Конспект уроку з Інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" для 5 класу на тему "Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей"
Цілі уроку: продовжити формувати уявлення про тіла та речовини , агрегатні стани речовини, вчити порівнювати фізичні властивості тіл у різних агрегатних станах; познайомити учнів з поняттям чистих речовин і сумішей, формувати дослідницькі навички учнів, виховувати інтерес до природничих наук.
Очікувані результати:
-учень чи учениця розрізняють поняття чистих речовин та сумішей
-розпізнають приклади чистих речовин та сумішей у повсякденному житті
-досліджують способи розділення сумішей;
-представляє текстову інформацію в табличній формі.
Компетентності:
-природнича
-соціальна
-Здоров’язбережувальна
-екологічна
Вступ (5 -7 хвилин):
_ На минулому уроці ми досліджували явище дифузії.
-Пригадайте. Що відбувалося , коли ми до води додавали йод?
-Яке явище обумовило поширення забарвлення в склянці води? (Дифузія)
-Як правильно назвати речовину, що утворилася в склянці після досліду?
-Вода? Чи має вода колір? Йод?
-А який колір був у йоду до досліду?
-А якого ж кольору зараз рідина?
-То що ж ми отримали за рідину?
- Про це ми дізнаємося сьогодні на уроці!
1.Ознайомитися з поняттям чистих речовин та сумішей
3.Дослідити способи розділення сумішей;
4. Виконати практичну роботу
Основна частина (20 хвилин):
- Якщо речовина не містить частинок іншої речовини, її називають чистою речовиною.
-Якщо речовин кілька, то це вже суміш речовин.
- Речовини що утворюють суміші називають компонентами.
-Яким би способом не одержували чисту речовину, де б у природі вона не перебувала, склад її лишається незмінним, сталим. Слід зазначити, що абсолютно чистих речовин не існує.
2. Робота за підручником с.56
Проблемне питання Як ви гадаєте чи кухонна сіль чиста речовина чи суміш?
-Проте повністю позбутися інших речовин усе одно не вдається. У природі та побуті значно більше сумішей, аніж чистих речовин. Повітря, ґрунт, граніт, морська вода - усе це приклади сумішей.
- У природі не існує абсолютно чистих речовин.
Деякі речовини називають умовно чистими : вода, кисень, крейда сода.
2.Вправа «Мій приклад»
А)Наведіть якомога більше прикладів сумішей, до складу яких входить вода.
Б) Наведіть приклади твердих та рідких сумішей.
В)Наведіть приклади сумішей на домашній кухні.
Г)Наведіть приклади речовин, які важко змішувати (олія та вода).
3.Розповідь вчителя з елементами бесіди
Природні суміші та штучні суміші
За походженням суміші поділяють на природні (повітря, ґрунт, граніт, морська вода, молоко, нафта, природний газ) та штучні, тобто створені людиною (сталь, бронза, чавун, квас, кетчуп, будівельні суміші, бензин, фарби, пральні порошки, зубні пасти, майонез, чай, йогурт, рідке мило, компот, тісто).
- Як ви думаєте, молоко належить до сумішей чи є чистою речовиною? Смачний поживний продукт харчування не тільки для дітей, а і для дорослих — знайоме молоко також належить до сумішей. Але воно має настільки однорідний вигляд, що в ньому на око можна виявити лише жир, який збирається на поверхні молока після відстоювання. А ось інші компоненти можна побачити тільки у мікроскоп, та й не усі.
- А як , щодо шоколаду?. Розглянемо таку речовину, як всіма улюблений шоколад.
- Чи є речовина цих солодощів однорідною зовні?
-За смаком? (Так) Прочитайте склад шоколаду на обгортці (какао, молоко, цукор тощо). Зробіть висновок, що незважаючи на зовнішню однорідність, шоколад складається з кількох компонентів, тобто є сумішшю. У свою чергу, молоко і какао теж не є чистими речовинами, вони містять багато складових.
Бесіда. Використання сумішей.
- Як ви гадаєте де людина використовує суміші у повсякденному житті.
(для ремонту приміщень готують суміш цементу і піску. У виробництві скла використовують суміш піску, соди і крейди. Пігулки є сумішшю речовини з лікувальними властивостями й речовини-наповнювача. Напій чай - це суміш, виготовлена з води, цукру й речовин, що надійшли у воду з листків чаю в результаті його заварювання. До речі, суп чи компот - це також суміші.)
- Дуже часто в повсякденному житті, промисловості та виробництві виникає необхідність розділення сумішей. Наприклад.
Нафта — природна суміш, у якій понад сто речовин, її розділяють на суміші з меншим складом речовин, наприклад бензин, керосин.
5.Практична діяльність учнів. Розглянемо деякі способи розділення сумішей.
Практична робота 4
Способи розділення сумішей.
Універсальних методів розділення сумішей немає. У кожному конкретному випадку методи розділення ґрунтуються на відмінностях у властивостях речовин.
Відстоювання. Цей метод використовується для розділення неоднорідних сумішей рідкої і твердої речовини.
Дослід 1 розділення олії та води.
А)Гіпотеза.
-Як ви гадаєте, що буде відбуватися при відстоюванні суміші води та олії?
Б)Дослідження
В) Висновок 1. В процесі відстоювання відбувається відшаровування олії. Олія підіймається і утворює шар над водою.
Фільтрування — це процес відділення твердих частинок від рідин або газів шляхом пропускання їх через пористі матеріали (фільтри). Фільтри затримують частинки, якщо їх розміри більше розміру пор. Для фільтрування можна використовувати спеціальний папір, тканину, марлю, вату, пісок, вугілля, пористу кераміку.
Висновок використовуючи фільтр можна відокремити грубі частинки
Дослід 2 фільтрування води з піском.
А)Гіпотеза.
-Як ви гадаєте, що буде відбуватися при фільтруванні суміші води та піску. Чи очиститься вода повністю?. Чи можна таку воду пити?
Б)Дослідження
В) Висновок.1 Відбувається очищення води від грубих частинок піску, але повністю прозорою (чистою) вода не стає. Для того, щоб вживати цю воду необхідне більш ретельне ощищення.
Дія магніту
Дослід 3. Суміш цукру і залізних ошурок.
Висновок. Під дією магніту відбувається відділення металевих частинок від цукру.
Випаровування
Дослід 4. Суміш води та солі. Перегляд відео. https://www.youtube.com/watch?v=ZToP5jOduuQ
Висновок . Під дією нагрівання вода випаровується. Залишаються кристали солі.
Заповніть таблицю. Запишіть висновки.
Для допитливих Хімія океану
Саме завдяки властивості води розчиняти різні речовини існує найбільший у світі за об’ємом розчин — Світовий океан. Якби всю масу речовин, розчинених у воді Світового океану, виділити й рівномірно розсипати по всій суші, то земну кулю покрив би шар солей завтовшки двісті метрів! Світовий океан уже давно став «коморою» різних речовин. Наприклад, золота в ньому стільки, що вистачило б майже по 1 кілограму на кожного мешканця нашої планети! Уже давно з морської води видобувають кухонну сіль. У XVIII столітті в Італії морську воду навіть охороняла поліція, щоб люди її не розкрадали і вдома не видобували з неї солі, а купували в крамницях.
6.Домашнє завдання:
Опрацювати матеріал підручника. Заповнити таблицю.
7. Підсумок уроку.
Прийом «Шість речень» (Учні 6 реченнями висловлюють інформацію уроку)
-Чиста речовина…. (- речовина, що не містить домішок інших речовин.)
-Суміші складаються з…..( кількох чистих речовин, склад сумішей може бути різним.)
-У складі суміші речовини….. (зберігають свої властивості.)
-Суміші можуть перебувати в якому стані? (твердому, рідкому та газуватому агрегатних станах.)
-Існують природні суміші та штучні, які створила людина.
- Способи розділення сумішей…
7. Рефлексія.
Проблемне питання
- Якщо на столі розкласти різні олівці, ручки, папір, потім змішати їх, чи буде це сумішшю? (Ні, вони не утворюють одне природне тіло).
_-Що ми дізналися на уроці?
-Яка інформація виявилася несподіваною?
-Чи досягли ми поставлених задач уроку?