Конспект уроку з інформатики

Про матеріал
Конспект уроку з інформатики у 11 класі на тему: Поняття моделі даних, бази даних.
Перегляд файлу

Конспект уроку з інформатики

у 11 класі на тему: Поняття моделі даних, бази даних.

Мета:

  • навчальна: сформувати поняття моделі даних, бази даних та систем керування базами даних;
  • розвиваюча: розвивати абстрактне та алгоритмічне мислення, навички роботи з ПК.;
  • виховна: формувати інформаційну культуру учнів.

Тип уроку: засвоєння нових знань;

Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • Привітання з класом

Доброго дня, діти.

  • Повідомлення теми і мети уроку

Перед початком уроку обов’язково повторимо правила поведінки.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Згадаємо, що інформаційна система (ІС) – це система, яка здійснює або в якій здійснюються інформаційні процеси.

Як же інформаційна система може взаємодіяти з інформаційними джерелами та споживачами інформації?

Звичайно інформація надходить споживачеві саме у вигляді даних: таблиць, графіків, малюнків, фільмів, усних повідомлень, які фіксують у собі інформацію певної структури й типу.

Таким чином, дані виступають як засіб подання інформації у певній, фіксованій формі, придатній для обробки, зберігання й передачі. Хоча дуже часто терміни "інформація" й "дані" виступають як синоніми, варто пам'ятати про цю їхню істотну відмінність. Саме в даних інформація знаходить інтерпретацію у конкретній ІС.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Пригадайте, що називається інформаційною системою?
  2. З чого складається інформаційна система?
  3. Що таке клієнт-серверна мережа?
  4. Назвіть основні функції табличного процесора?

IV Вивчення нового матеріалу

Так як сьогодні ми почанаємо тему баз даних, розберемось, що вони собою представляють:

База даних – впорядкована сукупність даних, призначена для їх зберігання, накопичення і обробки за допомогою комп’ютера.

Для того, щоб працюваи з базами даних існують спеціальні програми, які називаються системи управління базами даних (СУБД) – це програми для введення, зберігання, пошуку та обробки інформації в базі даних.

Наведіть приклади, які можуть бути бази даних.

Бази даних складаються з об’єктів, до яких відносяться:

  • Таблиці – основні об’єкти бази даних, де зберігаються дані;
  • Запити – призначені для вибору потрібних даних з однієї або кількох взаємопов’язаних таблиць;
  • Форми – призначені для введення, перегляду та корегування взаємопов’язаних даних у зручному вигляді;
  • Звіти – формування даних у зручному для перегляду вигляді і при потребі їх друкування.

 Кожна БД містить кілька об'єктів та зв'язків між ними

Кожен об'єкт характеризується параметрами (властивостями)

  • УЧИТЕЛЬ (прізвище, ім'я, по батькові, рік народження, спеціальність)
  • БОРОШНО (назва, виробник, ціна, вага)

Екземпляр об'єкта – набір відомостей про той чи інший об'єкт

  • (Біденко Микола Якович, 1935, математик)

 Розрізняють різні бази даних:

  • Фактографічні бази даних  зберігають, наприклад, електронні випуски газет, інформаційні випуски подій у світі, рецепти приготування страв. Рекламні випуски, розклади руху транспорту, номери телефонів тощо.
  • Документальні бази даних     містять список джерел (документів), які зберігаються в інших місцях. Так, наприклад, працюють пошукові машини в  Інтернет, які за ключовими словами запиту знаходять список документів, де є такі слова.

  Окрім того, розрізняють різні моделі баз даних:

  • Ієрархічна модель

 

  • Мережева модель      
  • Реляційна модель

Ми з вами будемо розглядати реляційну модель. Прикладами програм, в яких працюють з реляційними базами даних (СУБД):

  • dBASE;
  • FoxBase;
  • FoxPro;
  • Clipper;
  • Access.

 Переваги використання СКБД:

  • Підтримка цілісності
  • Незалежність даних від програм
  • Централізоване зберігання інформації
  • Спільний доступ до даних

Розглянемо вікно програми Access:

V. Застосування набутих знань й формування вмінь та навичок

  • Практичне завдання
  1. Знайдіть вказівник програми Access в головному меню через кнопку Пуск.
  2. На Робочому столі створіть для програми Access ярлик.
  3. Методом перетягування значків створіть ярлик програми Access на панелі задач для швидкого запуску. У свої папці створіть папку Бази_Даних.
  4. Завантажте програму Access. Ознайомтесь із зовнішнім виглядом вікна програми.
  5. Викличте довідкову систему програми Access за допомогою пункту горизонтального меню Довідка, тобто символ ?.
  6. За допомогою довідкової системи здійсніть Виклик довідки у Змісті знайдіть і ознайомтесь із Вступом в MS Access.
  7. Знайдіть потрібну інформацію в довідниковій системі про таблиці, форми, запити, звіти БД.
  8. Використовуючи Вказівник довідкової системи інформацію як створити файл бази даних.
  9. Використовуючи Помічник викличіть поточну пораду і ознайомтесь з нею.
  10. Використовуючи пункт Настройка встановіть і виключіть панелі інструментів, наприклад, Бази даних, Зв’язок, Конструктор таблиць, Формат і інші.

11. Використовуючи таблицю ознайомтесь із основними командами, способами, методами при роботі з БД.

Дія

Способи виконання

Переключення в режим конструктора

Кнопка на панелі інструментів у режимі таблиці

Меню Вигляд ––> команда Конструктор

Переключення в режим таблиці

Кнопка на панелі інструментів у режимі конструктора

Меню .Вигляд ––- команда Режим таблиці

Пересування курсора по полях і записах

Клацанням миші

Курсорними клавішами

Кнопками переходу в нижній частині таблиці

Додавання нового запису в режимі таблиці

Кнопка на панелі інструментів. Після натискання цієї кнопки в кінці таблиці з'являється незаповнений рядок

Видалення запису в режимі таблиці

  1. Виділити запис.
  2. Натиснути кнопку на панелі інструментів

Додавання рядка в точку вставки в режимі конструктора

Кнопка на панелі інструментів

Меню Вставка ––> команда Рядки

Видалення поточного рядка в режимі конструктора

Кнопка            панелі інструментів

Меню Правка ––> команда Видалити рядки

Додавання нового поля в таблицю в режимі таблиці

  1. Активізувати комірку в стовпці, ліворуч від якого потрібно додати новий стовпець.
  2. Меню Вставка ––> команда Стовпець
  3. Двічі клацнути на заголовку нового стовпця
  4. . Ввести ім'я поля

Пересування полів у режимі таблиці

  1. Виділити стовпець, клацнувши по його назві.
  2. Установити покажчик миші на назву стовпця
  3. Перетягти стовпець у нове місце при натиснутій

лівій кнопці миші

Створення або зміна ключового поля

Кнопка на панелі інструментів у режимі конструктора

Меню Правка ––> команда Ключове поле

Створення зв'язків між таблицями

1. Закрити всі відкриті таблиці.

2. Натиснути кнопку на панелі інструментів.

3. У вікні Додавання таблиці вибрати назви таблиць, між якими необхідно встановити зв'язок, і закрити вікно.

  1.   У вікні Схема даних вибрати поле в одній таблиці і пересунути його мишею при натиснутій лівій кнопці на відповідне поле в іншій таблиці.

5. Створити зв'язок, натиснувши кнопку Створити

 

  • Релаксація

Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору

Вії опускаються...

Очі закриваються...

Ми спокійно відпочиваємо... (2 рази)

Сном чарівним засипаємо...

Наші руки відпочивають...

Важчають, засинають...(2 рази)

Шия не напружена,

А вона розслаблена...

Губи трохи відкриваються...

Так приємно розслабляються. (2 рази)

Дихається легко, рівно, глибоко.

Ми чудово відпочиваємо.

Сном чарівним засипаємо...

VI. Підбиття підсумків уроку

Опитування

  • Яке призначення баз даних?
  • Що таке СУБД?Як поділяють БД за структурою?
  • Яке призначення функції має СУБД?
  •  https://learningapps.org/1977157

 

doc
Додано
23 жовтня 2022
Переглядів
462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку