Конспект уроку з літературного читання для учнів 3-го класу. Тема "Леонід Глібов байка "Коник -Стрибунець"""

Про матеріал

Конспект відкритого уроку з літературного читання для учнів 3-го класу. Тема "Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Леонід Глібов байка "Коник -Стрибунець"""

Перегляд файлу

 

Дмитрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Київської області

Києво- Святошинського району

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВІДКРИТИЙ УРОК

З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ У 3-А КЛАСІ

Тема «Мудрим ніхто не вродився, а навчився»

Леонід Глібов «Коник- Стрибунець»

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

Зубчик Ірина Борисівна

 учитель початкових класів

 

 

 

 

 

 

2017

 

ВІДКРИТИЙ УРОК З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Тема. Без труда нема плода

Мета. Закріплювати значення поняття "байка", "байкар", розширювати знання про Л. Глібова, розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, уміння працювати в групах; розвивати образність мовлення; уміння визначати повчальний висновок, висловлювати оцінні судження морального змісту щодо прочитаного; виховувати повагу до праці.

Обладнання. Портрет Л.І. Глібова, плакат з висловом байкаря, грамзапис "Голоси природи", костюми мурашки та коника для інсценізації байки, ілюстрації, індивідуальні завдання, макет "Скарбнички".

Хід уроку

І. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. (8-10 хв)

  1. Організація класу.

Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 3 клас.

Девіз нашого сьогоднішнього уроку «Мудрим ніхто не вродився , а навчився»

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Діти, давайте пригадаємо, з творами якого жанру познайомились на минулому уроці? Його назву ви пригадаєте, коли розшифруєте колограму.

Ключ: читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної. (Байка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Що таке байка?

- Прочитайте висловлювання про байку, що міститься на презентації. Хто його автор?

Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
Або моторнії сини та внуки!
Читайте байку для науки.

- Що ви можете розповісти про видатного байкаря?

(Відповіді дітей):

  • Видатний байкар Леонід Глібов народився 5 березня 1827 р. в селі Веселий Поділ на Полтавщині.
  • В дитинстві хлопчик заслуховувався народною піснею, зачаровувався народними звичаями та обрядами.
  • В дитинстві Леонід Глібов любив усякі рослини, мав свою грядочку. Часто його біла голівка виднілась серед квітів, за що його родичі й знайомі називали "Льолик – квітчастий королик".
  • В 13 років Л. Глібов вступив до Полтавської гімназії, яку не зміг закінчити через хворобу. Потім учився в Ніжинському ліцеї вищих наук.
  • Довгий час Глібов викладав географію та історію. Був учителем Петра Антоновича Косача – батька Лесі Українки.
  • Свої твори для дітей Л. Глібов друкував у журналах "Дзвіночок" та "Зоря" під псевдонімом "Дідусь Кенар". Розповідають, що його батько купив собі колись такого великого кенара, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по-вуличному "Кенар". Мабуть про це і згадав Глібов, віддаючи до друку свого першого вірша для дітей.

- Які ще твори для дітей писав Л. Глібов?

(Вірші, загадки, жарти, байки).

Іван Франко назвав Л. Глібова "найкращим українським байкописом". У творчому доробку поета 107 байок. Уже не одне покоління дошукується у них мудрості. Давайте заглянемо й ми в цю чудову скарбницю.

3.Читання учнями напам’ять байки "Лебідь, Щука і Рак ". 

  • Що висміюється в байці "Лебідь, Щука і Рак"? ("Дурне безладдя", незлагодженість дій).
  • Що стверджується в байці "Лебідь, Щука і Рак"? (Стверджується, що тільки в єдності можна досягти успіху в задуманій справі).
  • Чому героям байки "Лебідь, Рак і Щука" не вдалося "приставить хуру"? (Діяли незлагоджено)

4. Розчитка.

А) Читання багатоскладових, складних для вимови складів.

Б) Промовлення скоромовки.

Стріла якось скоромовка

На містечку злого вовка.

Скоромовить вовк почав -

Ледь язик не поламав!

Бо ж була це скоромовка

Для Івася – не для вовка.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань роботи (2-3 хв).

Сьогодні на уроці ми вивчимо нову байку Л.Глібова, вдосконалимо навички читання, навчимося визначати характер дійових осіб і давати оцінку їхнім вчинкам, а також висловлювати своє ставлення до них.

Хто її герої, ви дізнаєтесь, відгадавши загадки:

Стрибає пружинка
Зелена в неї спинка
З трави на стеблинку,
З гілки на стежинку.
(Коник-стрибунець).

Всі біжать і поспішають,
на собі все щось таскають.
Вміють місто будувати
Без відра і без лопати.
(Мурашки).

Так, так, саме ці комахи є героями байки Леоніда Глібова "Коник-Стрибунець". Вони допоможуть нам поміркувати над темою уроку (читають хором з дошки):

"Мудрим ніхто не вродився, а навчився".

— Чи доводилось вам раніше бачити цих комах? Чи спостерігали за їхньою поведінкою?

— Де живуть мурахи? Що ви знаєте про цих комах?

Коник – стрибунець живе на луках. З місця на місце пересувається перелітаючи і стрибаючи. Живиться дрібними комахами і рослинами. Коники утворюють звуки, тручи крилами. Якщо до них наблизитися, вони припиняють тріскотіння, і знайти їх у траві майже не можливо. Мурахи – працьовиті комахи. Живуть великими родинами, створюють власне житло. Ці комахи корисні й потребують охорони.

Отже, уявіть собі чудовий літній день. Степ. Зеленим килимом простелились трави, повітря напоєне ніжним ароматом квітів. І в цьому яскравому, різнобарвному світі чується сюрчання коника. (Грамзапис "Голоси природи").

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок (до 20 хв)

1. Інсценізація байки.

  • Хто головні герої?
  • Де і коли відбуваються події?
  • Чи сподобалась вам байка? А хочете прочитати її самостійно?

2. Словникова робота :

  • Вдатний – вмілий
  • Пахуча трава – всіяна квітами з тонким ароматом;
  • Досхочу – багато;
  • розкошував – вів багате, розкішне життя;
  • не вгаваючи, співав – не перестаючи;
  • непереливки тому – скрутно, дуже погано;
  • гопак – народний танець.

3. Мовчазне читання. Робота в групах.

Завдання:

І група - знайдіть опис коника.

ІІ група – поясніть, що означають слова "вдатний молодець"?

ІІІ група – поміркуйте, чому коника названо "проворний стрибунець"?

Фізкультхвилинка.

Танцювальні рухи під пісню "Зелений коник". Слова М. Луківа, муз. Л. Попернацького.

Зелений коник залетів у дім,
Зелений коник – на четвертий поверх.
Зелений коник проти мене сів, -
Такий смішний, такий химерний коник.
Приспів:
Здрастуй, конику зелененький,
Мій стрибунчику веселенький!

  • Як сказано про коника у пісні?
  • Що означає слово "химерний"? (Фантастичний).

4. Розповідь вчителя.

Коники і справді незвичайні комахи. Вони добре чують. Їхні "вуха" розміщені на ніжках. За допомогою вусиків коники дізнаються про те, що відбувається навкруги. Відчувають запахи. І вдень, і вночі можна почути, як голосно цвіркоче коник. Це він тре одне крило об інше. Так коники перемовляються між собою.

5. Повторне перечитування байки.

  • А як описав життя Коника Л. Глібов? Прочитайте.
  • Як змінилась поведінка Коника? З чим це пов'язано?
  • Попробуємо передати ці зміни голосом, перечитаємо байку в особах.

6.  Читання байки в особах.

  • Скільки осіб потрібно вибрати?
  • З якою інтонацією треба читати слова Коника? (Благальним тоном, перелякано звертається до Мурав’я , безтурботно і весело розповідає про своє життя влітку).
  • А слова Мурав’я? (Впевнено, повчальним тоном).
  • Читання в особах. (Діти одягають на голову маски).

