Урок на тему "Українські народні пісні".

Про матеріал

Тема уроку: Українські народні пісні.

Мета уроку: збагачувати досвід учнів щодо жанру української народної пісні; розвивати чутливе ставлення до інтонаційної виразності музичної мови; виховувати гармонійну розвинуту особистість.

Перегляд файлу

Тема уроку: Українські народні пісні.

Мета уроку: збагачувати досвід учнів щодо жанру української народної пісні; розвивати чутливе ставлення до інтонаційної виразності музичної мови; виховувати гармонійну розвинуту особистість.

Музичний матеріал: українська народна пісня «Як діждемо літа», п’єса В.Косенко «Гумореска», «Дощик».

Тип уроку: урок введення в тему (подача нового матеріалу).

Обладнання: комп’ютер,  мультимедійний проектор,  екран, колонки, картки.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

         1. Вхід учнів до класу під музику. ( В.Косенко «Дощик» )

2. Музичне вітання.

- Діти, давайте привітаємось за допомогою музичного привітання.

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Актуалізація опорних знань.

  • Сьогоднішній урок - це незвичайний урок – він присвячений жанрами української народної музики. Музичне мистецтво - це відображення явищ дійсності, навколишнього світу, духовного стану людини, її почуттів, настрою, переживань. На нашому уроці буде звучати українська народна музика, це допоможе нам відтворити життєвий шлях і духовний світ українського народу.

 

III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

  • Протягом багатьох століть, ще до появи писемності, народ створював своє геніальне просте велике мистецтво, казки, прислів'я, думи й пісні, виникнення яких пов'язане з трудовими і календарно - обрядовими процесами. Ці твори передавалися з вуст у вуста, переходили від покоління до покоління. Народне мистецтво - це наша спадщина, яку ми також повинні передавати майбутньому поколінню. Щоб відповісти на питання про що ж піде мова на нашому уроці, послухаємо вірші українського поета Максима Рильського :

З народного напившись джерела,

Як із Дніпра бере веселка воду.

 О рідна пісне, знову ти прийшла.

До матері й до батька – до народу.

О пісне! Від народу кров і плоть.

Ти узяла, щоб лиш  йому служити,

 Тебе ніхто не може побороть,

Бо вільний дух твій – правдою повитий.

 

  • Діти, так про що ми будемо зараз говорити? ( про укр.нар.пісню)
  • Пісні живуть поруч з людиною багато тисячоліть. У них - минуле і сьогодення, його краса і велич. Що означає слово пісня?
  • Пісня – словесно музичний твір, призначений для співу .
  • А хто ж складає пісні?  (пісні бувають композиторські, професійні і народні).
  • Тема нашого уроку «Українська народна музика». Як ви розумієте слово жанр?
  • Жанр - це різновид  художнього твору.
  • Які жанри українських народних пісень вам знайомі? (календарно-обрядовими, колисковими, історичними, жартівливими, жниварськими).
  • Отже, сьогодні ми будемо розучувати з вами українську народну пісню « Як діждемо літа », прослухаємо музичний твір відомого композитора Віктора Косенко.

 

IV. Розспівування.

  1. Розспівування

- Перш ніж приступити до розучування пісні, ви повинні підготувати свій голосовий апарат до роботи – розспіватися.  Сіли всі рівно, прийняли співочу поставу, руки поклали на коліна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Розучування пісні «Як діждемо літа»

- Як я вже говорила, ми сьогодні розучимо з вами нову українську пісню «Як діждемо літа». Прослухайте пісню і визначте її характер.

  1. Показ пісні « як діждемо літа »
  2. Аналіз пісні.

– Яка пісня за характером? (Співуча, прозора, легка).

  1. Засвоєння літературного тексту першого куплета.

- Пісня « Як діждемо літа » складається 4 куплетів. Приступимо до розучування літературного тексту першого куплету. Я зачитаю вам слова, а ви уважно послухайте. (Вчитель виразно читає слова першого куплету).

  1. Засвоєння літературного тексту 2 куплету (спів 2 куплету всім класом);
  2. Засвоєння літературного тексту 3 і 4 куплетів;
  3. З’єднання всіх куплетів і закріплення виконання пісні;
  4. робота над художнім виконанням пісні (спів по рядах, групами, з музично-ритмічними рухами).
  5. виразне виконання;

 

Фізкультхвилинка.

– Діти, ми з вами трішки потрудились,

                       І, мабуть, уже втомились.

                       Тепер настав час відпочинку,

                          Ми проведем фізкультхвилинку!

 

                                           Вітер квіточки гойдає

                                           І додолу нагинає.

                                           Вліво-вправо нахилив,

                                           В танці знову закрутив.

                                           Раптом тихо жук підліз,

                                           Потягнувся на весь зріст,

                                           Він розкинув крильця –

                                           І кудись подівся.

 

  • Діти, я сподіваюсь, що ви помітили, яка прекрасна музика звучала під час нашої фізкультхвилинки.
  • Цей музичний твір називається «Дощик». А написав його відомий український композитор Віктор Степанович Косенко. П’єса «Дощик» входить до його фортепіанного альбому, який називається «24 дитячі пєси для фортепіано».

 

VI. Слухання музики: ( «Гумореска» В. Косенко )

  1. вступне слово
  • Віктор Степанович Косенко- український композитор, педагог, піаніст. На життя молодий творець заробляв ілюструючи музикою німі фільми. Сучасники розповідають, що глядачі бігали за ним із кінотеатру в кінотеатр, щоб послухати дивовижну гру музиканта. Адже Косенко був феноменальним піаністом. Він залишив по собі десятки творів, які увійшли у золотий фонд української фортепіанної музики. Серед них Альбом дитячих п'єс, на якому зростало багато поколінь юних піаністів, до якого ввійшли музичні твори різних жанрів, а саме : ліричні пісні, танцювальні пісні, епічні пісні, п’єси, народні піні та дитячі рухливі ігри. Одну з яких ми сьогодні прослухаємо.

 

  1. слухання музичного твору
  • в музичних творах можуть бути присутні різні інтонації. Які ви знаєте? ( запитальна, стверджувальна, ритмічна, емоційно-експресивна, виражально-зображувальна, героїчна). Для того, щоб визначити музичну інтонацію наступного музичного твору, прослухайте його та виконайте  завдання : 1) спробуйте дати свою назву твору; 2) та визначте який характер музики ?

 

( прослуховування пісні)

 

  1. аналіз
  • Отже, яку назву пісні ви б дали?
  • Які емоції та почуття у вас виникли під час прослуховування композиції?
  • Яка інтонація в музиці ?
  • А тепер візьміть кольорові картки. Зараз ми спробуємо визначити який характер музики ? Я перераховуватиму характеристики, а ви, якщо згодні, підіймайте зелену картку, якщо ні, то червону.                        ( бадьорий, жартівливий, веселий )
  • Видатний український композитор Віктор Косенко назвав п’єсу «Гумореска». Такою назвою він підкреслив гумористичну інтонаційну виразність твору. У цьому йому допомогли швидкий темп, постійна зміна динаміки, акценти.

 

  1. повторне слухання

 

  1. аналіз на вищому рівні, узагальнення

 

  • який музичний жанр твору? ( пісня )
  • який вид музичного твору? (інструментальний )
  • які засоби музичної виразності в творі?

-ритм ( рівномірний )

-темп

-лад (мажорний )

-динаміка

-тембр ( дзвінкий )

-регістр

  • яка музична форма твору? ( варіація )
  • на якому інструменті була виконана пісня? (фортепіано )
  • чи відповідає музика композиції назві твору? ( так )
  • що можна робити під цю музику- танцювати чи крокувати ? ( танцювати)

 

VII. Узагальнення матеріалу уроку. Підсумок.

  • Отже, діти, пригадайте, яка тема нашого уроку?
  • Що таке пісня?
  • Який музичний твір ми сьогодні розучили?
  • Який музичний твір ми слухали?
  • Що означає слово «жанр»?
  • Яка називався альбом композиторва В.Косенко для фортепіано?
  • Що вам сподобалось на уроці найбільше?
  • Добре, діти. Ви сьогодні усі були активними, уважними. Ви гарно попрацювали. Сподіваюсь, що дуже скоро до нас завітає справжня тепле літо, про яку ми сьогодні так багато говорили. Хай музика завжди звучить у вашій душі.

 

VIII. Домашнє завдання.

– Домашнє завдання – вивчити слова і співати пісню «Як діждемо літа».

– Дякую вам за роботу. Підведіться, підрівняйтесь.

– До побачення (Учитель співає звукоряд від ноти До вгору).

– До побачення. (Діти співають звукоряд від ноти Соль вниз.)

 

IX. Вихід з класу під звучання пісні. ( В.Косенко «Дощик» )

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Tаган Ярослава Іванівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
21894
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку