Конспект уроку з курсу Пізнаємо природу для 5 класу на тему: "Опорно-рухова фізична активність."

Про матеріал
Тема: Опорно-рухова фізична активність. Мета: розкрити умови правильного формування скелета і м’язів; показати значення фізичної праці, фізкультури, спорту для здоров’я людини та її гармонійного розвитку; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

Тема: Опорно-рухова фізична активність.

Мета: розкрити умови правильного формування скелета і м’язів; показати значення фізичної праці, фізкультури, спорту для здоров’я людини та її гармонійного розвитку; сформувати поняття про гіподинамію як основний чинник виникнення хвороб; виховувати в учнів свідоме прагнення зміцнювати своє здоров’я та вести здоровий спосіб життя.

Обладнання: роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, підручники.

Базові поняття й терміни: вікові особливості, гіподинамія, дистрофія, лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, постава, ЖЄЛ.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Привітання. Налаштування на роботу.

Давайте повторимо правила уроку:

- говорити по черзі

- не перебивати того, хто говорить

- критикувати ідею, а не особу, яка її висунула

- дотримуватися правила "піднятої" руки

- поважати усі висловлені думки

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

— Діти дайте відповіді на декілька питань

1.Що необхідно робити для збереження і зміцнення здоров’я?

2. Перелічіть складові здорового способу життя

3. Що таке тарілка здоров’я.

4. Пригадайте правила здорового життя.

Які із цих правил ти виконуєш?

А давайте пограємо у гру « Краплинки дощу» (пояснити правила гри) . Я читаю твердження, той, до кого воно підходить, піднімає парасольку. Слухаємо уважно, реагуємо швидко.

Краплинки дощу крапають на того, хто…..

- Хто зранку не снідає

- Хто полюбляє солодкі газовані

напої

- Хто снідає кашею або молочними

продуктами

- Хто надає перевагу копченим м`ясним продуктам

- Хто на обід з`їдає, обов’язково тарілку першої страви

- Хто частенько вживає їжу із фастфудів

- Хто пізно вечеряє і зразу лягає спати

- Хто часто їсть суху мівіну і сухарики

- Хто дотримується режиму харчування

- Хто за день випиває не менше 1,5-2 літрів рідини

- Хто вважає, що його харчування потребує корекції

В кінці гри, зачитати вислів Г.Сковороди

 "Всяка їжа і пиття смачні і корисні, але треба знати час, місце і міру"

Сподіваюся, що ви засвоїли, як зробити харчування правильним.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося про рухову активність, її користь, правила та види загартовування, і чим воно корисне для здоров’я

Епіграф «Дайте мені точку опори, і я переверну світ»»   Архімед

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Наш хребет – це опора і сила організму, ключ до здоров’я. Фізична витривалість людини значною мірою теж залежить від стану хребта. Не шкодуйте сил та часу, щоб сформувати гарну поставу

— Одним з основних правил здорового життя та умовою росту й розвитку людини є достатня рухова активність.

Усі органи нашого тіла спираються на скелет. Скелет дорослої людини складається з трохи більше двохсот кісток. Він захищає внутрішні органи. Череп людини оберігає дуже важливий орган – мозок, а також органи, розташовані у лицевій частині. Ребра оберігають серце і легені. Хребет підтримує голову і тулуб, захищає розміщений усередині спинний мозок.

Хребет – головна опорна вісь нашого тіла (мал. 226). Він пружинить, згладжуючи поштовхи і трясіння. Хребет складається з хребців. Хребці з’єднані хрящами – міжхребцевими дисками. Тому хребет гнучкий. Він має вигини, які допомагають зберігати рівновагу та пом’якшують поштовхи.

Згідно зі статистикою в Україні приблизно третина дітей мають захворювання опорно-рухового апарату. І ситуація постійно погіршується: гаджети, малорухливий спосіб життя, незручні меблі, важкі рюкзаки негативно позначаються на дитячій спині.

Тому пропоную, щоб ми не увійшли в цю статистику порухатися. Вмикаю руханку.

https://www.youtube.com/watch?v=CqOr8xqBiK4

До кісток прикріплені скелетні м’язи. У нашому тілі є понад 600 м’язів. Коли ми йдемо, працює приблизно 200 м’язів, 43 – коли ми морщимо чоло і 23 – коли усміхаємося. Кістки з’єднані між собою зв’язками, а з м’язами – сухожиллями. У місці з’єднання двох кісток вони утворюють суглоб. Скорочуючись, м’язи тягнуть за кінці кісток і згинають їх у суглобах. Більшість скелетних м’язів працюють парами. Наприклад, щоб зігнути руку, потрібно, щоб один м’яз (біцепс) скоротився (став коротшим), а інший (трицепс)    – розслабився (став довшим).

Яка постава правильна. Постава – це звичне положення твого тіла у спокої та в русі. Ознаки правильної постави: пряма спина, розправлені плечі, піднята голова. Правильна постава є важливою умовою нормального розвитку і формування внутрішніх органів.

(Роздаю пам’ятки як сформувати правильну поставу)

Причиною порушень постави може бути й плоскостопість. Плоскостопість – це викривлення стопи (мал. 228). Її склепіння опускається і стопа стає плоскою. Якщо вчасно звернутися до лікаря, можна позбутися цього захворювання. Але вилікувати стопи можна лише до 12–13 років, коли стопа ще формується.

