«Додаток 15» Тема: Гергій Люлько. Життєвий і творчий шлях митця. «Як живеш хлопче?» Автобіографічна основа твору Мета: познайомити учнів із змістом твору «Як живеш хлопче? ; розвивати навички самостійної роботи та вміння аналізувати художній твір та образи – персонажі, визначати морально – етичні проблеми, порушені в творі , аргументувати власну думку; виховувати повагу до батьків, історичного минулого, почуття патріотизму. Обладнання: портрет Георгія Люлько, текст твору. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда з учнями
- Яких письменників Дніпропетровщини ви знаєте? - З творчістю яких ми вже ознайомились? - Що таке автобіографічний твір? - У чому особливість будь-якого автобіографічного твору? - Які автобіографічні твори ви вивчали раніше?
ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Постановка проблемного запитання.
(Запитання розв’язуватиметься в кінці уроку.)
— Яку мету ставив перед собою автор, вирішивши описати своє дитинство і враження від нього?
ІV.СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Вчитель: Серед сучасних літераторів Павлоградщини привертає увагу творчість поета та прозаїка Григорія Івановича Люлька.Народився письменник в 1939 році в Павлограді. "В пам`яті залишились, - як зізнався Георгій Люлько, - деякі довоєнні епізоди і війна. Нашу хату розбомбило, ми жили в землянці. Жахи бомбувань і досі не забулись... Тато і мама були селянського роду". Тут Георгій Люлько закінчив Павлоградську середню школу. Після школи служив у збройних силах СРСР - прикордонником на Далекому Сході. А демобілізувавшись, в 1961 році вступив до Московського державного університету імені Михайла Ломоносова на факультет філології. І через вісім років закінчив університет і аспірантуру, а потім - викладання української літератури в цьому університеті.
Найперша книжка Георгія Люлька - книжка для дітей. Про видання свого "Лельом- полельом" (1970), автор говорив так: "Прогавили справжню українську книжку! Українську неформальну, субстиційну - за духом. Річ фантастична, майже неймовірно". Пізніше, у 1973 році, побачила світ одна збірка письменника "Нумо- дружити", яка була надрукована спочатку англійською мовою під прізвищем Енгланд, а потім переведена і українським оригіналом як переклад із Енгланда. В 1972 року наш земляк Люлько переїздить в Україну і після довгих блукань по ній, пізнавши терпке почуття ностальгії за радним краєм, повертається в Павлоград, плідно працює на літературній ниві, часто друкується в місцевих газетах "Рідний край", "Західний Донбас", журнал "Вітчизна", "Борисфен". За останні десятиріччя Григорій Люлько видав п`ять збірок поезій, зокрема "Преображение" (1993 р.), "Перстань кохання" (1994 р.), "У колі друзів" (1995 р.), "Діадема для Олесі" (1995 р.), "Неба незабутнє світло" ( 1996 р.), - творів високохудожніх, де кожний рядок автора притягує інтерес читача чистотою і честність поглядів, ненав`язливо, особисто, але з щирістю, яка з лишком перекриває багатослівність багатьох записних "патріотів". Окрім поезії, Григорій Іванович пише прозу. Проце свідчить його повість "Зошити із Зелен-Явора" (1977 р.), надрукована в журналі " Вітчизна", та багатьох оповідань, такі як "Справа небесна", " Птах невідомий" (за 1996 р.), " А все-таки любив", "Вона чекає на мене", " Петь-петь", "Неньки троє синів", "Василькові очі", " Гори афганські", ( за 1997 р.), " Добродушний концтабір" (2000 р.) та багато інших, надрукованих у періодичній пресі. Творчість талановитого і своєрідного поета дуже важко охарактеризувати. Кожен твір - то дорогоцінний злиток розуму, незглибимого почуття і енергії оптимізму, і любові до людини, до природу, до всесвіту. Світосприйняття, світорозуміння, трактування подій і явищ у автора несподівані, непередбачені, нетрадиційні і разом з тим життєві, неповторні, власне Люлькові. Думка його творів жива і яскрава, оригінальна. Те ж можна сказати і про формотворення і словотворенння авторської мови. Автор рідко вдається до установлених поетичних форм, класичного розуміння. Вірші його вільні, часто це вірші в прозі. Але яка цілісність форми, яка внутрішня мелодика і ритміка, яка гармонія думки і почуття і їх втілення у слові. Багатющі скарби українського слова, фольклору, історичних мовних традицій, обширного діалектного матеріалу дають простір до мовних розвідок, а від них до мовотворення, словотворення. Для нього світ - безмежжя, "протяглість просторіні", поле "всеіснування", яке є "ознака істинності" і є сенсом його буття як художника.
Георгій Люлько - тонкий і глибокий лірик. Його бачення і відчуття природи дивують і вражають. Коли читаєш його твори віриться у вічність і створенного ним.
Обмін враженнями щодо прочитанного твору «Як живеш, хлопче?» (Додаток1)
1. Вибіркове читання твору, переказ цікавих епізодів твору:
- Спогади про батька й матір; - Спогади про воєнне дитинство; - Авторські відступи, пройняті життєстверджуючим оптимізмом, в яких письменник через плин минучих років оглядає з вершини своєї людської зрілості, прагне усвідомити свою природу на ранній досвітній зорі коло її первісних джерел; - Описи природи.
Обговорення змісту твору за питаннями:
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Визначте тему та ідею твору.
Вчитель: Своїм твором автор закликає любити життя, цінувати й берегти все те прекрасне, що робить людину духовно багатою і щасливою, нагадує нам щоб ми ніколи не забували, якого ми кореня і що нам дав народ, батьки, щоб ми стали їх гідними синами, наголошує на необхідності усвідомлення кожним своєї особистої відповідальності за сьогодення та майбутнє.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Для себе із твору Г.Люлько «Як живеш хлопче?» я взяв (взяла)…
— Для мене справжнім відкриттям стало…
— Твір я вважаю актуальним тому…
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти міні - твір на тему: «Твір «Як живеш хлопче?» нас вчить…»
«Додаток 1»
Як живеш хлопче?
Батько гнав коней по залитому сонцем вигоні. І був світ золотий, мов соняшник. Стояв на підводі – молодий батько, поруч з ним сидів п`ятирічний хлопець; трирічний, плачучи і захлинаючись с того плачу, здоганяв їх. Серце його калаталося, підстрибуючи, наче ліктик; малий робив швидкі рухи ногами і руками; коліньми трохи не дістаючи підборіддя, - та здавалось, що це біг на місці, бо підвода з батьком і хлопчиковим старшим братом усе віддалялася од нього, віддалялася. Наче хто домальовував простір поміж ним та підводою. Аби як ширшає смуга води для того, хто на крижині. Вони не взяли його з собою! Образливо було, прикро. Його не взяв батько з собою! Старшого взяв, а його не взяв. Хлопчик продовжував працювати всіма кінцівками , але дарма: підвода даленіла, вже ледь бовваніючи і дзвінкому степовому серпанкові, й серденько хлопчикові тіпалось в ребрах грудей, ніби пташеня. Його не взяли. Батько не взяв. Виснажившись, впав він на вигін до долілиць і щедрі батоги його сліз, десь наче від скронь, оросили земну кулю. Чи довго він так лежав? Ні. Але всі ці безмежні хвилини він, не здогадуючись про це (звідки йому, малому-невеличкому?), пережив одне із найбільших у своєму житті потрясінь, із штибу отих, які дорівнюють космосу і вічності. За цей час він ,немовби, перейшов мільярди своїх доземних років і виріс на ціле людство, що в своїй малості вже ступнуло крок до всього ,що властиве людині. Отак він і лежав долілиць посеред ранкового світу, покинутий і самотній. Нехай. (Вони не взяли його). Дарма. Отак він лежатиме (лунало йому), і помре. А вони повертатимуться з батькової роботи та й побачать його неживого. І зрозуміють, зрештою, що накоїли . Вони вбили його! Але що це таке? Жвава компанія поміж стеблиння, як поміж деревами. Фіолетовий хрущ, який, заблукавши, звалився в хащу зела і немов придурюється, буцім розбився… Павучок-дивачок… Бабка продзумкотіла… А в бабки – райдужні крила
– Доброго ранку, друзі. – Я з вами. – Ми завжди разом. – Ми не образимо одне одно й не зневажимо. (Він ще не знав таких слів, проте мов белькотіти приблизно такою мовою: мовою неба й землі, сонця і зела). – Синку!!! – Де ти ?! – Я… – Чого ти там розлігся? (О, це його молода мати. Мама!) – А йди-но мерщій додому, я зараз пектиму пиріжечки. Пиріжечки – це переконливий аргумент. Стояти біля мами, дивитися на її руки – два окремішні створіння –і брати із тих створінь видовжені сонця щойно із сковорідки й, обпікаючись, заходжуватися їх їсти. А підвода з кіньми, батько і братик - нехай. От наїмся хрумких, а тоді, може, й знову закортить померти, щоб вони всі начувалися. Вони - це тато і брат. А по ночах іноді підлітав кінь до нього той бив землю копито. Грива йому посмами додолу, бабки білі, а очі великі сміються. - Здоров був! - сказав кінь. - Здра-стуй! - Ну як живеш, хлопче? - Гарно живу. -То полащ мене ось тут. І хлопчик обережно доторкнувся до конячої морди погладив її. Так і врізьбились в ного назавжди: той ранок і вигін, і молодий його батько на підводі із старшим; щоправда він до вечора й забуде все це, немов назавжди, щоб не згадувати декілька десятиріч, але нараз спливе з його підсвідомості, наче острів з океан-мор, напрочуд яскраво і виразно: той ранок, і той вигін-осоння, і його молодий батько, і старший братик, і підвода, що сяючи даленіє. І самого себе побачить він. Як здоганяє батьковий " фаетон", що його тягнуть коні; як біжить шодуху, буцім на місці, й не годен ніяк наздогнати. Побачить усе те, неначе картину, і себе - в тій картині. І з подивом роздивлятиметься. Таке високе небо, і такі довжезні дерева. Великі кущі, висока трава, хати-велети. Вигін-безмежний. Вовча-широчезна. А степ- так йому кінця ані краю. Кінь бив копитом об замлю і очі йому сміялися. ... Земля тряслася, небо розколювалося і світ ходив ходором. Підлітали дерева і хати розвоювалися.
Таких громових громів досі він ще не чув і таких блискавок не бачив. А сонцн зробилося чорним. -Не барися! -Чого ви? Мама підштовхувала його до льоху, а сама ставила ногу на драбину та не подужувала потрапити на щабель, а він дивився, як мама намацують ногою драбину: на руках вони тримали найменшенького. Десь поділися тато, старший братик, сестричка. Бабуся з тіткою - за маминими плечами і над; обличчя їхні злякані, а він не розуміє з чого. Йому навіть весело: такий гармидер стався. І всі чкурнули кудись, раззявляючи дірки ротів. Цікаво, чому це так почали підлітати дерева й стріхи підстрибувати? Ага, він пригадав. Тато (йому казали) на фронті, це війна, а старший братик із сестричкою вже льосі. Диви, поховалися!...А на горі бухкає, гуркотить, як багато возів чи каміння в бочці, й здригається земля, і ходить ходором світ. Нарешті мама шурхнула ногою і вони втрьох звалилися в яму - на двох, що вже там тремтіли; запхикав найменший, але мама згорнула вссіх чотирьох під себе, затуляючи від того, що зчинилося на горі. І тітонька з бабусею докупи. Засвистіло, вдарило, зірвало ляду. Бух! Бух! Та-та-та-та-та! Зазойкало нагорі, вибухнуло лайкою, застогнало... знову завило. Вони не бачили, як на їхню хату падає бомба. Усю війну вони прожили в землянці, яку вирили разом із сусідами. Бомба влучила не в саму хату, а поміж декількох сусідів, порозвалювавши все, що можливо. Відчуття тих років йому не дуже запам`яталися, лиш найзагальніше. Три чималі родини в одній землянці, а більше і нічого. Там каганець і тіні на стінах. За багато років він і це пригадує. Перебігають, погойдуються тіні, заходять одна за одним, торкаються плечима, скронями, ліктями одна одної, голови й руки - величезні. І то феєрія, ціла вистава, яку можно спострігати годинами, тижнями, роками - і не набридає. На машинці мама лата дрантя на всіх, джуркотить бабусин голос, бухика громовим кашлем сусідський дід Булка, йоте надсадне бухикання - дужче й за котре бомбардування. - Нє, - каже дід, згинаючись в три погибелі, бо хапається за груди. - Германець не впорається з Іваном. Де йому. Він у вас уже був, германець. Був, був, та й загув. Сказав дід та й знову заходився в моторошному бухиканні. Чи не завале землянку?
Хлопчик дослухається до всього, що рухається на землі. Крім них тут живуть і різні хробачки, ропухи, а в отому кутку - кріт. А той кажан залетить. Цікаво йому. Батька він не пом`ятає, забув і про найтрагічніший досі в його житті випадок, кого його не взяли на підводу, яка перелинула вигоном. Він грається із сусідськими дівчатами, бабуся розповідає йому казки, а старовинний сусіда назива його хлопцем не із останніх. Веселе, ба, навіть, прекрасне життя. Головне - це сховатися. Вчасно сховатися. Та й обдурити зайд. Вони голосили, що в них короста (дід Булка навчив, бо чув про педантичність германців), і німці десятою дорогою обходили їхню землянку. То для малих воля. Звісно, коли не стріляють... -Век! -Век! Німці, все-таки, викурили їх з-під землі й женуть тепер разом з іншими аби затулитися за ними від наступаючих, як щитом, та починається нове бомбардування. Цього разу це літаки із зарками на крилах - німці тікають за Вовчу за Самару, аж генза Дніпро, то й не встигають повбивати всіх. Вулицями міста ходять у пілотках й в кашкетах із зірочкам, шукають підлітків, які вціліли, й судять поліцаїв, котрі не встигли чи не спромоглися втекти. І партизани таки знаходяться. Навіть дід Булка отримує медаль "За отвагу". Виявляється, що й чимало поліцаїв буди підпільниками, й дівчат в німецькій уніформі, що працювали на біржі та в комендатурі; а чоботар, насправді ж секретар підпільного обкому - найбільший герой. Судять і дезертирів: кого - в штрафні батальйони, кого - відбудовувати Донбас, а кого - й далі,поза дроти колючі. Один дезертир ховатиметься в льосі ще тридцять років, а коли вилізе, то всі побачать, що то висхлий ведмідь, котрий втратив мову. Але про нього ще ніхто не знає. Торохтить движок. Це вечорами на вигоні показують кіно. Батька немає, а війна вже й закінчилася. Потім він приходе - незнайомий, з вусами, але за кількі тижнів його забирають. Уночі. "Чорним вороном". А хлопцеві все сім років і мама каже, що і школі треба відповідати: - Батька вбито. -Немає батька. -Він на фронті загинув. Але хлопець знає, що батько в тюрмі, й це дуже зле, що він у тюрмі. В нього були й ордени, але ж він опинився у полоні, його привезли з Германії, засудили, а він утік додому, до жінки і дітей. Він ворог, мамо? Який там ворог! – лякається мама. - В школі казатимеш: його вбито. А то не приймуть у піонери. Про батька намагаються не згадувати, це заборонена тема. Як заборонена зона. А за два роки, під час голоду, вмирає його сестричка. Він так любив її! Проте з часом він забув і її. Як батька, як поранених і вбитих. Яких йому вже стільки довелось побачити малим. Дужче йому запам`яталася бабусина смерть. Вони вночі ходили по колоски й бабуся наколола око об стернину, бо за ними гнався хтось і вони кинулись тікати, але зашпорталися і впали… Хлопці чекають на розвізника. Того, хто розвозить газ. - Малий Дудник на міні оце підірвався. Очі повибивало й правицю по лікоть… - А Лупко розряджав снаряда. Цікаво, бачте, йому. Ото його – на шматочки. Мати і досі ходе збирати шматочки ті. - Це то , що корову пас? - Ні, то середульший Штаньківський пас. - А Минька за дровиняку посадовили. Діти замерзали, то він виніс дровиняку. - А вашого за що? - Ви б Сталіну про нього написали, він би усіх разстріляв. А малі, штурхаючи один одного: - Вов`, чуєш, постріляв би! - То й про нашого директора треба писати, щоб розстріляв. А то, як схопить за вухо - і мне. - Бабуся кажуть: він усе начальство колись постріляє, якщо неправедне. - А на Сталіна і піп у церкві молиться. - За Сталіна - піп? - За Сталіна. - Ану побожися. - А на що? - Землю їстимеш? - Їстиму. -Сталін більший і за Бога. - Він найперекрасніший на світі! - вихоплюється в котрогось з малих. - Пац-цани, - каже безногий інвалід, що саме пристрибав на своїх подушечках. - Хто? Йоська найкрасивіший? Та то його задолизи отак размальовують, пац-цани. та він же рябий, наче соняшник, пац-цани. - Ря?... хлопці витріщуються на інвалід. Може, він ворог? Ото що груди біля землі в медалях.
- Рябий, значить, подзьобана в нього мордяка. Віспою, - уточнює інвалід з-під їхніх ніг. І від нього поширюється дух самогонки. - А на зріст він менший оцієї молодиці. Молодиця нижче серед нього зросту, а Сталін нижчий за неї? Що він меле? Надудлився самогонки і меле. Ні, цього вже не може бути. Якби не каліка... Сталін, він найбільший на світі, ондечки, як на майдані. - Рябий, рябий, - трясеться плечима понад землею інвалід, і його медалі рясно подзенькують. Він плаче п`яними слізьми. - Хай він мені ноги мої поверне! Я за нього ноги віддав, а він мені - що?! Й потряса своїми подушечками, а жінки заходжуються втихомирювати його, вкоськувати. Нарешті чуб інваліда падає йому на груди, немов цілується з медалями. Але ось з`являється підвода, бочка з гасом, розвізник, коні - й усі повертають голови в її напрямку, видовжуючи без того задовгі шиї. Черга вишикується в довгий ланцюжок і людський тин затуляє інваліда-безніжка, що спить. Люди підставляють під гас бідони, каністри, цеберки. ...Хата родини хлопчика - ніби поміж містом, річкою й вигоном. Сяк-так по цій війні відбудували стару хату, позаліплювали все, шо подужали, підрихтували без батька. Словом: полагодили. Так само - й інші сусіди. Землянку засипали: над землянкою ціла грядка. Коли снився той кінь? А так "студебекери" прогуркотіли, танки, "катюші". А ще - бомбовози. Як виють ці літаки з бомбами! Хто витримає це? Спачатку було витття. Наймоторошніше. Найжахливіше. Виття, яке пронизує усе твоє єство. До найглибшої глибини - кожен корінчик, кожен нерв, клітинку. До останку, до дрібки. Таке виття. Від нього усі звуки зникають, зникають усі відчуття, всі почуття. Німіє усесвіт. Виття зароджується в прірві небесній, далеко-далеко, в тій далечезні, куди не прозира людський погляд, ніг не добачить, тільки почуєш. Його зародження вловлює й не слух, а та цілість, якою ти ще є. У тобі спочатку закінчується тривога, неспокій. Той неспокій такий пронизливий, що ти аж терпнеш, кам`янієш від нього, відчуваєш, як із відстані просторіні наближається до тебе жах. Ти вже чуєш виття. Воно розшарпує кожну твою часточку. Воно наростає до нестерпності.
І ніде не заховатися від нього. В хаті, в землянці - ніде. Затулюєш вуха долонями, пальцями - дарма. Ніщо не допомога. Подушка - даремно. Вата у вуха - не порятунок. Не заховаєшся, не втечеш. Вриваєшся в рам`я - чуєш. В землянці так само, як на поверхні. В льохові - теж. Можливо, там, в земному ядрі й заховався б. Та не вриєшся туди. Не вгризешся. Жах розтинає тебе. Ти розпанаханий тим виттям. Воно, розростаючись, наближається! Заціпенієш, згорнувшись в клубок, чекаєш. Або ж тебе опановує тремтіння. Тремтить тіло, мозок тремтить, душа. Жах! Збожеволіти можна. Дехто і божеволіє. Моляться матуся, бабусенька, тітонька. - І ти молися, дитино. У їхніх очах розпач і жах. І крізь темряву хлопчик бачить їхні очі. Виття досяга апогею. Досягає зеніту. Ось-ось довершиться апокаліпсис. Здригнуться небо і земля, вибухи змішуються з виттям, земля перемішається з небом і зникне небо, а земля розлетиться на шматки; зрушаться залишки хат, перетворюючись на уламки, які жбурлятиме разом з деревами, що догори корінням, з рештками людей і тварин. Усе це охоплене полум`ям, велетенський вогонь додається до вибухів і виття. І здається, що кожна бомба падає на тебе. Саме на тебе! І жодна бомба не обмине тебе. Всі бомби ціляться на тебе і влучають у тебе. Всі вони призначені для тебе: усі і кожна окремо. Для тебе! У тебе! Всі разом і кожна окремо. Нескінченні кагати бомб падають на тебе і тебе вже нема, розкидано тебе на міріади часток і всі вони розтроюджені болем. І здається, що серце не витримає і ось-ось теж вибухне як ота бомба, розколовши мізки і розколовшись само на маленькі сполохані живі дрібочки. Але вчасно прокидається душа і вгамовується серце. Живий. Живий! І сяє залитий сонцем вигін. Золотий, як соняшник, світ. А коні все далі й далі несуть підводу, на якій стоїть, натягнувши віжки, молодий красивий батько. Поруч з ним сидить старший хлопчиків братик п`яти літ і, оглядаючись, сміється до нього, а він намагається їх наздогнати.
Не наздогнав. Підвода зникла за горизонтом, забравши в незнані світи тата зі старшим братом. А він живе. За себе, за них, за сестричку, маму, бабусю, тітоньку. Живе. І вони живуть в його пом`яті, в його поезіях, в його творах. І знову приходить кінь з далекого дитинства. Грива йому пасмами до землі, а очі великі й сміються. - Як живеш, хлопче? - Гарно живу. Живу...
1