Урок математики в 1 класі
Автор: Полюк В.І.
Тема. Склад числа 10.
Мета. Закріпити знання дітей про склад чисел 6, 9. Організувати дослідницьку роботу по визначенні різних варіантів складу числа 10, створенні відповідної таблиці. Сприяти засвоєнню учнями складу числа 10. Вчити застосовувати отримані знання під час виконання завдань.
Розвивати та вдосконалювати обчислювальні навички, здатність співпрацювати в парі, самостійно виконувати завдання. Вчити працювати з підручником, правильно оформлювати записи в зошиті, писати каліграфічно.
Виховувати старанність, інтерес до вивчення математики.
Обладнання: підручник Оляницька Л.В. «Математика, 1 клас»; Оляницька Л.В. «Робочий зошит з математики», частина 1; Федієнко В.В. «Математичні прописи»; індивідуальні таблиці «Склад чисел у межах 10»; лічильний матеріал (жовто-блакитні двосторонні кружечки). На онлайн-уроці в Класрум використовується інтерактивна дошка на Meet зустрічі.
Хід уроку
І. Організація класу.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався –
На перерві постарався.
Рівно сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Активним і уважним будь!
Про кмітливість не забудь!
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 1 класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Хвилинка каліграфії.
1) Підготовка руки до письма: «Зарядка для пальчиків».
2) Повторення: як правильно сидіти під час письма, як тримати ручку, перевірили правильний нахил зошита, відступили від попередньої роботи 4 клітинки вниз.
3) Зразок написання цифр (0-9).
Вчитель з коментуванням показує зразок написання цифр на інтерактивній дошці.
(В Класрум на Meet зустрічі)
4) Діти прописують цифри за зразком.
- Підкресліть найменше натуральне число. Покажіть його пальчиками. (1)
- Що треба зробити, щоб найменше натуральне число стало найменшим двоцифровим числом? (Дописати 0).
- Допишіть число 10 у хвилинку каліграфії.
ІІІ. Усний рахунок.
1) Робота з підручником.
а) Підручник ст.42, №1.
- Коли виконаємо обчислення, дізнаємося, скільки яєць для висиджування пташенят може відкласти перепілка. Розгляньте фото цієї пташки у підручнику.
- Перепілка – це дикий перелітний птах. Живе найчастіше в полі, де росте пшениця, жито, ячмінь, кукурудза, бо цим вона живиться. Маленькі плямисті яйця перепілки дуже корисні. Тому люди вивели свійські сорти перепілок. І тепер яйця перепілки можна придбати у магазині.
(Вчитель читає ланцюжок з підручника, діти на пальцях показують відповіді.)
3 + 1 – 2 + 3 – 1 - Отже, перепілка знесе 4 яєчка.
б) Підручник ст.42, №2.
- Нам пропонують заповнити таблицю склад числа 6. Для цього ми з вами пограємо у гру «Доповни до 6». ( Вчитель називає перше число, діти показують його на одній руці, а на другій руці доповнюють його до 6). (Математика самостійно).
- 6 це 3 і …; 6 це 5 і …; 6 це 2 і …
- Молодці, всі чудово справилися. Але склад числа 6 – це легко. А як ви запам’ятали склад числа 9?
2) Гра «Доповни до 9». (Математика з другом).
(Якщо це онлайн-урок для дітей друг – вчитель. Головний у парі (або вчитель) першим показує на пальцях число, друг доповнює його до 9.)
Вчитель: 9 це 2 і …; 9 це 4 і …; 9 це 1 і …; 9 це 3 і …
IV. Оголошення теми уроку. Створення проблемної ситуації.
-У другому завданні в підручнику нам пропонують заповнити табличку склад числа 10. Чи можемо ми це завдання виконати? (Ні, бо ми ще не вчили склад числа 10.)
- Це наше завдання на сьогодні: дослідити і вивчити склад числа 10.
ФІЗХВИЛИНКА
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Дослідження складу числа 10. (Робота з предметами: двосторонні кольорові кружечки (блакитні/жовті). (Математика самостійно).
(Діти приготували кружечки, таблиці «Склад чисел у межах 10», налаштували ґаджети таким чином, щоб вчитель бачила робочу поверхню.)
1) -Згадайте, як ми отримали число 10 з попереднього числа? (9 + 1)
- Викладіть 9 блакитних кружечків і 1 жовтий.
- Що запишемо в «Будиночок числа 10» на верхній поверх? (10 це 9 і 1). Запишіть.
2) – Зліва від жовтого кружечка переверніть 1 блакитний кружечок на інший бік.
- Скільки тепер блакитних кружечків? Жовтих? (Діти показують на пальцях).
- Скажіть, як отримали 10? (8 і 2). Запишіть в «будиночок».
3) – Зліва від жовтого кружечка переверніть ще 1 блакитний кружечок на інший бік.
- Скільки тепер блакитних кружечків? Жовтих? (Діти показують на пальцях).
- Скажіть, як отримали 10? (7 і 3). Запишіть в «будиночок».
4) – Зліва від жовтого кружечка переверніть ще 1 блакитний кружечок на інший бік.
- Скільки тепер блакитних кружечків? Жовтих? (Діти показують на пальцях).
- Скажіть, як отримали 10? (6 і 4). Запишіть в «будиночок».
5) – Зліва від жовтого кружечка переверніть ще 1 блакитний кружечок на інший бік.
- Скільки тепер блакитних кружечків? Жовтих? (Діти показують на пальцях).
- Скажіть, як отримали 10? (5 і 5). Запишіть в «будиночок».
2. Створення проблемної ситуації.
-Діти, ми можемо ще 4 рази перевертати кружечки, досліджуючи склад числа 10. Але у нас закінчилися поверхи у будиночку. Чому це так? Чому нам більше не треба поверхів?
(Бо далі пари чисел повторюються, тільки міняються місцями).
3. Робота над запам’ятовуванням складу числа 10.
1) Прочитайте, користуючись складеною таблицею, як можна отримати число 10 за допомогою двох доданків.
2) Перегляд казки «Склад числа 10» з «ключиками» для запам’ятовування.
- Склад числа 10 найвищий будиночок, в ньому аж 5 поверхів. Як же їх всі запам’ятати?
- Подивіться уважно казку «Склад числа 10». Запам’ятайте, які числа і чому стали у пару. Це допоможе вам швидко запам’ятати і ніколи не забувати склад числа 10.
Демонстрація казки Наталії Киричук «Склад числа 10».
https://www.youtube.com/watch?v=arwoEEiow5w
(Порада: казка довга (10 хв.) Її краще скоротити: прибрати роботу на пальцях, на лінійці; залишити тільки «ключики» для запам’ятовування.)
VІ. Закріплення.
1. Гра «Доповни до 10». (Математика з другом).
Друг-вчителька показує на пальцях перше число і називає «ключик» для запам’ятовування, діти на пальцях доповнюють до 10.
- 8 має два кружечки, тому обрала собі у друзі цифру … (2);
- 5 пальців на одній руці дружать з … (5) пальцями на другій руці;
- казкова цифра 3 взяла у друзі казкову цифру … (7);
- на слона, який має 4 ноги сіла муха, яка має …(6) лап;
- найменше число 1 захищає найбільша цифра … (9).
ФІЗХВИЛИНКА
2. Заповни таблицю «Склад числа 10». (Математика письмово).
«Робочий зошит з математики» ст.29, №4.
- Під час заповнення таблиці згадуйте казку. Хто забув пару, може піддивитися у «будиночок».
10 |
7 |
|
8 |
|
5 |
|
2 |
|
6 |
|
4 |
|
3 |
|
9 |
|
1 |
|
Перевірка: учень зачитує вголос пари чисел, всі перевіряють.
- Підніміть руку в кого все правильно. Молодці!
3. Заповни пусті клітинки. (Математика письмово).
«Математичні прописи» ст.39, 5 рядок.
5 + = 10 9 + = 10 4 + = 10 2 + = 10 7 + = 10
Перевірка: учень зачитує вголос приклади, всі перевіряють.
- Підніміть руку в кого все правильно. Молодці!
4.Робота з геометричним матеріалом.
«Математичні прописи» ст.40, №1 (Відповіді діти показують на пальцях.)
- Виміряй і підпиши довжину відрізків.
- Яка довжина найдовшого відрізка? (10 см).
- Яка довжина найкоротшого відрізка? (4 см).
- Скільки сантиметрів треба докреслити, щоб його довжина стала 10 см? (6см).
- Яка довжина другого відрізка? (7 см).
- Скільки сантиметрів треба докреслити, щоб його довжина стала 10 см? (3см).
VІІ. Підсумок. Рефлексія.
- Підніміть руку, хто запам’ятав склад числа 10. Хто не запам’ятав, може переглянути казку після уроків ще раз у Класрум.
- Ввечері батькам розкажіть казку про склад числа 10, поясніть, чому цифри вибрали собі таких друзів.
- Сподобався урок? Що більше всього запам’яталося, сподобалося?
- При виконанні яких завдання у вас виникали труднощі?
- Мені теж дуже сподобалося, як ви сьогодні добре працювали, були уважні, активні. Молодці! Дякую за роботу!