Конспект уроку з літературного читання для 4 класу на тему " Поезія великого Кобзаря"

Про матеріал

Матеріал містить розробку конспекту уроку з літературного читання для 4 класу з використанням мультимедійної дошки та різних видів роботи за творами Тараса Шевченка.

Перегляд файлу

           Тема « Поезія великого Кобзаря»

Матеріал до уроку. Т.Г. Шевченко «Вітер віє – повіває», « Вітер з гаєм розмовляє», « Реве та стогне Дніпр широкий».

Мета.  Продовжити ознайомлювати учнів з ліричними творами Т.Шевченка, формувати читацькі компетентності, навчати самоорганізовуватись до навчальної діяльності, вчити продуктивно співпрацювати з іншими членами групи, вчити використовувати знання з природознавства,розвивати навички мовленнєвого вміння, виховувати любов до історії свого народу, мови.

Обладнання. Мультимедійна дошка, Презентація до уроку, ілюстрації, картки з завданнями.

                    Хід уроку

І Організіційна частина

Девізом нашого уроку будуть такі слова:

«Не просто слухати ,а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати

  • Тому для нашого уроку потрібні будуть вміння читати,аналізувати, робити висновки,дружно співпрацювати в групах. Підніміть руки,хто вміє це робити.
  • Ви молодці. Тож давайте вивчимо таку промовлянку:
  • Я – молодець!
  • Ти – молодець!
  • Ми – молодці!
  • ІІ. Мовленнєва розминка

Вправи на дихання( Слайд 4)

Чистомовка ( Слайд 5)

ІІІ. Активізація і мотивація навчальної діяльності.

  • Який розділ літературного читання вивчаємо?( Видатні українські письменники)
  • З творчістю якого поета ви ознайомились на минулому уроці?
  • Який твір ви читали вдома?
  • Чому він так називається?

ІV. Перевірка домашнього завдання ( Слайд 6)

  • Я хочу перевірити, чи уважно ви читали оповідання « Про себе». Ми уявно відправимось з вами в художній музей. Перед вами 3 картини.( Слайд 7)
  •  І ряд -  шукає і читає ланцюжком опис села і хати.
  • ІІ.ряд  - читає опис саду.
  • ІІІ ряд - читає опис могили.
  • V. Оголошення теми та мети уроку ( Слайд 8)
  • На сьогоднішньому уроці ми з вами продовжимо знайомитись з творами великого українського поета – пісняра – Т.Г. Шевченка. Попрацюємо над інтонаційним читанням його віршів, будемо вчитися сприймати красу рідної природи. 
  •  Його твори знайомі і дорослим і малим. Його читають і в нашій країні і за кордоном. Бо його слово просте і зрозуміле кожній людині. Вірші Шевченка увійшли до відомої в усьому світі книжки « Кобзар».
  • Чому Шевченко називав себе кобзарем?( Кобзарі оспівували життя народу у піснях. А він – у своїх віршах).
  • Огляньте книжкову виставку творів Шевченка.
  • VІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ нового матеріалу.
  • Звичайно, сила і безсмертя поета у його віршах, в яких він оспівує красу рідного краю. Примусова розлука з рідною землею загострила у нього почуття любові до України.Ніби голуби сизокрилі , прилітали думи з-за Дніпра і переносили його на  рідну землю.Послухайте вірш « Вітер віє – повіває».
  • І. Опрацювання вірша« Вітер віє – повіває».
  • 1. Читання вчителем вірша.

Чи сподобався вам вірш?

 

— Який настрій він у вас викликав?

 

— Які картини ви уявляли, слухаючи його?

2. Мовчазне читання вірша учнями ( Слайд 9)

 

5) Цікаво знати! ( робота за малюнком)

— Хто такі кобзарі?

Колись у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі), співали про тяжке життя, про героїчні подвиги козаків. Співаючи, вони грали на музичному інструменті — кобзі (бандурі). Назва інструмента і дала назву музикам — кобзарі.

 

Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень на дорогах України. Але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу.

Свою першу збірку творів (1840 р.) поет назвав «Кобзар». Входило до неї тоді 8 поезій.

3) Виразне читання вірша учнями.

 

4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

 

— Що автор говорить про вітер?

 

— Які уособлення використовує?

 - Давайте намалюємо траєкторію руху вітру.

 

— З чим порівнює степ?

- Що означає « за могилою могила?»

- А як ви розумієте вислів «а там – тільки мріє»?

— Якими словами поет описує кобзаря?

 

6) Робота за ілюстрацією.

 

— Розгляньте картину Василя Касіяна «Кобзар».

 

— Кого художник зобразив на картині? Які кольори він використав?

 

— Який настрій вони створюють? Як передають характер героя?

 

— Що можна сказати про кобзаря?

 

— Що зображено на другому плані картини?

 

— Які відчуття викликає картина? –

 VІІ. Фізкультхвилинка

  • 3. Опрацювання вірша  « Вітер з гаєм розмовляє»

4. Самостійне читання вірша учнями

  5. Словникова робота.

- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.

( Слайд 10)

Пливе                                                        один

 

Повен                                                      Дунаю

 

Поплив                                                     скіпок

 

Спиняє                                                     заграло

 

Спинить                                                  розмовляє

 

Погралися                                             рибалоньки

 

- Прочитайте усі дієслова.

 

- Поясніть слово скіпка, осока ( Слайд 11)

 

  •                                              Знайдіть слово яке завжди пишеться з великої букви. Поясніть правопис слова з великої букви.

 

3. Повторне мовчазне читання вірша учнями.

 

- Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою у природі.

 

4. Аналіз змісту вірша.

 

- Що поет описує у вірші?

 

- Де плив човен?

 

- Чому його понесло у море?

 

- Які вирази передають роздуми поета?

 

- Як поет передав картини тиші і неспокою у природі?

 

- Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що – відчути слухом.

Гра « Гість картини»

  •                                              Уявіть що ми опинилися на березі річки.
  •                                              Що ми могли б сприйняти зором, а що – відчути слухом.
  •                                              А що відчули б на дотик?

 

- Які почуття викликав у вас цей вірш? Чому?

- Намалюйте траєкторію цього вітру

 

5. Вправи на розвиток швидкості читання

 

а) читання вірша, напівприкриваючи букви лінійкою.

 

б) Гра «Знайди і прочитай».

 

- Прочитайте рядочки вірша, в яких зустрічаються слова з І колонки.

 

6. Виразне читання вірша.

 

- Який темп читання кожної строфи вірша?

 

- Які почуття треба передати інтонацією?

VІІІ. Опрацювання вірша « Реве та стогне Дніпр широкий»

— Сьогодні на уроці ми познайомимось з ще одним твором видатно¬го поета, який став народною піснею,— це вірш «Реве та стогне Дніпр широкий...».

2. Слухання вірша «Реве та стогне Дніпр широкий...».

Читати пер¬шу строфу потрібно, передаючи інтонацією й темпом читання певні явища (бурю на Дні¬прі). Читаючи другу строфу потрібно змінити інтонацію ближче до розповідної, щоб  передати  неспокій у природі. Третю строфу читаємо повільно, з паузами, розповід¬ною інтонацією.

3. Самостійне читання вірша учнями.

4. Перевірка сприйняття тексту.

— На скільки уявних картин можна поділити вірш? (На три)

— Що відтворив поет у першій картині? (Він відтворив силу бурі на Дніпрі, завивання вітру, нагинання дерев до землі.)

— Що б ви зобразили на другій картині? (Захмарене небо, місяць, що виглядає із-за хмари)

— Яка за характером, настроєм третя картина? (Спокійна, адже ав¬тор показав, що природа вгомонилася, все стихло.)

— За допомогою яких слів авторові вдалося зобразити грізні сили природи як живих істот?

5. Слухання грамзапису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий...».

6. Бесіда за прослуханим.

— Як ви думаєте, чому цей вірш став піснею?

— Які почуття викликала у вас ця пісня?

Цей чудовий вірш Шевченко написав, коли йому було всього 23 роки.

8. Розгляд малюнка в підручнику.

9 Гра « Природодослідники»

 — Де відбувається описана у творі подія?

  •                                              Яка це пора року?
  •                                              Яка частина доби?
  •                                              Коли співають треті півні?
  •                                              Якщо є треті, то повінні бути і перші і другі.( 1 – о першій годині ночі, 2 – о другій, 3 – о четвертій)
  •                                               
  •                                              Хто такі сичі? ( Слайд 12)
  •                                              Як ви гадаєте , у вірші поет описав мрію чи реальність?( Це потрібно побачити.)
  •                                              Чи хотіли б ви побачити річку Дніпро?
  •                                              Як змальовано вітер у цьому вірші?
  •                                              Чому Шевченко у своїх віршах так часто змальовує вітер?
  •                                              Намалюйте траєкторію руху. Порівняй те з попередніми малюнками.
  •                                              10 Робота в групах (4 завдання)( Слайд 13)
  •                                              11. Робота в парах (читання вірша парами) ( Слайд 14)
  •                                              12 Хвилинка – цікавинка
  •                                              Люди здавна спостерігали за вітром.
  •                                              А що таке вітер? На уроці природознавства ви це вивчали.
  •                                              Чи можна нам самим утворити вітер?
  •                                              Як люди використовують енергію вітру?( Вітряні млини, мореплавці використовували силу вітру, щоб іти на вітрилах по морях і океанах, споруджують вітряні електростанції, діти використовують вітер для ігор,рослинам вітер потрібний для запилення.)
  •                                              13. Вправа « Мікрофон»( підсумок) ( Слайд 15)
  •                                              14 Скоромовка
  •                                              15 Домашнє завдання
  •                                              16. Вправа « Оціни себе»
  •                                              Хто з однокласників заслуговує на високу оцінку?
  •                                              Постав собі оцінку за роботу на уроці.

 

 

 

doc
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
2739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку