Конспект уроку з математики 5кл. за темою :"Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками"

Про матеріал

Розробка уроку з математики 5 клас за темою "Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками" з використанням конструктора Lego для наочності прикладів та з розбором інтуїтивної проблемної задачі з дробами.

Перегляд файлу

Розробка уроку з математики, 5кл.     Вчитель: Ганенко Вікторія Леонідівна

 

Тема: Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками.

Мета: поглибити знання учнів про дріб; вчити додавати й віднімати дроби з однаковими знаменниками. Розвивати обчислювальні навички, культуру математичної мови і записів. Виховувати самостійність, інтерес до математики.

Обладнання: проектор, картка-загадка, таблиці «Додавання та віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками», завдання для самостійної роботи, картка з відповідями, конструктор Lego, макет «Яблука», картка для рефлексії.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку:

1. Організаційний момент.

«Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати»

2. Перевірка домашнього завдання.

Самоперевірка за зразком. Звірити відповіді на дошці з виконаною домашньою роботою.

3. Актуалізація опорних знань.

На дошці самостійна робота на 10 хв. (Додаток А)

По закінченню учні міняються роботами з сусідом та роблять взаємоперевірку по карткам з відповідями.

D:\Работа Виктории\Математика\цікаві уроки\Розробки уроків\Відкритий урок№1\дроби.bmp4. Мотивація навчальної діяльності:

Проблемне питання:

Двоє чоловіків намагаються допомогти третьому справитися з завданням (Рис. 1). Яке було завдання? Яка відповідь? У вас буде час поміркувати до кінця уроку. А допоможе нам відповісти на ці запитання тема сьогоднішнього уроку: «Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками».

5. Історична довідка. (Доповідь учня)

В Єгипті з дробами оперували ще 4000 років тому. Проте загального способу для позначення всіх дробів в єгиптян не було. При виконанні обчислень стародавні єгиптяни застосовували лише так звані одиничні дроби — дроби з чисельником 1 (і  дріб ). Такі дроби єгиптяни зображали, ставлячи крапку над знаменником. Усі інші дроби вони зводили до одиничних. Для зведення дробів до одиничних було складено спеціальні таблиці.

Вавілоняни користувалися лише шістдесятковими дробами, тобто дробами, знаменники яких дорівнювали 60. Вавілоняни багато зробили в галузі астрономії. Тому й не дивно, що шістдесятковими дробами користувалися в астрономічних обчисленнях аж до 17 століття. Це досі застосовується в поділі години на 60 хвилин, хвилини – на 60 секунд.

У стародавній Греції звичайні дроби були відомі. Понад дві з половиною тисячі років тому греки вміли виконувати арифметичні дії з звичайними дробами.

Запис дробів за допомогою риски став загальноприйнятим з 17 століття. Ця форма запису вперше виникла в Індії.

Колись дії з звичайними дробами завдавали людям надзвичайних труднощів. Ці труднощі у Вавілоні пояснювали «втручанням  злих  духів».

Англійський чернець Бєда, який був ученою людиною у 7 столітті, писав: «У світі є багато речей, але немає нічого важчого, як чотири дії арифметики».

Тоді ж, мабуть, і виникло німецьке прислів'я «попасти в дроби», що означало опинитися в скрутному становищі. А причина, звичайно, полягала в тому, що не було встановлено правил виконання дій з дробами.

6. Формування нових знань.

Звернемо увагу учнів на таблиці.

Таблиця 1. Додавання дробів з однаковими знаменниками.

Уявімо торт та плитку шоколаду. Розглянемо приклади на таблиці.

Щоб додати дроби з однаковими знаменниками, треба додати їх чисельники, а знаменник залишити той самий.

Приклад: ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДРОБІВ З ОДНАКОВИМИ ЗНАМЕННИКАМИ

Розберемо за допомогою конструктора Lego приклад додавання декількох частин в одну частину від цілого.

Таблиця 2. Віднімання дробів з однаковими знаменниками.

Розглянемо приклади віднімання на таблиці.

Щоб відняти дроби з однаковими знаменниками, треба від чисельника зменшуваного відняти чисельник від’ємника, а знаменник залишити той самий

Звернемо увагу, що віднімання можливе лише при а>в.

Приклад: ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДРОБІВ З ОДНАКОВИМИ ЗНАМЕННИКАМИ

Розберемо за допомогою конструктора Lego приклад додавання декількох частин в одну частину від цілого.

D:\Работа Виктории\Математика\цікаві уроки\Розробки уроків\Додав та відн дроб 5кл\IMG_20181028_142606.jpgРозберемо за допомогою конструктора Lego приклад віднімання декількох частин в одну частину від цілого.

Мішані числа. Крім додавання дробів з однаковими знаменниками, можна додавати дроби до натуральних чисел. Додамо до одного яблука його половину, третю частину, четверту. Розглянемо ці приклади на макетах «Яблука».

Приклад: а)1+=1; б) в)

7. Фізкультхвилинка

Вправи:

«Маятник»: Нахили голови вправо-вліво.

«Сова»: Поворот голови вправо-вліво.

«Тягнемося – потягнемося»: Руки вгору, витягуємо хребет.

«Хвиля»: Пальці зчеплені в замок, по черзі відкриваючи й закриваючи долоні, учні імітують рухи хвиль.

«Малювання» Намалюйте рухами очей на дошці цифру 8, намалюйте очима трикутник, закрийте очі і уявіть по черзі кольори веселки.

8. Закріплення матеріалу

Біля дошки:

№1. Додати дроби:ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДРОБІВ З ОДНАКОВИМИ ЗНАМЕННИКАМИ

№2. Відняти дроби: ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДРОБІВ З ОДНАКОВИМИ ЗНАМЕННИКАМИ

№3. Розв’язати рівняння: ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДРОБІВ З ОДНАКОВИМИ ЗНАМЕННИКАМИ

http://1m1.ucoz.ru/VEKTOR/IKONKI_KNOPKI/SMAJLIKI_01/06/01.jpg9. Підсумок уроку

Вертаємося до наших чоловічків. Яку дію виконував перший чоловік, яку виконував третій? То який запис може бути у другого чоловічка?

Що вивчили сьогодні на уроці? Що повторили?

Рефлексія: Оцініть як ви себе відчували на уроці (картки з смайликами).

X. Домашнє завдання

Вивчити правила додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками.

Розв’язати рівняння ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДРОБІВ З ОДНАКОВИМИ ЗНАМЕННИКАМИ

 

 


Додаток А

 

Самостійна робота «Звичайні дроби».

 

Варіант1                                                                       Прізвище_____________________   Клас_________

  1. Запишіть дріб, який показує, яка частина фігури на рисунку заштрихована.

        А)_______;   Б)______.

  1. Дріб із чисельником 6 і знаменником 11 записують так  ______
  2. Десята частина метра називається  ________________
  3. Четверта частина години становить  _______________
  4. Знайдітьвід числа 24.    _____________
  5. Знайдіть від числа 21.    _____________
  6. Правильний дріб — це дріб,у якому__________________________________________________
  7. Запишіть усі неправильні дроби із чисельником 4 _______________________
  8. Порівняйте правильний дріб і одиницю_______________________________________________
  9. На координатному промені із двох дробів більшим є той, який розташований  ______________
  10. Порівняйте дроби          
  11. Перетворити в мішане число

 

Оцінка  ____________

 

Варіант2                                                                      Прізвище_____________________   Клас_________

  1. Запишіть дріб, який показує, яка частина фігури на рисунку заштри­хована.

        А)_______;   Б)______.

  1. Дріб із чисельником 7 і знаменником 15 записують так  ______
  2. Сота частина метра називається _________________
  3. Третя частина години становить  ________________
  4. Знайдіть від числа 18.   _______________________
  5. Знайдіть від числа 20.    _______________________
  6. Неправильний дріб — це дріб, у якого  _______________________________________________
  7. Запишіть усі правильні дроби зі знаменником 5.  ___________________________
  8. Порівняйте неправильний дріб і одиницю.____________________________________________
  9. На координатному промені із двох дробів меншим є той, який розташований  ______________
  10. Порівняйте дроби          
  11. Перетворити в мішане число

 

Оцінка  ____________

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
1994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку