Конспект уроку з літератури рідного краю з української літератури 7 клас

Про матеріал
Література рідного краю Дніпропетровщини в загальноукраїнському культурному контексті є свідченням багатої духовності народу, його цивілізованості й високої моральності, виявом творчого потенціалу та обдарованості. Вона несе в собі потужний заряд позитивної духовної енергетики, здатна формувати загальнолюдські й національні цінності. Література рідного краю збагачує внутрішній світ дитини, розширює її культурно-пізнавальні інтереси, формує гуманістичний світогляд особистості, породжує гордість за свою маленьку батьківщину, за свій рідний край. Мета таких уроків – ознайомлення учнів із творчістю письменників, поетів, що жили або живуть в районі, місті, області. Дана програма дасть можливість школярам відкрити красу рідного слова, любов до отчої землі, дасть зрозуміти, що творчі джерела Дніпропетровщини невичерпні.
Перегляд файлу

 

 

«Додаток11»

Тема: Сергій Бурлаков «Не відривайся від основ»

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно – художній зміст поезії;

розвивати  навички виразного читання віршів, їхнього аналізу, висловлювання власних думок з приводу прочитаного;

виховувати  активну життєву позицію, любов до рідної мови.

Обладнання: портрет письменника, виставка його книжок.

Тип уроку: урок застосування знань і формування вмінь.

 

Хід уроку

 

Епіграф до уроку                      Я починаюсь з отчої землі,

                                                                                                                                                                                                                    Як меч – з вогню, як ніжна пісня  - з мови,

                                                      Як з велетенських сосон кораблі,

                                                      Як творчість – із великої любові

 

С. Бурлаков

 

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Відповіді на питання:

  • Назвіть, кого з поетів рідного краю ви знаєте?
  • Які види лірики ви знаєте?
  • Які теми розкриває патріотична лірика?
  • Назвіть вірші патріотичного спрямування, які ви вивчали?

 

ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 

ІV.РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

 

Вчитель: Бурлаков Сергій Романович народився 21 червня 1938 року в селі Білогорівка Лисичанського району на Луганщині.

          Сергій Бурлаков почав рано писати. Будучи студентом четвертого курсу філологічного факультету Дніпропетровського університету, Сергій Бурлаков дебютує з першою, скромною за обсягом поетичною збіркою «Трояндові світання». 

          Зібравши у 1957 р. декілька віршів, він надіслав їх своєму землякові, відомому українському поету Володимиру Сосюрі,  з проханням дати оцінку його поезіям. І незабаром  одержав відповідь видатного поета України, який писав йому: „Ви мені дуже близький земляк. Ваші вірші мені подобаються своєю теплотою й щирістю. Ви повторююте мою поетичну юність. Отож бажаю Вам творчих успіхів на поетичній дорозі і не знати тих тернів, що знав я. Бажаю Вам щастя”.

        Одержавши путівку в літературу від відомого українського поета, Сергій Бурлаков остаточно зрозумів і впевнився в тому, що поезія – це його життя, його доля.

          Друга збірка русло з'явиласядруком в 1967 році і стала переконливою заявкою на постійність роботи в майстерні, де твориться всякчасне диво поезії. 
           Після закінчення навчання в 1965 р. С. Бурлаков працює в університеті викладачем української літератури та теорії літератури. Працював головою правління Дніпропетровської організації СПУ. Нагороджений орденом та Почесною Граматою Президії Верховної Ради України. 
           Автор поетичних збірок: «Трояндові світання», «Русло», «Сфери», «Бистрина», «Доброчин», «Зодче літо», «Краса – з любові», «Неопалима врода», «Золоті ранети», «Віра», «Рельєфи», «Зустрічний рух», «В твоєму імені», «Сонети», «Зваба». Твори видавались також у перекладі на російську мову. 
           Щирість почуттів, філософське осмислення часу та людського буття – визначальні риси творчості Сергія Бурлакова. 
             Сергій Бурлаков із відстані свого більш ніж дватцятилітнього творчого досвіду пише про свої поетичні молоді літа: «То була пора золота і бентежна. Серце поривалосьдо чогось високого, незвіданого,ущерть налите бурхливою хвилею поетичного оновлення, яка зринула з глибин 60-х років…» 

 

 

   Виразне читання вірша С.Бурлакова «Не відрікайся від основ»

 

  Не відрікайся від основ

                            Рідне слово, божа правда!

                                             П.Куліш

Не відрікайся від основ,

Від матері

І від дідизни.

Серед земних величних мов

Є мова рідної Вітчизни.

У ній живе своя краса,

Свої чуття і колорити.

Вона, як вранішня роса,

Як вічних перетворень ритми.

Її огудник не зімне,

Вона не раз катами гнана –

Ввібрала в себе все земне

Й небесне…

Запеклась, як рана.

Мовчіть, нищителі,

Мовчіть!

Нікчемні ваші заборони,

Вона в жорстокій млі стоїть

Ламала грати і кордони.

І ось тепер її уста

Олжею знагла не затьмарить.

Вона з любові вироста,

Як промінь із важкої хмари.

 

Словникова робота за питаннями учнів

 

Спостереження над художнім текстом

  • Прокоментуйте, як ви розумієте назву поезії?
  • До кого звернені слова автора?
  • В чому він вбачає основу кожного народу?
  • Як ви розумієте зміст першої строфи поезії?

     -    Як ви прокоментуєте рядки:

 Вона в жорстокій млі стоїть

Ламала грати і кордони.

  •  Якою бачить нашу мову автор в майбутньому?

 

Визначення художніх засобів поезії

Завдання: поєднати приклади художніх засобів з їх значенням

 

Епітети -… Мовчіть, нищителі,

Мовчіть!

Порівняння - … Мовчіть, нищителі,

Метафори - … Вона, як вранішня роса,

Анафора - … жорстокій млі,

                        вічних перетворень

Звертання - … Вона з любові вироста,

                          Вона в жорстокій млі стоїть

 

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

 

Робота в парах

 

  • Задайте один одному питання за змістом вірша «Не відрікайся від

основ

  • Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Визначте ідею твору.

 

VІ. ОГОЛОШЕННЯ ПІДСУМКІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати усний твір «Шануйте рідну мову».

Підібрати поезії, в яких оспівується рідна мова.

 

 

         
 

 

 

 

 

         

1

 

doc
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
1850
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку