Конспект уроку з громадянської освіти для 8 класу на тему:«Роль ЗМІ у житті громади»

Про матеріал
Ознайомлення учнів зі ЗМІ, яким може бути вплив ЗМІ на громадян; завдання ЗМІ, якою буває інформація, джерела інформації, реклама.
Перегляд файлу

8 Тема «Роль ЗМІ у житті громади»

Мета: вчити учнів пояснювати, що таке інформація;

визначати суспільну користь та важливість інформації та тих засобів, що її збирають та поширюють;

свідомо підходити до отриманої інформації; орієнтуватись у інформаційному полі, користуватись законами України про ЗМІ;

спробувати на практиці конкретні дії громадян у співпраці зі ЗМІ;

виховувати свідомого, патріотично налаштованого громадянина України.

Обладнання: комп’ютерна презентація, українська версія пісні «Despasito», картки для індивідуальної роботи(розташуй громади від малої до більшої), картки для роботи в парах(джерела інформації), групах(підібрати вірні відповіді), великі картки зі словами для демонстрації, бейджики з іменами, відеоролики соціальної реклами про українську мову, роздруківка уривків зі статей Закону України «Про рекламу», газетна вирізка-качка(з неправдивою інформацією), план для прес-релізу, персональні комп’ютери.

                                                           Хід уроку.

У нас сьогодні урок буде проходити у форматі запису інформаційної телевізійної передачі. Давайте уявимо собі, що нас усіх запрошено на телестудію для запису інформаційної телепередачі. Уявили? Як і на усіх таких програмах у нас є глядачі, ведучій та журналісти. Роль ведучої дозвольте узяти на себе мені, журналістами на уроці будуть учні, а гості побудуть самі собою.

Тема нашого уроку-телепередачі звучить, як «Роль ЗМІ у житті громади».

Ми будемо говорити про:

  • джерела інформації;
  • познайомимося, що про ЗМІ та інформацію говорять Закони України;
  • ви дізнаєтеся, що називають четвертою владою;
  • дізнаєтеся про особливий вид інформації-рекламу;
  • спробуєте себе у ролі журналістів;
  • навчитеся правильно ставити запитання та висловлювати свою думку.

Хочу налаштувати усіх на активну працю, будьте сміливими. Не треба побоювань, що скажете щось не вірно. Як казав давньогрецький історик Геродот: «Якщо не висловлено протилежних думок, то немає з чого вибрати найкращу».

Отже, починаємо.

  1. Але спочатку я попрошу (учня) побудувати ланцюжок громад від найменшої до найбільшої. (інд. робота за партою)

(учень викладає картки зі словами: )  

члени сім’ї;                   учні класу;                мешканці будинку;

  мешканці села, міста;              жителі району;           усі жителі України.

 

З усіма учнями повторюємо,

  • Що можна назвати громадою? (Колективну організацію людей)

 (Перевірка роботи учня)    (Слайд   2)

 

  1. Хочу вам повідомити, що напередодні я узялася дослідити громадську думку щодо вибіркової інформації в Україні, яка зацікавили членів громад школи, міста та соціальних мереж в Інтернеті. Тобто яку інформацію найбільш обговорювали.

Ось ця інформація : 

«17 травня 2017 року у французькому Страсбурзі Європейським парламентом було підписано рішення за безвізовий режим України з ЄС».

«4 серпня 2017 року в Україні набув чинності Закон про кримінальну відповідальність за знущання над тваринами. Максимальне покарання за цим законом передбачає позбавлення волі на строк до 8-ми років».

«У Львові для незрячих дітей шрифтом Брайлю надрукували «Кобзар» Тараса Шевченка та до нього ще й диск, де актори читають його вірші».

«Міноборони сповістило, що у  ВСУ(військовому складі України) на сьогодні проходять службу більше ніж 24 тисяч жінок. З них – 3 тисячі офіцерів.»

«94-річний мешканець Одеської області став найстарішим нареченим року(нареченій – 84 роки)».

 «У Києві дипломати іноземних держав та студенти київських Вузів розмалювали величезну писанку до 204-річчя з дня народження поета».

«У березневі вихідні на екрани кінотеатрів вийшов повністю український мультфільм «Викрадена принцеса», який подивилося за цей час 285.784 глядача».

Запитання:

  • Чому багато людей говорили про ці події? (вони цікавили людей)
  • Чому, взагалі, люди згадують про якісь події? (вони про них десь почули)

 «Ми розповідаємо про ці події тому, що володіємо …про них». (Слайд  10)

(відповіді   учнів)

  1. Поняття   «ІНФОРМАЦІЯ» вам вже відомо з інформатики: (Слайд  11)

( відповіді   учнів)

Це відомості про навколишній світ і дії, що відбуваються у ньому.

У сучасному житті інформація відіграє надзвичайно важливу роль. 21 століття – це ера інформаційного суспільства.

 «Хто володіє інформацією-той володіє світом» сказав колись  всесвітньо відомий мільярдер Натан Ротшильд, коли поштові голуби принесли йому звістку про поразку Наполеона під Ватерлоо. Це дозволило йому успішно зіграти на біржах та стати мільярдером.

Інформація важлива для людей. А все, що є важливим у взаємовідносинах між людьми потребує правил. Саме тому в Україні є Закон «Про інформацію» (Слайд   12)

«Інформація – це …документовані або публічно оголошені відомості про події та явища, що відбуваються у суспільстві, державі та навколишньому природньому середовищі».

Запитання:

  • Чи схоже це визначення слова «інформація» з тим, що ви дали раніше?
  • Чим відрізняється? ( додано: документовані та публічно оголошені відомості про події та явища у суспільстві та державі)

 

  1. Робота по групах. У учнів – картки зі словами з цифрами(на кожну групу – по 4).

1група (сусіди, радіо, газети, телебачення)

2група (рідні, журнали, Інтернет, кіно)

Запитання: 

  • Назвати ці слова та здогадатися до якого поняття вони відносяться?   (джерела інформації)  з них люди беруть інформацію. 

 

  • Які з перелічених джерел постійно займаються збиранням та поширенням інформації?                (Слайд  13)

Радіо, газети, журнали, телебачення, мережа Інтернет.

Саме ці джерела інформації прийнято називати засобами масової інформації, скорочено – ЗМІ.

Часто їх називають Мас-медіа від слів латинського походження «Mass» - маса або велика кількість

«Medium» - посередник           (Слайд   14)

ЗМІ також можуть називати 4-ю владою.

Згідно Конституції України державні органи представлені трьома гілками влади:

  • Які гілки влади ви знаєте?          (Слайд  15)

Приймає Закони – законодавча

Керує та виконує Закони – виконавча

Розсуджує суперечки згідно законів - судова.

Будь – яка влада має силу впливати на людей та суспільство.

  • Як ЗМІ здатні впливати на людей?

( Люди читають журнали, дивляться телебачення та вірять усьому, про що там говорять. А ще, хочуть бути схожими на тих людей, яких так гарно показують та описують).

Висновок:

Основне завдання ЗМІ показ моральних  цінностей, вираження думок громади. ЗМІ – це найважливіший інструмент між соціально активними громадянами та усім суспільством. ЗМІ дозволяють об’єднувати усіх небайдужих людей різного віку, професій, статків навколо важливих для громади проблем.

  1. Прес-конференція

Представники усіх гілок влади та громади співпрацюють зі ЗМІ:

Запитання:

  • Як громадяни та представники влади можуть співпрацювати зі ЗМІ?

Можна написати коротке повідомлення у газету, виступити на радіо, телебаченні чи влаштувати прес-конференцію.

Сьогодні у нашій імпровізованій телепрограмі ви-учні граєте роль журналістів, тож спробуєте провести прес-конференцію з нашими гостями.

Запитання:

  • Як, на вашу думку, відбувається прес-конференція?

(запрошуються цікаві люди, вони відповідають на різноманітні запитання журналістів).

Отже наша прес-конференція на тему «Цікаво про Україну» розпочинається прямо зараз. (Слайд  16)

Журналісти підготували свої запитання.

Той, хто запитує, називає яке ЗМІ він представляє і задає запитання.

  1. Назвіть найвищу гору України (Говерла)
  2. З якого м’яса готують котлети по – київські? (курятина)
  3. Продовжити прислів’я: Заліз кіт на сало і… (кричить «мало!»)
  4. Як називається Одеський ринок? (Привоз)
  5. Назвіть головний український інструмент (бандура)
  6. Прізвище першого президента України ( Грушевський, незалежної-Кравчук)
  7. Яку назву має найдовший український музичний інструмент? ( Трембіта)
  8. Яка назва найбільшого у світі українського літака? (Мрія)
  9. Як називається найвідоміша у світі різдвяна пісня? (Щедрик)
  10.       Чий портрет зображено на купюрі номіналом 200 гривень? (Лесі Українки)
  11.       Перекладіть українською з російської: «оказывать сопротивление»(ЧИНИТИ ОПІР)
  12.       Поясніть значення слова «віхоть» (м’яка, безвільна людина, ганчірка)
  13.       Поясніть значення слова «дармовис» (підвіска, брелок для прикраси)

Висновок: Дякуємо усім за запитання та відповіді. Прес-конференція вийшла цікавою та пізнавальною. Журналістам особлива подяка, що  поводилися впевнено та чітко ставили гостям свої запитання.

  1. Підіб’ємо перші підсумки. Пропоную попрацювати у парах.

Завдання: підібрати картки з вірними відповідями.

1)  …документовані або публічно оголошені відомості про події та явища, що відбуваються у суспільстві, державі та навколишньому природному середовищі. (Інформація)

2)  Сусіди, рідні, радіо, газети, журнали, Інтернет, телебачення, кіно, книги – це.  (Джерела інформації)

3)  Засоби Масової Інформації скорочено:( ЗМІ)

4)  Як громадяни можуть співпрацювати з газетами, журналами?( Написати статтю, прес-реліз)

5)  Як представники влади можуть співпрацювати зі ЗМІ?( Дати прес-конференцію, інтерв’ю на телебаченні)

6) Як по – іншому називають ЗМІ? ( Мас-медіа або четверта влада)

       7.  Перегляньте будь ласка відеоролик   (Перегляд відеореклами «Як поводити себе у кінотеатрі») 

Запитання:

  • Як гадаєте, навіщо зняли цей ролик?

Висновок: На початку уроку ми згадували інформацію про величезну кількість глядачів, які подивилися новий український мультфільм. Тож ролик створений, щоб ще раз нагадати цим глядачам про поведінку у кінотеатрі.

Те, що ми щойно подивилися – це один з видовищних видів інформації – РЕКЛАМА.

(на дошці вивішую слово «реклама»)

Запитання:

  • Як ви ставитеся до реклами?
  • Що вам подобається у такій інформації?
  • Що не подобається у будь – якій рекламі?
  • Як гадаєте, чи є користь від рекламної інформації? Яка?

 

  1. Ознайомлення з правовими документами.(2 учні читають статті)

В Україні існує спеціальний Закон «Про рекламу»

Ось як Закон визначає цей вид інформації:

Стаття 1. «… реклама – це спеціальна інформація про осіб чи продукцію, яка розповсюджується в будь – якій формі та в будь – якій спосіб з метою одержання прибутку».  

  Стаття 11. « Соціальна реклама – це інформація державних органів з питань здорового способу життя, охорони здоров’я, охорони природи… профілактики правопорушень, соціального захисту та  іншого, яка не має на меті отримання прибутку».

За Законом соціальна реклама у ЗМІ має розміщуватись безкоштовно.

  1. Визначте тип реклами – соціальна чи для одержання прибутку.  

(Рекламний відеоролик про українську мову)

  • На який висновок наштовхує ця реклама?

Якщо іноземці у захваті від української мови та вчать її, невже мешканці України не в змозі вивчити свою державну мову та спілкуватися нею?

Можемо вивчити? Можемо!

  1.  Робота за комп’ютером (Створюємо електронну статтю).

Досить часто, переглядаючи газету. Журнал або блукаючи просторами Інтернету, ми наштовхуємося на емоційні заголовки коротеньких статей, які одразу хочеться прочитати. Це – прес-релізи. Перекладається з англійської, як «випуск для преси».

У кожного з вас є план для прес-релізу. Він схожий на піраміду.  Тому, що у цій статті про головне пишеться на початку і у заголовку, а далі – усі подробиці.

Працюємо у парах – по 2 кореспонденти – на одну статтю. Інформацію для статей шукаємо в Інтернеті.

Прочитати заголовки своїх статей. Судячи з заголовків, яка зі статей зацікавила би читачів? Ознайомлення зі створеними прес-релізами.

  1.  Підсумки

Прийшов час підвести підсумки нашої інформаційної передачі. За цей час

Ви повторили, якими можуть бути джерела інформації

Познайомилися, що таке ЗМІ та що про ЗМІ та інформацію говорять Закони України;

Дізналися, що називають четвертою владою,

Дізналися про особливий вид інформації-рекламу та про види реклами;

Спробували себе у ролі журналістів: провели прес-конференцію та створили на комп’ютері статтю прес-реліз;

Вчилися правильно ставити запитання та висловлювати свою думку.

Поповнили свій словник новими словами.    Якими?

                                                                             (мас - медіа, ЗМІ, прес – реліз)

  • Що вам запам’яталося особливо на уроці?
  1.  Оцінювання (топ -10)

У наш час популярні ЗМІ створюють усілякі рейтинги: топ-10, топ-20, топ-100… Шукають  найкрасивіших, найвпливовіших, найсильніших, найспритніших… Англійською «топ» означає «найвищий», «найголовніший».

Прошу вас розподілити себе по місцях з 1-го до 10-го. На перше місце, зазвичай ставлять того, хто працював найкраще, на друге того, хто працював добре, але не зовсім. І так – по усіх місцях.

Картки з іменами кріпимо біля номеру того місця, куди би ви себе сьогодні поставили.

Висновок :

Хочеться, щоб сьогодні ви з новим отриманим досвідом могли свідомо підходити до отриманої інформації, орієнтуватись у інформаційному полі навколо вас. А також, самостійно створювати інформаційні повідомлення про те, що вас цікавить та ділитися ними з друзями, а можливо колись і у газеті надрукують. Хто зна…

На згадку про нашу зустріч хочу подарувати вам наліпки з посмішками, щоб був завжди гарний настрій, а гостям –смайли-магніти.

На останок, подивіться, будь ласка ще один коротенький ролик. Про що ніколи не треба забувати усім нам. (Відеоролик «Ми – українці!»)

docx
Додано
25 січня 2019
Переглядів
1544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку