Тема року: Жанри музичного мистецтва.
Розділ 2. Жанри хорової музики.
Урок № 14.
Тема уроку: Музичні жанри в театрі та кіно ( опера ).
Мета уроку: продовжувати роботу щодо ознайомлення учнів з жанром «опера», - познайомити поняттями каватина, арія, увертюра, акустика, з оперними театрами України, творчістю Джоаккіно Россіні;
- пояснити значення понять «опера – буффа», «опера – серіа»;
- розвивати вокально–хорові навички та вміння спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів;;
- виховувати в учнів зацікавленість класичною музикою, уміння відчувати єдність із музичним образом пісні.
Очікувані результати для учнів ( Smart – мета уроку)
Після уроку учні :
-будуть знати: особливості жанру опери та основні поняття щодо оперного жанру; принципи акустики; творчість Джоаккіно Россіні;
- будуть уміти: спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів; виразно виконувати музині твори; відчувати єдність із музичним образом пісні;
-навчаться: висловлювати власне враження від прослуханих творів.
Навчально – методичне забезпечення уроку: підручник, мультимедійна дошка, інтелект – карта, проектор, комп’ютер, презентація до уроку, QR-код, відеоматеріали, кросенс, камертон, програма–аналізатор спектру звука, картки для рефлексії.
Музичний матеріал: увертюра та каватина Фігаро з опери «Севільський цирульник» Дж.Россіні; пісня «Крилаті гойдалки » (з кінострічки « Пригоди Електроніка»), вірші Ю. Ентіна, музика Є. Крилатова.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ:
І. Вступна частина.
Організаційний момент.
Музичне привітання « Шостий клас».
( Презентація)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель: Доброго дня усім! Пропоную активізувати свої знання та визначити тему нашого уроку, зігравши в гру.
Для цього зверніть увагу на QR–код, який знаходиться у вас на парті. Візьміть телефони та відскануйте його. Відкривається гра. Це – пазл.
Завдання: Знайди слова, які відносяться до видів мистецтва - літератури, театру, музики. І якщо ви правильно все зробите, відкриється картинка, яка відноситься до нової теми урока.
Laerningapps
Молодці! І що нам відкрилося? Правильно, завіса в театрі, а якщо більш детальніше – це Одеський театр опери та балету.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Національні колорити музики. Усе найкраще, що накопичила за сто років італійська музична комедія, поєдналося в опері Дж. Россіні «Севільський цирульник». Чому саме цю оперу П.І. Чайковський назвав перлиною італійської музики, ми дізнаємося сьогодні на уроці.
Найбагатшим і найскладнішим жанром музики є опера. Перше знайомство з цим жанром у вас відбулось у початковій школі, продовжилося в п’ятому класі більш детальніше. Сьогодні ви дізнаєтесь багато нового і цікавого.
Шанувальники оперного мистецтва періодично відвідують музичні театри, де насолоджуються співом і музикою вистав. Нерідко вони можуть слухати одну й ту саму оперу в театрі декілька разів, адже насолода високим мистецтвом не може набриднути.
Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо по жанр «опера». А для цього ми розділимося на групи та попрацюємо з інтелект–картою «Опера». Вона є у кожного на парті. Можна користуватись підручником, стор. 63 та спілкуватися у групі.
- Діти, а хто з вас коли–небудь відвідував театр опери та балета?
- У якому місті відбулася ця подія?
- Пригадайте, яке враження справила на вас будівля театру?
Велика споруда театру. Лунає спів. Чи всі його чують? Співаки, мабуть, користуються мікрофоном? Так чи ні? – Ні! А чому тоді всіх добре чути? Ви коли-небудь замислювались над цим?
Будівлі оперних театрів світу – це не тільки зразки архітектурного мистецтва, стародавнього або сучасного. Усі вони всередині мають гарну акустику.
Тобто театри спроектовані і побудовані таким чином, щоб кожен звук, який лунає зі сцени, було чути в кожному куточку глядацької зали – у партері (нижній поверх глядацького залу), у ложах, на балконах. Окрім архітектури, знання з акустики застосовують у теорії музики, у медицині, біології. І сьогодні ми знайомимось з поняттям акустика.
Завдання: знайдіть та прочитайте визначення «акустика»
Акустика- це наука по звук, що вивчає його виникнення, поширення, сприйняття і дію.
А) У кожного голосу та інструменту свій тембр. Пригадайте, що таке тембр? Тембр – це «забарвлення» звуку; одна з ознак музичного звуку. Тембр залежить від форми коливань, джерела звуку і визначається кількістю та інтенсивністю обертонів, що утворюють гармонічний ряд.
Зараз чути не дуже гучний звук А якщо ми використаємо резонатор? Підставка виконує роль резонатора. Коливання камертону передаються на резонатор, а потім – поширюються до нас (бити з боку). Збільшується гучність звуку!
Звук у театрі
Будівля оперного театру виконує роль резонатора, тому оперним співакам і не потрібен мікрофон! Має значення розмір та форма будівлі. При побудові театру застосовуються закони акустики.
Висновок: Ми знаємо , що музика пов’язана з різними видами мистецтва. А ось, що музика тісно пов’язана з математикою, природознавством та фізикою, яку ви почнете вивчати у 7 – му класі, знають не всі. Фізика – це одна з наук про природу. На уроках природознавства ви вивчали фізичні явища. Пам’ятаєте, які вони бувають? (Механічні, звукові, електричні). Ось вам приклад зв’язку музики, пиродознавства та фізики.
Б) Вимірювання тембру голосів - програма АНАЛІЗАТОР СПЕКТРУ ЗВУКА
Кожен звук є складним. Звук – це сума обертонів. І ця програма показує спектр обертонів, із яких саме обертонів складається звук. Це як у піаніно. Є клавіші. А під кришкою є молоточки та струни. При натисненні клавіші, молоточки б’ють по струнах, вони коливаються і в сумі образують звук. Звук = сума простих звуків.
( Викликаю дітей до дошки за бажанням. Діти співають різні слова, словосполучення. Наприклад :пташечка, музика, козаки; оперний спів; так чи ні).
Італійська національна культура пов'язана з походженням і розвитком різних типів опер. Це — опера-серіа та опера-буффа.
Опера-серіа — жанр італійської опери, який виник наприкінці XVII століття; створений на героїко-міфологічний сюжет із чітким поділом функцій сценічної дії та музики.
Опера-буффа — італійський вид комічної опери, який виник у XVIII столітті на основі італійської комедії та народно-побутової пісенної традиції; створений на противагу опері-серіа.
Серед найвідоміших авторів опери–буффа стоїть ім’я Джоаккіно Россіні. Перегляд підр. стор.66 –Портрет композитора.
Завдання (за бажанням): «біографи» (дівчатка) розповідають про життя Джоаккіно Россіні;
«прихильників творчості» (хлопці) – про творчу спадщину. Дж. Россіні
Хто хоче поділитися з нами інформацією, яку ви знайшли?
(Повідомлення учнів).
Джоаккіно Антоніо Россіні (1792— 1868)
V. Слухання музики
Як вам відомо, майже кожна опера розпочинається увертюрою – симфонічним вступом, який задає настрій усій виставі. Після завершення увертюри підіймається завіса і на сцені з’являються герої. Коли співак – актор виконує арію - сольний вступ, дія ніби зупиняється.
Арія – вокальний жанр, сольний номер у опері, виконується співаком у супроводі оркестру і є музичною характеристикою оперного персонажа.
Тобто в арії розкривається характер оперного персонажа, його думки і почуття. Окрім арії, до сольних номерів в опері належать аріозо й арієта («маленькі» арії).
Опера «Севільський цирульник» написана за мотивами комедії відомого французького драматурга П’єра де Бомарше. Дія відбувається у графському замку в Севільї (Іспанія). Головний герой – спритний і кмітливий Фігаро. Його переповнюють життєва сила й оптимізм.
Надзвичайно яскрава та цікава музика «Севільського цирульника» забезпечила опері Россіні палку любов слухачів. Фігаро не втрачає своєї популярності понад 200 років – йому ставлять пам’ятники, а його арії сьогодні переспівують естрадні співаки.
А) Слухання увертюри до опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні
Сучасна увертюра не була в опері від початку. Перша увертюра – це було попуррі іспанських мелодій. Увертюра до опери «Севільський цирульник» вводить нас до атмосфери кумедних пригод.
Послухайте увертюру до опери «Севільський цирульник» і дайте відповідь на запитання:
Б) Слухання каватини Фігаро з опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні
У давнину першу арію, яку герой або героїня виконували на сцені, називали каватиною. Серед найулюбленіших – весела та стрімка каватина Фігаро з опери Джоаккіно Россіні «Севільський цирульник».
Каватина – вокальний жанр, розгорнутий сольний номер в опері.
Послухайте каватину Фігаро з опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні й дайте відповідь на запитання:
(Фігаро – бадьорий і радісний цирульник).
В) бесіда з учнями
VІ. Вокально – хорова робота:
а) Розспівування – підготовка голосу до співу.
Вокальні вправи ( фортепіано, відео).
б) Розучування пісні
«Крилаті гойдалки» з кінострічки «Пригоди Електроніка», музика Є.Крилатова, вірші Ю.Ентіна ( у 1980 році вийшов на екрани) :
А) Кросенс
Учитель. Завдяки тільки одній опері «Севільський цирульник» Россіні увійшов в історію музики вічним «сонцем» Італії — так сказав про композитора німецький поет Генріх Гейне.
Б) емоційна рефлексія - картка « Мелодія настрою ».
Учні виходять із класу під музичний супровід ( увертюра до опери « Севільський цирульник» Дж. Россіні).
Додатки до уроку
Додаток 1. Кросенс «Опера»
Додаток 2. Інтелект-карта «Опера»