Матеріал містить розробку конспекту уроку з літературного читання для 4 класу з використанням мультимедійної дошки та різних видів роботи за творами Тараса Шевченка.
Тема « Поезія великого Кобзаря»
Матеріал до уроку. Т.Г. Шевченко «Вітер віє – повіває», « Вітер з гаєм розмовляє», « Реве та стогне Дніпр широкий».
Мета. Продовжити ознайомлювати учнів з ліричними творами Т.Шевченка, формувати читацькі компетентності, навчати самоорганізовуватись до навчальної діяльності, вчити продуктивно співпрацювати з іншими членами групи, вчити використовувати знання з природознавства,розвивати навички мовленнєвого вміння, виховувати любов до історії свого народу, мови.
Обладнання. Мультимедійна дошка, Презентація до уроку, ілюстрації, картки з завданнями.
Хід уроку
І Організіційна частина
Девізом нашого уроку будуть такі слова:
«Не просто слухати ,а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати
Вправи на дихання( Слайд 4)
Чистомовка ( Слайд 5)
ІІІ. Активізація і мотивація навчальної діяльності.
ІV. Перевірка домашнього завдання ( Слайд 6)
— Чи сподобався вам вірш?
— Який настрій він у вас викликав?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2. Мовчазне читання вірша учнями ( Слайд 9)
5) Цікаво знати! ( робота за малюнком)
— Хто такі кобзарі?
Колись у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі), співали про тяжке життя, про героїчні подвиги козаків. Співаючи, вони грали на музичному інструменті — кобзі (бандурі). Назва інструмента і дала назву музикам — кобзарі.
Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень на дорогах України. Але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу.
Свою першу збірку творів (1840 р.) поет назвав «Кобзар». Входило до неї тоді 8 поезій.
3) Виразне читання вірша учнями.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Що автор говорить про вітер?
— Які уособлення використовує?
- Давайте намалюємо траєкторію руху вітру.
— З чим порівнює степ?
- Що означає « за могилою могила?»
- А як ви розумієте вислів «а там – тільки мріє»?
— Якими словами поет описує кобзаря?
6) Робота за ілюстрацією.
— Розгляньте картину Василя Касіяна «Кобзар».
— Кого художник зобразив на картині? Які кольори він використав?
— Який настрій вони створюють? Як передають характер героя?
— Що можна сказати про кобзаря?
— Що зображено на другому плані картини?
— Які відчуття викликає картина? –
VІІ. Фізкультхвилинка
4. Самостійне читання вірша учнями
5. Словникова робота.
- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.
( Слайд 10)
Пливе один
Повен Дунаю
Поплив скіпок
Спиняє заграло
Спинить розмовляє
Погралися рибалоньки
- Прочитайте усі дієслова.
- Поясніть слово скіпка, осока ( Слайд 11)
3. Повторне мовчазне читання вірша учнями.
- Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою у природі.
4. Аналіз змісту вірша.
- Що поет описує у вірші?
- Де плив човен?
- Чому його понесло у море?
- Які вирази передають роздуми поета?
- Як поет передав картини тиші і неспокою у природі?
- Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що – відчути слухом.
Гра « Гість картини»
- Які почуття викликав у вас цей вірш? Чому?
- Намалюйте траєкторію цього вітру
5. Вправи на розвиток швидкості читання
а) читання вірша, напівприкриваючи букви лінійкою.
б) Гра «Знайди і прочитай».
- Прочитайте рядочки вірша, в яких зустрічаються слова з І колонки.
6. Виразне читання вірша.
- Який темп читання кожної строфи вірша?
- Які почуття треба передати інтонацією?
VІІІ. Опрацювання вірша « Реве та стогне Дніпр широкий»
— Сьогодні на уроці ми познайомимось з ще одним твором видатно¬го поета, який став народною піснею,— це вірш «Реве та стогне Дніпр широкий...».
2. Слухання вірша «Реве та стогне Дніпр широкий...».
Читати пер¬шу строфу потрібно, передаючи інтонацією й темпом читання певні явища (бурю на Дні¬прі). Читаючи другу строфу потрібно змінити інтонацію ближче до розповідної, щоб передати неспокій у природі. Третю строфу читаємо повільно, з паузами, розповід¬ною інтонацією.
3. Самостійне читання вірша учнями.
4. Перевірка сприйняття тексту.
— На скільки уявних картин можна поділити вірш? (На три)
— Що відтворив поет у першій картині? (Він відтворив силу бурі на Дніпрі, завивання вітру, нагинання дерев до землі.)
— Що б ви зобразили на другій картині? (Захмарене небо, місяць, що виглядає із-за хмари)
— Яка за характером, настроєм третя картина? (Спокійна, адже ав¬тор показав, що природа вгомонилася, все стихло.)
— За допомогою яких слів авторові вдалося зобразити грізні сили природи як живих істот?
5. Слухання грамзапису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий...».
6. Бесіда за прослуханим.
— Як ви думаєте, чому цей вірш став піснею?
— Які почуття викликала у вас ця пісня?
Цей чудовий вірш Шевченко написав, коли йому було всього 23 роки.
8. Розгляд малюнка в підручнику.
9 Гра « Природодослідники»
— Де відбувається описана у творі подія?