«Додаток11»
Тема: Сергій Бурлаков «Не відривайся від основ»
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно – художній зміст поезії;
розвивати навички виразного читання віршів, їхнього аналізу, висловлювання власних думок з приводу прочитаного;
виховувати активну життєву позицію, любов до рідної мови.
Обладнання: портрет письменника, виставка його книжок.
Тип уроку: урок застосування знань і формування вмінь.
Хід уроку
Епіграф до уроку Я починаюсь з отчої землі,
Як меч – з вогню, як ніжна пісня - з мови,
Як з велетенських сосон кораблі,
Як творчість – із великої любові
С. Бурлаков
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Відповіді на питання:
ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІV.РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Вчитель: Бурлаков Сергій Романович народився 21 червня 1938 року в селі Білогорівка Лисичанського району на Луганщині.
Сергій Бурлаков почав рано писати. Будучи студентом четвертого курсу філологічного факультету Дніпропетровського університету, Сергій Бурлаков дебютує з першою, скромною за обсягом поетичною збіркою «Трояндові світання».
Зібравши у 1957 р. декілька віршів, він надіслав їх своєму землякові, відомому українському поету Володимиру Сосюрі, з проханням дати оцінку його поезіям. І незабаром одержав відповідь видатного поета України, який писав йому: „Ви мені дуже близький земляк. Ваші вірші мені подобаються своєю теплотою й щирістю. Ви повторююте мою поетичну юність. Отож бажаю Вам творчих успіхів на поетичній дорозі і не знати тих тернів, що знав я. Бажаю Вам щастя”.
Одержавши путівку в літературу від відомого українського поета, Сергій Бурлаков остаточно зрозумів і впевнився в тому, що поезія – це його життя, його доля.
Друга збірка русло з'явиласядруком в 1967 році і стала переконливою заявкою на постійність роботи в майстерні, де твориться всякчасне диво поезії.
Після закінчення навчання в 1965 р. С. Бурлаков працює в університеті викладачем української літератури та теорії літератури. Працював головою правління Дніпропетровської організації СПУ. Нагороджений орденом та Почесною Граматою Президії Верховної Ради України.
Автор поетичних збірок: «Трояндові світання», «Русло», «Сфери», «Бистрина», «Доброчин», «Зодче літо», «Краса – з любові», «Неопалима врода», «Золоті ранети», «Віра», «Рельєфи», «Зустрічний рух», «В твоєму імені», «Сонети», «Зваба». Твори видавались також у перекладі на російську мову.
Щирість почуттів, філософське осмислення часу та людського буття – визначальні риси творчості Сергія Бурлакова.
Сергій Бурлаков із відстані свого більш ніж дватцятилітнього творчого досвіду пише про свої поетичні молоді літа: «То була пора золота і бентежна. Серце поривалосьдо чогось високого, незвіданого,ущерть налите бурхливою хвилею поетичного оновлення, яка зринула з глибин 60-х років…»
Виразне читання вірша С.Бурлакова «Не відрікайся від основ»
Не відрікайся від основ
Рідне слово, божа правда!
П.Куліш
Не відрікайся від основ,
Від матері
І від дідизни.
Серед земних величних мов
Є мова рідної Вітчизни.
У ній живе своя краса,
Свої чуття і колорити.
Вона, як вранішня роса,
Як вічних перетворень ритми.
Її огудник не зімне,
Вона не раз катами гнана –
Ввібрала в себе все земне
Й небесне…
Запеклась, як рана.
Мовчіть, нищителі,
Мовчіть!
Нікчемні ваші заборони,
Вона в жорстокій млі стоїть
Ламала грати і кордони.
І ось тепер її уста
Олжею знагла не затьмарить.
Вона з любові вироста,
Як промінь із важкої хмари.
Словникова робота за питаннями учнів
Спостереження над художнім текстом
- Як ви прокоментуєте рядки:
Вона в жорстокій млі стоїть
Ламала грати і кордони.
Визначення художніх засобів поезії
Завдання: поєднати приклади художніх засобів з їх значенням
Епітети -… Мовчіть, нищителі,
Мовчіть!
Порівняння - … Мовчіть, нищителі,
Метафори - … Вона, як вранішня роса,
Анафора - … жорстокій млі,
вічних перетворень
Звертання - … Вона з любові вироста,
Вона в жорстокій млі стоїть
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Робота в парах
основ
VІ. ОГОЛОШЕННЯ ПІДСУМКІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати усний твір «Шануйте рідну мову».
Підібрати поезії, в яких оспівується рідна мова.
1