Запропонуй, як швидко в домашніх умовах виявити плоскостопість

Склепіння стопи – це амортизатори, які захищають хребет від «тряски». Плоска стопа – наче колеса у воза, зовсім не пружинить, і навантаження припадає на колінні й кульшові суглоби та хребет. А вони для цього не пристосовані. Тому сколіоз і порушення постави – супутники плоскостопості, а нормальна стопа – запорука здоров’я всього організму. Людина з плоскими стопами швидко втомлюється, повільніше бігає, гірше стрибає. Щоб запобігти сплощенню стопи, ходи босоніж по траві, піску або гальці, виконуй фізичні вправи для зміцнення зв’язок стопи, стрибай, бігай.

Як перевірити життєву ємність легень (ЖЄЛ). ЖЄЛ    – це максимальна кількість повітря, яку людина здатна видихнути після глибокого вдиху. ЖЄЛ – один з основних показників стану органів дихання, який використовують у медицині. Щоб переконатися, що ЖЄЛ залежить від твоєї постави, виконай дослідження із кульками. Взагалі ЖЄЛ вимірюють спірометром. ЖЄЛ 3000-3500 мл повітря. В спокійному стані вдихаємо 500 мл.

Чому рух – це здоров’я. Щоб бути сильним та здоровим, треба багато рухатися. Завдяки аеробним вправам   – ранковій зарядці, фізичним вправам, рухливим іграм та прогулянкам у лісі чи парку мозок насичується киснем і активніше працює, поліпшується кровообіг і апетит. Чудово оздоровлює організм тривала ходьба, біг у середньому темпі (і біг на місці), ритмічна гімнастика, їзда на велосипеді, ходьба на лижах, веслування, плавання, ковзанярство, стрибки зі скакалкою, пішохідний туризм. Обери ті заняття, які тобі підходять за станом здоров’я. Для тренування м’язів потрібні також силові вправи: присідання, віджимання від стіни, планка, мости.

Плогінг – це новий екорух, поєднання бігу та збирання сміття, який зародився в 2016 році у Швеції. Він швидко набув популярності серед прихильників здорового способу життя та небайдужих до чистоти довкілля. Цей вид спорту передбачає згинання, присідання та розтягування на додачу до основної дії – бігу, походів або 239 ходьби. Метою такого процесу є привернення уваги до проблеми забруднення планети.

Наші предки з ранньої весни до пізньої осені ходили босоніж по траві, камінню, ґрунті, легко витримували зміни температури і не хворіли. Вони черпали силу від природи. Активний відпочинок не тільки загартовує твій організм, а й приносить багато яскравих емоцій. Гарний настрій також допомагає формувати хороший імунітет

Гіподинамія — це стан, який супроводжується численними симптомами, більшість з яких — це і є наслідок недостатньої фізичної активності. Можна виділити такі основні прояви гіподинамії: млявість, сонливість; поганий настрій, дратівливість; загальне нездужання, втома; погіршення апетиту; порушення сну, зниження працездатності.

 

VI. Підсумки уроку

Робота в групах.

Учні діляться на 2 групи лікарів.

 

1 група Розповідавє про Причини порушення постави :

  • недостатня рухова активність – слабі м’язи живота і спини не в змозі тривалий час утримувати тіло у фізіологічному положенні;
  • довготривале перебування в неправильному положенні (через погане освітлення та інше )
  • незручні меблі , що не відповідають зросту дітей ;
  • постійне носіння важкого в одній руці( сумка , портфель)
  • захворювання внутрішніх органів ;
  • плоскоступість;
  • незручне взуття.

 

2 група Розробляє поради для профілактики порушень опорно-рухового апарату

Профілактика порушень опорно-рухового апарату

  • зарядка зранку;
  • своєчасний сон,
  • ортопедичні матраци або тверда постіль, подушки не повинні бути або дуже великі або дуже малі;
  • достатня адекватна фізична активність , яка укріплює м’язевий корсет , який утримує хребці в правильному положенні;
  • достатнє освітлення;
  • відповідність меблів зросту дітей ;
  • зручне взуття;
  • рівномірне навантаження на хребет ( носити ранці замість портфеля)
  • правильна корекція плоскоступості( супінатори, ходіння босоніж)
  • корекція порушень слуху і зору;
  • своєчасне лікування захворювань внутрішніх органів , вроджених вад розвитку.

 

 

 

Рефлексії «Аргументація власної відповіді» 

Закінчи речення.

  • На уроці я працював ______________, бо ______________
  • Своєї роботою на уроці я_____________________
  • Урок здався мені______________________
  • Протягом уроку я ______________________
  • Мій настрій ___________________
  • Матеріал уроку був для мене _____________

 

V. Домашнє завдання

— Зараз діти запишемо домашнє завдання,

1) Прочитати параграф 62.

2) Дати письмово відповіді на питання на сторінці 239.

3) Також пропоную визначити, чи є у вас плоскостопість. Вдома намочити ніжки, або змазати олійкою і стати на аркуші паперу.

docx
Додано
6 травня 2023
Переглядів
1333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку