Конспект уроку з літературного читання для 3-го класу на тему: "Вступ до теми. Ознайомлення з життям і творчістю Василя Сухомлинського. Головна думка. Василь Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло»".
Тема: Вступ до теми. Ознайомлення з життям і творчістю Василя Сухомлинського. Головна думка. Василь Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю В. Сухомлинського; вдосконалювати навички правильного, свідомого читання; збагачувати активний словник учнів; розвивати вміння робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати творчі здібності молодших школярів; виховувати чуйність, доброту, милосердя.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Усміхнімось сонечку: «Здрастуй, золотаве!»
Усміхнімось одне одному, погляньмо ласкаво.
Хай сьогодні в кожне серце наш урок додасть тепла,
Посміхнемось одне одному, побажаємо добра.
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Отримати нові знання, працювати в групі, в парі, цікавого спілкування, гарних оцінок)
- Наш урок розпочався з усмішки. Тож нехай на ньому запанує атмосфера доброзичливості, щирості, тепла і взаєморозуміння.
ІІ. Мовленнєва розминка
- Сьогодні на уроці ми будемо багато читати, говорити, тому треба зробити розминку.
1. Артикуляційні вправи
- Уявіть на долонці пір’їнку і дуйте на неї так, щоб вона кружляла над долонькою.
- Гра «Кулька». (Вдихніть аромат уявної квітки, а на видих надуйте повітряну кульку)
- Задуйте свічку
- Подуйте як лагідний вітер, а тепер як сердитий вітрисько.
2. Робота над чистомовкою
Ра-ра-ра – висока гора.
Ро-ро-ро – гостре перо.
Рі-рі-рі – сонце угорі.
Ру-ру-ру – не псуй кору.
Ри-ри-ри – книжку бери.
3. Робота на картках «Відновлення деформованих тексту та слів»
Картка №1
айГ
аЗ кірою будовий айг. иМ сачто лугяємо в агю. взДінко пісвають жичі. віЦтуть ноквалії. кіЯ ниво худмяні! реБежіть ці вітки. еН вірть хї.
Картка №2
ИОЛМ АШАК АРАБАНБ
ІТКАЩ ОКМОПТ УДКАД
УБИЗ ІЛБХ ОЯРЬД
ОКИРАС АЙГ ОЯРАНДТ
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.
1. Гра «Магніт».
- Подумайте, то що ж таке добро? Над цим питанням замислювались люди за різних часів.
- Які слова «притягуються» до слова «добро»? В мене є чарівна торбинка, в якій знаходяться різні слова. Зараз по черзі будемо витягувати, якщо це слово відноситься до Добра, ми його клеїмо на дошку, а якщо ні – відкладаємо мені на стіл.
Допомога, уважність, чистота, ненависть, тепло, співчуття, злість, взаємодопомога, байдужість, краса, щирість, піклування, світло, заздрість, вдячність, милосердя, жадібність, любов, чуйність, сонце.
Вправа «Мозковий штурм»
– А що таке краса? Це те, що приємно і подобається всім людям, все те добре і прекрасне, що оточує нас і викликає радість.
- Щоб сьогоднішній урок сподобався і викликав у всіх радість, давайте налаштуємося на плідну роботу. У світі навколо нас існує стільки краси, хоча інколи ми її зовсім не помічаємо.
-А як ви думаєте, що може бути красивим? (Красиві слова. Красиві почуття. Красивий одяг. Красива людина. Красиві думки. Красиві вчинки).
- У людини все повинно бути добрим і прекрасним і думки, і почуття, і слова, і вчинки.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. У цьому розділі ми познайомимося із творами відомих авторів, досі для нас невідомих. Усі твори про ваших ровесників, про їх справи, вчинки добрі і не дуже. Який синонім можна дібрати до слова ровесники? (Однолітки).
- Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими і вічними творами Василя Сухомлинського. Усе своє життя Василь Олександрович присвятив дітям. Письменник працював директором у Павлиській школі, що Кіровоградщині. Щоранку він зустрічав своїх учнів на ганку школи, дивився їм у вічі, намагаючись зрозуміти їхні турботи.
- Тема нашого сьогоднішнього уроку оповідання «Красиві слова і красиве діло». Девіз уроку. Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре.
- Поговоримо про добро, добрі справи, добре серце. Чи все так добре в нашому житті, чи ні? І чому?
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання оповідання Василя Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло» (с. 114–115)
1. Гра «Передбачення».
— Прочитайте уважно заголовок оповідання. Як ви вважаєте, про що йтиметься в оповіданні?
2. Первинне читання тексту вчителем
- Прослухайте уважно оповідання. Чи збудуться ваші передбачення?
3. Словникова робота
- Значення яких слів, що зустрілися в тексті, вам невідомі?
Негода - погана погода, непогода з дощем.
- Поясніть мені значення слів та фраз: мокра, як хлющ; з неба ллє, мов з відра.
Робота за пошуковою таблицею.
1. Слова під прямокутником прочитати тихо, повільно; під трикутником — голосніше, повільно; під колом – голосно швидко.
2. Прочитати кожну колонку слів мовчки, назвати слова, значення яких незрозуміле.
3. До якої частини мови належать слова записані під прямокутником? А під трикутником
4. Утворіть пари слів з першої і другої колонки – словосполучення іменника і прикметника.
5. До слів записаних у другій колонці доберіть синоніми із третьої колонки.
6. Знайти слово «дощ». Дивлячись на це слово, прочитати слова з лівого та правого стовпчика.
