Урок математики 1 клас
Москвич Г.Н., вчитель початкових класів Первомайської гімназії №2
ТЕМА: Числа 11-20. Знаходження сум і різниць.
МЕТА: закріпити вміння учнів обчислювати рівності на додавання і віднімання в межах двадцяти, порівнювати іменовані числа, вдосконалювати обчислювальні навички, вміння розпізнавати геометричні фігури; продовжити розвивати уміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички само- та взаємоконтролю, пам'ять, увагу, мислення; створити умови для формування соціальної компетентності, компетентності продуктивної творчої праці; виховувати працьовитість, пізнавальний інтерес до вивчення математики, відповідальне ставлення до навчання, культуру математичної мови.
ОБЛАДНАННЯ: підручник С. Логачевська «Математика» 1 клас, робочий зошит, презентація PowerPoint, набір геометричних фігур, дидактичні картки, клей, основа для листівок-запрошень.
ТИП УРОКУ:. закріплення й застосування знань, умінь та навичок.
ФОРМА УРОКУ: «Математичне кафе».
Очікуванні результати навчання:
1. Оперує числами в межах 20, розв’язуючи різні життєві проблеми
2. Обчислює суму(додає), різницю (віднімає) зручним для себе способом
3. Знаходить значення математичних виразів
4. Застосовує різні способи виконання арифметичних дій із числами під
час розв’язування завдань і конкретних життєвих проблем
5. Визначає числові дані, необхідні та достатні для відповіді на конкретне
запитання
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності
1. Бесіда. Створення психологічного настрою
- Добрий день! Я рада вас вітати на уроці. Скажіть, а хто із вас любить солодощі?
Дійсно, солодощі люблять всі: і дорослі, і діти, і навіть мультиплікаційні герої.
- Відгадайте хто із героїв і якого мультфільму є найбільшим ласуном тортів, варення, тістечок , які він умудрився їсти навіть через пилосос? (Карлсон) (СЛАЙД 1)
- Чи була б у Карлсона можливість їсти стільки солодощів, якби у нього не було справжнього друга – (СЛАЙД 2) Малюка, який постійно частував його чимось смачненьким ?
- Чи є у вас друзі? Хто саме?
- Чи подобається вам робити своїм друзям приємні несподіванки?
- Чи люблять ваші друзі солодощі?
- Тож я пропоную вам відкрити для ваших друзів кафе солодощів . Ви згодні? Але так як у нас зараз урок математики, то пропоную відкрити (СЛАЙД 3) математичне кафе. Маю надію, що під час сьогоднішнього уроку, ми не лише вдало впораємось з цією доброю справою, а й гарно попрацюємо над його темою. Отже, починаємо діяти.
ІІ. Визначення теми і завдань уроку
1.Бесіда. Формулювання теми уроку
- Діти, давайте з вами згадаємо, над чим ви немало попрацювали на попередніх уроках?
- Сьогодні ми продовжимо працювати над темою попереднього уроку. То ж яка тема сьогоднішнього уроку?(СЛАЙД 4)
2. Метод добудови речення. Постановка завдань уроку.
- Щоб поставити перед собою завдання на сьогоднішній урок скористаємось відомим вам способом : доповнити речення «Якщо … , то…» (СЛАЙД 5)
ІІІ. Ознайомлення з планом уроку
1. Розповідь.
Настав час відкривати кафе. Пропоную такий порядок роботи: (СЛАЙД 6)
З порядком роботи ви ознайомлені. Починаємо працювати.
IV. Робота над темою уроку
1. Усний рахунок.
Дати назву нашому математичному кафе, я пропоную шляхом усного складання та розв’язування рівностей із наступним встановленням відповідностей між розв’язком та літерою. (СЛАЙД 7) Якщо правильно виконано обчислення і встановлена відповідність, то знайдена літера є у назві кафе.
То ж наше кафе називається…? (Відповідь: «Ласунка»)
2. Логічне завдання.
У мене для вас сюрприз. Щоб вам допомогти, я уже підібрала інтер’єр залу для кафе. Який він, ви дізнаєтеся, попрацювавши над наступним завданням. (СЛАЙД 8)
Знайти зайве число у кожному з числових рядів.
а)16, 19, 17, 20, 9, 12. (Відповідь: 9). Чому?
б)18, 16, 14, 12, 17, 10. (Відповідь: 17). Чому?
в)4, 8, 12, 16, 17,20. (Відповідь: 17) Чому?
Вам подобається такий інтер’єр?
3.Обчислення рівностей на додавання і віднімання в межах 20.
А зараз настав відповідальний момент – сервіровка столу. І починається він з розміщення на столі нашої коронної страви – торта. Він уже випечений і дуже смачний. Та, як відомо, страва виглядає апетитнішою, якщо вона ще й прикрашена зі смаком. То ж і надаю вам можливість це зробити, звичайно ж за допомогою математики.
У вас на партах прикраси для торта, зі зворотного боку яких є рівності. Ваше завдання їх обчислити. (Додаток №1)
Діти обчислюють рівності.
- А зараз, підносять догори свої прикраси ті дітки, які отримали відповідь 18. Прикрасьте перший ярус торта.
- Піднесіть догори свої прикраси для торта ті, хто отримав відповідь 14. І ви внесіть свою родзиночки до оздоблення нашого торта.
- І піднесіть свої прикраси ті, в кого відповідь 16. Вам надається можливість поставити останній штрих у нашому солодкому шедеврі.
Правда ж краса? Я впевнена такий торт повинен займати центральне місце на нашому столі. (СЛАЙД 9)
4.Фізкультхвилинка.№1
Діти, оцінити наш торт залетів найбільший у світі поціновувач солодощів – Карлсон. Цікаво, які у нього враження? Давайте будемо спостерігати за його рухами, емоціями, не відриваючи очей від нього. (СЛАЙД 10)
Відео – фізкультхвилинка.
- За своїми спостереженнями зробіть висновок: чи сподобався ваш торт цьому солодкоїжці?
5.Робота з підручником.
А зараз розкладемо чайний сервіз. У вас є можливість користуватись ось таким красивим сервізом. (СЛАЙД 11) Щоб розмістити на столі 6 вишуканих чашечок, вам потрібно виконати шість завдань на сторінці 105, №3.
6.Самостійна робота із взаємоперевіркою №3 ст. 105.
Ви гідно впорались з цими завданнями і таким чином розмістили на столі чашки для чаю. (СЛАЙД 12)
7. Фронтальна робота над задачею з підручника
Мені здається, на цьому столі не вистачає вази з квітами. (СЛАЙД 13) Давайте у цю вазу помістимо таку кількість квіточок, яка відповідатиме розв’язку до задачі №4 ст. 105.
Розв’язання задачі
Тож помістимо у вазочку одну неймовірно гарну троянду. (СЛАЙД 14)
8. Фізкультхвилинка №2 (СЛАЙД 15)
7.Робота з перфокартками. Самоперевірка.
Ну і настав час приготувати чай. Хто знає, як готується чай? Що і за чим туди додають? (Очікувана відповідь: заварка для чаю, кип’яток, цукор )
Тож і ми спочатку у чайничок покладемо заварку, заллємо її водою і добавимо цукру за смаком.
Візьміть, діти, ось такі перфокарти і працюємо з ними. (Додаток №2) Чай вважається кинутим до чайничка, якщо вірно вписано числа у порожні клітинки першого рядка. Заллєте водою, якщо правильно заповните пропуски другого рядка. І, працюючи аналогічно із завданнями третього рядка, ви додасте цукру, за смаком.
- Перевірте, чи правильно ви приготували чай.(Відповіді вписані вчителем по ліву сторону картки). (СЛАЙД 16)
8. Розпізнавання многокутників.
Подивіться, який гарний стіл у нас вийшов. Вже можна і гостей кликати. Тож давайте з вами і зробимо листівки-запрошення для ваших друзів. Діти, візьміть кольорові набори з геометричних фігур та запропоновані мною основи для ваших листівок. (Додаток №3) Увага завдання. Усі діти, у кого основа листівки рожевого кольору, на відмічені місця листівок приклеюють круг і трикутник. Діти, які отримали жовту основу, приклеюють чотирикутник і циліндр. І у кого зелена основа для листівки – п’ятикутник та шестикутник.
Вчитель відмічає одну із робіт, яка виконана правильно на рожевій листівці. Пропонує дітей з рожевими листівками звернути увагу на правильно виконану листівку і перевірити себе.
- (питання для дітей, які працювали із рожевими листівками) Яка фігура називається трикутником?
Долі вчитель аналогічно працює з групами дітей, які працювали із листівками інших кольорів.
- (питання для дітей, які працювали із жовтими листівками) Яка фігура називається чотирикутником?
- ( питання для дітей, які працювали із зеленими листівками) Яка фігура називається шестикутником?
- (питання для всіх учнів) Як одним словом можна назвати трикутник, чотирикутник, п’ятикутник, шестикутник?
А тепер впишіть у запрошення ім’я свого друга, якого ви хочете запросити у ваше математичне кафе «Ласунка».
ІV. Підсумок уроку
ДОДАТОК №1
ДОДАТОК №2
Високий рівень
- + = - + =
+ - = - + =
- + = + - =
Середній рівень
+ = - =
+ = + =
- = - =
Початковий рівень
- = + =
- = - =
+ = - =
ДОДАТОК №3