Конспект уроку з літературного читання для 4 класу на тему:"Позакласне читання. Н.Красоткіна. Зима-чарівниця (казка про природу)"

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе вчителю формуванню ключових компетентностей: уміння вчитися, формувати здатність розуміти мету навчальної діяльності; дотримуватися певної послідовності виконання завдань; здатність перевіряти свої результати праці; здоров’язбережувальної: учити дбати про своє здоров’я під час роботи за партою; соціальної: удосконалювати уміння висловлювати власні думки, робити висновки; громадянської: виховувати любов та повагу до збереження природи.
Перегляд файлу

  уроку з літературного читання (4 клас) Конспект

 

Тема уроку: Позакласне читання. Н. Красоткіна. Зима-чарівниця (казка про природу)

 

Мета уроку:

  • формування предметних компетентностей: удосконалювати навичку правильного, виразного, свідомого читання; учити визначати головну думку твору, орієнтуватися в структурі тексту, знаходити в тексті яскраві образні слова;
  • сприяти формуванню культури мовлення, збагаченню словникового запасу учнів;
  • формування ключових компетентностей: уміння вчитися, формувати здатність розуміти мету навчальної діяльності; дотримуватися певної послідовності виконання завдань; здатність перевіряти свої результати праці;
  • здоров’язбережувальної: учити дбати про своє здоров’я під час роботи за партою; соціальної: удосконалювати уміння висловлювати власні думки, робити висновки; громадянської: виховувати любов та повагу до збереження природи.

 

Обладнання:

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

1. Привітання

ОСЬ І ДЗВОНИК ДАВ СИГНАЛ,

ПРАЦЮВАТИ ЧАС НАСТАВ.

ТОЖ І МИ ЧАСУ НЕ ГАЙМО

І УРОК ЧИТАННЯ РОЗПОЧИНАЙМО!

 

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Вправа «Настрій»

 

  • З яким настроєм, діти, ви прийшли сьогодні на урок читання? Покажіть.
  • Дуже добре, бо гарний настрій – це наше здоров’я.

 

2. Вправи для дихання

 

- Тому продовжуємо дбати про здоров’я і виконаємо дихальні вправи, які впливають на життєву енергію.

 

1) «Задуй свічку»

- Уявіть, що перед вами свічка. Задуйте її.

Секундний видих. Зробіть глибокий вдих і постарайтесь задути свічку, видихнувши повітря (глибокий вдих і видих). Повторюємо вправу 3 рази.

 

2) „Задуй свічки”

Уявіть, що перед вами іменинний торт. На ньому багато маленьких свічок.

 Секундний видих. Зробіть глибокий вдих і постарайтесь задути якомога

більше свічок, роблячи при цьому максимальну кількість коротких видихів

(по кількості свічок).

 

3) «Зігрій руки»

Уявіть, що ви прийшли з вулиці, у вас від морозу змерзли руки. Спробуйте їх зігріти.

( Дмухаємо на руки).

 

4) Вправа «Здивування»

Уявіть, що ви побачили щось дуже дивне. Спробуйте передати свої емоції. (О-о-о!)

 

-Дякую!

 

3. Читання чистомовки

Ще нам потрібно підготувати до роботи мовний апарат. Для цього прочитайте разом чистомовку, слідкуючи уважно за вказівкою.

 

- Слідкуйте уважно за вказівкою та вимовляйте.

Ма-ма-ма – вже прийшла до нас зима.

Зи-зи-зи – вдарили морози.

Ра-ра-ра – ми добігли до Дніпра.

Ді-ді-ді – високі хвилі на воді.

Ай-ай-ай – все це наш рідний край!

 

4. Зарядка для очей.

- Дивіться, ми подбали про органи дихання, про мовний апарат, тепер треба провести зарядку для очей.

                            Зарядка для очей «Сніжинка»

 

  https://www.youtube.com/watch?v=9znAKmoG9tg

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

 ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

 

- Скажіть, будь ласка, що спільного між чистомовкою та зарядкою для очей?

( Вони про зиму)

1. Формулювання теми уроку

- Спробуйте сформулювати тему нашого уроку.

 (Зима. А точніше: «Зима-чарівниця»)

 

2. Мотивація навчальної діяльності.

- Це така дивовижна пора року! Ми можемо сказати, що все знаємо про зиму, але це не так. Тому вирушаємо в царство ЗИМИ.

 

3. Формулювання задач уроку.

 

- Але спочатку давайте разом поставимо задачі до нашого уроку. Якими вони можуть бути?

 

ЗАДАЧІ УРОКУ

- ОЗНАЙОМИТИСЯ З ОПОВІДАННЯМ ПРО ЗИМУ   

- ВИЗНАЧИТИ ГОЛОВНУ ДУМКУ ПРОЧИТАНОГО ТВОРУ  

- ЧИТАТИ ПРАВИЛЬНО, СВІДОМО, ВИРАЗНО 

- ЗБАГАЧУВАТИ СЛОВНИКОВИЙ ЗАПАС  

- РОЗВИВАТИ МОВЛЕННЄВІ ВМІННЯ

- ДБАЙЛИВО СТАВИТИСЯ ДО ПРИРОДИ, ЛЮБИТИ ТА БЕРЕГТИ ЇЇ

 

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Сьогодні ми прочитаємо казку Надії Красоткіної  «Зима – чарівниця»

Декілька слів про автора СКАЖЕ КАТЕРИНА

 

Надія Григорівна Красоткіна (у дівоцтві: Шайнюк; народилася 26 серпня 1946 року в місті Ковель Волинської області. Українська поетеса та педагог. Переможець Всеукраїнського конкурсу «Класний керівник — 2004» у номінації «Вихователі шкіл-інтернатів». Співавторка науково-педагогічного проєкту «Інтелект України».

 

2. Словникова робота «Прочитай правильно!»         

 Щоб читати все без помилок,  попрацюймо над правильною           вимовою деяких слів.

 

НАКИДКА                    ЗАВМЕРЛА                ПИТИ                             ЗАВІЯ

БЛИСКІТКИ                СПАЛА                       РОЗСЕРДИЛАСЯ        ХУГА

ЗДАЛЕКУ                     ДРИЖАЛА                 ПІД ПУХКОЮ              ЗАМЕТІЛЬ

ПУХОВА                       ПРИЙДЕ                    ЧАРІВНИМИ                ЧАРІВНА       

 

3. Ознайомлення із казкою про зиму.  

- Переходимо до читання казки.  

- Спробуйте передбачити, про що ця казка?       

 

1) ЧИТАННЯ ЗА АБЗАЦАМИ (Називаю 5 імен дітей, які читатимуть

Діти, а ви знаєте, що Зима — чарівниця? Мабуть, знаєте... А те що Зима дуже красива, завжди у білому одязі, з чудовою короною на голові і в блискучій срібній накидці, теж знаєте? Мабуть...

А ось про те, що під накидкою у неї чотири крила, ви чули? Ні! Цього ви не знали і не чули ніколи! Цей секрет знаю лише я! І то дізналась я про це зовсім випадково, у Новорічну ніч.

Зима стояла під дуже красивою ялиною і розсипала на вітер блискітки зі срібного мішечка, щоб вранці сніг блищав, а вітер їх підхоплював і розносив повсюди...

Та ненароком він розгорнув накидку, і тоді я побачила чарівні крила Зими! Кожне крило було іншого кольору: одне біле-біле, друге — голубе, третє — прозоре, а четверте — іскристе! О! Це було справжнє диво!

Це до казки передмова,
Щоб було все ясно
А от зараз просить слова
Казочка прекрасна.

_____________________________________________________ 

2) ЧИТАННЯ «ЛАНЦЮЖКОМ»

 

Одного холодного осіннього дня Земля дуже змерзла і засумувала. Вона тремтіла від холоду і не могла заснути, хоч вже б давно могла відпочивати. Холод їй не давав зосередитись, а дощ лив і лив, і з цілими потоками води треба було щось робити. Як тут заснеш?

А Зима вже готова була прийти на Землю, а до її царювання залишалось ще два тижні, і вона не наважувалась. Але все ж вирішила подивитись хоч здалеку. Як глянула аж завмерла. Земля ще не спала, а дрижала від холоду і сирості і направляла дощову воду в ріки, бо сама пити вже не могла. ________________________________________________

- Чому Зима не могла заснути?

- Як ви розумієте слова: «Аж завмерла?»

 

3) ГРА «ЗЕМЛЯ— НЕБО»

Виявляється, що під час читання можна грати. Тому ми продовжуємо читати, використовуючи гру «Земля – небо». Коли я скажу «земля», ви читаєте «мовчки», коли «небо»- заплющуєте очі, піднімаєте голову вгору.

(За командою «земля» — діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «небо» — піднімають голівки вгору, заплющують очі, прибираючи вказівки від тексту. Знову «земля» — учні очима знаходять, де вони закінчили читати.)
 

Розсердилася Зима на таке неподобство та й прийшла раніше, щоб Землі допомогти. Махнула вона білим-білим крилом, і на Землю посипались лапаті сніжинки. А лапаті вони були тому, що взялися за руки, щоб скоріше накрити все довкола пухнастою білою ковдрою і зігріти. Так вони летіли всю ніч і цілий день, ще й всю наступну ніч, а на ранок довкілля не можна було впізнати! Земля зігрілась під пухкою периною, позіхнула і, солодко заснувши, почала дивитись кольорові багатосерійні сни. А сніжинки і далі кружляли в небі, тільки тепер вони були легенькі і по одній кружляли у вальсі.

 

- Яким ви уявили біле крило Зими?

_________________________________________________

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «ТАНЦІ-ЗІГРІВАНЦІ»

 

Сніжинки танцюють.

І ми з вами давайте теж потанцюємо та відпочинемо.    

 

4) Гра «Буксир» (робота в парі)

«Сильніший» учень веде у читанні, а «слабший» намагається досягти темпу читання «Сильнішого».

 

 Продовжуємо знайомитися з казкою, читаючи «буксиром» з сусідом по парті.

Один читає, другий намагається досягти темпу його читання.

 

Зима задоволено глянула на свою роботу. І щоб Осінь більше не повернулась,

махнула прозорим крилом — і на Землю прийшов Мороз. Він засклив усі річки, ставки і озера, збудував чарівні мости, і тепер можна було йти навіть по топкому болоту! А Землі було дуже тепло, бо закутана вона була у пухову білу перину!

 

- Як змінилася природа після використання Зимою свого прозорого крила?

________________________________________________________

5)  Читання сусідові/другові

- А тепер читаємо по черзі своєму сусіду по абзацу.

Пройшло багато часу. Зима милувалась чарівними пейзажами, поправляла білосніжну ковдру, посилала Мороз, щоб поправляв лід на річках, і була задоволена.

А по всіх просторах ходили люди і робили на снігу стежки та дороги, їздили машини, бігали звірі та пташки та й забруднювали ковдру. І от одного разу Зима побачила, що її білесенька перина вже почорніла від бруду... А наближався Новий рік! І його треба ж зустріти чистотою і красою! _________

 

- І от одного разу Зима побачила, що її білесенька перина вже почорніла від бруду...Чому?

_______________________________________________________

 

6) Читання за аудіозаписом (аудіо записано дитиною з класу) 

Під час читання звук інколи буде вимкнено, але діти продовжують читати, потім звук увімкнено (діти повинні знайти саме те місце, що звучить під час аудіо)

   Ви вже знаєте прийом читання за аудіо записом. Я буду вмикати , інколи вимикати запис, а ви все одно продовжуєте «мовчки» читати.

увімнено

І вирішила Зима попрати ковдру, щоб всюди було чисто та гарно. Вона зразу взялася до роботи.

Махнула голубим крилом, небо стало голубе-голубе, засміялось щедре сонечко, Зима сховала Мороз під прозоре крило і розтопила сніг, щоб була вода для прання. Випрала вона перину чисто-чисто, покликала хмарку, і закинула на неї своє прання, поближче до сонечка, щоб сохло. А сама ще й Землю скупала, щоб чистою була до свята. Все зробила, аж втомилась. А коли глянула навколо, то засмутилась. Краси не було! А Новий рік от-от прийде!

вимкнено

 

Тоді вона махнула іскристим крилом і над Землею розлився туман білий як молоко. Так було всю ніч, а коли зійшло сонце, то всі побачили, що кожна гілочка на  дереві, кожна билиночка і найменша травинка вкриті пухнастим, іскристим інеєм! Це була дивовижна чарівна казка, що прийшла на Землю, щоб радувати і дивувати світ! Біле диво іскрилось під ясними променями, переливалось тисячами кольорових іскорок і радувало зір!

увімнено

 

Тепер Зима була задоволена, бо зустрічала Новий рік дивовижним мереживом навкруги. А час летів. Зима змінювала картини довкілля. Вона махала своїми чарівними крилами і на Землю приходив то Сніг, то Мороз, то з’являлись Завія, Хурделиця, Завірюха, Хуга, Заметіль і танцювали, кружляли своїх танців. А Земля все спала та спала. Їй було затишно і добре.

_______________________________________________________________

 

7) Читання підготовленим учнем з заміною слів синонімами (під час читання діти разом називають слово, яке було замінено синонімом)

І останній абзац читає Маргарита, замінюючи слова синонімами. Ви всі разом вимовляєте слова, які було замінено.

Царює Зима-чарівниця . І, як усе поробить, то стоїть під красивою ялиною і розсипає  блискітки зі срібного мішечка, а вітер їх розносить по цілому світу і кладе на сніг, щоб блищав і щоб усі знали, що Зима — чарівниця!

(Верховодить) Царює  Зима-(чародійка) чарівниця І, як усе поробить, то стоїть під (вродливою) красивою   ялиною і розсипає (прикраси)  блискітки зі срібного мішечка, а вітер їх (розтрушує) розносить по цілому світу і кладе на сніг, щоб блищав і щоб усі знали, що Зима — (чаклунка) чарівниця !

 

4. Аналіз змісту з вибірковим читанням

  - Сподобалась вам казка?

- Чи виправдалися ваші передбачення?

Які зміни відбулися в природі після того, як Зима махнула голубим крилом?

 Знайдіть у тексті казки синоніми до слова Завія.

 

- Спробуйте визначити головну думку казки?

 

 

5. Тестова робота (робота в парі)

 

Ще багато запитань можна поставити за змістом казки, тому на них ви зможете надати відповіді, виконуючи тестову роботу в парі з сусідом. Вам необхідно поставити позначку біля відповіді, яку ви вважаєте правильною.

 

1. Як Надія Красоткіна називає Зиму в казці?

К) чарівницею

В) господаркою

Н) королевою

2. Скільки тижнів залишалось до царювання Зими?

А) 3

Р) 2

Н) 4

3.  Що розсипала Зима із срібного мішечка?

А) золото

Н) зірки

И) блискітки

4. Які сни бачила Зима?

Л) кольорові багатосерійні

Н) радісні односерійні

С) красиві багатосерійні

5. До якого свята готувались люди?

В) до Різдва

Н) до Святого Миколая

А) до Нового року

 

6. Взаємоперевірка тестової роботи

Обміняйтеся своїми роботами з учнями, які сидять позаду вас: 1парта з 2,  3 з 4 …

 Перевірити можна швидко. Якщо ви вибрали правильні відповіді, то у вас має вийти слово (яке?)  КРИЛА.

 

Якщо тестову роботу виконано правильно, вийдіть до дошки та повісьте сніжинку на дошку посередині на вільне місце.

 

7. Гра «Художники» (РОБОТА В КОМАНДІ)

1)

Ми вже почали с вами «малювати» картину зими

Подивіться, кого ще не вистачає. (Самої Зими)

 

- Нагадайте мені, будь ласка, скільки крил мала Зима?

 

ОБ’ЄДНАЙТЕСЯ, БУДЬ ЛАСКА, В КОМАНДИ ПО 6 УЧНІВ.

 

- Зараз вам потрібно вибрати речення (серед запропонованих) ті, які характеризують відповідне крило Зими. Речення, які ви знайшли, приклейте на крило.

 

1 команда – надає характеристику білому крилу Зими

2 команда – прозорому крилу

3 команда – голубому крилу

  4 команда - іскристому

 

2) Захист. Презентація продукту своєї роботи

 

Слово 1 команді. Прочитайте характеристику білого крила Зими.

Представник від команди виходить до дошки й прикріплює біле крило до Зими ( на дошці висить картина з зображенням Зими).

Слово 2 команді, 3-й, 4-й .

 

Елемент критичного мислення

Діти, а що могло б бути, якби Зима загубила біле крило?

 

8. Виконання пісні «Ой, зима» (караоке)

Подивіться, діти, який шедевр у нас вийшов. Молодці!

Так і хочеться заспівати Зимі пісню. Що ми з вами зараз зробимо.

 

   https://www.youtube.com/watch?v=aflqKImmS-Q

 

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

 

Наш урок добігає кінця.    

  • Який настрій панував на сьогоднішньому уроці? 
  • Давайте пригадаємо, які задачі ми ставили на урок?
  • Чи вдалося нам їх реалізувати?
  • Підведіть підсумок уроку.

 

  1. Рефлексія

  

На парті у вас лежить малюнок з зображенням сходинок. Спробуйте оцінити свою навчальну діяльність на уроці. Поставте позначку на відповідній сходинці.

 

VІI.   Домашнє завдання.

 Усний «буктрейлер»

Домашнє завдання вам сьогодні запропонує Кіра. Послухайте її уважно. Їй надається всього одна хвилина.

Презентація казки   Ірини Мацко. Різдво Ялиночки

Мені хочеться порадити вам прочитати казку Ірини Мацко «Різдво Ялиночки».

Головний герой цієї казки – хлопчик Дмитрик, який жив у хатинці неподалік від лісу. В лісі вовків не було, тому Дмитрик часто ходив до своєї подружки – маленької Ялиночки, яку посадив своїми руками, дуже її любив та доглядав за нею. Ялиночка була чарівною. Вони часто гомоніли між собою.

Одного разу підбіг хлопчик до Ялиночки, а вона бідолашна тремтить.

- Ялиночко, рідна, ти чого? Тобі холодно? – запитав хлопчик.

 - Ні, Дмитрику, не холодно! Просто скоро Різдво. А сусідки – старі сосни розповіли мені, що перед святом люди зрубують саме таких маленьких, як я.. А потім викидають на смітник. Усім свято, а мені кінець!

- Не плач, а то я теж заплачу. Я щось придумаю, я миттю. І Дмитрик побіг додому.

Ялиночка чекала на його допомогу, але він не повертався.

І раптом вона почула…

- А що було далі, ви дізнаєтесь, коли прочитаєте цю казку.

 

Урок наш закінчено. Дякую вам, діти, за роботу.

Виходячи з класу, зробіть самооцінку своєї навчальної діяльності на шкалі «Самооцінка» (висить під дошкою в класі), прикріпив сніжинку у відповідному місці.

 

Р.S. Якщо залишиться час, то провести ПОПС: позиція, приклад, обґрунтування, судження.

Я вважаю, що сьогодні на уроці в мене … (все вийшло, тому що….). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мені хочеться порадити вам прочитати казку Ірини Мацко «Різдво Ялиночки».

Головний герой цієї казки – хлопчик Дмитрик, який жив у хатинці неподалік від лісу. В лісі вовків не гуло, тому Дмитрик часто ходив до своєї подружки – маленької Ялиночки, яку посадив своїми руками, дуже її любив та доглядав за нею. Ялиночка була чарівною. Вони часто гомоніли між собою.

Одного разу підбіг хлопчик до Ялиночки, а вона бідолашна тремтить.

- Ялиночко, рідна, ти чого? Тобі холодно? – запитав хлопчик.

 - Ні, Дмитрику, не холодно! Просто скоро Різдво. А сусідки – старі сосни розповіли мені, що перед святом люди зрубують саме таких маленьких, як я.. А потім викидають на смітник. Усім свято, а мені кінець!

- Не плач, а то я теж заплачу. Я щось придумаю, я миттю. І Дмитрик побіг додому.

Ялиночка чекала на його допомогу, але він не повертався.

І раптом вона почула…

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
20 листопада 2022
Переглядів
947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку