Конспект уроку з музичного мистецтва для 6 класу на тему "Музичні жанри в театрі та кіно ( опера )."

Про матеріал
Урок з музичного мистецва для 6 класу проводиться в інтеграції з фізикою, літературою, містить сучасні технології (опис поданий в уроці).
Перегляд файлу

Тема року:  Жанри  музичного  мистецтва.

Розділ  2. Жанри  хорової  музики.

Урок    14.

Тема  уроку:  Музичні  жанри  в театрі та кіно  ( опера ).

Мета  уроку: продовжувати роботу щодо ознайомлення учнів з жанром «опера», - познайомити поняттями каватина, арія, увертюра, акустика, з оперними театрами України, творчістю Джоаккіно Россіні;

- пояснити значення понять «опера – буффа», «опера – серіа»;

- розвивати вокально–хорові навички та вміння спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів;;

- виховувати в учнів зацікавленість класичною музикою, уміння відчувати єдність із музичним образом  пісні.

Очікувані результати для учнів ( Smart – мета уроку)

Після уроку учні :

-будуть  знати: особливості жанру опери та основні поняття щодо оперного жанру; принципи акустики; творчість Джоаккіно Россіні;

- будуть уміти: спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів; виразно виконувати музині твори; відчувати єдність із музичним образом пісні;

-навчаться: висловлювати власне враження від прослуханих творів. 

Навчально – методичне  забезпечення  уроку: підручник, мультимедійна дошка, інтелект – карта, проектор, комп’ютер, презентація до уроку, QR-код, відеоматеріали, кросенс, камертон, програма–аналізатор спектру звука, картки  для рефлексії.

Музичний матеріал: увертюра та каватина Фігаро з опери «Севільський цирульник» Дж.Россіні; пісня «Крилаті гойдалки » (з кінострічки « Пригоди  Електроніка»), вірші Ю. Ентіна, музика Є. Крилатова.

Тип уроку:  комбінований  урок.

ХІД УРОКУ:

І. Вступна частина.

Організаційний момент.

Музичне привітання « Шостий  клас».

( Презентація)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель: Доброго дня усім! Пропоную активізувати свої знання та визначити тему нашого уроку, зігравши в гру.

Для цього зверніть увагу на QR–код, який знаходиться у вас на парті. Візьміть телефони  та  відскануйте його. Відкривається гра. Це – пазл.

Завдання: Знайди слова, які відносяться до видів мистецтва - літератури, театру, музики. І якщо ви правильно все зробите, відкриється картинка, яка відноситься до нової теми урока.

Laerningapps

H:\Опера\Мой урок\Пазл.gif

Молодці! І що нам відкрилося? Правильно, завіса в театрі, а якщо більш детальніше – це Одеський  театр опери  та балету.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

ІV. Мотивація  навчальної  діяльності.

Національні колорити музики. Усе найкраще, що накопичила за сто років італійська музична комедія, поєдналося в опері Дж. Россіні «Севільський цирульник». Чому саме цю оперу П.І. Чайковський назвав перлиною італійської музики, ми дізнаємося сьогодні на уроці.

  1.             Вивчення нового матеріалу
  1.               Розповідь вчителя

Найбагатшим і найскладнішим жанром музики є опера.  Перше знайомство з цим жанром у вас відбулось у початковій школі, продовжилося в п’ятому класі  більш детальніше. Сьогодні ви  дізнаєтесь  багато  нового  і  цікавого. 

Шанувальники оперного мистецтва періодично відвідують музичні театри, де насолоджуються співом і музикою вистав. Нерідко вони можуть слухати одну й ту саму оперу в театрі декілька разів, адже насолода  високим  мистецтвом не може набриднути.

Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо по жанр «опера». А для цього ми  розділимося на групи та  попрацюємо з інтелект–картою «Опера». Вона є  у кожного на парті. Можна користуватись підручником, стор. 63 та  спілкуватися у групі.

 

  1.               Робота з Інтелект – картою  – групова   робота ( клас поділити  на 6 груп).

 

  1.               Перевірка роботи. Кожна  група  відповідає на питання  інтелект–карти та  пояснює його.

 

  1.               Бесіда з учнями:

- Діти,  а хто з вас коли–небудь відвідував театр опери та балета?

- У якому місті відбулася ця подія?

- Пригадайте, яке  враження  справила  на  вас будівля  театру?

Велика споруда театру. Лунає спів. Чи всі його чують? Співаки, мабуть, користуються  мікрофоном? Так чи ні? – Ні! А чому тоді всіх добре чути? Ви коли-небудь замислювались над цим?

