Комбінований урок. Учні ознайомлюються з екологічними проблемами в Україні та світі, способами їх подолання, енергетичними проблемами, альтернативними джерелами енергії. Формується уявлення про відновлювальні та невідновлювальні ресурси, проблеми використання відходів як вторинної сировини. Учні виявляють можливості економії енергії та сировини в промисловості. Розвивати пізнавальну активність школярів та вдосконалювати навики виконання самостійних робіт дозволяє використання в ході уроку різних форм роботи(групової, індивідуальної). Формується вміння учнів охарактеризувати глобальні екологічні проблеми.
Основні терміни та поняття: сировина, безвідходне виробництво,вторинна сировина, відновлювальні та невідновлювальні джерела сировини та енергії, традиційні та нетрадиційні джерела енергії.
Міжпредметні зв'язки чітко простежуються з: біологією, географією, екологією, економікою.
Мета: Ознайомити учнів з екологічними проблемами в Україні та світі, способами їх подолання, енергетичними проблемами, альтернативними джерелами енергії. Дати уявлення про відновлювальні та не відновлювальні ресурси, проблеми використання відходів як вторинної сировини. Виявити можливості економії енергії та сировини в промисловості. Розвивати пізнавальну активність школярів, вдосконалювати навики виконання самостійних робіт.
Формувати вміння учнів характеризувати глобальні екологічні проблеми.
Наочні засоби навчання: мультимедійний проектор.
Основні терміни та поняття: сировина, безвідходне виробництво,вторинна сировина, відновлювальні та не відновлювальні джерела сировини та енергії, традиційні та нетрадиційні джерела енергії.
Тип уроку: комбінований.
План уроку
І. Вступ (вчитель).
Клас поділяється на 4 групи: 1 респонденти і 3 кореспонденти, кореспонденти поділяються в свою чергу на підгрупи:
- ті що формулюють та задають питання («чомусики»);
- ті що складають схеми-конспекти («секретарі»);
- ті що створюють сюжет казки («літератори»).
ІІ. Контроль і корекція знань, перевірка домашнього завдання.
1. Робота з індивідуальними картками (для відстаючих учнів).
Картка № 1
Визначити кількість електронів у елементів № 6,7,8.
Картка № 2
Визначити число протонів і нейтронів у хімічних елементів № 3,4,5.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда.
Вчитель – Що таке сировина?
– Які вам відомі види сировини?
–Які альтернативні джерела енергії вам відомі?
–Які традиційні джерела енергії вам відомі?
–Які природні ресурси вам відомі?
–Що таке вичерпні природні ресурси?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Джерела та форми енергії.
Найважливішими формами хімічної енергії є: хімічна (ентальпія, внутрішня енергія), енергія електромагнітного випромінювання (світло), теплова, механічна (енергія руху) та ядерна.
Енергетична проблема полягає в тому, що деякі джерела енергії легкодоступні, а інші є важкодоступними.
Найбільша кількість енергії витрачається на промислове виробництво та переробку сировини.
2. Політика енергозбереження.
-Чи можна зменшити витрати енергії на виробництві та в побуті?
Вчитель. Використання нових ефективних каталізаторів, високих концентрацій компонентів, зниження теплових трат, зміна водного охолодження на повітряне.
3. Шляхи розв’язання енергетичних проблем (діти самостійно працюють з підручником та пропонують шляхи розв’язання проблем).
Вчитель. Хімічна наука та промисловість повинні забезпечувати ще два шляхи вирішення енергетичної проблеми:
1) Підвищення ресурсів моторних палив за рахунок поглибленої обробки нафти та одночасного скорочення витрат мазуту електростанціями, а також використання в якості моторних палив стиснутого та зрідженого природного газу.
2) Організація промислового виробництва штучних рідких палив на онові вугілля, сланців, природного газу.
Далі учні переглядають заздалегідь розроблені мультимедійні презентації, обговорюють, доповнюють, оцінюють учнівські роботи та складають опорні схеми-конспекти за матеріалами презентацій за темами: «Енергозберігаючі технології»; «Значення хімії в розв’язанні енергетичних проблем», «Хімія - рішучий крок вперед у вирішенні проблем людства», «Роль хімії у розв’язанні сировинної проблеми». Кореспонденти під час перегляду в групах складають список питань до інтерв'ю (Груповий мозковий штурм). Питання виносяться на загальне обговорення в класі. Найцікавіші питання поряд з найважливішими ляжуть в основу концептуальної опорної схеми-конспекту за темою, яка буде посібником для створення чорнового тексту для нарису на основі інтерв'ю або вигадування казки (байки).
V. Вправи на закріплення - «рефлексія».
Учитель задає початок фрази: «Роль хімії у розв’язанні глобальних екологічних проблем людства переоцінити важко». Перший учень повторює її та вигадує продовження зі словами «тому що», «отже», «проте». Потім все вище сказане повторює та продовжує наступний учень. Той, хто не зміг продовжити ланцюжок, вибуває з гри.
VІ. Домашнє завдання передбачає створенняе чистового варіанту творів у вигляді казки (Басні, Поеми), присвяченій тій чи іншій глобальній екологічній проблемі. Представлення остаточних варіантів нарисів здійснюватиметься на наступному уроці у вигляді читацького крісла або літературної вітальні (можливий варіант випуску друкарської продукції або створення сторіночки сайту про глобальні екологічні проблеми).
VІІ. Підведення підсумків уроку.
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ТА НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Індустріальний район
КЗО НВК №41 ШВР
Розробку виконала вчитель хімії
другої кваліфікаційної категорії
Дядюшкіна І.О.
м. Дніпропетровськ
2011р.