УРОК З КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
Тема. Властивості води
Мета: розширити уявлення про найпоширенішу речовину в природі – воду, її значення в природі, про три стани води і властивості (не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху рідина, під час нагрівання розширюється і стискується під час охолодження); виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальну цікавість, самостійність.
Обладнання: склянки з водою, палички, пляшки різної форми, тарілки, ілюстрації, ватмани, маркери.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності
1.Оголошення теми уроку
Відома з віку рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда —
Звичайна, підкажіть, ... (вода)
- Хто здогадався, про що йтиме мова?
З природознавства кілька уроків —
У світ незвичайний ще кілька кроків.
Світ природи пізнати маємо,
Багато цікавого ми вже знаємо.
Що таке рослини, де живуть синиці.
Хочем ще дізнатися, де взялась вода в криниці.
II. Актуалізація опорних знань учнів
— Чи доводилося вам бачити воду в природі?
— Де вона знаходиться?
— Для чого потрібна вода?
— У яких станах може перебувати вода?
— Які властивості води ви знаєте?
— Чому говорять: «Без води не було б життя на Землі»?
III. Опрацювання нового матеріалу
Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів.
Суша
— А тепер пригадаємо, з чого складається будь-яка речовина?
— Які молекули води за формою і розміром в усіх трьох станах?
— А які відстані між молекулами у воді-рідині, воді - твердому тілі і у воді - газоподібному тілі?
Висновок: отже, у природі вода перебуває у трьох станах: рідкому (дощ, туман, вода), твердому (сніг, лід, іній, крига, бурульки), газоподібному (водяна пара).
3. Дослідницька діяльність
Ознайомлення з властивостями води.
Проведення дослідів та заповнення карток.
Дослід 1. У склянку налийте води. Якого вона кольору?
Дослід 2. Піднесіть склянку з водою до носа. Чи є у води запах?
__________________________________________________________
Дослід 3. Випийте ковток води. Який смак?
__________________________________________________________
Дослід 4. У склянку з водою опустіть предмет. Чи проглядається він? Про яку властивість води це свідчить?
Висновки:
1____________________________
2____________________________
3____________________________
4____________________________
IV. Підсумки
Вода - найпоширеніша речовина на Землі. У чистому вигляді вона не має ні запаху, ні смаку, ні кольору. Але насправді вода ніколи не буває такою. Це відбувається тому, що вона вбирає в себе, розчиняє і проникає майже в усе, що її оточує. Водою заповнені океани, моря, річки, озера, болота, струмки і ... калюжі. Вода є і в повітрі. У воді зародилося життя. Ми самі також складаємося з води. І без води не може існувати все живе. З водою ми зустрічаємось щодня.