Конспект уроку з історії України в 11 класі на тему "Радянсько-німецькі договори і західноукраїнські землі."

Про матеріал

Велику увагу на уроці звернемо на основні поняття і терміни, основні дати, буде використано різного типу завдання, тести.

Перегляд файлу

Урок № 1

Тема.             Радянсько-німецькі договори і західноукраїнські землі.

Основні поняття і терміни:радянсько-німецький пакт про ненапад від 23 серпня 1939 р. та таємний протокол до нього (пакт Молотова—Ріббентропа), Друга світова війна, «визвольний похід» Червоної Армії, Договір про дружбу і кордони та таємничий протокол до нього, Народні Збори Західної України, радянізація.

 

Основні дати:23 серпня 1939 р. — укладення пакту Молотова—Ріббентропа; 1 вересня 1939 р. – напад Німеччини на Польщу, початок Другої світової війни; 17 вересня 1939 р. — початок «визвольного походу» Червоної Армії; 28 вересня 1939 р. — Договір про дружбу і кордони між СРСР і Німеччиною та таємний протокол до нього; 22 жовтня 1939 р. — Народні Збори Західної України.

1.  Радянсько-німецький пакт про ненапад від 23 серпня 1939 р. і таємний протокол до нього та їх роль у розв’язанні Другої світової війни і в подальшій долі українських земель.

 

Завдання 1. Заповнити пропуски в тексті.

Окремою частиною радянсько-німецького договору став таємний протокол, що передбачав розмежування сфер впливу обох держав у Європі. Німеччина визнавала сферою інтересів СРСР… , ..., … та … , а Литву віднесла до сфери своїх інтересів. Протокол передбачав поділ … . Лінія поділу мала проходити по лінії річок …,  … , …. .

Завдання 2.Запитання на закріплення.

1. Що таке пакт Молотова—Ріббентропа? Що передбачав таємний протокол до нього?

2. Доля яких українських земель вирішувалася радянсько-німецькими домовленостями?

Завдання 3. Робота з документом.

Позиція Й. Сталіна щодо початку Другої світової війни висловлена ним під час бесіди з керівниками Комінтерну (7 вересня 1939 р.):

 

…війна йде між двома групами капіталістичних країн (бідні і багаті стосовно колоній, сировини та ін.) за переділ світу, за панування у світі! Ми не проти, щоб вони добряче побилися і послабили один одного. Непогано, якщо руками Німеччини буде розхитано положення найбагатших капіталістичних країн (особливо Англії). Гітлер сам цього не розуміє і не бажає, розстроює, підриває капіталістичну систему… Ми можемо маневрувати, підштовхувати одну сторону проти іншої, щоб краще втягнулися в бійку. Пакт про ненапад у деякій мірі допомагає Німеччині. Наступний момент — підштовхувати іншу сторону…

…знищення цієї держави (Польщі) в теперішніх умовах означає, що одною буржуазною фашистською державою буде менше! Що було б поганого, якби у результаті розгрому Польщі ми поширили б соціалістичну систему на нові території і населення

Запитання до документа.

1. Схарактеризуйте політику Й. Сталіна щодо початку Другої світової війни.

2. Які аргументи наводилися на користь ліквідації польської держави?

 

2.  «Визвольний похід» Червоної Армії на західноукраїнські землі.

 Завдання 4. Запитання на закріплення.

1.  Чому радянське керівництво відтягувало дату нападу на Польщу?

2.  Як були врегульовані відносини між Німеччиною та СРСР після захоплення Польщі?

3.  Дайте оцінку договору від 28 вересня 1939 р.

4.  Початок радянізації західних областей України.

З приєднанням західноукраїнських земель до СРСР розпочався процес радянізації, тобто насадження в усіх сферах життя вироблених за роки радянської влади стратегічних напрямків: націоналізації, колективізації, індустріалізації, культурної революції.

Завдання 5. Занотуй .

У певної частини населення ряд заходів зустріли підтримку:

ліквідація польського держапарату;

— конфіскація земель великих власників, націоналізація торгівлі та промисловості (ці галузі перебували здебільшого в руках поляків та євреїв);

— українізація та зміцнення системи освіти (кількість українських шкіл збільшилася до 6,5 тис. з одночасним скороченням польських; у Львівському університеті, який було перейменовано на честь І. Франка, політехнічному, медичному, ветеринарному інститутах, Вищій торговельній школі, консерваторії, Високій школі образотворчого мистецтва, а також технікумах та училищах мовою викладання стала українська);

— розвиток системи соціального забезпечення, особливо охорони здоров’я.

Невдоволення викликали:

— заміна польських чиновників на місцевих комуністів та людей, присланих зі сходу України;

— насильницька колективізація (Політбюро ЦК ВКП(б) прийняло рішення про колективізацію 1 жовтня 1940 р. На червень 1941 р. у колгоспи було об’єднано 15 % господарств);

— тиск на церкву (як греко-католицьку, так і православну);

— розгром політичних партій і громадських об’єднань, у тому числі таких шанованих у народі, як НТШ, «Просвіта», «Сільський господар», «Маслосоюз» та ін.;

— масові репресії.

— десятки тисяч людей перейшли на польські території, окуповані німцями;

— людей переслідували без суду і слідства, але з метою залякування населення інколи проводилися показові процеси (Львівський процес у січні 1941 р. над 59 членами ОУН).

 

Завдання 6.Запитання на закріплення.

1. У результаті яких подій західноукраїнські та придунайські землі увійшли до складу УРСР?

2. Чи можна напад СРСР на Польщу називати “визвольним походом” Червоної армії? Свою думку обгрунтуйте.

3.  Які негативні та позитивні сторони можна виділити у процесі входження земель до складу УРСР?

4.  Що таке радянізація? Назвіть її основні складові .

 

 Завдання . Тестові завдання

1.   Коли було укладено Пакт про ненапад між Німеччиною та СРСР?

А) 23 серпня 1939 р.; Б) 1 вересня 1939 р.;

В)17 вересня 1939 р.; Г) 28 вересня 1939 р.

2.   З зазначених тверджень виберіть ті, які є основними положеннями Додаткового протоколу до Пакту про ненапад між Німеччиною та СРСР?

А) розподіл Польщі на сфери впливу між двома  країнами; 

Б) розподіл Східної Європи на сфери впливу між двома державами;

В) укладення воєнного союзу між Німеччиною та СРСР;

Г) участь СРСР  у захопленні англійських колоніальних володінь.

3.   Яка угода між СРСР та Німеччиною отримала назву Пакт Ріббентропа-Молотова?

 А) Пакт про ненапад між СРСР та Німеччиною; 

Б) Договір про дружбу і кордони між СРСР та Німеччиною;

В) Приєднання СРСР до держав “вісі”.

4.   Друга світова війна почалася з нападу Німеччина на...

5.   Радянські війська розпочали “визвольний похід” на західноукраїнські землі... (дата).

6.   Які фронти були утворені радянським командуванням на території України після нападу Німеччини на СРСР? А) Центральний і Південний; Б) Південно-Західний і Південний; В) Західний і Південно-Західний; Південний і Український.

 

7.   Договір про дружбу і кордони між Німеччиною та СРСР передбачав розподіл Польщі по... А) лінії річок Нарева, Вісла, Сян;  Б) “лінії Керзона”;  В) етнічного розселення українців та білорусів.

8.   Які українські землі потрапили в німецьку сферу інтересів за Договором про дружбу і кордони?

9.   Яким актом було узаконено радянський режим на західноукраїнських землях?

10. Політика радянізації західноукраїнських земель включає в себе...

11. Встановіть відповідність.

1)     23 серпня 1939 р.;             А) вступ Червоної Армії в Бессарабію та Північну Буковину;

 

2)     28 вересня 1939 р.;            Б) Пакт про ненапад між Німеччиною та СРСР;

 

3)     22 жовтня 1939 р.;            В) вибори до Народних Зборів Західної України;

 

4)     28 червня 1940 р.;             Г) Договір про дружбу і кордони між СРСР і Німеччиною.

 

12. Які області були утворені на українських землях, що були приєднані до УРСР у 1939-1940 рр.

А) Львівська, Тернопільська, Волинська, Рівненська, Івано-Франківська, Закарпатська, Чернівецька;

Б) Львівська, Драгобицька, Тернопільська, Станіславська, Волинська, Рівненська, Чернівецька; 

В) Львівська, Драгобицька, Тернопільська, Станіславська, Волинська, Рівненська, Чернівецька, Ізмаїльська;

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
2347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку