14 квітня о 18:00Вебінар: Як урізноманітнити вивчення французької мови в класі та дистанційно

Урок з музичного мистецтва для 5 класу з теми "Музика і кіномистецтво"

Про матеріал

Урок з музичного мистецтва для учнів 5 класів "Музика і кіномистецтво" спрямований на виховування інтересу, любові до музики, формування потреби сприймати та виконувати високохудожні музичні твори, виховування почуття прекрасного.

Перегляд файлу

    Урок у 5 класі

Тема розділу: Взаємодія музики з іншими видами мистецтва.

 

Тема уроку: Музика в кіномистецтві.

 

Мета: навчальна:   дати поняття про «кіномистецтво», «регтайм», «мюзикл», «сценарій» «саундтрек»; повторити пісню Р. Роджерса «До-ре-мі»  (український переклад О. Лобової; О. Волошиної, М. Яскулко) та розучити у два голоси; ознайомити з сюжетом фільму-мюзиклу Р.Роджерса «Звуки музики»; пригадати вивчені види мистецтва; 

розвивальна:   розвивати  вокально-хорові та музично-ритмічні навички; звуковисотне відчуття ладу, кмітливість, уяву, пам'ять;

виховна:   виховувати  інтерес, любов до музики,  формувати  потребу сприймати та виконувати високохудожні музичні твори, виховувати почуття прекрасного.

Обладнання: баян, мультимедійна дошка, ноутбук, презентації, плакати з ребусами та кросвордами, портрет Р.Роджерса, реквізити до гри «Квітка кіномистецтва»

Тип уроку: комбінований.

 

     Хід уроку.

І. Організаційна частина.

 

 

 

Добрий день вам, діти!   Добрий день!

ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Розспівування та повторення нотної грамоти.

 

  1. за допомогою релятивної системи заспіваємо звукоряд До мажор;

 

 

 

  1. від ноти «до» піднімаємось почергово до кожної наступної ноти, а потім навпаки – опускаємось (за допомогою штрихів legato, staccato);

 

 

 

  1. виконання звукоряду До мажор каноном;

 

 

 

 

  1. Вправа-гра «Співай і далі вистукуй»;

 

 

 

 

  1. розгадування нотних ребусів;

 

 

 

  бро’м           100             щ          від          нок

 

                                                                ’’

 

  ко             я       ш           х                    н             нор

  1. Гра «Хто придумає кінець, той і буде молодець» записані назви нот. Завдання учнів придумати до даного початку слова його закінчення:

До…(рога)

Ре…(монт)

Мі…(сто)

Фа…(кт)

Соль…(до)

Ля…(да)

Сі…(тро)

  1.  Актуалізація опорних знань.

 А зараз ми з вами пригадаємо види мистецтва, які вже вивчили.  

А в цьому нам допоможе гра «Пригадай види мистецтва». Перед вами з’являтимуться зображення, які характерні для певного виду мистецтва. Дивлячись на них ви повинні назвати вид мистецтва.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  • Як же взаємодіє музика з іншими видами мистецтва?

З літературою...

- чи існувала б пісня без слів?

  •               - чи могла б пісня без музики? (Вокаліз) (Одне одного доповнюють) ? (Му­зика без літератури, як і література без музики, зазнали б зна­чних втрат.)

З театром... Опера, балет...

З хореографією...

Який можна зробити висновок?

Що всі види мистецтва між собою взаємопов’язані.

 

ІІІ.   Вивчення нового матеріалу.

 

  1.   Щоб дізнатися, яка ж тема нашого уроку, ми повинні з вами провести невелику розумову розминку. (Учитель використовує один з варіантів ознайомлення з темою уроку.)

           І варіант ознайомлення з темою уроку:     

Кожній парі учнів я даю ось такий кросворд. Даючи правильні відповіді на запитання кросворду, ви маєте відгадати ключове слово.

 

1

2

а

к

о

р

д

 

м

і

 

3

4

н

о

т

а

о

п

е

р

а

 

  1. Одночасне звучання трьох і більше звуків. (Акорд)
  2. Третя  ступінь звукоряду До мажор. (Мі)
  3. Знак, за допомогою якого записують музику? (Нота)
  4. Вершина музично-сценічного мистецтва. В ній об’єднано музику, драматичну дію, танець, прикладне та образотворче мистецтво. (Опера)

(Ключове слово: кіно)

 

1

м

е

л

о

д

і

я

2

3

с

к

р

и

п

к

а

 

у

н

і

с

о

н

 

4

б

а

л

е

т

 

5

т

е

н

о

р

 

 

8

 

6

к

о

н

ц

е

р

т

 

7

т

р

і

о

с

п

і

в

9

х

о

р

 

  1. Музична думка, образний зміст якої виражений одним голосом. (Мелодія)
  2. Струнний інструмент (зі смичком). (Скрипка)
  3. Одноголосний спів. (Унісон)
  4. Музично-сценічний жанр, зміст якого розкривається мовою музики і танцю. (Балет)
  5. Високий чоловічий голос.(Тенор)
  6. Твір для будь-якого інструменту, який «Змагається» з оркестром. (Концерт)
  7. Ансамбль з трьох музикантів чи солістів. (Тріо)
  8. Музика, відтворена людським голосом. (Спів)
  9. колектив співаків, які разом виконують вокальний твір з інструментальним супроводом чи без нього. (Хор)

 (Ключове слово: мистецтво)

 

1

т

е

м

п

 

2

б

у

б

о

н

3

д

і

а

п

а

з

о

н

 

4

б

а

р

и

т

о

н

5

г

о

п

а

к

 

6

а

р

і

я

 

  1. Швидкість виконання музичного твору. (Темп)
  2. Найпоширеніший  в Україні народний музичний ударний інструмент.(Бубон)
  3. Відстань між найнижчим і найвищим звуками, які може здолати людський голос чи музичний  інструмент. (Діапазон)
  4. середній чоловічий голос. (Баритон)
  5. Національний український танець (своєрідне змагання між танцюристами). (Гопак)
  6. Сольна пісня в опері. (Арія)

 (Ключове слово: музика)

 

           ІІ варіант ознайомлення з темою уроку:     

На дошці пронумерований алфавіт. А також записані в стовпчик математичні приклади. Діти розв’язують приклади і за результатом шукають відповідну літеру, таким чином розгадують слово. (Можна цю гру провести в парах, тобто роздаю кожній парі учнів декілька прикладів, вони розв’язують їх і результат записують на дошці ) 

7:1+2*5= м

724-350*2= у

5*8-30= з

111-50*2= и

615-200*3= к

100-33*3= а

 

500-490-7= в

 

15*3-15*2= к

206*2-200*2= і

70*2-122= н

519-250*2= о

817-400*2= м

66-11*5= и

88-33*2= с

3*0+23= т

47-20*2= е

115-11*8= ц

323-75*4= т

803-400*2= в

212-2*100= і

 

 

А

1

Б

2

В

3

Г

4

Г

5

Д

6

Е

7

Є

8

Ж

9

З

10

И

11

І

12

Ї

13

Й

14

К

15

Л

16

М

17

Н

18

О

19

П

20

Р

21

С

22

Т

23

У

24

Ф

25

Х

26

Ц

27

Ч

28

Ш

29

Щ

30

Ь

31

Ю

32

Я

33

 

 

2. Повідомлення теми уроку.

     Молодці, ви добре впорались із завданням. Отже, тема нашого уроку «Музика в кіномистецтві».Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, яку роль відіграє музика у кіномистецтві, познайомимось з новим музичним твором.

3. Вступне слово вчителя.

Музика оточує нас всюди. Ми чуємо її з радіоприймачів, телебачення, вона лунає з уст людей.

 

    В кожному кінофільмі ми чуємо музику. Ми так звикли до цього, що навіть не завжди звертаємо на це свою увагу.

- А навіщо потрібна музика у фільмі, яке її призначення?

- 

Значне місце відведене музиці в «наймолодшому» з мистецтв – кіно. Слово кіно походить від грецького слова кіпео — рухаю.

Перші кінофільми з’явились на початку ХХ ст.  Вони були чорно-білими і німими. Актори висловлювали свої почуття жестами і мімікою. Репліки персонажів писались окремо. Як ви думаєте, чи цікаво було глядачам дивитися таке кіно? Не дуже...

 

З появою перших «німих» кінофільмів будь-який беззвучний рух на екрані викликав подив чи навіть острах: бо ж у природі кожен рух породжує звук. От і виникла потреба у музичному супроводі кінофільмів. Ще до винайдення звукового кіно фільми супроводжувалися звучанням музики у виконанні піаніста. Його називали тапером (від французького – «стукати», «ударяти»).

Саме музика, оживляючи «картини, що рухались», допомагала яскравіше, глибше переживати зміст фільму.

 

 Найчастіше німі фільми супроводжувала музика регтайму. Слово це означає «рваний» або «розірваний час» . це специфічний жанр імпровізаційного музикування, джерелом якого стала творчість піаністів, які використовували характерні ритмічні зрушення, «неправильні» акценти під час озвучування фільму.

 

ІV. Слухання музики.

  1. Вступне слово вчителя.

До вашої уваги я хочу запропонувати вам послухати твір Скотта Джопліна, який так і називається «Регтайм»

Скотт Джо́плін, (Scott Joplin, нар. між червнем 1867 та січнем 1868, східний Техас — помер 1 квітня 1917) — афро-американський композитор і піаніст, автор 44 регтаймів, двох рег-опер, двох симфоній, а також посібника з гри фортепіанного регтайму. Однак за життя його музика сприймалася афро-американською громадою як «занадто біла», а білими — навпаки, як «надміру чорна» не відповідна встановленим правилам того часу. Визнання Скотт Джоплін отримав лише після смерті.

  1. Слухання музики.
  2. Бесіда за почутим.
  • Що вражає вас у прослуханій музиці?
  • Простукайте і охарактеризуйте її ритм.

 

  1. Хвилинка відпочинку. Виконанні пісні-танцю «Якщо весело живеться»

 

 

 

 

 

 

  1. Продовження бесіди по темі уроку

З часом німе кіно відійшло в історію, з’явився кольоровий, озвучений кінематограф. Мистецтво кіно стало одним із найулюбленіших. Саме музика в кінофільмах часто розкриває внутрішній, глибинний сенс екранної дії.

В основі сюжету кінофільму лежить літературно-драматичний твір – сценарій, як лібрето – в основі опери чи балету.

Сценарій, як і лібрето, є посередником між літературним твором та кінофільмом, щоб пристосувати літературний сюжет до умов створення фільму.

 

 

 

 

 

 

 

 

Саме на стику двох мистецтв — музики і кінематографу — з’явилися такі особливі жанри як фільм-опера, фільм-балет, фільм-мюзикл, фільм-оперета.
 

- Які кінофільми ви полюбляєте дивитися? Вони художні чи мультиплікаційні? Які сюжети приваблюють вас найбільше?
 

- Розрізняють 4 види кіно.

1. Найбільш масове художнє (ігрове), в якому сюжет відтворює гра акторів. Воно включає багато різних жанрів: фільм-казка, комедія, пригодницький, фентезі, бойовик, детектив, фільм жахів, мелодрама, мюзикл та ін.
 

2. Завдання документального кіно  показ реальних фактів і реальних героїв, справжніх життєвих подій і явищ.
 

3. Науково-популярне демонструє досягнення науки і техніки, часто це учбові фільми.
 

4. Мультиплікація  це відтворення певних сюжетів «оживленням» намальованих персонажів або ляльок.
 

А зараз трішки відпочинемо і проведемо гру «Відгадай мелодію»

 

  1. ГРА «Відгадай мелодію»
  • відгадай з якого мультфільму ця музика?
  1. «Маша та ведмідь»;
  2. «Фіксіки»;
  3. «Том і Джері»;
  4. «Баранчик Шон»;
  5. «Умка»;
  6. «Зима в Простоквашино»;
  7. «Смішарики»

 

  • А на вашу думку, яку роль відіграє музика в кінофільмі чи в мультиплікації?

 

В кіно музика відіграє важливу, але не головну роль. Кінофільми створюють за літературними сценаріями, тому композитори пишуть музику відповідно до подій, що розгортаються на екрані.

Отже, музика — важлива складова фільму. В музичному мистецтві навіть є такий напрям — кіномузика. До фільмів композитори пишуть музику, яка б виражала їх основну ідею і емоцію. Часто саме музика (мелодія чи пісня) стає «лицем», візитною карткою кінострічки.

Музика в кіно може ілюструвати події, виражати емоційний стан героїв, створювати певний настрій, а іноді — навіть грати головну роль.

Є кінофільми, в яких музика виступає головною дійовою особою. Пригадаємо хоча б музичну комедію «Веселі хлоп’ята», музику до якої написав російський композитор Ісак Дунаєвський, чи американський фільм-мюзикл «Звуки музики».

  У 1965 році американський режисер Роберт Уайз «подарував» глядачам художній фільм «Звуки музики». Фільм був створений на основі одного з кращих мюзиклів композитора Роберта Роджерса, події якого відбуваються в 1938 році в Австрії.

 

 Звернімося до словничка.

 Мюзикл (від. латин, тиsicalis — музичний) — це музична ви­става, в якій на основі літературного сюжету поєднуються різно­манітні виражальні можливості музичного, хореографічного, дра­матичного та оперного мистецтва.

 

У фільмі «Звуки музики» розповідається про сімох веселих, але неслухняних і непосидючих дітей, з якими не міг упоратися жоден вихователь. Однак головна героїня фільму Марія, яка вла­штувалась гувернанткою в цю сім'ю, підкорила бешкетників му­зикою.

Нова вихователька дуже любила музику, гарно співала й скла­дала для дітей прості, захоплюючі пісні. Діти теж полюбили музи­ку. Завдяки музиці вони залишалися такими ж веселими й жит­тєрадісними, проте перестали бешкетувати, стали слухняними й створили чудовий сімейний ансамбль. Саме музика є «головною дійовою особою» цього кінофільму: завдяки музиці відбуваються найважливіші, інколи дуже тривожні події сюжету.

Про цю цікаву та повчальну історію розповідає американ­ський музичний фільм «Звуки музики». Вокальні й інструмен­тальні номери до нього створив американський композитор Роберт Роджерс. У його творчому доробку не тільки музика для кінофільмів та телепередач, а й більш ніж 900 пісень та 40 бродвейських мюзиклів.

Музика посідає головне місце у сюжеті фільму, а весела дитяча пісенька « До-ре-мі» звучить так часто та яскраво, що стала майже справжньою дійовою особою. Послухаймо музику із цього кінофільму.

 

6. Перегляд фрагменту з кінофільму ««Звуки музики».

Аналіз  музичного твору.

— Що ви можете сказати про характер музики кінофільму?

— Чи є музика «головною дійовою особою» фільму?

  • Хто її виконував?
  • Чи можуть фрагменти з  мюзиклу  стати відомою піснею?

Дуже часто музичні твори, що були написані для кінофільмів, продовжували своє життя і після перегляду кінофільму. Пригадаємо такі кінофільми як «Титанік», «Іронія долі», мультфільми «Крокодил Гена та Чебурашка» та ін... Такі музичні твори називаються саундтрек (англ.soundtrack – звукова доріжка).

 

VІ. Вокально-хорова робота.

 Розучування пісні «До-ре-мі» («Звуки музики») композитора Р. Роджерса.

 

Сьогодні на уроці ми розучимо вже відому нам пісню «До-ре-мі»  на два голоси.

Пісня «До-ре-мі» існує в трьох варіантах перекладу

В минулому році ми вчили цю пісню в перекладі О.Лобової, сьогодні спробуємо заспівати в іншій інтерпретації.

1.Виконання пісні (переклад О. Лобової)

 

2. Робота з підручником.

На 140 сторінці підручника записана ця пісня не тільки словами, а й нотами, з якими ми будемо працювати.

3. Виконання пісні вчителем.

4. Ознайомлення учнів з текстом та нотним записом пісні.

5. Виконання разом з учителем.

6. Співати по-черзі (учитель – учні) у повільному темпі.

7. У середньому темпі.

8. У швидкому темпі.

9. Виконання пісні учнями кожної вокальної партії окремо.

10. Виконання пісні  разом з учителем в два голоси.

11. Виконання пісні учнями в два голоси.

 

6. Гра «Озвуч фрагмент фільму»

(Виконання пісні під мінусовку.)

 

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Гра «День і ніч»

На дошці записані слова, які діти читають та запам’ятовують. За командаю «Ніч» діти закривають очі і кладуть голови на парти. У цей час вчитель замінює декілька слів на інші. За командою «День» - діти відкривають очі і називають ті слова, які замінили, тобто які зникли.

Музика, театр, балет, кіномистецтво, опера.

Хореографія   хорова музика

  • Які слова зникли?
  • Чому ці два слова були замінені?
  • Як вони між собою пов’язані?

(Так, вірно, це тема нашого уроку.)

  1. А зараз ми з вами створимо «Квітку кіномистецтва».

В нас є  пелюстки, тобто  назви видів мистецтв, які об’єднує в собі кінематограф.

Назвіть, будь ласка їх.

(Музика, театр, література, живопис та декоративно-прикладне мистецтво, хореографія)

Отже, кінематограф — синтетичне мистецтво, в якому поєднуються література (сценарій), живопис (декорації) та декоративно-прикладне мистецтво (костюми, грим), театр (гра акторів), музика (музичне оформлення), хореографія (постановка і виконання танців) та ін.
 

 

2. А тепер гра «Ловимо в долоні» слова, які пов’язані з кінематографом. (вікно, саундтрек, зошит, мюзикл, тапер, література, дорога, сонце, книга, хореографія, регтайм, дощ, театр, місяць, звукорежисер, вітер, будинок, кіно, парта, ручка,олівець, мультфільм, годинник, таблиця, живопис…)

3.  Виставлення оцінок. Сьогодні на уроці ви всі дуже гарно попрацювали, всі були активними, кожен з вас продемонстрував свої знання, тому ви всі отримуєте за роботу на уроці гарні оцінки.

VІ. Д/з.  Пригадать саундтреки, які подобаються вам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Використані джерела

  1. Інтернет ресурси

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мельник Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
19 січня 2018
Переглядів
6568
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку