Конспект уроку з географії у 7 класі на тему "Африка. Географічне положення"

Про матеріал
Конспект уроку з географії у 7 класі на тему "Африка. Географічне положення" у формі пізнавальної подорожі з використанням групової форми роботи.
Перегляд файлу

Тема: Африка. Географічне положення.

Мета уроку: ознайомлення з планом характеристики географічного положення материка, закріпити вміння визначати географічні координати крайніх точок материка   та протяжність між точками; розвивати творчу уяву, формувати стійкий пізнавальний інтерес й особисту   зацікавленість у самостійній і колективній діяльності;  виховувати екологічну культуру.

Обладнання: фізична карта Африки, атласи, контурні карти, підручники, музичний супровід, сигнальні картки, ТЗН.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення уроку: урок – подорож.

 

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація і мотивація.

  • Діти, мабуть, ви всі любите мультики? І, мабуть, дивились мультик «Бармалей» за однойменною казкою Корнія Чуковського. А хто пригадає, як вона починається?

Малесенькі  діти

Ні за що у світі

Не ходіть до Африки,

Щоб там погулять.

В Африці акули,

В Африці горили,

В Африці великі,

Й злі крокодили.

В Африці разбійник,

В Африці злодій,

В Африці страшний Бармалей!

 

(Раптом із-за дверей вискакують африканці у костюмах з підвішеною до палиці здобиччю і питають спочатку на невідомій мові: «А чи не про нас ви говорите?» І починають під музику виконувати ритуальний танок. Потім, пригощаючи всіх присутніх фініками, сідають на місця).

­–Ось бачите, до нас завітали представники  африканських племен (синіх привидів і чагарникових людей). А ще Африка ось яка…(виконується пісня «Африка»). Цікавий материк? Не випадково ми про нього сьогодні згадали, адже ми вирушаємо у подорож цим материком.

Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: (Оголосити мету уроку). В кінці уроку ми побачимо чи поповнились ваші знання про цей материк.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Отож, вирушаємо у подорож. Беремо з собою знання, вміння, навички і добрий настрій. Посміхніться один одному, побажайте сім пудів під кілем і … в путь.(Звучить гонг).

Перша наша зупинка «ВІЗИТКА» (вивісити на дошці назву зупинки, а діти записують у зошиті).

  • Діти, а де ми можемо знайти візитку Африки?(у підручнику ст.. 66). Зачитайте цю інформацію і паралельно наноситимемо інформацію на опорний малюнок.
  • Діти, до речі Африка це загадковий материк, де поєднуються контрастні природні умови: пустелі і непрохідні ліси, жаркі савани і гірські вершини, вкриті снігом, де мешкають надзвичайні представники флори і фауни, а ще живуть сотні племен, які ведуть надзвичайно цікавий спосіб життя. І як говорив відомий колись журналіст Володимир Кораченцев «Хто хоч раз там побував, почув шепіт пальмового листя, шум океанського прибою, хто  побачив на нічному небі Південний Хрест і вдихнув гіркий пил африканських доріг, того тягне туди знову і знову. Африка – це хвороба, яка не підлягає лікуванню з часів дослідника Давида Лівінгстона».
  • До речі, Африка славиться й своїми рекордами. Тут знаходиться найбільша в світі пустеля, Сахара, найдовша в світі річка Ніл (6671 км), найширший у світі водоспад Вікторія (1600 м у ширину), єдине озеро в світі, де є припливи й відпливи, як у морі, – озеро Вікторія, тут знаходиться єдина в світі країна, що зберегла у себе давній юліанський календар і має не 12, а 13 місяців – Ефіопія. На узбережжі Африки знаходиться найбільша у світі затока – Гвінейська. Поблизу Африки знаходиться найдовша в світі протока – Мозамбіцька. Африка посідає І місце в світі за запасами золота. В Африці росте найтовстіше в світі дерево – баобаб, діаметр якого може досягати 20 метрів, а жити воно може до 5 тисяч років.

 

  • Діти, а хто знає чому Африка так зветься? Про це нам розповість ……..( випереджальне завдання учня).

Назва Африка з’явилась в ІІ столітті до н.е., але тоді це не була назва великого континенту. У 146 році римляни захопили землі на території сучасного Тунісу. Вони заснували там колонію, назвавши її Африкою за ім’ям берберського племені афригів. «Африкус» з латині означає безморозна.

Наступна наша зупинка «ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ».

  • Скажіть, будь-ласка, чи характеризували ви географічне положення якогось географічного об’єкту? Як ви це робили?

Знайдіть на форзаці підручника план характеристики географічного положення материка, зачитайте.

А зараз починаємо характеризувати географічне положення Африки. Зробимо ми це у формі інтерактивної гри «Два – чотири – всі разом» змінними групами. І парта готує 1,2 пункти плану; ІІ парта готує 3,4 пункти плану; ІІІ парта готує 5,6 пункти плану. По моїй команді ви починаєте об’єднуватись. Після опрацювання учні повертаються на свої місця.

– Хто хоче спробувати охарактеризувати географічне положення Африки біля карти? (учень характеризує географічне положення Африки біля фізичної карти).

Наступна зупинка «ПРАКТИЧНА».

Учні записують у зошит тему практичної роботи «Визначення географічних координат крайніх точок Африки»

  • У далекому царстві Африки жив цар, який мав чотирьох синів, що не дружили з географією. А як стали вони дорослими, вирішив їх батько одружити. Наказав зробити самостріли й вистрілити. Куди потрапить стріла, там і буде наречена. Вистрілили всі чотири сини і потрапили їхні стріли на крайні точки материка. А знайти вони їх не можуть, бо не вміють визначати географічні координати. Допоможемо синам?
  • Які ви знаєте географічні координати? У яких одиницях їх визначають? За чим визначають географічну широту? За чим визначають географічну довготу? Отже,

І ряд – пн. точка, ІІ ряд – пд.. точка, ІІІ ряд – сх.. точка ІV ряд – зх. точка. Почали! Хто з синів першим одружиться? (звучить музика). А тепер звіримось ( на звороті дошки записані правильні географічні координати крайніх точок Африки).

Пн. – м. Рас-Енгела –  37 пн.ш.,10 сх.д.

Пд. – м. Голковий (Агульяс) – 35 пд.ш.,20 сх.д.

Сх.. – м. Рас – Гафун – 12 пн.ш., 52 сх.д.

Зх. – м. Альмаді – 15 пн.ш., 17 зх. д.

 

Позначте ці точки на контурній карті.(робота з контурною картою).

Нам ще треба з вами потренуватись визначати протяжність між точками материка. У 6 класі ви визначали протяжність між точками за масштабом. Що для цього треба зробити? ( виміряти лінійкою відстань і помножити на масштаб карти). А зараз ми потренуємось визначати протяжність за градусною сіткою. Давайте визначимо протяжність між крайніми точками Африки по екватору. Для цього треба знайти на якому меридіані лежить західна і східна точки, відняти показники меридіанів і помножити на протяжність 1 градуса( вона вказана над екватором)

43 – 9= 34 111,3 км = 3774 км.

А тепер учні з середнім рівнем розглядають у підручнику як визначити протяжність по 20 меридіану, а учні з достатнім і високим рівнем визначають за картою протяжність між крайніми точками по 20 меридіану. Зверніть увагу на те, що ці точки лежать у двох півкулях. Отже що треба зробити з показниками паралелей? (додати і помножити на 111,3 км)

35 + 32 = 67  111,3 км = 7457 км.

Молодці!

ІV. Закріплення нових знань.

– Діти ми розпочали фантастичну подорож до фантастичного материка. Країна Географія відкрила перед вами широку дорогу для  пізнання цього материка. Але сьогоднішній наш час закінчується і тому наступна зупинка «ВІРЮ – НЕ ВІРЮ»

  1. Чи вірите ви, що Африка найбільший за площею материк? (ні, другий за величиною, площа 30,3 млн. км. кв.)
  2. Вона лежить в усіх півкулях? (так)
  3. ЇЇ назва походить від назви племені? (так, плем’я африги)
  4. ЇЇ омиває три океани ( ні, два: Атлантичний та Індійський)
  5. Гвінейська затока – найбільша у світі? (так)
  6. Африка прилягає до Америки? (ні, до Євразії)
  7. В Африці лежить сніг? ( так, на вершині Кіліманджаро)
  8. В Африці тече найдовша річка світу? (так, Ніл)

 

      Давайте на завершення переглянемо відео про Африку https://www.youtube.com/watch?v=HzGLuvHuCXY

 

Хвилинка зворотного зв’язку. Ну що поповнились ваші знання про Африку? Що сподобалось на уроці? Які труднощі виникли?

V. Домашнє завдання:опрацювати параграф підручника,

* визначити протяжність крайніх точок по нульовому меридіану за масштабом.

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
8 січня 2023
Переглядів
352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку