Тема: Клімат
Мета:
Тип уроку: комбінований урок.
Тема: Клімат
Мета:
Тип уроку: комбінований урок.
Засоби навчання: підручник, робочі зашити, атласи, кліматична карта.
Методи і прийоми: розповідь, розповідь з елементами бесіди, робота з підчником, робота з картою, фронтальне опитування, робота у парах, прийом “Проблемне питання”, прийом “Чому?”, прийом “Бліц-опитування”.
№ |
Етапи уроку |
Тривалість |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
1 |
Організа-ційний момент |
2хв |
Привітання вчителя; Перевірка готовності учнів до уроку; Перевірка присутніх. |
Учні вітаються та готуються до уроку |
2 |
Актуалізація опорних знань та умінь учнів |
4хв |
Фронтальне опитування:
|
-Погода -це стан тропосфери в даному місці в певний час. -Температура, атмосферний тиск, вологість повітря. -сила, швидкість і напрям вітру, хмарність, опади, а також тривалість сонячного сяйва, температуру та вологість грунту, висоту і стан снігового покриву. -Метеорологи.
-Синоптики.
-Це карта, на якій умовними позначеннями й цифрами записано основні відомості про стан погоди, отриманні під час спостережень.
|
3 |
Мотивація їх навчально-пізвальної діяльності учнів та повідомлення теми і мети уроку |
2хв |
Прийом “Проблемне питання” Що таке клімат?
Розповідь з елементами бесіди То що ж таке клімат насправді? Зараз ми з вами у цьому і розберемося. Клімат і погода. Між ними існує тісний зв”язок, і в той же час вони зовсім різні. Клімат, як доросла людина, має сталий характер. Його “вчинки” передбачувані, й особливих несподіванок від нього не очікують. А ось погода — це сама несподіванка. Мінлива, непостійна, примхлива, вона постійно підносить сюрпризи, у тому числі і неприємні. Але з погодою ми з вами вже познайомились, а тепер прийшла черга і клімату. |
З усіх варіантів учнів вибираються ключові слова, які записуються на дошці. |
4 |
Вивчення нового матеріалу |
30хв |
Розповідь вчителя з елементами бесіди Давайте з вами повернемось до наших записів на дошці. То що ж таке клімат? Ви назвали досить ключових слів, для того, щоб зкласти визначення. Клімат — багаторічний режим погоди для певної місцевості.
Прийом “Проблемне питання” Чи є на нашій планеті місця, де погода протягом року не змінюється?
Для того щоб охарактеризувати клімат будь-якої території, потрібно мати відомості про погоду за багато років. Описуючи клімат, використовують дані про середні багаторічні температури повітря за місяцями, середню багаторічну кількість опадів і режим їх випадання, переважаючі вітри. Опис клімату містить відомості і про відхилення від норми: найвищі і найнижчі температури, найбільшу і найменшу кількість опадів тощо. Клімат залежить від багатьох чинників, які називаються кліматичними. Основними кліматичними чинниками є: -кут падіння сонячних променів протягом року, що залежить від географічної широти місцевості; -переміщення повітряних мас над океаном і суходолом; -характер підстилаючої поверхні. Важливу роль відіграють також близкість до моря, наявність і характер морських течій, висота над рівнем моря, прозорість атмосфери, сніговий і льодовий покрив тощо. Розповідь вчителя Давайте разом подумаємо, що ми можемо віднести до кліматичних показників. Робота у зошиті Залежно від близькості моря чи океану, а також інших чинників виокремлюють три основні типи клімату: морський, континентальний, мусонний. Морський клімат характеризується невеликою амплітудою середньорічних температур м”якою маломорозною зимою й прохолодним літом у помірних широтах. Опади у вигляді дощу випадають переважно влітку. Вологість протягом року висока. Море виконує пом”якшувальну функцію, забираючи надлишок тепла влітку й віддаючи його взимку. Континентальний клімат характерний для центральних районів материків, які віддалені від моря. Улітку суходіл помірно прогрівається, а взимку охолоджується. Тут дуже жарке літо і морозна зима. Річна амплітуда велика, опадів мало, вологість повітря низька. Мусонний клімат характерний для місцевостей на метерикових узбережжях, де панують мусони. Вони найбільш виражені в тропічних широтах в басейні Індійського океану, а також на східному узбережжі Євразії. Літо тут дощове й порівняно тепле, зима — суха і холодна. Вологість повітря висока влітку й низька взимку. У помірних широтах велика амплітуда температур. Рорбота з картою Дайвайте тепер дивлячись на карту спробуємо визначити, де може бути кожен із даних типів клімату.
Кліматичні пояси. За співвідношенням кліматичних показників виокремлюють кліматичні пояси. Кліматичні пояси — це широтні смуги земної поверхні, що мають відносно однорідний клімат. Виокремлюють екваторіальний, два тропічних, два помірних, арктичний та антарктичний пояси. Між основними кліматичними поясами є перехідні: субекваторіальні, субтропічні, субарктичний, субантарктичний. Робота з підручником Робота у парах Зараз швиденько кожна пара читає характеристику кліматичного поясу на 146 ст. підручника, а потім поділиться здобутою інформацією з товаришами. 1-ша пара: Екваторіальний пояс; 2-га: Тропічний; 3-тя: Помірний; 4-та: Полярний; 5-та: Перехідні пояси. 6-та: Детально знайомиться з розміщненням основних поясів, щоб показати їх товаришам; 7-ма: Детально знайомиться з розміщненням перехідних поясів, щоб показати їх товаришам, коли інші пари їх будуть характеризувать. Розповідь вчителя Люди, тварини, рослини здатні адаптуватись до тих умов у яких вони живуть. Що ж таке адаптація і яким чином вона відбувається, розкажуть нам учні, які підготували доповідь на цю тему. Розповідь учня Адаптація — це пристосування до певних кліматичних умов. Племена аборигенів в Австралії тисячоліттями живуть в умовах пустелі, легко знаходять там воду та їжу, їм важко пристосуватись до життя в більш комфортних умовах. Ескімоси Грендландії живуть в умовах холодного клімату. У цьому суворому краї, де мало тварин, а рослин немає взагалі, люди живуть, полюють на тюленів, із снігу будують собі домівки, у яких їм дуже тепло. |
Учні записують визначення у зошит.
У приекваторіальній частині кожен день погода там спекотна із сильними дощами. У полярних широтах цілий рік стоїть холодна погода.
Температура повітря, кількість і режим опадів, переважаючі напрямки вітрів, прозорість атмосфери, переважаючі типи погоди.
Вчитель робить схему на дошці, яку учні переносять у зошит.
Морський: узбережжя Європи, східне узбережжя Північної Америки. Континентальний: центральна частина Євразії. Мусонний: Південна Азія
Учні уважно слідкують за тим, що показує вчительна кліматичній карті.
Учні працюють у парах, опрацьовуючи зміст підручника і карту, потім діляться інформацією з іншими учнями.
Останні уважно слухають. |
5 |
Закріплення вивченого матеріалу |
5хв |
Прийом “Чому?”
Прийом “Бліц-опитування”
|
-Дуже малий кут падіння сонця. -Море взимку підігріває суху, а влітку, навпаки охолоджує. -На південному схилі іде вплив моря, а гори на стільки високі, що затримують хмари і примушують опади випасти у передгір”ї.
-Клімат — багаторічний режим погоди для певної місцевості. -Погода- це стан тропосфери на даний час, а клімат — протягом років. -кут падіння сонячних променів;переміщення повітряних мас над океаном і суходолом;характер підстилаючої поверхні. -морський, контнентальний, мусонний. -екваторіальний, два тропічних, два помірних, арктичний та антарктичний пояси. Між основними кліматичними поясами є перехідні: субекваторіальні, субтропічні, субарктичний, субантарктичний. |
7 |
Підведення підсумку уроку |
1хв |
Розповідь вчителя Я думаю, що підсумок уроку ми вже з вами зробили, повторивши матеріал. Тепер нам залишилось оцінити роботу учнів на уроці та отримати оцінки. |
|
8 |
Повідомлення домашнього завдання |
3хв |
Розповідь вчителя 1) Параграф 36. 2) Підготувати групові виступи до конференції “Людина і атмосфера”: - Вплив атмосфери на людину. - Вплив людини на атмосферу. - Небезпечні явища в атмосфері. -Рідкісні явища в атмосфері. |
Учні діляються на групи та записують завдання у щоденник. |