Конспект уроку з географії для учнів 6 класу" Атмосферний тиск"

Про матеріал
Конспект уроку з використанням інформаційно-комунікативних технологій. Презентація на уроці є доповненням до розповіді вчителя ( карти, схеми, фотографії,ілюстративний матеріал, відеоматеріали, музичний супровід) та як перевірка вивченого матеріалу( тести, вікторина, гра). Підбір матеріалів відповідає принципам науковості, доступності, наочності.
Перегляд файлу

Урок 3. Тема: Атмосферний тиск

Мета: дати уявлення про атмосферний тиск, формувати знання про причини зміни атмосферного тиску, познайомити з будовою барометра, формувати знання про пояси з переважанням низького та високого тиску, розвивати логічне мислення, виховувати інтерес до спостережень за станом погоди.

Обладнання: календар погоди, барометр, комп’ютер, мультимедійна презентація.

Хід уроку:

1. Організаційний момент.

2. Актуалізація навчальних знань.

Перевірка розрахунку середньомісячної температури, амплітуди, побудови графіка температури за місяць.

Задача.

Визначте температуру повітря на вершині Говерли , якщо біля підніжжя  вона - +20*С.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Спостерігаючи, як ходять, бігають, стрибають люди, нікому не спаде на дуку, що на кожного з них тисне стовп повітря масою близько 15 т. спробуйте уявити себе, весело підстрибучим із таким тягарем на плечах. Не виходить? Звідки ж узялася така маса повітря і чому ми не беремо її до уваги щохвилини? Про це ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці.

4. Вивчення нового матеріалу.

1. Поняття «атмосферний тиск»

Бесіда з демонстрацією.

Люди живуть на дні повітряного «океану» - атмосфери. Усі тіла й речовини, у тому числі й атмосферне повітря, мають вагу, хоча повітря дуже легке, але потужність його шару обчислюються багатьма сотнями кілометрів. Наслідком цього і є атмосферний тиск повітря. На 1 кв. см2 повітря тисне з слою дещо більшою 1 кг.

Дослід 1. наллємо склянку води, накриємо аркушем паперу і швидко перевертаємо на долоні. Заберемо рук – вода зі склянки не виливається. Це атмосферне повітря тисне на аркуш.

Дослід 2. візьмемо дві скляні трубки й опускаємо до склянки з водою. Закриємо верхні отвори пальцями і піднімемо трубки. Вода не виливається, доки ми не одкриємо один з верхніх отворів. Це тисне повітря на воду.

Атмосферний тиск є одним з показників погоди. Тривалий час люди не здогадувалися про його існування. Першим довів існування атмосферного тиску і вимірив його італійський вчений Еванджеліста Торрічеллі в середині 18 ст. для цього він використав запаяну з одного кінця скляну трубку завдовжки 1 м із нанесеними поділками. Трубку він наповнив ртуттю і перевернув її у миску з водою. При зміні тиску ртуть у трубці то піднімалася , то опускалася – цей прилад був названий ртутним барометром. За одиницю тиску прийняті міліметри ртутного стовпа ( мм рт.ст.)

Демонстрація барометрів з поясненням їхнього устрою.

Якщо атмосферний тиск збільшується – то буде ясно, якщо – зменшується – похмуро.

Нормальним атмосферним тиском прийнято вважати тиск атмосферного повітря на рівні моря на широті 45* він дорівнює 760 мм рт. ст.. при підйомі на кожні 100 метрів тиск зменшується на 10 мм рт.ст.

Задача. Розрахуйте нормальний атмосферний тиск для Високого Замку (штучний курган з оглядовим майданчиком, висота- 413 м. Висота вишки-192 м.

2. Основні пояси атмосферного тиску на Землі.

Утворення поясів із переважанням низького і високого тиску пов’язано з властивостю повітря змінювати об’єм і масу залежно від температури. ( згадайте домашню кухню, коли мама готує їжу – внизу холодніше ніж під стелею) На Землі утворюються три пояси з переважанням низького тиску: у районі екватору, помірних широтах, і чотири – із переважанням високого тиску.

Робота з малюнком у підручника з коментарями.мал.62.

5. Закріплення.

Гра «Вірю – не вірю»

  • 1.атмосферний тиск – це сила, з якою повітря тисне на земну поверхню.
  • 3. атмосферний тиск знижується з підняттям на 1 км на 10,5 мм рт. ст..
  • 5. атмосферний тиск вимірюється за допомогою барометра.
  • 6. нормальним атмосферним тиском для всіх точок планети є 760 мм рт.ст

Прийом Географічний практикум.

Задача. Якою є відносна висота гори, якщо на її вершині атмосферний тиск дорівнює 250 мм.рт.ст., а біля підніжжя-760  мм.рт.ст.? Що це за гора ? (Кіліманжаро)

Розв’язання.

  1. Обчислюємо різницю тисків біля підніжжя та на вершині:

760-250=510 (мм.рт.ст.).

  1. Знаючи,що на кожні 100 м підйому вгору тиск знижується приблизно на 10 мм рт.ст., складаємо пропорцію:

100 м-10 мм. рт.ст.

X м.- 510 мм. рт. ст.

 

 X= 100*510 :10= 5100 (м.)

Додатковий матеріал до уроку. Ще в 1924 р. альпіністи на Еверест відзначали, що після дев'яти тижнів, проведених на проміжних висотах, людина може піднятися до 8530 м і спати дві або три ночі на висоті до 8230 м. Як показали вперше підйоми на вільних аеростатах в сімдесятих роках минулого століття НЕ акклиматизировавшиеся повітроплавець, піднявшись на такі висоти, швидко втрачав свідомість і гинув. Якщо в барокамері на рівні моря піддати людей дії зниженого тиску, то при тиску, відповідному висоті 7620 м, вони втрачають свідомість через 10 хвилин, а при тиску, відповідному висоті 8230 м, - через 3 хвилини.
Найбільша відома висота, на якій є постійне населення, дорівнює 5335 м. В Андах на цій висоті є селище при руднику під назвою Аконквілча. Кажуть, що шахтарі вважають за краще щодня підніматися з цієї висоти на 455 м і не жити в спеціальному таборі, побудованому для них адміністрацією копальні на висоті 5790 м.
Підсумок уроку. Домашнє завдання.

Опрацювати текст параграфів 32,33. Скласти задачі на на визначення тиску на різній висоті.

doc
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
1956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку