Урок з музичного мистецтва для учнів 5 класів "Музика і кіномистецтво" спрямований на виховування інтересу, любові до музики, формування потреби сприймати та виконувати високохудожні музичні твори, виховування почуття прекрасного.
Урок у 5 класі
Тема розділу: Взаємодія музики з іншими видами мистецтва.
Тема уроку: Музика в кіномистецтві.
Мета: навчальна: дати поняття про «кіномистецтво», «регтайм», «мюзикл», «сценарій» «саундтрек»; повторити пісню Р. Роджерса «До-ре-мі» (український переклад О. Лобової; О. Волошиної, М. Яскулко) та розучити у два голоси; ознайомити з сюжетом фільму-мюзиклу Р.Роджерса «Звуки музики»; пригадати вивчені види мистецтва;
розвивальна: розвивати вокально-хорові та музично-ритмічні навички; звуковисотне відчуття ладу, кмітливість, уяву, пам'ять;
виховна: виховувати інтерес, любов до музики, формувати потребу сприймати та виконувати високохудожні музичні твори, виховувати почуття прекрасного.
Обладнання: баян, мультимедійна дошка, ноутбук, презентації, плакати з ребусами та кросвордами, портрет Р.Роджерса, реквізити до гри «Квітка кіномистецтва»
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Добрий день вам, діти! Добрий день!
ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
бро’м 100 щ від нок
’’
ко я ш х н нор
До…(рога)
Ре…(монт)
Мі…(сто)
Фа…(кт)
Соль…(до)
Ля…(да)
Сі…(тро)
А зараз ми з вами пригадаємо види мистецтва, які вже вивчили.
А в цьому нам допоможе гра «Пригадай види мистецтва». Перед вами з’являтимуться зображення, які характерні для певного виду мистецтва. Дивлячись на них ви повинні назвати вид мистецтва.
З літературою...
- чи існувала б пісня без слів?
З театром... Опера, балет...
З хореографією...
Який можна зробити висновок?
Що всі види мистецтва між собою взаємопов’язані.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Щоб дізнатися, яка ж тема нашого уроку, ми повинні з вами провести невелику розумову розминку. (Учитель використовує один з варіантів ознайомлення з темою уроку.)
І варіант ознайомлення з темою уроку:
Кожній парі учнів я даю ось такий кросворд. Даючи правильні відповіді на запитання кросворду, ви маєте відгадати ключове слово.
1 2 |
а |
к |
о |
р |
д |
|
м |
і |
|
||||
3 4 |
н |
о |
т |
а |
||
о |
п |
е |
р |
а |
(Ключове слово: кіно)
1 |
м |
е |
л |
о |
д |
і |
я |
||||||
2 3 |
с |
к |
р |
и |
п |
к |
а |
|
|||||
у |
н |
і |
с |
о |
н |
|
|||||||
4 |
б |
а |
л |
е |
т |
|
|||||||
5 |
т |
е |
н |
о |
р |
||||||||
8
|
6 |
к |
о |
н |
ц |
е |
р |
т |
|
||||
7 |
т |
р |
і |
о |
|||||||||
с |
п |
і |
в |
||||||||||
9 |
х |
о |
р |
||||||||||
(Ключове слово: мистецтво)
1 |
т |
е |
м |
п |
|
||||
2 |
б |
у |
б |
о |
н |
||||
3 |
д |
і |
а |
п |
а |
з |
о |
н |
|
4 |
б |
а |
р |
и |
т |
о |
н |
||
5 |
г |
о |
п |
а |
к |
|
|||
6 |
а |
р |
і |
я |
|||||
(Ключове слово: музика)
ІІ варіант ознайомлення з темою уроку:
На дошці пронумерований алфавіт. А також записані в стовпчик математичні приклади. Діти розв’язують приклади і за результатом шукають відповідну літеру, таким чином розгадують слово. (Можна цю гру провести в парах, тобто роздаю кожній парі учнів декілька прикладів, вони розв’язують їх і результат записують на дошці )
7:1+2*5= м
724-350*2= у
5*8-30= з
111-50*2= и
615-200*3= к
100-33*3= а
500-490-7= в
15*3-15*2= к
206*2-200*2= і
70*2-122= н
519-250*2= о
817-400*2= м
66-11*5= и
88-33*2= с
3*0+23= т
47-20*2= е
115-11*8= ц
323-75*4= т
803-400*2= в
212-2*100= і
А 1 |
Б 2 |
В 3 |
Г 4 |
Г 5 |
Д 6 |
Е 7 |
Є 8 |
Ж 9 |
З 10 |
И 11 |
І 12 |
Ї 13 |
Й 14 |
К 15 |
Л 16 |
М 17 |
Н 18 |
О 19 |
П 20 |
Р 21 |
С 22 |
Т 23 |
У 24 |
Ф 25 |
Х 26 |
Ц 27 |
Ч 28 |
Ш 29 |
Щ 30 |
Ь 31 |
Ю 32 |
Я 33 |
2. Повідомлення теми уроку.
Молодці, ви добре впорались із завданням. Отже, тема нашого уроку «Музика в кіномистецтві».Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, яку роль відіграє музика у кіномистецтві, познайомимось з новим музичним твором.
3. Вступне слово вчителя.
Музика оточує нас всюди. Ми чуємо її з радіоприймачів, телебачення, вона лунає з уст людей.
В кожному кінофільмі ми чуємо музику. Ми так звикли до цього, що навіть не завжди звертаємо на це свою увагу.
- А навіщо потрібна музика у фільмі, яке її призначення?
-
Значне місце відведене музиці в «наймолодшому» з мистецтв – кіно. Слово кіно походить від грецького слова кіпео — рухаю.
Перші кінофільми з’явились на початку ХХ ст. Вони були чорно-білими і німими. Актори висловлювали свої почуття жестами і мімікою. Репліки персонажів писались окремо. Як ви думаєте, чи цікаво було глядачам дивитися таке кіно? Не дуже...
З появою перших «німих» кінофільмів будь-який беззвучний рух на екрані викликав подив чи навіть острах: бо ж у природі кожен рух породжує звук. От і виникла потреба у музичному супроводі кінофільмів. Ще до винайдення звукового кіно фільми супроводжувалися звучанням музики у виконанні піаніста. Його називали тапером (від французького – «стукати», «ударяти»).
Саме музика, оживляючи «картини, що рухались», допомагала яскравіше, глибше переживати зміст фільму.
Найчастіше німі фільми супроводжувала музика регтайму. Слово це означає «рваний» або «розірваний час» . це специфічний жанр імпровізаційного музикування, джерелом якого стала творчість піаністів, які використовували характерні ритмічні зрушення, «неправильні» акценти під час озвучування фільму.
ІV. Слухання музики.
До вашої уваги я хочу запропонувати вам послухати твір Скотта Джопліна, який так і називається «Регтайм»
Скотт Джо́плін, (Scott Joplin, нар. між червнем 1867 та січнем 1868, східний Техас — помер 1 квітня 1917) — афро-американський композитор і піаніст, автор 44 регтаймів, двох рег-опер, двох симфоній, а також посібника з гри фортепіанного регтайму. Однак за життя його музика сприймалася афро-американською громадою як «занадто біла», а білими — навпаки, як «надміру чорна» не відповідна встановленим правилам того часу. Визнання Скотт Джоплін отримав лише після смерті.
З часом німе кіно відійшло в історію, з’явився кольоровий, озвучений кінематограф. Мистецтво кіно стало одним із найулюбленіших. Саме музика в кінофільмах часто розкриває внутрішній, глибинний сенс екранної дії.
В основі сюжету кінофільму лежить літературно-драматичний твір – сценарій, як лібрето – в основі опери чи балету.
Сценарій, як і лібрето, є посередником між літературним твором та кінофільмом, щоб пристосувати літературний сюжет до умов створення фільму.
Саме на стику двох мистецтв — музики і кінематографу — з’явилися такі особливі жанри як фільм-опера, фільм-балет, фільм-мюзикл, фільм-оперета.
- Які кінофільми ви полюбляєте дивитися? Вони художні чи мультиплікаційні? Які сюжети приваблюють вас найбільше?
- Розрізняють 4 види кіно.
1. Найбільш масове художнє (ігрове), в якому сюжет відтворює гра акторів. Воно включає багато різних жанрів: фільм-казка, комедія, пригодницький, фентезі, бойовик, детектив, фільм жахів, мелодрама, мюзикл та ін.
2. Завдання документального кіно — показ реальних фактів і реальних героїв, справжніх життєвих подій і явищ.
3. Науково-популярне демонструє досягнення науки і техніки, часто це учбові фільми.
4. Мультиплікація — це відтворення певних сюжетів «оживленням» намальованих персонажів або ляльок.
А зараз трішки відпочинемо і проведемо гру «Відгадай мелодію»
В кіно музика відіграє важливу, але не головну роль. Кінофільми створюють за літературними сценаріями, тому композитори пишуть музику відповідно до подій, що розгортаються на екрані.
Отже, музика — важлива складова фільму. В музичному мистецтві навіть є такий напрям — кіномузика. До фільмів композитори пишуть музику, яка б виражала їх основну ідею і емоцію. Часто саме музика (мелодія чи пісня) стає «лицем», візитною карткою кінострічки.
Музика в кіно може ілюструвати події, виражати емоційний стан героїв, створювати певний настрій, а іноді — навіть грати головну роль.
Є кінофільми, в яких музика виступає головною дійовою особою. Пригадаємо хоча б музичну комедію «Веселі хлоп’ята», музику до якої написав російський композитор Ісак Дунаєвський, чи американський фільм-мюзикл «Звуки музики».
У 1965 році американський режисер Роберт Уайз «подарував» глядачам художній фільм «Звуки музики». Фільм був створений на основі одного з кращих мюзиклів композитора Роберта Роджерса, події якого відбуваються в 1938 році в Австрії.
Звернімося до словничка.
Мюзикл (від. латин, тиsicalis — музичний) — це музична вистава, в якій на основі літературного сюжету поєднуються різноманітні виражальні можливості музичного, хореографічного, драматичного та оперного мистецтва.
У фільмі «Звуки музики» розповідається про сімох веселих, але неслухняних і непосидючих дітей, з якими не міг упоратися жоден вихователь. Однак головна героїня фільму Марія, яка влаштувалась гувернанткою в цю сім'ю, підкорила бешкетників музикою.
Нова вихователька дуже любила музику, гарно співала й складала для дітей прості, захоплюючі пісні. Діти теж полюбили музику. Завдяки музиці вони залишалися такими ж веселими й життєрадісними, проте перестали бешкетувати, стали слухняними й створили чудовий сімейний ансамбль. Саме музика є «головною дійовою особою» цього кінофільму: завдяки музиці відбуваються найважливіші, інколи дуже тривожні події сюжету.
Про цю цікаву та повчальну історію розповідає американський музичний фільм «Звуки музики». Вокальні й інструментальні номери до нього створив американський композитор Роберт Роджерс. У його творчому доробку не тільки музика для кінофільмів та телепередач, а й більш ніж 900 пісень та 40 бродвейських мюзиклів.
Музика посідає головне місце у сюжеті фільму, а весела дитяча пісенька « До-ре-мі» звучить так часто та яскраво, що стала майже справжньою дійовою особою. Послухаймо музику із цього кінофільму.
6. Перегляд фрагменту з кінофільму ««Звуки музики».
Аналіз музичного твору.
— Що ви можете сказати про характер музики кінофільму?
— Чи є музика «головною дійовою особою» фільму?
Дуже часто музичні твори, що були написані для кінофільмів, продовжували своє життя і після перегляду кінофільму. Пригадаємо такі кінофільми як «Титанік», «Іронія долі», мультфільми «Крокодил Гена та Чебурашка» та ін... Такі музичні твори називаються саундтрек (англ.soundtrack – звукова доріжка).
VІ. Вокально-хорова робота.
Розучування пісні «До-ре-мі» («Звуки музики») композитора Р. Роджерса.
Сьогодні на уроці ми розучимо вже відому нам пісню «До-ре-мі» на два голоси.
Пісня «До-ре-мі» існує в трьох варіантах перекладу
В минулому році ми вчили цю пісню в перекладі О.Лобової, сьогодні спробуємо заспівати в іншій інтерпретації.
1.Виконання пісні (переклад О. Лобової)
2. Робота з підручником.
На 140 сторінці підручника записана ця пісня не тільки словами, а й нотами, з якими ми будемо працювати.
3. Виконання пісні вчителем.
4. Ознайомлення учнів з текстом та нотним записом пісні.
5. Виконання разом з учителем.
6. Співати по-черзі (учитель – учні) у повільному темпі.
7. У середньому темпі.
8. У швидкому темпі.
9. Виконання пісні учнями кожної вокальної партії окремо.
10. Виконання пісні разом з учителем в два голоси.
11. Виконання пісні учнями в два голоси.
6. Гра «Озвуч фрагмент фільму»
(Виконання пісні під мінусовку.)
VІІ. Підсумок уроку.
На дошці записані слова, які діти читають та запам’ятовують. За командаю «Ніч» діти закривають очі і кладуть голови на парти. У цей час вчитель замінює декілька слів на інші. За командою «День» - діти відкривають очі і називають ті слова, які замінили, тобто які зникли.
Музика, театр, балет, кіномистецтво, опера.
Хореографія хорова музика
(Так, вірно, це тема нашого уроку.)
В нас є пелюстки, тобто назви видів мистецтв, які об’єднує в собі кінематограф.
Назвіть, будь ласка їх.
(Музика, театр, література, живопис та декоративно-прикладне мистецтво, хореографія)
Отже, кінематограф — синтетичне мистецтво, в якому поєднуються література (сценарій), живопис (декорації) та декоративно-прикладне мистецтво (костюми, грим), театр (гра акторів), музика (музичне оформлення), хореографія (постановка і виконання танців) та ін.
2. А тепер гра «Ловимо в долоні» слова, які пов’язані з кінематографом. (вікно, саундтрек, зошит, мюзикл, тапер, література, дорога, сонце, книга, хореографія, регтайм, дощ, театр, місяць, звукорежисер, вітер, будинок, кіно, парта, ручка,олівець, мультфільм, годинник, таблиця, живопис…)
3. Виставлення оцінок. Сьогодні на уроці ви всі дуже гарно попрацювали, всі були активними, кожен з вас продемонстрував свої знання, тому ви всі отримуєте за роботу на уроці гарні оцінки.
VІ. Д/з. Пригадать саундтреки, які подобаються вам.
Використані джерела
1