України

150-200

Словечансько-Овруцький кряж - 316 м.

Придніпровська низовина

Північна та центральна частина лівобережжя Дніпра

100-150

245

Причорноморська низовина

Південна частина України

50-100

120

Закарпатська низовина

Прилягає з південного заходу до Українських Карпат

100-200

369

Подільська височина

Південно-західна частина України

280-320

г. Камула – 471 м

Волинська височина

На заході України

200-300

Мізоцький кряж – 358 м

Хотинська височина

Межиріччя Дністра і Прута

350-400

г. Берда – 515 м

Придніпровська височина

Вздовж правого берега Дніпра

220-240

Канівські гори – 323 м

Середньоруська височина

Північно-східна частина України

150-200

236

Приазовська височина

На південному сході

150-300

г. .Бельмак-Могила – 324 м

Донецька височина

На сході України

175-300

г. Могила – Мечетна – 367 м

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Губль Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Фаріон Лідія Петрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
7414
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку