Мета: поглибити знання учнів про творчість В.А.Моцарта, пояснити особливості розвитку музичного образу в його творах ; закріпити розуміння учнями понять рондо, соната;
формувати вокально – хорові навички учнів та вміння інтерпретувати програмні симфонічні музичні твори;
прищеплювати учням зацікавленість видатними зразками музичної класики, зокрема творчістю В.А.Моцарта.
Урок музичного мистецтва у 6 класі
Вчитель: Кретова В.О.
Авангардська середня загальноосвітня школа
с. Вербівське
Васильківський район
Дніпропетровська область
Тема: « Рондо запрошує в коло»
Мета: поглибити знання учнів про творчість В.А.Моцарта, пояснити особливості розвитку музичного образу в його творах; закріпити розуміння учнями понять рондо, соната;
формувати вокально – хорові навички учнів та вміння інтерпретувати програмні симфонічні музичні твори;
прищеплювати учням зацікавленість видатними зразками музичної класики, зокрема творчістю В.А.Моцарта.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
Організаційний момент
Музичне вітання: Добрий день вам, добрий день
В світі музики, фантазії, пісень!
Добрим будь, щирим будь!
І з мистецтвом – у дивну путь!
Учитель. Ми продовжуємо вивчати жанри камерно – інструментальної музики і сьогодні тема нашого уроку «Рондо запрошує в коло». На уроці ми дізнаємось що таке «рондо»,закріпимо розуміння «соната», згадаємо життєвий та творчий шлях В.А.Моцарта, познайомимося ще з одним його твором, інтерпретуємо цей твір, та виконаємо вивчену пісню…….
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. За час існування музичного мистецтва створено величезну кількість музичних творів: від мініатюри – до ораторії,
від прелюдії – до симфонії. Саме форма, в якій викладено різні музичні образи, думки, допомагає композиторам створити неповторні, різноманітні за змістом музичні твори. Сьогодні ми познайомимося ще з однією формою на прикладі музичного твору, який, здається, вам вже дуже добре відомий.
Актуалізація опорних знань.
Бліцопитування.
Пригадайте, що таке соната? ( Соната – жанр інструментальної музики, призначеної для одного або кількох інструментів; інструментальний твір, що складається із трьох – чотирьох різних за характером і темпом частин.)
Із сонатами яких композиторів ви вже познайомилися? (Н.Паганіні. Соната для скрипки та гітари. (уривок))
Із якими творами В.А.Моцарта ви зустрічалися у попередніх класах? (Й. Гайдн. Соната для фортепіано ре-мажор, І частина)
Розповідь учителя.
У формі рондо написано багато інструментальних творів, побудованих за основним принципом: повторність однієї частини та контрастність інших. У доробку австрійського композитора В.А.Моцарта теж є такий твір, що набув величезної популярності.
З ім'ям Моцарта ми зазвичай пов'язуємо втілення справжньої геніальності. Природа щедра на таланти, але скупа на геніїв – іншим Моцартом вона людство більше не обдарувала. Моцарт прожив всього 36 років.
Геній – це, звісно, величезний талант, але й не менша працездатність. Творча спадщина Моцарта вражає своїм об'ємом і різноманіттям. Написаного вистачило б на десяток інших творчих доль – 19 опер, приблизно 50 симфоній, 27 концертів для клавіру з оркестром, 5 концертів для скрипки з оркестром, численні концерти для флейти, фагота, кларнета, валторни, арфи у супроводі оркестру, 27 струнних квартетів, 9 струнних квінтетів, 17 сонат для клавіру, 43 сонати для скрипки і клавіру, а також фантазії, варіації, рондо, менуети для клавіру, і нарешті – безсмертний «Реквієм».
Новаторство Моцарта позначилося в усіх музичних жанрах, до яких він звертався у своїй творчості, - від опери до симфонії.
Минуло більше двохсот років зо дня смерті композитора, але він як і раніше з нами, його дивовижна доля продовжує притягувати численних дослідників і просто любителів музики, а любов до його вражаючих за красою, світлом і гармонією творів не згасає.
(перегляд презентації та розповідь дітей)
1-й учень. Вольфганг Амадей Моцарт народився 27 січня 1756 року у старовинному містечку Зальцбург в родині талановитого музиканта – скрипаля, композитора і педагога Леопольда Моцарта. Вольфганг був сьомою дитиною в сім'ї. Геніальність Моцарта почала виявлятися з трирічного віку. Якось до сім'ї Моцартів завітав у гості друг. Чотирирічний Вольфганг у цей час сидів за столом, тримаючи в руках перо, умочене разом із пальцями в чорнило. Гість поцікавився, чим займається малюк, а той відповів: « Я пишу концерт для клавесина». Коли батько уважніше придивився до записів, то ледь не заплакав. Це був не просто набір нот, а справжній твір, який так потім і назвали – Концерт для клавесина.
2-й учень. У віці чотирьох років Моцарт створив концерт для клавесина. А вже у 6 років дав свій перший концерт. Коли Вольфганг та його сестра Наннерль добре опанували техніку гри на клавесині, батько вирушив із ними в концертну поїздку. Вони виступали із концертами в різних містах Європи – Мюнхені, Відні, Парижі. Виступи Вольфганга і його сестри набули сенсаційного характеру. Діти грали у вітальнях вельмож і навіть перед королівською сім'єю, неодмінно викликаючи захоплення публіки.
У Парижі хлопчик писав багато музики. На початку 1764 року вийшли друком його перші чотири сонати для скрипки і клавесина. На титульному аркуші було позначено, що вони написані семилітнім хлопчиком.
3 -й учень. Підбадьорений успіхами у Франції, Леопольд Моцарт навесні 1764 року повіз дітей до Лондона. Там Вольфганг познайомився з Йоганом Крістіаном Бахом, сином видатного композитора. Попри різницю у віці, вони невдовзі міцно затоваришували, нерідко імпровізували на ту саму музичну тему водночас на двох інструментах, дивуючи всіх, кому доводилося їх чути. Протягом року, що вони провели в Англії, дитина помітно просунулася вперед у своєму музичному розвитку. Дорогою додому Леопольд вирішив заїхати до Голландії та Франції. Вони побували в Гаазі, Генті, Роттердамі, Амстердамі і всюди успіх був величезний – дітям влаштовували овації, обсипали їх утішними похвалами.
4-й учень. Коли Вольфгангу виповнилось 8 років він написав свою першу симфонію. Талант Моцарта не залишив байдужим навіть австрійського імператора, який замовив 12 – річному Моцарту оперу.
Наприкінці 1766 року сім'я Моцарта з тріумфом повернулася до рідного Зальцбурга, пробувши за кордоном майже три з половиною роки. Негайно ж після повернення додому батько відновив з дітьми заняття на клавесині і скрипці. Крім того, вони серйозно вивчали музичну композицію, арифметику, історію та географію. Вольфганг також опановував латину та італійську мову, знання яких у ті часи для музиканта було обов'язковим.
1770 року Леопольд Моцарт повіз сина в турне Італією. Програми, з якими виступав чотирнадцятилітній підліток, вражали масштабністю і складністю. У них демонструвалася не тільки техніка гри на клавірі, а й чудова композиторська майстерність хлопчика, властивий йому дар імпровізації. У Болоньї Вольфганг витримав складний екзамен з композиції і місцева Філармонічна академія обрала його своїм членом, при тому, що звання академіка присвоювалося лише в 26 років.
У березні 1773 року Вольфганг назавжди покинув Італію. Щаслива пора дитинства, сповнена різноманітних вражень, блискучих успіхів і райдужних надій на майбутнє, залишилася позаду. Починався новий етап життя.
5-й учень. Повернувшись з Італії, Моцарт до 1781 року жив здебільшого в Зальцбурзі. Серйозні заняття композицією тривали. Тепер Вольфганг писав здебільшого інструментальну музику: симфонії та сонати, веселі дивертисменти та вітальні серенади. Саме в ці роки поступово сформувався неповторний моцартівський стиль. Вольфганг Амадей Моцарт уперто працював, написав багато творів у найрізноманітніших жанрах. Одержуючи іноді замовлення з інших міст, він ненадовго вирушав туди. Але обмеженість музичних вражень у Зальцбурзі, відсутність оперного театру все більше пригнічували Моцарта. Архієпископ, у якого служив Вольфганг, увесь час підкреслював становище композитора як слуги і на кожному кроці принижував його людську гідність. Він не давав йому можливості достатньо проявити себе як композитору і музиканту, і ця бездіяльність була обтяжливою для Моцарта. Урешті – решт Моцарт вирішив усупереч бажанню батька залишити Зальцбург і 1781 року переїхав до Відня – великого музичного центру Європи.
У цей час Вольфганг подружився із Францем Йозефом Гайдном, під впливом якого музика Моцарта заграла новими барвами. Але, окрім блиску, що став уже його візитною карткою, у творах Моцарта все частіше звучать трагічні, серйозні ноти, властиві людині, яка пізнала життя у всій його повноті.
6 – й учень. Останні десять років життя Моцарта у Відні були найбільше плідними і значними в його творчості. У цей період він створив свої найвидатніші опери – «Викрадення з сералю», «Весілля Фігаро», «Дон Жуан, або Покараний розпусник», «Чарівна флейта», найпопулярніші симфонії, квартети, сонати й багато інших творів.
у Відні Моцарта дуже любили, захоплювались його грою на клавесині, високо цінували його творчість, і все – таки він завжди відчував матеріальну скруту. В одному з листів до батька він писав, що лягає спати опівночі, встає о п'ятій ранку, весь ранок зайнятий уроками і майже кожен вечір грає за запрошеннями. Моцарт розумів, що не може далі жити й працювати, лише догоджаючи потребам аристократії. Він прагне нового мистецтва й нових образів.
Розрив Моцарта із суспільством і загальновизнаним смаком сучасників, які вважали його музику надто серйозною, - це життєва драма видатного композитора. Його починає оточувати стіна непорозуміння й відчуження. Поступово він стає самотнім і майже забутим музикантом.
Останні роки життя Моцарта були особливо важкими. Постійні злидні, хвороба дружини, і нарешті, власне підірване здоров'я – усе це спричинило швидкий і трагічний кінець.
Раптова смерть обірвала творчий злет Моцарта 5 грудня 1791 року у Відні під час роботи над заупокійною месою – грандіозним твором для хору, солістів і симфонічного оркестру.
Розповідь учителя.
Гайдн узяв у нього ноти і закричав:
Моцарт розсміявся, сів за клавесин і взяв «неможливі» ноти – за допомогою носа.
Із кількох сотень творів, що створив Моцарт, найпопулярніший, мабуть, «Турецький марш». Хто з нас не знає цього твору! Мабуть, тільки «Танець маленьких лебедів» П.Чайковського може конкурувати з ним за популярністю навіть у маленьких слухачів. Але не тільки малюки, а й навіть деякі підлітки не зможуть, вочевидь, відповісти на кілька запитань
Що це за марш? Звідки він з'явився? Чи самостійна ця п'єса, чи це - частина великого твору?
Якою є справжня назва цієї п'єси?
Чому вона так називається?
Так ось, по-перше, цей «Турецький марш» Моцарт написав як фінальну частину однієї з фортепіанних сонат. По- друге, Моцарт ніколи не називав цю музику «Турецьким маршем», вона називається у нього так: «Рондо в турецькому стилі». А чому рондо і чому у турецькому стилі?
Назва марш досить точно відбиває характер музики – з дуже витонченою, але пружною мелодією, чітким ритмом. До того ж слово марш є набагато зрозумілішим для величезної маси слухачів і любителів музики, ніж слово рондо, яке, зовсім не визначаючи характеру музики, лише вказує на те, що музика ця написана у формі рондо, тобто у такій формі, де рух музики постійно веде до повторення головної мелодії.
Понад 200 років тому, коли Моцарт створював цю музику, в Західній Європі вперше почули невідому досі європейським слухачам турецьку музику. У цій музиці неабияку роль відігравали різні ударні інструменти, особливо великий барабан, винайдений на Сході й дуже поширений у Туреччині. Тому багато років його і називали турецький барабан. Гучні звуки цього барабану Моцарт дуже дотепно вплів у мелодію свого «Рондо в турецькому стилі».
Слухання музики.
Учитель. Послухайте «Рондо в турецькому стилі» та дайте відповідь на запитання.
Яке враження справив на вас цей твір?
Слухання «Рондо в турецькому стилі» В.А.Моцарта.
Вокально – хорова робота.
Учитель. Такі самі сонячні, світлі інтонації ми зможемо відчути у пісні сучасної композиторки Н.Май «Веселка». Спочатку виконаємо декілька вправ на розспівування, а потім згадаємо пісню.
Яке враження справила на вас ця пісня?
3.Заключна частина.
Підбиття підсумків уроку.
Учитель. Я сподіваюсь, що ви переконались у тому, що справжню музику об'єднують людяність, краса та щирість, саме тому ми можемо розуміти навіть ті почуття, які були втілені у музичних творах далекого минулого.
Усі, хто досліджував життя і творчість Вольфганга Амадея Моцарта, намагалися розкрити глибину і красу його музики, розповісти про геніальне обдарування, про його яскраве, цікаве, проте сповнене важкою працею і прикрощами життя.
Оцінювання.