Даний урок ознайомить учнів з поняттям вокальна музика, сольний спів, діапазон, сольна вокальна музика на прикладах музики європейських композиторів; із творчістю Дж. Каччіні, Ф. Шуберта, Рафаеля, В. Філіпенка, образами Діви Марії, Мадонни в музичному та образотворчому мистецтві;
5 клас
Урок 25
Тема: Світ вокальної музики
Мета:
*навчальна: ознайомити учнів з поняттям вокальна музика, сольний спів, діапазон, сольна вокальна музика на прикладах музики європейських композиторів; ознайомитися з творчістю Дж. Каччіні, Ф. Шуберта, Рафаеля, В. Філіпенка, образами Діви Марії, Мадонни в музичному та образотворчому мистецтві;
*розвивальна: розвивати вміння учнів розпізнавати на слух звучання тембрів співочих голосів та манери вокального співу, давати характеристику музичному образу твору, створеному у вокальному мистецтві, добирати колір до настрою вокального твору, розвивати вокально-хорові навички;
*виховна: виховувати інтерес до вокальної сольної музики, творчості зарубіжних композиторів, шедеврів образотворчого мистецтва, художньо-естетичні смаки та уподобання, музичну культуру.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему
Музичний матеріал: Дж. Каччіні. «AveMaria».
Ф. Шуберт. «Ave Maria».
В. Філіпенко «Прийди, прийди, весно красна»
Мп3 записи звучання різних музичних інструментів
відеозапис "Ой верше мій, верше" - Тоня Матвієнко
відеозапис " Не моя війна" - Данелія Тулєшова
відеозапис "Пісня Петра"(з опери М. Лисенка
«Наталка-Полтавка» - О. Пономарьов
Обладнання: підручник, музичний інструмент, магнітофон, ПК, словник музичних термінів, портрети Дж. Каччіні, Ф. Шуберта,В. Філіпенка; ілюстрації до музичного твору та пісні, ілюстрації музичних інструментів, схема «Співацькі голоси», схеми аналізу музичного твору, відеопрезентація «Музика як вид мистецтва», альбомні аркуші, фарби; відеоролики зі зразками народної, естрадної та академічної манери виконання, музичні персонажі пан До-ре-мі та пані До-ре-соль, нотки-смайлики для заохочення
Перебіг уроку
- Вхід учнів до класу під музику веснянки А. Філіпенка «Прийди, прийди, весно красна!» . Мотивація до навчання.
- Сьогодні вас зустріла радісна, життєстверджуюча мелодія із пісні-веснянки В. Філіпенка «Прийди, прийди, весно красна!». У які фарби вона забарвила наш урок? А давайте-но зараз спробуємо і привітатися
по-весняному!
- Імпровізоване музичне вітання( вчитель співає учням вітальну фразу, а вони імпровізують відповідь-вітання)
Учитель: Добрий день вам, діти, я вітаю вас!
Учні: Весна вже на порозі, нам радіти час!
2.Актуалізація опорних знань учнів
а) Рубрика «Музичні новини минулого тижня»
б) «Мозковий штурм» з теми на повторення «Музика як вид мистецтва» за відеопрезентацією.
в) Перевірка домашнього завдання:
г) фронтальне опитування:
- Що таке оркестр?
- Який оркестр називають оркестром народних інструментів?
- Які ви знаєте різновиди оркестру народних інструментів?
- Гра «Впізнай інструмент» - демонстрація ілюстрацій музичних інструментів та їхнього звучання
(У кожного на парті ілюстрація музичного інструменту. Звучить запис звуку певного інструменту і учень(учениця), чия ілюстрація віповідає почутому звучанню, виходить з ілюстрацією до дошки, демонструючи її всім)
- Презентація творчих проектів «Грає оркестр» - учні презентують проекти, які підготували вдома: книжки – розкладанки, буклети з різними видами оркестрів та аудіозаписи звучання різних видів оркестрів.
За роботу на уроці учні отримують від пана До-ре-мі та пані До-ре-соль нотки-смайлики(своєрідні оцінки)
3.Ознайомлення з темою і метою уроку.
- Сьогодні ми будемо мати змогу насолоджуватися прекрасними творами музичного і образотворчого мистецтва, представлені композиторами
Дж. Каччіні, Ф. Шубертом, В. Філіпенком та художником Рафаелем Санті, а також розкриємо особливості вокальної музики, будемо самостійно визначати співацькі голоси і розучимо нову пісню.
4. Засвоєння навчального матеріалу
а) Бесіда про світ вокальної музики
- Світ вокальної музики надзвичайно різноманітний і безмежний. Якщо зібрати всі авторські пісні, романси, хори та додати пісні, створені кожним народом за всю історію свого існування, то вийде, мабуть, нескінченна мелодія. Вокальні твори виконують по-різному. Народні пісні співають у народні манері – невимушено, розлого і гучно під супровід народних інструментів або без супроводу(а капела). Сучасна популярна пісня зазвичай звучить під фонограму. Це – естрадна манера виконання, основною рисою якої є легкість і доступність у сприйнятті слухачами. В оперному театрі, концертному залі філармонії звучить академічна музика, якій притаманна академічна манера співу.(Демонстрація відеозразків різних манер виконання)
Ви вже знаєте, що вокалістів розрізняють не тільки залежно від типу музики, яку вони виконують. Вам легко впізнати навіть із заплющеними очима голос мами або тата, голоси своїх однокласників. Отже, голос людини, як і музичний інструмент, має власний неповторний тембр. І характеризуючи тембр голосу, особливо співацького, часто вживають слова «мелодійний», «приємний», «металічний», «глухий», «м’який».
б) Гра «Літачок»
Давайте зараз з вами проекспериментуємо, граючи у гру «Літачок», знайому вам з початкових класів. Покладіть праву руку на коліно і візьміть найнижчий звук, який зможете заспівати, зараз ми з вами «заведемо» двигун літака. А тепер поступово підіймаючи руку, яка і виконуватиме роль літака, змінюємо висоту свого голосу, щоразу підвищуючи його за рухом руки-«літака» вгору, доки не заспіваєте свій найвищий звук. А тепер мусимо посадити свій літак на землю, поступово опускаючи його згори. (Діти співають від найвищого звуку до найнижчого). Це - ваш діапазон. Отже, пригадаємо, діапазон – це обсяг звуків музичного інструменту або голосу від найнижчого до найвищого. Саме діапазон є однією з характеристик співацького голосу.
в) Робота за схемою «Співацькі голоси» - ознайомлення зі співацькими голосами
- Основою класифікації співацьких голосів є висота. Серед чоловічих голосів розрізняють бас(низький), баритон(середній), тенор(високий). Серед жіночих – контральто(низький), мецо-сопрано(середній), сопрано(високий). Дитячі голоси поділяють на аль(низький) і дискант(високий)
СПІВАЦЬКІ ГОЛОСИ
↓ ↓ ↓
Чоловічі Жіночі Дитячі
↓ ↓ ↓
Бас Контральто Альт
Баритон Мецо-сопрано Дискант
Тенор Сопрано
г) Музичний словничок.
Пригадайте, кого називають співаком або вокалістом? (Людину, яка займається співом)
Отже, відповідно, сольний спів – це виконання пісні однією людиною.
д)Екскурсія до візуальної картинної галереї Рафаеля Санті.
Представлення картин «Мадонна Темпі», «Мадонна Каупера», «Сикстинська мадонна» за технологією «Випереджаюче навчання»
Екскурсовод(підготовлений учень) разом із учителем розповідає про відомі полотна художника Рафаеля, представлені на виставці.
Учитель:
Запрошуємо вас усіх на екскурсію до картинної галереї геніального італійського художника Рафаеля Санті. Сьогодні я зі своїм помічником-екскурсоводом представляємо вашій увазі репродукції картин «Мадонна Темпі», «Мадонна Каупера» та «Сикстинська Мадонна», на яких ви бачите зображення Діви Марії із маленьким Ісусом. На своїх картинах Рафаель Санті дуже часто створював образ Діви Марії(Мадонни), за що його навіть прозвали «Майстром Мадонн»
Екскурсовод: Зверніть, будь ласка, увагу на полотно «Сикстинська Мадонна», це – одне з найвідоміших полотен художника Рафаеля Санті, яке було написане на замовлення Папи Юлія ІІ на честь перемоги над французами, що нападали в ті часи на Італію. На картині зображена юна і ніжна Мадонна з маленьким Ісусом, поруч - свята Варвара та Папа Римський Сикст ІІ. Таємна влада матері , яка знає, що повинна віддати свою дитину заради спасіння людства, і досі бентежить наші серця. Ця картина звучить світло й піднесено. Вона вже давно стала шедевром світового мистецтва. Відомий німецький поет Й. Гете висловився так: «Якби її творець не написав більше нічого, вона все одно забезпечила б йому безсмертя».
Учитель:
- Дайте, будь ласка, характеристику засобам виразності живопису в цій картині.
- Як вам здається, якою музикою можна озвучити цей шедевр образотворчого мистецтва?(відповіді дітей)
- Зараз ми послухаємо цю музику.
6. Слухання музики Дж. Каччіні «Ave Maria», Ф. Шуберт «Ave Maria».
- Проблемне запитання перед слуханням: Чи співзвучні дані музичні твори з живописними творами Рафаеля? Обґрунтуйте свою думку.
7. Аналіз прослуханих творів.
- Який голос звучав у кожному творі: чоловічий, жіночий чи дитячий? Спробуйте визначити його тип за висотою.
- Охарактеризуйте тембри співацьких голосів, які виконували ці твори.
Розкажіть про свої враження від прослуханих творів. Що допомогла вам зрозуміти музика?
8. Технологія «Навчаючи – вчуся» - робота з підручником, ст. 127.
Перша група учнів готує повідомлення про Джуліо Каччіні, друга – про Франца Шуберта і обмінюються знаннями.
Джуліо Каччіні – італійський композитор, музикант, співак і педагог
XV–XVIIст., теоретик вокального мистецтва, зокрема сольного виконання. Його вважають засновником «нової манери співу», яка передувала зародженню опери. Автор однієї із перших опер – «Еврідіка», поставленої у 1602 році.
Франц Петер Шуберт – австрійський композитор XIXст., один із засновників романтизму в музиці. Автор більше ніж 600 пісень, дев’яти симфоній, численних творів для фортепіано, камерної та літургійної музики. Його музика лірична та задушевна, щира, зрозуміла й близька кожному слухачеві.
(Демонстрація портретів композиторів)
9. Фізкультхвилинка за відеороликом
10. Вокально-хорова робота. Розучування пісні «Прийди, прийди, весно красна». Сл. А. Навроцького, музика В. Філіпенка:
- Підготовча робота. Бесіда про прихід весни і давні календарно-обрядові звичаї, пов’язані із весною.
- Коротке повідомлення про автора пісні від підготовленого учня
(Демонстрація портрета композитора)
Філіпенко Віталій Аркадійович (2 лютого 1939, м. Київ ) — український композитор. Народний артист України(1996).
Народився 1939 р. в Києві в родині композитора А. Філіппенка.
Закінчив Київську консерваторію (1965, клас А. Штогаренка).
Творчість
Автор багатьох музичних творів для симфонічного оркестру, фортепіано, хору, музики до фільмів: «Якщо любиш...» , «Срібний тренер» , «Немає невідомих солдатів», «Дитина» , «Шлях до серця» , «За все у відповіді», «Йшов четвертий рік війни...», «Театральний сезон» , «Карпатське золото» та ін. ( Технологія «Випереджаюче навчання»)
- Показ пісні (відеоролик сольного виконання) – ознайомлення зі змістом та характером мелодії.
- Розспівування на фразі пісні «Прийди, прийди, весно красна» - спів по півтонах у висхідному та низхідному положенні.
- Розучування мелодії по фразах за методом «Луни».
- Знайомство з особливостями виконання ритмічно-складних елементів пісні, проплескування цих елементів для кращого відчуття ритму.
- Виконання пісні по фразах.
- Виконання першого куплету і приспіву пісні.
11. Виконання творчого завдання «Малюємо настрій пісні»
Діти за допомогою фарб чи олівців зображають у кольорі образи, які виникли у їхній уяві під час слухання та розучування пісні В. Філіпенка «Прийди, прийди, весно красна»
Під час роботи учнів звучить мп3 запис даної пісні у виконанні дитячого хору.
12. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. Створення «Дерева знань» з теми «Світ вокальної музики» ( фундаментальні поняття – вокаліст, сольний спів, манера виконання, співацькі голоси і т.п.)
13. Домашнє завдання.
*Опрацювати тему «Світ вокальної музики» за ст. 124-129
* На повторення – ст.48-53 «Історія народу в пісні»
* Прослухати твір «Ave Maria» у виконанні різних співаків. Записати на телефон або флеш-носій. Дати характеристику голосів
Для бажаючих:
*написати роздум «Чим вразила мене музика Джуліо Каччіні(Франца Шуберта»)
* Створити вокально-хореографічну композицію "Прийди, весно"
14. Вихід з класу під пісню В. Філіпенка «Прийди, прийди, весно красно»