7. Знайти слово «сорочка». Зосередивши погляд на цьому слові, спробувати прочитати слова над ним, під ним, ліворуч і праворуч.
8. Знайти в таблиці слова-ознаки до слова день.
9. Прочитайте прислів’я. Яке з них виражає основну думку оповідання
4. Повторне читання тексту учнями «Ланцюжком»
- Прочитаємо ще раз даний твір. Будьте уважні, зверніть увагу на зміст, запам’ятовуйте всі події, описані автором.
5. Аналіз оповідання
- Хто є дійовими особами оповідання? Скільки їх?
- Чому хлопчики опинилися у хатинці?
- Чи відомо, хто її збудував і навіщо? Прочитайте.
- Як ще в тексті названо дощ?
- Чи знали діти четвертого хлопчика?
- Як хлопчики, що сиділи у хатинці, зустріли незнайомця?
- Порівняйте їхні слова та дії.
- Хто йому допоміг по-справжньому?
- Як ви думаєте, які почуття переживав незнайомий хлопчик, коли відчув
тепле ставлення до себе?
- Про кого з персонажів можна сказати – байдужий, а про кого – турботливий, щирий?
- Визначте межі зачину, основної частини, кінцівки тексту.
6. Робота в групах
Правила роботи в групі (працювати над завданням мають всі учасники групи. Виступає один учень від групи (спікер), кожен має право доповнити виступаючого.
1 група. Робота над кінцівкою оповідання.
2група. Читати в особах оповідання «Красиві слова і красиве діло».
3група. Робота з ілюстрацією до оповідання.
- Який епізод зображено на малюнку?
- Як можна назвати малюнок?
- Які слова тексту відповідають ілюстрації? Зачитайте.
- Опишіть зовнішній вигляд дітей. Якого вони віку?
- Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?
Перевірка роботи в групах
8. Обери позицію
- Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?
- Запам’ятайте, кожна людина, яка опинилася в скрутній ситуації, чекає на розуміння і допомогу. Про це ніколи не можна забувати.
VІІ. Підсумок уроку
Правила написання сенкану:
Ось і добігла кінця наша розмова. Все про що ми згадували та розмовляли сьогодні на уроці, нехай залишить слід у вашому серці. Саме цього вчать твори В. Сухомлинського. Якщо від сьогоднішньої зустрічі у ваших душах залишилася зернинка добра, я попрошу приколоти маленьке сердечко собі біля сердечка, а якщо ви вважаєте, що добрим бути не обов’язково, що без добра можна прожити на світі –тоді нехай залишиться у вас на парті.
Картка №1
айГ
аЗ кірою будовий айг. иМ сачто лугяємо в агю. взДінко пісвають жичі. віЦтуть ноквалії. кіЯ ниво худмяні! реБежіть ці вітки. еН вірть хї.
Картка №2
ИОЛМ АШАК АРАБАНБ
ІТКАЩ ОКМОПТ УДКАД
УБИЗ ІЛБХ ОЯРЬД
ОКИРАС АЙГ ОЯРАНДТ
Картка №1
- Відновіть деформований текст
айГ
аЗ кірою будовий айг. иМ сачто лугяємо в агю. взДінко пісвають жичі. віЦтуть ноквалії. кіЯ ниво худмяні! реБежіть ці вітки. еН вірть хї.
Картка №2
- Відновіть деформовані слова, виключіть зайве.
ИОЛМ АШАК АРАБАНБ
ІТКАЩ ОКМОПТ УДКАД
УБИЗ ІЛБХ ОЯРЬД
ОКИРАС АЙГ ОЯРАНДТ
Картка №1
- Відновіть деформований текст
айГ
аЗ кірою будовий айг. иМ сачто лугяємо в агю. взДінко пісвають жичі. віЦтуть ноквалії. кіЯ ниво худмяні! реБежіть ці вітки. еН вірть хї.
Картка №2
- Відновіть деформовані слова, виключіть зайве.
ИОЛМ АШАК АРАБАНБ
ІТКАЩ ОКМОПТ УДКАД
УБИЗ ІЛБХ ОЯРЬД
ОКИРАС АЙГ ОЯРАНДТ
Картка №1
- Відновіть деформований текст
айГ
аЗ кірою будовий айг. иМ сачто лугяємо в агю. взДінко пісвають жичі. віЦтуть ноквалії. кіЯ ниво худмяні! реБежіть ці вітки. еН вірть хї.
Картка №2
- Відновіть деформовані слова, виключіть зайве.
ИОЛМ АШАК АРАБАНБ
ІТКАЩ ОКМОПТ УДКАД
УБИЗ ІЛБХ ОЯРЬД
ОКИРАС АЙГ ОЯРАНДТ
допомога
уважність
ненависть
тепло
співчуття
злість
байдужість
краса
щирість
піклування
заздрість
вдячність
милосердя
жадібність
любов
ДОБРО
Девіз уроку.
Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре.
3 група. Робота над кінцівкою оповідання.
- Складіть розповідь, яким би був кінець твору, якби не було хлопчика, який зняв сорочку?
- Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?
1 група. Читати в особах оповідання «Красиві слова і красиве діло».
- Визначіть головних героїв твору та прочитайте в особах.
- Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?
2 група. Робота з ілюстрацією до оповідання.
- Який епізод зображено на малюнку?
- Як можна назвати малюнок?
- Які слова тексту відповідають ілюстрації? Зачитайте.
- Опишіть зовнішній вигляд дітей. Якого вони віку?
- Що ж прикрашає людину: красиві слова чи красиве діло?
Красиві слова
Красиве діло