 

  1.               Розповідь вчителя.

Будівлі оперних театрів світу – це не тільки зразки архітектурного мистецтва, стародавнього або сучасного. Усі вони всередині мають гарну акустику.

Тобто театри спроектовані і побудовані таким чином, щоб кожен звук, який лунає зі сцени, було чути в кожному куточку глядацької зали – у партері (нижній поверх глядацького залу), у ложах, на балконах. Окрім архітектури, знання з акустики застосовують у теорії музики, у медицині, біології. І сьогодні  ми знайомимось з поняттям  акустика.

  1.               Знайомство з термінологією (підручник, стор.64)

Завдання: знайдіть та прочитайте визначення «акустика»

Акустика- це наука по звук, що вивчає його виникнення, поширення, сприйняття  і дію.

  1.               Лабораторне дослідження

А) У кожного голосу та інструменту свій  тембр. Пригадайте, що таке  тембр? Тембр – це  «забарвлення»  звуку; одна з  ознак  музичного звуку. Тембр залежить від форми коливань, джерела звуку і визначається кількістю та інтенсивністю обертонів, що утворюють гармонічний  ряд.

  •                   Які тембри ви знаєте? (Сопрано, контральто, тенор, баритон, бас).
  •                   Хто знає, що у мене  в руці? ( Показую  камертон).
  •                   Це – камертон.  Ля – 440 герц. Використаємо закони  акустики.

Зараз чути не дуже гучний звук А якщо ми використаємо резонатор? Підставка виконує роль резонатора. Коливання камертону передаються на резонатор, а потім – поширюються до нас (бити з боку). Збільшується  гучність звуку!

Звук  у  театрі

Будівля оперного театру виконує роль резонатора, тому оперним співакам і  не потрібен мікрофон! Має значення розмір та форма будівлі. При побудові  театру застосовуються закони акустики.

Висновок: Ми знаємо , що музика  пов’язана з різними  видами мистецтва. А ось, що музика  тісно  пов’язана з математикою, природознавством та фізикою, яку ви почнете  вивчати у 7 – му класі, знають не всі. Фізика – це одна з наук про природу. На уроках  природознавства ви вивчали фізичні явища. Пам’ятаєте, які вони бувають? (Механічні, звукові, електричні). Ось вам приклад зв’язку музики, пиродознавства та фізики.

Б) Вимірювання тембру голосів - програма АНАЛІЗАТОР СПЕКТРУ ЗВУКА

Кожен звук є складним. Звук – це сума обертонів. І ця програма  показує спектр обертонів, із яких саме обертонів складається  звук. Це як у піаніно. Є клавіші. А під кришкою є молоточки та струни. При натисненні клавіші, молоточки б’ють по струнах, вони коливаються і в сумі образують звук. Звук = сума простих  звуків.

  • Заспівайте в мікрофон, або щось скажіть. Низькі частоти – ліворуч  на екрані  та широкі полоси , високі – навпаки.

( Викликаю дітей до дошки за бажанням. Діти співають різні слова, словосполучення.  Наприклад :пташечка, музика, козаки; оперний спів;  так чи ні).

 

  1.               Заочна екскурсія  до  театрів ( Одеса, Львів).

 

  1.               Знайомство з термінологією

Італійська національна культура пов'язана з походженням і розвитком різних типів опер. Це — опера-серіа та опера-буффа.

Опера-серіа — жанр італійської опери, який виник наприкінці XVII століття; створений на героїко-міфологічний сюжет із чітким поділом функцій сценічної дії та музики.

Опера-буффа — італійський вид комічної опери, який виник у XVIII столітті на основі італійської комедії  та народно-побутової пісенної традиції; створений на противагу опері-серіа.

Серед найвідоміших авторів опери–буффа стоїть ім’я Джоаккіно Россіні. Перегляд підр. стор.66 –Портрет композитора.

  1.          Повідомлення учнів – перевірка домашнього завдання

Завдання (за бажанням): «біографи» (дівчатка) розповідають про життя Джоаккіно Россіні;

«прихильників творчості» (хлопці) – про творчу спадщину. Дж. Россіні

Хто хоче  поділитися з нами інформацією, яку ви знайшли?

(Повідомлення учнів).

 Джоаккіно Антоніо Россіні (1792— 1868)

 

V. Слухання   музики

Як вам відомо, майже кожна опера розпочинається увертюрою – симфонічним вступом, який задає настрій усій виставі. Після завершення увертюри підіймається завіса і на сцені з’являються герої. Коли співак – актор виконує арію  - сольний вступ, дія ніби зупиняється.

Арія – вокальний жанр, сольний номер у опері, виконується співаком у супроводі оркестру і є музичною характеристикою оперного персонажа.

Тобто в арії розкривається характер оперного персонажа, його думки і почуття.  Окрім арії, до сольних номерів в опері належать аріозо й арієта («маленькі» арії).

Опера «Севільський цирульник» написана за мотивами комедії відомого французького драматурга П’єра де Бомарше. Дія відбувається у графському замку в Севільї (Іспанія). Головний герой – спритний і кмітливий Фігаро. Його переповнюють життєва сила й оптимізм.

Надзвичайно яскрава та цікава музика «Севільського цирульника» забезпечила опері Россіні палку любов слухачів. Фігаро не втрачає своєї популярності понад 200 років – йому ставлять пам’ятники, а його арії сьогодні переспівують естрадні співаки.

А) Слухання увертюри до опери «Севільський цирульник»  Дж. Россіні

Сучасна увертюра не була в опері від початку. Перша увертюра – це було попуррі іспанських мелодій. Увертюра до опери «Севільський цирульник» вводить нас до атмосфери кумедних пригод.

Послухайте увертюру до опери «Севільський цирульник» і дайте відповідь на запитання:

  •     Який темп  має увертюра до опери «Севільський  цирульник»?( Помірний)
  •     Які динамічні відтінки використав композитор в увертюрі?

 

Б) Слухання каватини Фігаро з опери «Севільський цирульник»  Дж. Россіні

У давнину першу арію, яку герой або героїня виконували на сцені, називали каватиною. Серед найулюбленіших – весела та стрімка каватина Фігаро з опери Джоаккіно Россіні «Севільський цирульник».

Каватина – вокальний жанр, розгорнутий сольний номер в опері.

Послухайте каватину Фігаро з опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні й дайте відповідь на запитання:

  • Як музика характеризує головного героя опери? Який голос виконує партію Фігаро? ( баритон).

(Фігаро – бадьорий і радісний  цирульник).

 

В) бесіда з учнями

  • Оберіть слова, що характеризують музику каватини ( бадьора, весела, схвильована, радісна, життєстверджуюча).
  • « Севільський цирульник» - це опера–серіа чи опера–буффа? Опера- буффа.
  • Значну роль в оперному мистецтві відіграє симфонічний оркестр, який не лише відкриває оперу увертюрою, а й звучить під час усієї вистави. Він створює яскраве тло, допомагаючи зрозуміти почуття і настрій героїв. В оперному театрі оркестр розміщується особливим чином: не на сцені, як у концертах, а перед нею – у так званій «оркестровій ямі».

VІ. Вокально – хорова робота:

а)  Розспівування – підготовка голосу до співу.

Вокальні  вправи ( фортепіано, відео).

 

б) Розучування   пісні

  • Музику до фільму написав композитор Євген  Крилатов. Режисер змушував Крилатова по декілька разів переробляти композиції, так що одного разу Крилатов, сперечаючись з режисером, дійшов у  капцях на босу ногу і без пальто до Білоруського вокзалу, а на вулиці стояла холодна осінь.

 

«Крилаті гойдалки» з кінострічки «Пригоди Електроніка», музика Є.Крилатова, вірші Ю.Ентіна ( у 1980 році  вийшов на екрани)  :

  • показ пісні
  • розучування на прийомі « луна»
  • спів під «мінус», робота над дикціонним ансамблем.

 

  1.     Рефлекія

А) Кросенс

Учитель. Завдяки тільки одній опері «Севільський цирульник» Россіні увійшов в історію музики вічним «сонцем» Італії — так сказав про композитора німецький поет Генріх Гейне.

Б) емоційна рефлексія - картка  « Мелодія  настрою ».

 

  1. Оцінювання  учнів.
  2.         Домашнє завдання. Слухати музику за власним вибором.

Учні виходять із класу під музичний супровід ( увертюра  до  опери « Севільський  цирульник»  Дж. Россіні).


Додатки до уроку

Додаток 1. Кросенс «Опера»

H:\Атестація 2020 -2021 рр\Коллаж.jpg

 

Додаток 2. Інтелект-карта «Опера»H:\Атестація 2020 -2021 рр\интеллект карта.jpg

 

 

docx
Додано
21 січня 2021
Переглядів
3972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку