Конспект уроку з географії у 6 класі на тему "Клімат"

Про матеріал

Тема: Клімат

Мета:

  1. Освітня: формування первинних знань про клімат і кліматотвірні чинники;
  2. Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати кліматотвірні чинники, складати характеристику різних типів клімату;
  3. Виховна: виховувати інтерес до вивчення предмету.

Тип уроку: комбінований урок.

Перегляд файлу

Тема:           Клімат

Мета:

  1. Освітня: формування первинних знань про клімат і кліматотвірні чинники;
  2. Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати кліматотвірні чинники, складати характеристику різних типів клімату;
  3. Виховна: виховувати інтерес до вивчення предмету.

Тип уроку: комбінований урок.

Засоби навчання: підручник, робочі зашити, атласи, кліматична карта.

Методи і прийоми: розповідь, розповідь з елементами бесіди, робота з підчником, робота з картою, фронтальне опитування, робота у парах, прийом “Проблемне питання”, прийом “Чому?”, прийом “Бліц-опитування”.

Етапи уроку

Тривалість

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

1

Організа-ційний момент

2хв

Привітання вчителя;

Перевірка готовності учнів до уроку;

Перевірка присутніх.

Учні вітаються та готуються до уроку

2

Актуалізація опорних знань та умінь учнів

4хв

Фронтальне опитування:

  • Що називається погодою?

 

  • Які вам відомі складові частини погоди?

 

  • Що можна віднести до погодних явищ?

 

 

 

 

  • Люди якої професії займаються вивченням погоди?

 

  • А хто займається передбаченням погоди?

 

  • Що таке синоптична карта?

 

 

 

 

  • Опишіть погоду у даний час.

 

-Погода -це стан тропосфери в даному місці в певний час.

-Температура, атмосферний тиск, вологість повітря.

-сила, швидкість і напрям вітру, хмарність, опади, а також тривалість сонячного сяйва, температуру та вологість грунту, висоту і стан снігового покриву.

-Метеорологи.

 

-Синоптики.

 

-Це карта, на якій умовними позначеннями й цифрами записано основні відомості про стан погоди, отриманні під час спостережень.

 

3

Мотивація їх навчально-пізвальної діяльності учнів та повідомлення теми і мети уроку

2хв

Прийом “Проблемне питання”

Що таке клімат?

 

 

Розповідь з елементами бесіди

То що ж таке клімат насправді? Зараз ми з вами у цьому і розберемося.

Клімат і погода. Між ними існує тісний зв”язок, і в той же час вони зовсім різні. Клімат, як доросла людина, має сталий характер. Його “вчинки” передбачувані, й особливих несподіванок від нього не очікують. А ось погода — це сама несподіванка. Мінлива, непостійна, примхлива, вона постійно підносить сюрпризи, у тому числі і неприємні.

Але з погодою ми з вами вже познайомились, а тепер прийшла черга і клімату.

 

З усіх варіантів учнів вибираються ключові слова, які записуються на дошці.

4

Вивчення нового матеріалу

30хв

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Давайте з вами повернемось до наших записів на дошці. То що ж таке клімат? Ви назвали досить ключових слів, для того, щоб зкласти визначення.

Клімат — багаторічний режим погоди для певної місцевості.

 

Прийом “Проблемне питання”

Чи є на нашій планеті місця, де погода протягом року не змінюється?

 

 

 

 

Для того щоб охарактеризувати клімат будь-якої території, потрібно мати відомості про погоду за багато років. Описуючи клімат, використовують дані про середні багаторічні температури повітря за місяцями, середню багаторічну кількість опадів і режим їх випадання, переважаючі вітри. Опис клімату містить відомості і про відхилення від норми: найвищі і найнижчі температури, найбільшу і найменшу кількість опадів тощо.

Клімат залежить від багатьох чинників, які називаються кліматичними.

Основними кліматичними чинниками є:

-кут падіння сонячних променів протягом року, що залежить від географічної широти місцевості;

-переміщення повітряних мас над океаном і суходолом;

-характер підстилаючої поверхні.

Важливу роль відіграють також близкість до моря, наявність і характер морських течій, висота над рівнем моря, прозорість атмосфери, сніговий і льодовий покрив тощо.

Розповідь вчителя

Давайте разом подумаємо, що ми можемо віднести до кліматичних показників.

Робота у зошиті

Залежно від близькості моря чи океану, а також інших чинників виокремлюють три основні типи клімату: морський, континентальний, мусонний.

Морський клімат характеризується невеликою амплітудою середньорічних температур м”якою маломорозною зимою й прохолодним літом у помірних широтах.  Опади у вигляді дощу випадають переважно влітку. Вологість протягом року висока. Море виконує пом”якшувальну функцію, забираючи надлишок тепла влітку й віддаючи його взимку.

Континентальний клімат характерний для центральних районів материків, які віддалені від моря. Улітку суходіл помірно прогрівається, а взимку охолоджується. Тут дуже жарке літо і морозна зима. Річна амплітуда велика, опадів мало, вологість повітря низька.

Мусонний клімат характерний для місцевостей на метерикових узбережжях, де панують мусони. Вони найбільш виражені в тропічних широтах в басейні Індійського океану, а також на східному узбережжі Євразії. Літо тут дощове й порівняно тепле, зима — суха і холодна. Вологість повітря висока влітку й низька взимку. У помірних широтах велика амплітуда температур.

Рорбота з картою

Дайвайте тепер дивлячись на карту спробуємо визначити, де може бути кожен із даних типів клімату.

 

 

 

 

 

Кліматичні пояси. За співвідношенням кліматичних показників виокремлюють кліматичні пояси.

Кліматичні пояси — це широтні смуги земної поверхні, що мають відносно однорідний клімат. Виокремлюють екваторіальний, два тропічних, два помірних, арктичний та антарктичний пояси. Між основними кліматичними поясами є перехідні: субекваторіальні, субтропічні, субарктичний, субантарктичний.

Робота з підручником

Робота у парах

Зараз швиденько кожна пара читає характеристику кліматичного поясу на 146 ст. підручника, а потім поділиться здобутою інформацією з товаришами.

1-ша пара: Екваторіальний пояс;

2-га: Тропічний;

3-тя: Помірний;

4-та: Полярний;

5-та: Перехідні пояси.

6-та: Детально знайомиться з розміщненням основних поясів, щоб показати їх товаришам;

7-ма:  Детально знайомиться з розміщненням перехідних поясів, щоб показати їх товаришам, коли інші пари їх будуть характеризувать.

Розповідь вчителя

Люди, тварини, рослини здатні адаптуватись до тих умов у яких вони живуть. Що ж таке адаптація і яким чином вона відбувається, розкажуть нам учні, які підготували доповідь на цю тему.

Розповідь учня

Адаптація — це пристосування до певних кліматичних умов. Племена аборигенів в Австралії тисячоліттями живуть в умовах пустелі, легко знаходять там воду та їжу, їм важко пристосуватись до життя в більш комфортних умовах.

Ескімоси Грендландії живуть в умовах холодного клімату. У цьому суворому краї, де мало тварин, а рослин немає взагалі, люди живуть, полюють на тюленів, із снігу будують собі домівки, у яких їм дуже тепло.

 

 

 

 

Учні записують визначення у зошит.

 

У приекваторіальній частині кожен день погода там спекотна із сильними дощами.

У полярних широтах цілий рік стоїть холодна погода.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Температура повітря, кількість і режим опадів, переважаючі напрямки вітрів, прозорість атмосфери, переважаючі типи погоди.

 

 

 

 

Вчитель робить схему на дошці, яку учні переносять у зошит.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Морський: узбережжя Європи, східне узбережжя Північної Америки.

Континентальний: центральна частина Євразії.

Мусонний: Південна Азія

 

Учні уважно слідкують за тим, що показує вчительна кліматичній карті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні працюють у парах, опрацьовуючи зміст підручника і карту, потім діляться інформацією з іншими учнями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Останні уважно слухають.

5

Закріплення вивченого матеріалу

5хв

Прийом “Чому?”

  • Чому у Антарктиді завжди холодно?

 

  • Чому океани і моря впливають на клімат?

 

  • Чому у Гімалаях опадів на південих схилах багато, а на північних навпаки?

 

 

 

Прийом “Бліц-опитування”

  • Що ж таке клімат?

 

 

 

  • Чим відрізняється клімат від погоди?

 

  • Перелічіть кліматотвірні чинники.

 

 

 

 

  • Які типи клімату вам відомі?

 

  • Перелічіть кліматисчні пояси.

 

-Дуже малий кут падіння сонця.

-Море взимку підігріває суху, а влітку, навпаки охолоджує.

-На південному схилі іде вплив моря, а гори на стільки високі, що затримують хмари і примушують опади випасти у передгір”ї.

 

 

-Клімат — багаторічний режим погоди для певної місцевості.

-Погода- це стан тропосфери на даний час, а клімат — протягом років.

-кут падіння сонячних променів;переміщення повітряних мас над океаном і суходолом;характер підстилаючої поверхні.

-морський, контнентальний, мусонний.

-екваторіальний, два тропічних, два помірних, арктичний та антарктичний пояси. Між основними кліматичними поясами є перехідні: субекваторіальні, субтропічні, субарктичний, субантарктичний.

7

Підведення підсумку уроку

1хв

Розповідь вчителя

Я думаю, що підсумок уроку ми вже з вами зробили, повторивши матеріал. Тепер нам залишилось оцінити роботу учнів на уроці та отримати оцінки.

 

8

Повідомлення домашнього завдання

3хв

Розповідь вчителя

1) Параграф 36.

2) Підготувати групові виступи до конференції “Людина і атмосфера”:

- Вплив атмосфери на людину.

- Вплив людини на атмосферу.

- Небезпечні явища в атмосфері.

-Рідкісні явища в атмосфері.

 

Учні діляються на групи та записують завдання у щоденник.

 

doc
Додано
26 липня 2018
Переглядів
4350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку