Конспект уроку з літератури рідного краю з української літератури 5 клас

Про матеріал
- поглибити інтерес до української мови, культури і традицій Дніпропетровщини; - зорієнтувати учителя на вивчення широкого спектру усної народної творчості, пізнання історії літератури рідного краю в творчості визначних письменників краю і так званих «забутих письменників», які в силу історичних обставин були вилучені з контексту української літератури; - формувати інтерес до народних вірувань, переказів, традицій та звичаїв; - розвивати інтерес до сімейних і народних традицій, моральних чеснот, формування патріотичних почуттів, відданості рідній землі; - виховувати патріотичні почуття, активну життєву позицію, усвідомлення єдності українського народу, спільних рис його культури попри політичні та соціальні утиски; - виховувати свідоме прагнення до вивчення літератури рідного краю.
Перегляд файлу

 

«Додаток 2»

Тема: Лідія Сохачевська – перша Катеринославська поетеса. Автобіографічний характер поезій. Тема любові та поваги до своєї родини у творах

Мета: подати відомості про Л. Сохачевську -  першу Катеринославську поетесу, розповісти про Україну того часу, ознайомити з поезіями авторки

розвивати вміння комунікативно доцільно висловлювати власну думку, удосконалювати навички виразного читання, сприяти розвиткові логічного мислення, спостережливості, уважності;

виховувати почуття прекрасного, любові та поваги до своїх рідних.

Обладнання:  портрет Лідії Сохачевської, виставка ілюстрацій

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

Лекція вчителя


          Серед імен українських поетес, які відіграли помітну роль Лідія Вікторовна Сохачевська у літературному процесі кінця ХІХ – початку ХХ століття, слід згадати ім'я нашої землячки Лідії Вікторівни Сохачевської. 
          Народилася Л. Сохачевська і Новомосковському повиті Катеринославської губернії. На жаль рік народження не відомий. Сім'я її жила дуже бідно. Рано помер батько, і Лідія змалку зазнала труднощів життя. 
           Молода, повна надій дівчина невпинно тягнулася до знань. Незважаючи на тяжкі матеріальні обставини, вона здобула освіту, стала народною вчителькою, служила в катеринославському земстві, нотаріальній конторі Сперанського і давала приватні уроки. Активну участь Л. сохачевська брала у катеринославському товаристві «Просвіта», відвідувала сімейні вечори, лекції, різні культурно-освітні заходи товариства, покладаючи велику надію  на просвітницький рух серед народу. 
            Значну підтримку і частково матеріальну допомогу надавав Л. Сохачевській  Д. І. Яворницький. Багато часу проводила Л. Сохачевська з Яворницьким в його будинку та затишному садочку. Саме тут вона читала йому свої твори, слухала співи кобзарів. 
            З 1908 по 1910 Л. Сохачевська навчалася в Петербурзі на загальнопросвітніх курсах Черняєва, мріяла вступити на Бестужевські. Скрутне матеріальне становище змушувало її одночасно з навчанням працювати в канцелярії. Напружена праця (8 годин на день вона була на службі, 5 годин – на курсах, потім – готувала уроки), слабке здоров'я несприятливий перербузький  клімат призвели до того, що вона захворіла на сухоти. Окрім того її не покидали хвилювання за родину, що мешкала у Новомосковську. У 1910 році її вітчим позбувся роботи і сім'я залишилася без засобів існування. Але ні хвороба, ні скрутне матеріальне та моральне становище на чужині, ні що не могло примусити її покинути навчання. 
              Свої перші твори Л.Сохачевська писала російською мовою, але згодом під впливом та за порадою Яворницького стала писати українською. 
            Життя Л. Сохачевської трагічно обірвалося у січні 1911 року в місті Ялта передчасною смертю. 
               Поезії Л. Сохачевської мають автобіагрофічний характер, що надає їм особливої чуттєвості.

 

Відповіді на питання

  • Як ви розумієте поняття «автобіографічний твір»?
  • З якою метою автори пишуть про себе, свою сім’ю?
  • Чи є тотожним поняття «автор» та «ліричний герой»?
  • Які художні засоби ви знаєте?
  • З якою метою їх використовують майстри слова?

 

Виразне читання поезії «Сумна хатина»

           
В селянській хаті сумно й темно, 
Вже три дні не топлена піч… 
Голодні діти надаремно 

Десь плачуть. Налягає ніч…

  
Ось чути хлипа немовлятко, 
Матусі серце крає й рве. 
Пита: чи швидко прийде татко, 

Чи швидко хліба пренесе?     

  
Минає час… Немає татка, 
Сумна хатина, мов німа. 
В куточку тихо плаче мати, 

А татка все нема й нема…

 

Бесіда з учнями

 

  • Чому вірш має таку назву?
  • Як описує автор свою родину?
  • Які почуття переживає поетеса?
  • Який настрій викликала поезія у вас?
  • Які художні засоби сприяють емоційному наснаженню даної поезії?

  

Виразне читання поезії «Спадщина»

           

Дісталась спадщина багата

Від роду нашого мені: 
Рушник від мами, яблуня від тата, 
Бабусин голос і дзвінкі пісні.

  

Дідусь залишив небо чисте

Для мене і моїх діток, 
А тітка чарівне намисто 

Із оповідок і казок…   

  
Уклін тобі моя родино, 
Цієї світлої доби, 
В мені злилися воєдино 
Священнії твої скарби. 

 

Складання «анкети» ліричного твору

Тема твору

 

Жанр

 

Настрій

 

Художні засоби

 

Ідея

 

 

Бесіда з учнями

 

  • Які почуття вам навіяла ця поезія?
  • Про який спадок говорить автор?
  • Як ви розумієте останні рядки твору « В мені злилися воєдино 
    Священнії твої скарби»? 
  • Знайдіть рядки, в яких поетеса висловлює подяку своїй родині? Про що це говорить? 
  • Як ми повинні ставитись до своєї родини?

 

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

 

Прийом «Доміно»

Складіть «доміно», давши відповідь на питання «Хто така Лідія Сохачевська?»

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти сенкан до слів «Родина», «Спадок» 

1

 

doc
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
1063
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку