Конспект уроку з літературного читання для учнів 3-го класу. Тема "Леонід Глібов байка "Коник -Стрибунець"""

Про матеріал

Конспект відкритого уроку з літературного читання для учнів 3-го класу. Тема "Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Леонід Глібов байка "Коник -Стрибунець"""

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Перегляд файлу

 

Дмитрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Київської області

Києво- Святошинського району

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВІДКРИТИЙ УРОК

З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ У 3-А КЛАСІ

Тема «Мудрим ніхто не вродився, а навчився»

Леонід Глібов «Коник- Стрибунець»

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

Зубчик Ірина Борисівна

 учитель початкових класів

 

 

 

 

 

 

2017

 

ВІДКРИТИЙ УРОК З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Тема. Без труда нема плода

Мета. Закріплювати значення поняття "байка", "байкар", розширювати знання про Л. Глібова, розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, уміння працювати в групах; розвивати образність мовлення; уміння визначати повчальний висновок, висловлювати оцінні судження морального змісту щодо прочитаного; виховувати повагу до праці.

Обладнання. Портрет Л.І. Глібова, плакат з висловом байкаря, грамзапис "Голоси природи", костюми мурашки та коника для інсценізації байки, ілюстрації, індивідуальні завдання, макет "Скарбнички".

Хід уроку

І. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. (8-10 хв)

  1. Організація класу.

Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 3 клас.

Девіз нашого сьогоднішнього уроку «Мудрим ніхто не вродився , а навчився»

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Діти, давайте пригадаємо, з творами якого жанру познайомились на минулому уроці? Його назву ви пригадаєте, коли розшифруєте колограму.

Ключ: читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної. (Байка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Що таке байка?

- Прочитайте висловлювання про байку, що міститься на презентації. Хто його автор?

Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
Або моторнії сини та внуки!
Читайте байку для науки.

- Що ви можете розповісти про видатного байкаря?

(Відповіді дітей):

  • Видатний байкар Леонід Глібов народився 5 березня 1827 р. в селі Веселий Поділ на Полтавщині.
  • В дитинстві хлопчик заслуховувався народною піснею, зачаровувався народними звичаями та обрядами.
  • В дитинстві Леонід Глібов любив усякі рослини, мав свою грядочку. Часто його біла голівка виднілась серед квітів, за що його родичі й знайомі називали "Льолик – квітчастий королик".
  • В 13 років Л. Глібов вступив до Полтавської гімназії, яку не зміг закінчити через хворобу. Потім учився в Ніжинському ліцеї вищих наук.
  • Довгий час Глібов викладав географію та історію. Був учителем Петра Антоновича Косача – батька Лесі Українки.
  • Свої твори для дітей Л. Глібов друкував у журналах "Дзвіночок" та "Зоря" під псевдонімом "Дідусь Кенар". Розповідають, що його батько купив собі колись такого великого кенара, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по-вуличному "Кенар". Мабуть про це і згадав Глібов, віддаючи до друку свого першого вірша для дітей.

- Які ще твори для дітей писав Л. Глібов?

(Вірші, загадки, жарти, байки).

Іван Франко назвав Л. Глібова "найкращим українським байкописом". У творчому доробку поета 107 байок. Уже не одне покоління дошукується у них мудрості. Давайте заглянемо й ми в цю чудову скарбницю.

3.Читання учнями напам’ять байки "Лебідь, Щука і Рак ". 

  • Що висміюється в байці "Лебідь, Щука і Рак"? ("Дурне безладдя", незлагодженість дій).
  • Що стверджується в байці "Лебідь, Щука і Рак"? (Стверджується, що тільки в єдності можна досягти успіху в задуманій справі).
  • Чому героям байки "Лебідь, Рак і Щука" не вдалося "приставить хуру"? (Діяли незлагоджено)

4. Розчитка.

А) Читання багатоскладових, складних для вимови складів.

Б) Промовлення скоромовки.

Стріла якось скоромовка

На містечку злого вовка.

Скоромовить вовк почав -

Ледь язик не поламав!

Бо ж була це скоромовка

Для Івася – не для вовка.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань роботи (2-3 хв).

Сьогодні на уроці ми вивчимо нову байку Л.Глібова, вдосконалимо навички читання, навчимося визначати характер дійових осіб і давати оцінку їхнім вчинкам, а також висловлювати своє ставлення до них.

Хто її герої, ви дізнаєтесь, відгадавши загадки:

Стрибає пружинка
Зелена в неї спинка
З трави на стеблинку,
З гілки на стежинку.
(Коник-стрибунець).

Всі біжать і поспішають,
на собі все щось таскають.
Вміють місто будувати
Без відра і без лопати.
(Мурашки).

Так, так, саме ці комахи є героями байки Леоніда Глібова "Коник-Стрибунець". Вони допоможуть нам поміркувати над темою уроку (читають хором з дошки):

"Мудрим ніхто не вродився, а навчився".

— Чи доводилось вам раніше бачити цих комах? Чи спостерігали за їхньою поведінкою?

— Де живуть мурахи? Що ви знаєте про цих комах?

Коник – стрибунець живе на луках. З місця на місце пересувається перелітаючи і стрибаючи. Живиться дрібними комахами і рослинами. Коники утворюють звуки, тручи крилами. Якщо до них наблизитися, вони припиняють тріскотіння, і знайти їх у траві майже не можливо. Мурахи – працьовиті комахи. Живуть великими родинами, створюють власне житло. Ці комахи корисні й потребують охорони.

Отже, уявіть собі чудовий літній день. Степ. Зеленим килимом простелились трави, повітря напоєне ніжним ароматом квітів. І в цьому яскравому, різнобарвному світі чується сюрчання коника. (Грамзапис "Голоси природи").

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок (до 20 хв)

1. Інсценізація байки.

  • Хто головні герої?
  • Де і коли відбуваються події?
  • Чи сподобалась вам байка? А хочете прочитати її самостійно?

2. Словникова робота :

  • Вдатний – вмілий
  • Пахуча трава – всіяна квітами з тонким ароматом;
  • Досхочу – багато;
  • розкошував – вів багате, розкішне життя;
  • не вгаваючи, співав – не перестаючи;
  • непереливки тому – скрутно, дуже погано;
  • гопак – народний танець.

3. Мовчазне читання. Робота в групах.

Завдання:

І група - знайдіть опис коника.

ІІ група – поясніть, що означають слова "вдатний молодець"?

ІІІ група – поміркуйте, чому коника названо "проворний стрибунець"?

Фізкультхвилинка.

Танцювальні рухи під пісню "Зелений коник". Слова М. Луківа, муз. Л. Попернацького.

Зелений коник залетів у дім,
Зелений коник – на четвертий поверх.
Зелений коник проти мене сів, -
Такий смішний, такий химерний коник.
Приспів:
Здрастуй, конику зелененький,
Мій стрибунчику веселенький!

  • Як сказано про коника у пісні?
  • Що означає слово "химерний"? (Фантастичний).

4. Розповідь вчителя.

Коники і справді незвичайні комахи. Вони добре чують. Їхні "вуха" розміщені на ніжках. За допомогою вусиків коники дізнаються про те, що відбувається навкруги. Відчувають запахи. І вдень, і вночі можна почути, як голосно цвіркоче коник. Це він тре одне крило об інше. Так коники перемовляються між собою.

5. Повторне перечитування байки.

  • А як описав життя Коника Л. Глібов? Прочитайте.
  • Як змінилась поведінка Коника? З чим це пов'язано?
  • Попробуємо передати ці зміни голосом, перечитаємо байку в особах.

6.  Читання байки в особах.

  • Скільки осіб потрібно вибрати?
  • З якою інтонацією треба читати слова Коника? (Благальним тоном, перелякано звертається до Мурав’я , безтурботно і весело розповідає про своє життя влітку).
  • А слова Мурав’я? (Впевнено, повчальним тоном).
  • Читання в особах. (Діти одягають на голову маски).

7. Елементарна характеристика головних героїв.

І група - пофантазуйте, як провів літо Муравей?

ІІ група – поміркуйте, якими зображено в байці Мурав’я, Коника.

ІІІ група - серед записаних слів знайдіть ті, які характеризують Мурав’я, Коника?

Розумний веселий
байдужий розсудливий
поміркований лінивий
гультяй працьовитий

  • То кого схвалює автор, а кого засуджує?
  • Кого мав на увазі байкар Л. Глібов, розповідаючи про Коника і Мурав’я?
  • Від чого застерігає байка?

Байкар гостро й дотепно висміює ледарів, коників-нероб, що ведуть паразитичне життя.

Дуже мудро, по-народному дотепно, без жалю відповідає Муравей Конику :

Проспівав ти літо Боже,
Вдача вже твоя така,
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака.

Справді народ осуджує гультяїв та нероб, часто висміює їхню легковажність та бездіяльність.

8. Робота над прислів'ями.

І група Звернемось до народної мудрості. Знайдіть і прочитайте, якими прислів'ями можна підтвердити поведінку нашого стрибунця :

  • Хто пізно ходить, той сам собі шкодить.
  • Лінивому все ніколи.
  • І за холодну воду не береться.
  • Ховається від роботи, як пес від мух.
  • У страху очі великі.
  • Згода будує, а незгода руйнує.
  • Хто як скородить, так йому і родить.
  • Хочеш собі добра, не роби нікому зла.

ІІ група. А які прислів'я про працьовитість ви знаєте? Зачитайте тему нашого уроку. Як ви її зрозуміли?

  • Без труда нема плода.
  • Хто дбає, той і має.
  • Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.
  • Землю красить сонце, а людину – праця.
  • Роботящі руки гори вернуть.
  • Праця людину годує, а лінь марнує .
  • Хочеш бути щасливим, не будь лінивим.

ІІІ група  Знайдіть у байці мораль, повчальний зміст байки. Поясніть чого навчає байка.

І справді, від лінощів багато біди буває.

Давайте ще раз пригадаємо, чим займався Коник-Стрибунець?

  • Чи тільки стрибав Коник? ("Досхочу розкошував", "кохав життя ледаче").
  • Які вислови підтверджують його неробство? Поміркували?

Справді, від усього цього теж можна втомитися.

  • Як ставиться автор до головного персонажа байки "Коник-Стрибунець"? (Висміює і гостро засуджує).

9. Робота над ілюстрацією.

Підберіть до кожного малюнка текст байки.

1V. Творче застосування знань учнів (до 10 хв )

Байка "Коник-Стрибунець" була написана в ті часи (1890 р.), коли у селі кожен господар ще з осені дбав про урожай, робив запаси на цілий рік, щоб вистачило до нового хліба. Адже магазини, як зараз, тоді були тільки у містах, куди не завжди хазяїн мав змогу поїхати.. А прийняти на зиму чужу людину, це означало наразити своїх рідних на небезпеку злиднів або й голоду.

 Зараз часи інші. Голод нікому не загрожує. Чи змінилось наше ставлення до Коників-Стрибунців?

 Подумайте і скажіть, як би вчинили ви на місці Мурав’я? (Міркування дітей).

  • Чого міг навчити Муравей Коника-Стрибунця?
  • А що міг перейняти Муравей у веселого співунця?

       V. Підсумок уроку.

  • До якого жанру належить твір "Коник-Стрибунець"?
  • Чим байка відрізняється від вірша?
  • Чого навчила нас байка "Коник-Стрибунець"? Як ви гадаєте, які плоди нашої праці?

Домашнє завдання.

А) Читати байку в особах.

Б) Скласти казку "Як Мурашки перевиховали Коника-Стрибунця".

 

docx
Пов’язані теми
Літературне читання, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
22 грудня 2017
Переглядів
616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні

Отримайте безкоштовний сертифікат про публікацію авторської розробки

Кожна публікація гарантує участь у конкурсі для вчителів

Додати розробку