7. Елементарна характеристика головних героїв.

І група - пофантазуйте, як провів літо Муравей?

ІІ група – поміркуйте, якими зображено в байці Мурав’я, Коника.

ІІІ група - серед записаних слів знайдіть ті, які характеризують Мурав’я, Коника?

Розумний веселий
байдужий розсудливий
поміркований лінивий
гультяй працьовитий

  • То кого схвалює автор, а кого засуджує?
  • Кого мав на увазі байкар Л. Глібов, розповідаючи про Коника і Мурав’я?
  • Від чого застерігає байка?

Байкар гостро й дотепно висміює ледарів, коників-нероб, що ведуть паразитичне життя.

Дуже мудро, по-народному дотепно, без жалю відповідає Муравей Конику :

Проспівав ти літо Боже,
Вдача вже твоя така,
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака.

Справді народ осуджує гультяїв та нероб, часто висміює їхню легковажність та бездіяльність.

8. Робота над прислів'ями.

І група Звернемось до народної мудрості. Знайдіть і прочитайте, якими прислів'ями можна підтвердити поведінку нашого стрибунця :

  • Хто пізно ходить, той сам собі шкодить.
  • Лінивому все ніколи.
  • І за холодну воду не береться.
  • Ховається від роботи, як пес від мух.
  • У страху очі великі.
  • Згода будує, а незгода руйнує.
  • Хто як скородить, так йому і родить.
  • Хочеш собі добра, не роби нікому зла.

ІІ група. А які прислів'я про працьовитість ви знаєте? Зачитайте тему нашого уроку. Як ви її зрозуміли?

  • Без труда нема плода.
  • Хто дбає, той і має.
  • Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.
  • Землю красить сонце, а людину – праця.
  • Роботящі руки гори вернуть.
  • Праця людину годує, а лінь марнує .
  • Хочеш бути щасливим, не будь лінивим.

ІІІ група  Знайдіть у байці мораль, повчальний зміст байки. Поясніть чого навчає байка.

І справді, від лінощів багато біди буває.

Давайте ще раз пригадаємо, чим займався Коник-Стрибунець?

  • Чи тільки стрибав Коник? ("Досхочу розкошував", "кохав життя ледаче").
  • Які вислови підтверджують його неробство? Поміркували?

Справді, від усього цього теж можна втомитися.

  • Як ставиться автор до головного персонажа байки "Коник-Стрибунець"? (Висміює і гостро засуджує).

9. Робота над ілюстрацією.

Підберіть до кожного малюнка текст байки.

1V. Творче застосування знань учнів (до 10 хв )

Байка "Коник-Стрибунець" була написана в ті часи (1890 р.), коли у селі кожен господар ще з осені дбав про урожай, робив запаси на цілий рік, щоб вистачило до нового хліба. Адже магазини, як зараз, тоді були тільки у містах, куди не завжди хазяїн мав змогу поїхати.. А прийняти на зиму чужу людину, це означало наразити своїх рідних на небезпеку злиднів або й голоду.

 Зараз часи інші. Голод нікому не загрожує. Чи змінилось наше ставлення до Коників-Стрибунців?

 Подумайте і скажіть, як би вчинили ви на місці Мурав’я? (Міркування дітей).

  • Чого міг навчити Муравей Коника-Стрибунця?
  • А що міг перейняти Муравей у веселого співунця?

       V. Підсумок уроку.

  • До якого жанру належить твір "Коник-Стрибунець"?
  • Чим байка відрізняється від вірша?
  • Чого навчила нас байка "Коник-Стрибунець"? Як ви гадаєте, які плоди нашої праці?

Домашнє завдання.

А) Читати байку в особах.

Б) Скласти казку "Як Мурашки перевиховали Коника-Стрибунця".

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Літературне читання, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
22 грудня 2017
Переглядів
1209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку