КОНСПЕКТ УРОКУ
з математики 1 клас
«Збільшення і зменшення числа на кілька одиниць. Складання і розв’язування задач за малюнками.»
ТЕМА: ЗБІЛЬШЕННЯ І ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЛА НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ.СКЛАДАННЯ І РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА МАЛЮНКАМИ
МЕТА: повторити нумерацію чисел від 1 до 10; учити розв’язувати приклади на додавання і віднімання; на основі практичних дій розкрити зміст понять «на… більше» ,»на…менше»; складати задачі за малюнками і розв’язувати їх; розвивати пізнавальний інтерес до навчання,увагу на уроці через ігрову діяльність; виховувати любов до природи,бажання піклуватися про тварин.
ОБЛАДНАННЯ:демонстраційний матеріал,роздатковий матеріал,малюнки зачарованого лісу,казкових тваринок, птахів та малюнок до задачі.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Встали, діти,підтягнулись,
Одне одному всміхнулись.
На урок знання не забудьте взяти.
Сіли всі чемненько, починаєм працювати.
- Діти сьогодні до нас завітало багато гостей. Та ви не хвилюйтесь,бо ми зробимо так,щоб всім було затишно з нами у нашому домі. Домовились?
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Діти,сьогодні у нас дуже відповідальний урок,бо нам треба врятувати звіряток лісової школи від злого чаклуна,який зачарував весь ліс,зробив його сумним і хоче,щоб звіряткам важко було у перші холодні зимові дні.
- Під час подорожі нам слід розв’язати багато прикладів на додавання і віднімання,складати і розв’язувати задачі,збільшувати і зменшувати числа на кілька одиниць. А допоможуть у цьому два братики Плюс і Мінус.
(Показ ілюстрації братиків)
-У подорож ми візьмемо із собою СПОСТЕРЕЖЛИВІСТЬ ,КМІТЛИВІСТЬ,УВАГУ І ЗНАННЯ.
-А на чому ми поїдемо до лісу,дізнаємося тоді,коли у зошиті з’єднаємо числа від 1 до10.Отож акуратно з’єднуємо числа на листочках,які лежать у вас на партах.
(Діти виконують самостійно роботу)
- Отже, який вид транспорту нам допоможе дістатися до лісу?(Автобус)
-А щоб отримати квиток на автобус слід попрацювати усно.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
УСНИЙ РАХУНОК
- Полічіть від 2 до 9; від 8 до 3;
- Назвіть сусідів числа 5,7,9.
- Скільки буде 5+1,6+2, 8-1, 5+5
- Молодці! Всі отримали квиток на автобус. Отож поїхали.
(Діти імітують рух автобуса)
(Вчитель показує намальований на дошці білою крейдою ліс. Поміж деревами заховані цифри)
- Ліс! Але щось тут дуже сумно. Все у чорно-білому кольорі. Злий чаклун сховав усі фарби лісу. Усі цифри заховалися між деревами. Нам слід їх назвати і каліграфічно записати у зошиті.
РОБОТА В ЗОШИТАХ
2 5 3 8 1 6 4 9 7 6
-А тепер запишіть ці цифри від найбільшого до найменшого.
КРУГОВІ ПРИКЛАДИ
-Надворі зима. А погода взимку непередбачувана: то сонечко світить, морозець пощипує, то насуне чорна хмара і посипляться з неба сніжинки. Вітерець підхопить їх, і вони закружляють у танці. –Наші сніжинки незвичні. На них написані приклади. Ви повинні розташувати ці сніжинки у такому порядку, щоб вийшли кругові приклади.
(Діти по черзі виходять до дошки і переставляють сніжинки з прикладами у потрібному порядку)
9-1 8+2 10-5 5+1 6-4 2+7
РОЗВ’ ЯЗУВАННЯ ВЕСЕЛИХ ЗАДАЧ
-Діти ,ми прогнали злого чаклуна з лісу,а тепер допоможемо лісовим мешканцям.
- А що це за галас у лісі?
(Чути записи співу пташок)
Птахи в лісі посварились, На гілках не помістились. Ви пташок цих помиріть, На гілочки посадіть.
-Щоб помирити пташок, розв’яжемо цікаві задачі.
У садок до годівниці Залетіло 2 синиці. Потім ще таких 7 птиць. Скільки птиць на годівниці? (2+7=9)
Пташка мала пташенят - 5 веселеньких малят. Аж тут сталася біда Випало 1 з гнізда. Скільки пташенят тоді Залишилось у гнізді? (5-1=4)
Дятел хатку будував Вікна всі помалював. Тут 1, а там 4 Скільки вікон. Полічили? (1+4=5)
-Пташкам ми допомогли і частина лісу ожила
( Вчитель прикріплює ілюстрації пташок на гілки дерев)
-Яких зимуючих птахів ви знаєте?(Синички,горобці, ворони, снігурі…)
-Як треба допомагати зимуючим птахам?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Хто там хто там вже втомився, І на парту похилився? Слід нам всім чемненько встати Фізкультхвилинку розпочати.
Йшли ведмедики малі нахилились до землі Потім встали руки в боки, І зробили два підскоки. Вмили лапки зайченята, Вовки взули чоботята. А веселі лисенята Стали весело стрибати. А чемні діточки за парти сідати.
-Білочка-пустунка все літо готувала горішки на зиму,сушила грибочки і ховала їх у різні дупла. Вона так старалася, що забула, скільки горіхів у кожній частині дупла. Допоможемо їй, згадавши склад числа.
5 7
4 - 6 -
- 2 - 5
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
-Ми вже допомогли багатьом лісовим мешканцям, і всі вони поспішили до Лісової школи, де мудра Сова веде урок математики. Сьогодні і звірятка і ви, діти, повинні засвоїти такі поняття «на…більше», «на…менше».
-Як ви розумієте поняття «більше», «менше»?
- Викладемо на дошку 5 кружечків зліва, а справа стільки ж квадратиків і ще 1.
- Скільки квадратиків стало? (6). Їх стало більше чи менше?(Більше)
- На скільки більше квадратиків, ніж кружечків?(1)
- А тепер покладіть 2 яблука зліва, а справа на 1 більше. Як ми це зробимо?(Покладемо 2, і додамо ще 1.Стане 3 яблука.)
- Покладіть 6 груш зліва, а справа на 1 менше. Як ви це зробили? (Спочатку поклали 6 груш, а потім 1 забрали. Стало 5)
ВИСНОВОК. Отже,щоб збільшити на 1,нам слід додати 1. Щоб зменшити на 1 , слід відняти 1.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ
САМОСТІЙНА РОБОТА
-Вчителька Лісової школи Сова підготувала для кожного з вас індивідуальні завдання на листочках, відповідно до ваших можливостей. Ви їх самостійно виконуєте і приносите Сові для перевірки.
ГРА « ЗАБИЙ ГОЛ»
-Після уроків Зайчик і Ведмедик вирішили пограти у футбол. Зайчик під номером 6, Ведмедик під номером 8.
9-1 7-1
6 5+1 4+4 10-2 8
2+4
-Матч закінчився з рахунком 8 : 6 на користь Зайчика, тому що Ведмедику час впадати у сплячку.
-На скільки 8 більше 6?
(Вчитель на частину дошки, де зображений ліс, викладає ілюстрації білочки, зайчика і ведмедика)
СКЛАДАННЯ ЗАДАЧ І ЗА МАЛЮНКОМ
-Діти,залишилась ще одна тваринка, якій ми ще повинні допомогти. Хто це, ви дізнаєтесь із загадки.
Гостроносий і малий, Сірий, тихий і не злий. Вдень ховається, вночі Йде шукать собі харчі. Весь із тонких голочок Як він зветься? (Їжачок)
-Завдання їжачка - скласти задачу за малюнком і розв язати її.
(На дошці вчитель прикріплює ілюстрацію їжачка з яблуками.)
-Подивіться, будь ласка на нашого їжачка, і спробуйте скласти задачу.
(Діти складають задачу і записують розв язання у зошиті)
РОБОТА З ГЕОМЕТРИЧНИМ МАТЕРІАЛОМ
-Їжачок несе яблука до своєї хатки. Погляньте уважно і скажіть з яких геометричних фігур складається хатка їжачка.
(Перегляд ілюстрації хатки їжачка)
-Зачарований ліс» ожив». Всі мешканці лісу повернулися до повсякденного життя. Одні впадають у сплячку, інші ще готуються до зими. Та всі вони дуже вдячні вам за допомогу.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
-За допомогою яких арифметичних дій ми виконували завдання на уроці?
-Що означає збільшити на 1, зменшити на 1?
-Кому із звіряток ми допомогли сьогодні?
-Що вам найбільше сподобалось на уроці?
-Наша подорож закінчилася і нам слід повертатися додому. Але до наших лісових друзів ми прийшли з гостинцями: яблуками, морквинами, грибочками. Всі ці гостинці ми покладемо у кошик віддамо звіряткам.
(Діти кладуть гостинці в кошик. На звороті лист. Вчитель зачитує його.) Дякуємо, що ви нам всі
Щиро так допомогли.
Так завзято працювали,
Від чаклуна нас всіх звільняли.
-Діти, бережіть ліс, охороняйте лісових мешканців, допомагайте їм.
( Вчитель прикріплює плакат з написом «Бережіть ліс!»
УРОК ЗАКІНЧЕНО.