Урок № 8 Дата:
Тема: Князювання Володимира Великого. Утвердження Володимира на київському престолі. Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: карта «Київська держава за князювання Володимира Великого», портрет князя Володимира, підручники, мультимедійна презентація, відеофільм про діяльність Володимира, додатки до уроку.
Основні терміни: «Червенські міста» , «Устав земляний», «Змієві вали», «злотники», «срібники», «тризуб», «хрещення».
Основні дати:
980-1015 pp. — князювання Володимира Великого;
988 р. — проведення адміністративної реформи;
988 р. — запровадження християнства.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня!Сьогодні до нас завітали гості на урок, привітайтесь будь ласка.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
А зараз давайте пригадаємо, що ми з Вами вивчали в попередньому розділі І «Виникнення та становлення України-Русі».
І. Фронтальна бесіда
ІІ. Фотодиктант (робота в парах)
Працювати ви будете парами. Перед вами є опорні листи з ось такою фортецею (додаток). У кожне віконце ви мусите приклеїти портрети князів, які правили до Володимира за моєю словесною характеристикою. Портрети князів у конвертах. Готові? Починаймо.
1. На старокиївській горі засновує місто Київ (Vст.) , яке стає центром об’єднання східнослов’янських племен у єдину державу |
Кий |
2. Правив у другій половині IX ст. Уславився воєнними походами на Візантію. Правив разом із братом. Київське князівство від тоді стало називатися Руська земля. |
Аскольд |
3. Підступно захоплює Київ 882 р, вбивши київського князя. Розширює владу Києва на землі сусідніх племінних княжінь. З Візантією, в результаті походів, уклав вигідні торгові договори. Смерть його залишається загадкою для істориків. За свідченням літописця, у 912р. від укусу змії загинув. Померти мав від свого коня.Його називали Віщим. |
Олег |
4. Здійснював військові походи на древлян та уличів. Збільшив збір данини з населення. Під час збору полюддя і знайшов свою смерть. Його знищило плем’я, що називалося древлянами. |
Ігор |
5. Помстилася за смерть свого чоловіка. Провела низку реформ, спрямованих на зміцнення Київської держави. Здійснила візит до Константинополя, де прийняла християнство. Вона була розсудливою і мудрою. Було проголошено Святою. Літописець називав її «наймудрішою серед усіх людей». |
Ольга |
6.. Починаючи військові походи із висловом «Хочу на вас іти». Посів Київський стіл 964р. Літописець писав «Сам був хоробрий і легкий». Син Князя Ігоря та Княгині Ольги. Майже все життя провів у походах, метою яких було зміцнення Київської держави та розширення її кордонів . Загинув біля порогів Дніпра у битві з печенігами. |
Святослав |
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогоднішній урок є продовженням подорожі в добу Київської Русі. Ми розпочинаємо вивчати розділ 2. Київська держава (Русь –Україна) наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.
Ми ознайомимося із життям ще одного князя Київської держави — якого народ звав Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, церква канонізувала його як Святого, історики ж назвали Великим. Його ім'я ви зможете знайти на грошовій одиниці України - 1 гривні ( Показую її).
Отже, про кого йде мова?(Володимира)
Ви дізнаєтесь, чому про часи князювання Володимира Святославича говорять як про часи розквіту Київської Русі, зможете називати роки правління князя Володимира Святославовича та розповідати про діяльність князя, вдосконалити навички роботи з історичною картою та характеризувати історичну постать.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Оголошення теми, завдань уроку.
Отже, запишіть число, класна робота і тему нашого уроку «Князювання Володимира Великого».
Проблемне питання уроку: За що князь Володимир дістав прізвиська Ясне Сонечко, Святий та Великий?
Щоб ви вирішити проблемне завдання ми з вами розглянемо такі питання:
1.Початок правління князя Володимира. Територіальне зростання Русі.
2. Внутрішньополітичні перетворення князя Володимира.
3. Зовнішня політика князя Володимира.
2.Вивчення нового матеріау.
Учитель. Перше питання. Історія зберегла для нас цікаву легенду про народження та дитячі роки Володимира. Княгиня Ольга, як відомо, жорстоко помстилася древлянам за смерть свого чоловіка Ігоря. Вона взяла до свого двору полонянку Малушу, доньку древлянського князя Малка Любечанина, за легендою - рідного брата відомого руського богатиря Добрині, і та вірно служила своїй господині при князівському палаці, вела велике господарство. Красуню помітив юний князь Святослав і закохався в неї. Малуша відповіла взаємністю, але сувора мати заборонила синові одружуватись на полонянці, хоча й знатного роду. В інтересах держави Ольга прагнула одружити сина на дочці візантійського імператора. Незабаром Малуша народила сина Володимира, якого в неї відібрали, а саму вигнали геть з князівського двору. Свої дитячі роки хлопчик провів при дворі княгині Ольги, яка й стала його вихователькою.
Батько Володимира - Святослав, як відомо, більшу частину свого життя проводив у військових походах. Святослав задля зміцнення держави розділив між трьома синами великі міста Руські: Ярополка посадив у Києві, Олега — на древлянській землі, а Володимира — Новгороді. Після смерті Святослава 972 року між його трьома синами розпочалась міжусобна боротьба за владу. Старший син Ярополк пішов війною на Олега, захопив древлянську землю. Згодом захопив Новгород, де сидів Володимир. Володимир зібрав військо з варягів (яким пообіцяв грошову винагороду — по два гривні за кожного киянина. Але обіцянку не виконав), відвоював Новгород і пішов на Київ. А 980 року став єдиновладним князем Русі.
Запишемо до робочого зошита основні дати
980-1015 pp. — князювання Володимира Великого;
Робота з портретом (на дошці)
Перед вами зображення князя. Подивіться уважно на нього, опишіть його зовнішність, одяг. Спробуйте за його зображенням визначити риси характеру.
(відповіді учнів)
Це ваше перше враження від побаченого, перевіримо чи співпадає з іншими думками.
Робота з джерелом.
Давайте звернемо увагу на портрет князя й прочитаємо опис зовнішності Володимира із книги Антоніна Петровича Ладинського «Як пав Херсонес».
« Князь широко розставив міцні коліна, спираючись підборіддям на тонку, красиву руку. Пальці його були прикрашені перснями. Це була рука людини, вирощеної в холі. Але на князі була проста сорочка, такі ж штани, із зеленими ременями взуття. Один з воїнів тримав над головою знамено блакитного кольору із зображенням, що нагадувало лілею. Князь був людиною доволі високого зросту, стрункий, з широкими плечима, але з тонкою талією. Під сорочкою відчувались міцні мускули. У нього були блакитні очі, над якими нависали дуги густих рижуватих брів. Як і його батько, він голив підборіддя, але лишав довгі вуса. Вони в нього були такі ж світлі, як і у Святослава.»
Учитель. Ви звернули увагу на опис князя, на знамена Володимира? Воно блакитного кольору із зображенням, що нагадувало лілею. Як ви гадаєте, що то було за зображення?
(Показ зображення тризуба).
Так, це не що інше, як тризуб — нинішній герб нашої держави. Як бачите, він був символом Київської Русі ще з часів Володимира.
Першим завданням Володимира було об'єднати усі східнослов'янські племена з центром у Києві, тобто зібрати усі землі, завойовані його батьком Святославом. Володимир зібрав усі землі свого батька. Приєднав до Києва всі східнослов’янські племена. За Володимира було завершено об’єднання Київської Русі. Вона стала найбільшою державою Європи. Загальна площа держави досягала 800 тис. квадратних кілометрів. Отже, кордони Київської Русі завдяки вдалим походам князя, заселені волинянами І хорватами у 981 p., а також проти волзьких булгар у 985 p.,в’ятичів, ятвягів та інших сусідів простягались від Дністра, Закарпаття на заході до Оки та Волги на сході, від Чудського, Ладозького озер на півночі до Причорномор’я та Приазов’я на півдні.
Робота з картою
За допомогою карти атласа «Київська держава за князювання Володимира Великого» с.4 дайте відповідь на запитання та виконайте завдання
Назвіть держави та народи, що межували з Київською Руссю на початку ХІ століття ?
Робота з контурною картою.
С. 2 виконайте завдання 1 та підпишіть м. Київ.
Робота з підручником
Опрацювати матеріал підручника про внутрішню політику Володимира с.44-46 до п.3.
Завдання «Виправи помилку» робота в парах.
Підводимо підсумки роботи з текстом.
Перегляд відео про Володимира і хрещення Русі.
Запишемо до робочого зошита основні дати
988 р. — проведення адміністративної реформи;
988 р. — запровадження християнства.
Більш детально питання запровадження християнства розглянемо на наступному уроці.
Зовнішня політика. Розповідь вчителя.
Смерть Володимира
Під кінець життя Володимир мав багато гризоти з синами. Найстарший Святополк увійшов у підозрілі зносини з Польщею і Володимир відобрав йому турівську землю, увязнив його і тримав недалеко Києва у Вишгороді. Потім знову відмовив послуху Ярослав, що княжив у Новгороді: не хотів платити данини, яку здавна новгородці платили і до Києва. Старий князь розгнівався і приказав рубати ліси та будувати мости, — хотів іти походом на Ярослава. До того ще прийшли вісти, що печеніги ідуть на Україну; проти них князь вислав молодшого сина Бориса.
Серед тих незгодин Володимир заслаб тяжко і 15 липня 1015 р. умер у своїм дворі на Берестовім, під Києвом.
Бояри затаїли на якийсь час його смерть, бо в Києві був Святополк; йому, як найстаршому належався престіл, але старшина видно хотіла мати князем котрогось з молодших князів, мабуть Бориса.
Похорони Володимира відбулися по старовинному обичаю. Чомусь не годилося виносити княжого тіла на руках; розібрано поміст у горішній кімнаті, де помер князь, і на шнурах спущено тіло покійника наділ і зложено на санях; тіло було обгорнене в килим. Везено його до Десятинної церкви на санях, хоч це було гаряче літо, у липні: такий обряд перевоження мерців саньми, заховався ще дотепер у наших Карпатах. Похоронено Володимира поруч з його дружиною Анною, що померла 1011 р. Камяні гробниці їх стояли посередині Десятинної церкви. Десятинна церква завалилася 1240 р. підчас татарської облоги, тоді і гробниця княжа запропастилася. Аж 1635 р. митрополит Петро Могила перевів розшуки у руїнах і віднайшов справді мармурову гробницю; думав перенести ці княжі останки до Софійської катедри і просив московського царя про нову гробницю, але цар не спішився і свято не відбулося. Частини мощів Володимира переховуються у різних місцях; голова у Печорській Лаврі, інші частинки по різних церквах. Від XIII сторіччя почали Володимира почитати святим.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Вправа «Правильні твердження»
Зараз я буду зачитувати вам твердження, а ви в разі правильної відповіді будете плескати в долоні.
Гра « Квадрат із числами»
Робота з датами та подіями
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Вирішення проблемного питання
Можна ще багато розповідати про цього князя-реформатора, але й того, що вам уже відомо, достатньо, щоб відповісти на проблемне запитання: чому Володимира називали Ясним Сонечком, Святим, Великим? (Учні висловлюють свої думки).
Дійсно за князювання Володимира Великого Київська держава досягла вершини свої є могутності.
Нажаль не довгою була велич Київської Русі, не вберегли нащадки Володимира здобутків свого батька. Особисті інтереси стали важливішими за державні.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Опрацювати § 6 підручника.
2.К.к. виконати завдання на с. 2 .(5 завдань).
3. Підготувати повідомлення про хрещення Русі ( Як сприймало населення? Які можливі варіанти були прийняття іншої віри ? 3 Які наслідки (позитивні і негативні) мало хрещення Русі?
1