Тема: Африка. Географічне положення.
Мета уроку: ознайомлення з планом характеристики географічного положення материка, закріпити вміння визначати географічні координати крайніх точок материка та протяжність між точками; розвивати творчу уяву, формувати стійкий пізнавальний інтерес й особисту зацікавленість у самостійній і колективній діяльності; виховувати екологічну культуру.
Обладнання: фізична карта Африки, атласи, контурні карти, підручники, музичний супровід, сигнальні картки, ТЗН.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення уроку: урок – подорож.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація і мотивація.
Малесенькі діти
Ні за що у світі
Не ходіть до Африки,
Щоб там погулять.
В Африці акули,
В Африці горили,
В Африці великі,
Й злі крокодили.
В Африці разбійник,
В Африці злодій,
В Африці страшний Бармалей!
(Раптом із-за дверей вискакують африканці у костюмах з підвішеною до палиці здобиччю і питають спочатку на невідомій мові: «А чи не про нас ви говорите?» І починають під музику виконувати ритуальний танок. Потім, пригощаючи всіх присутніх фініками, сідають на місця).
–Ось бачите, до нас завітали представники африканських племен (синіх привидів і чагарникових людей). А ще Африка ось яка…(виконується пісня «Африка»). Цікавий материк? Не випадково ми про нього сьогодні згадали, адже ми вирушаємо у подорож цим материком.
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: (Оголосити мету уроку). В кінці уроку ми побачимо чи поповнились ваші знання про цей материк.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Отож, вирушаємо у подорож. Беремо з собою знання, вміння, навички і добрий настрій. Посміхніться один одному, побажайте сім пудів під кілем і … в путь.(Звучить гонг).
Перша наша зупинка «ВІЗИТКА» (вивісити на дошці назву зупинки, а діти записують у зошиті).
Назва Африка з’явилась в ІІ столітті до н.е., але тоді це не була назва великого континенту. У 146 році римляни захопили землі на території сучасного Тунісу. Вони заснували там колонію, назвавши її Африкою за ім’ям берберського племені афригів. «Африкус» з латині означає безморозна.
Наступна наша зупинка «ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ».
Знайдіть на форзаці підручника план характеристики географічного положення материка, зачитайте.
А зараз починаємо характеризувати географічне положення Африки. Зробимо ми це у формі інтерактивної гри «Два – чотири – всі разом» змінними групами. І парта готує 1,2 пункти плану; ІІ парта готує 3,4 пункти плану; ІІІ парта готує 5,6 пункти плану. По моїй команді ви починаєте об’єднуватись. Після опрацювання учні повертаються на свої місця.
– Хто хоче спробувати охарактеризувати географічне положення Африки біля карти? (учень характеризує географічне положення Африки біля фізичної карти).
Наступна зупинка «ПРАКТИЧНА».
Учні записують у зошит тему практичної роботи «Визначення географічних координат крайніх точок Африки»
І ряд – пн. точка, ІІ ряд – пд.. точка, ІІІ ряд – сх.. точка ІV ряд – зх. точка. Почали! Хто з синів першим одружиться? (звучить музика). А тепер звіримось ( на звороті дошки записані правильні географічні координати крайніх точок Африки).
Пн. – м. Рас-Енгела – 37 пн.ш.,10 сх.д.
Пд. – м. Голковий (Агульяс) – 35 пд.ш.,20 сх.д.
Сх.. – м. Рас – Гафун – 12 пн.ш., 52 сх.д.
Зх. – м. Альмаді – 15 пн.ш., 17 зх. д.
Позначте ці точки на контурній карті.(робота з контурною картою).
Нам ще треба з вами потренуватись визначати протяжність між точками материка. У 6 класі ви визначали протяжність між точками за масштабом. Що для цього треба зробити? ( виміряти лінійкою відстань і помножити на масштаб карти). А зараз ми потренуємось визначати протяжність за градусною сіткою. Давайте визначимо протяжність між крайніми точками Африки по екватору. Для цього треба знайти на якому меридіані лежить західна і східна точки, відняти показники меридіанів і помножити на протяжність 1 градуса( вона вказана над екватором)
43 – 9= 34 111,3 км = 3774 км.
А тепер учні з середнім рівнем розглядають у підручнику як визначити протяжність по 20 меридіану, а учні з достатнім і високим рівнем визначають за картою протяжність між крайніми точками по 20 меридіану. Зверніть увагу на те, що ці точки лежать у двох півкулях. Отже що треба зробити з показниками паралелей? (додати і помножити на 111,3 км)
35 + 32 = 67 111,3 км = 7457 км.
Молодці!
ІV. Закріплення нових знань.
– Діти ми розпочали фантастичну подорож до фантастичного материка. Країна Географія відкрила перед вами широку дорогу для пізнання цього материка. Але сьогоднішній наш час закінчується і тому наступна зупинка «ВІРЮ – НЕ ВІРЮ»
Давайте на завершення переглянемо відео про Африку https://www.youtube.com/watch?v=HzGLuvHuCXY
Хвилинка зворотного зв’язку. Ну що поповнились ваші знання про Африку? Що сподобалось на уроці? Які труднощі виникли?
V. Домашнє завдання:опрацювати параграф підручника,
* визначити протяжність крайніх точок по нульовому меридіану за масштабом.