Тема. Відсотки. Молоко та молочні продукти.
Мета. Систематизувати знання учнів про відсотки. Показати значення відсотків у повсякденному житті . Формувати навички дослідження, спостереження, експериментування; розвивати логічне мислення, предметну та ключові компетентності; сприяти розвитку креативного мислення. Показати зв'язок між різними природничими науками та практичним застосуванням набутих знань з математики. Виховувати свідоме ставлення до навчання.
Обладнання. Матеріали для експерименту: молоко, барвники, миючий засіб для посуду; відео.
Інтеграція: математика,,хімія.
Епіграф. Велика книга природи написана математичними символами.
Г. Галілей
Етап уроку. Формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
I. Організація класу
(Учні купують питання та відповідають на них. За правильну відповідь нараховується заявлена сума, якщо відповідь неправильна-сума анулюється. Стартова ціна 1 талант).
Вчитель. Сьогодні вам належить показати свої знання, ерудицію, вміння в галузі математики,хімії.Ви будете заробляти таланти.
ІІ Повідомлення вчителя. Талант - це срібна монета, що мала ходіння в античну епоху. Є така притча:
Хтось, ідучи в далекі краї, доручив рабам турботу про свій стан. Одному дав 5 талантів, другому - 3, третьому - один. Двоє добре потрудилися і примножили стан господаря. Третій - ледачий і хитрий, закопав свою монету в землю. Працьовитість вперше було винагороджено. Повернувся господар і подарував двом всі зароблені гроші. Третій - не отримав нічого. Так і з'явився вираз «зарити талант у землю». Бажаємо вам свої таланти не заривати в землю, а примножувати протягом усього життя.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
1.Що називається відсотком від числа?
2. Як знайти відсоток від числа?
3. Як знайти число за відсотком?
4.Перетворити число у відсоток: 16; 354; 2,27.
5. Як записати відсоток числом: 25%; 50%, 125%?
6. Від продажу товару за 1386грн. одержано 10% прибутку. Назвіть суму прибутку.
7. Що таке 1% від числа?
8. Чому дорівнює 1% від 1 гривні?
Учитель. Відгадайте загадку
На сметану, масло, сир
Нам воно згодиться.
І корисне, і смачне,
Тече, як водиця.
Колір в нього, наче сніг,
Пригощу їм вас усіх!
(Молоко).
Слово вчителя. Відсотки мають широке застосування в різних галузях знань. Це хімія, фізика, соціологія, природознавство та ін.. Ми будемо говорити про молоко.
Рідкісний дар, створений самою природою, — це молоко. Вже в перші години від народження прикладає мама немовля до грудей, і дитя починає свій земний шлях.
У молоці містяться всі основні поживні речовини, необхідні людському організму, насамперед дитячому: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінерали. Найважливішою складовою молока є білки — основний матеріал для побудови клітин та тканин живого організму.
Слово вчителя. Ви проживаєте в селі , і звичайно знаєте, як молоко та молочні продукти попадають нам на стіл та полиці магазинів.
Дивимось відео http://youtube.com/watch?v=Q_QRf_ptlKM
Формування знань
Практичне заняття.
Задача. Склад коров’ячого молока: вода – 87%, молочний цукор - 5%, жири – 4%, білки – 3%, мінеральні речовини – 1%.. Дієтологи вважають, що для нормального розвитку дитини щомісяця потрібно 15л молока. Скільки жирів, білків та мінеральних речовин вона одержить?
Слово вчителя хімії.В кабінеті ви провели експеримент з молоком.
1.Налити домашнє молоко в широку посудину.
2.Набрати крапельничкою рідкий харчовий барвник.
3.Накрапати на поверхню молока декілька капель барвника.
4.Ушну паличку вмокнути у миючий засібі торкнутися молока.
Ви бачите рух барвників по поверхні молока. При розщепленні жирів змінюється поверхневий натяг. А чому так відбувається, ви дізнаєтесь на уроках хімії та фізики в старших класах.
Так, додаючи до молока різні барвники ( малину, суницю, банан та ін.) збиваючи суміш міксером, одержують різні коктейлі. А ще креми різного кольору, які ви бачите на тістечках.
Вчитель. Як Ви розумієте "Народну Мудрість"
Прочитайте українські народні приказки та прислів’я.
Як сир в маслі.
Кров з молоком.
Купатися в молоці.
Літом без молока — як узимку без кожуха.
Кашу маслом не зіпсуєш
Де млинці, там і ми.
Як ви їх зрозуміли? У чому полягає значення молочних продуктів,
згаданих у цих приказках і прислів’ях?
Домашнє завдання (індивідуальне для кожного учня). Дізнайтеся, скільки ваша сім’я витратила на комірне за попередній місяць та обчисліть, скільки це відсотків від місячного доходу сім’ї.