Музичне мистецтво, 5 клас
Тема уроку № 15: Казкова тема у професійній музиці.
Мета уроку: розширити уявлення учнів про музично- сценічне мистецтво, зокрема про балет та симфонічний оркестр; дати поняття про музичний інструмент челеста та продовжити знайомство з творчістю П.Чайковського; розучити нову колядку «Добрий вечір, тобі пане господарю» та виконати пісню Р. Роджерса «До, ре, мі»; розвивати навички активного сприймання музичного твору; розвивати музичну пам'ять та кмітливість учнів; формувати вокально-хорові навички: робота над артикуляцією, звуковеденням; виховувати інтерес, любов до музики, формувати естетичні смаки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет композитора П. Чайковського, ілюстрації, відео фрагменти з мультфільму «Лучкунчик», презентації Microsoft PowerPoint*, комп’ютер.
Роздатковий матеріал: кросворд, картки оцінювання, картки із текстом пісні, характеристика музики, тощо.
Список використаної літератури: 1.Підручник. Музичне мистецтво. 5 клас, Лобова, 2006р. 2.Навчально – методичний посібник для вчителя. Уроки музичного мистецтва 5 – 6 кл. О.В. Корнілова. 3.Поурочні розробки уроків. 4.Музика. Посібник – зошит, 5 клас, В.М. Островського. 5.Абдулін Є.Б. «Теорія і практика музичного навчання у загальноосвітній школі Посібник для вчителя». 6.Гродненська Н.Л. «Школярі слухають музику». 7.Кабалевський Д.Б. «Як розповідати дітям про музику». 8.Костюк А.Г. «Естетичні аспекти сприймання музики». 9.Масол Л.М. «Методика навчання мистецтва». 10.Ростовський О.Я. «Педагогіка музичного сприймання». 11.Ростовський О.Я. «Методика викладання музики в основній школі». 12.Раввінов О.О. «Методика хорового співу в школі». 13.Фібула М.М. «Педагогіка». 14. О.О. Гумінська Уроки музики в загальноосвітній школі. 15. Лавринець В. Комп'ютерні технології. Впровадження у навчальний процес.
План уроку:
1.Вхід у супроводі звучання колядки «Добрий вечір, тобі пане господарю»;
2.Музичне вітання.
3.Ознайомлення з темою уроку
4.Сприймання музики. П. Чайковський «Марш» з балету «Лускунчик» - слухання; П. Чайковський «Вальс квітів» з балету «Лускунчик» - слухання;
5.Вокально - хорова робота (вступна бесіда).
6.Розспівування.
7.Розучування колядки «Добрий вечір, тобі пане господарю»;
8.Творче завдання образотворчого характеру.
9.Підсумок уроку (узагальнення матеріалу уроку, оцінка роботи учнів на уроці).
10.Домашнє завдання – слухати музику за власним вибором. Розповісти про її зміст і звучання. За бажанням – втілити засобами образотворчого мистецтва зміст музичних творів, що звучали на уроці.
11.Вихід у супроводі звучання колядки «Добрий вечір, тобі пане господарю».
Хід уроку:
1.Вхід у кабінет у супроводі звучання колядки «Добрий вечір, тобі пане господарю».
2.Організаційний момент: (дата, оголошення теми уроку, мети уроку, актуалізація опорних знань – правила співацької установки та лібрето, повторити протягом уроку). Сьогодні ми знов працюємо за картками оцінювання….
3. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація учбової діяльності.
Епіграф до уроку: Музика є самим чудодійним,
найтоншим засобом залучення до добра,
краси, людяності ...
Життя дітей без музики неможлива,
як неможлива без гри і без казки ...»
В. О. Сухомлинський
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з таким видом музичного мистецтва як балет, пригадаємо знайомі нам казки, за мотивами яких написана професійна музика (опери, балети, тощо). А також продовжимо знайомство з творчістю видатного російського композитора Петра Чайковського.
3.Перевірка Д/З: знати визначення музичного терміну – лібрето, скласти літературну казку, за бажанням: інформація про біографічні дані П. Чайковського та інструмент челесту.
4. Актуалізація опорних знань:
- Діти, а які казки визнаєте? Чи подобаються вони вам? Чим саме?
Учні: Лібрето – літературний текст опери. Літературний твір , покладений в основу опери, може бути завеликим и складним і має бути пристосованим д вимог оперного жанру. Тому і необхідне лібрето як «посередник» між літературним твором й оперою. Лібрето містить слова для співу, в ньому закладено послідовність і розвиток подій сюжету, характеристики дійових осіб. Лібрето визначає головну тему й зміст опери:
Літературний твір |
Лібрето |
Опера |
Вчитель: Казкова тема завжди приваблювала професійних композиторів, які у своїх творах засобами музичного мистецтва розкривали образи казкових персонажів, їхні характери, почуття та переживання. Казку можна переповісти словами, показати на сцені чи в кіно: в ній все зрозуміло, бо дійові особи спілкуються за допомогою діалогу. Але існує вид мистецтва, в якому зміст передається шляхом поєднання музики, хореографи та сценічної дії. Це — балет. Неможливо уявити без музики такий театральний жанр, як балет.
Теоретичний матеріал.
Вчитель: Балет — музично – драматичний твір сценічної дії, зміст якого передається за допомогою хореографії (танцю).
Над балетом працює багато спеціалістів. Це: лібреттист (пише лібрето); композитор (пише музику); балетмейстер (складає рухи до балету); художники та декоратори (виготовляють декорації)
5. Сприймання т осмислення музики.
Відомості про Петра Чайковського.
Ми вже не раз слухали прекрасну музику Петра Чайковського – п*єси з «Дитячого альбому», фрагменти балетів – казок, симфоній тощо.
Учень. (перевірка Д/З, розповідь супроводжується слайдами).
Петро Ілліч Чайковський - російський композитор 19 століття. Дід його жив на Полтавщині, і Чайковський часто приїздив на Україну спочатку відпочивати, а потім поєднував відпочинок з творчою працею. Композитор записував народні пісні, розумів духовний світ українців, втілюючи почуте і побачене в своїх творах. Тому в його творах часто можна почути мотиви українських народних пісень. Не випадково Національна музична академія України носить ім’я Петра Чайковського.
Балети Чайковського «Лебедине озеро», «Спляча красуня», «Лускунчик» - відомі в усьому світі. Всі вони створені на казкові літературні сюжети. Чайковський любив подорожувати в різні країни світу. Якось Чайковський, подорожуючи по Франції, вперше побачив і почув челесту.
Це музичний інструмент, що має форму маленького піаніно з металевими (іноді - скляними) пластинками замість струн. Клавіатура у челести як у фортепіано, а тембр (забарвлення звуку) – надзвичайно красивий, звучання тихіше і ніжне. Челесту сконструювали у Франції в 19 ст. це наймолодший інструмент в симфонічному оркестрі. Чайковський переправив інструмент до Петербургу своєму другові і попросив його нікому не показувати дивний інструмент. І тільки через рік, коли була дописана музика до балету «Лускунчик» , люди в Росії вперше почули цей інструмент. Саме Петро Чайковський першим застосував її в симфонічному оркестрі в музиці до балету «Лускунчик».
6. Перевірка і корекція засвоєних раніше знань, навичок, вмінь.
А) вокально-хорові вправи, розспівування:
- Вправа на формування правильного звукоутворення. Виконання на legato. Вчити правильно тягнути вокальний звук.
- Вправа на рухливість голосу. Робота над дикцією, звукоутворенням.
Б) Виконання вивчених раніше пісень.
- Зараз я заспіваю фрагмент пісні, а ви скажете як вона називається. (виконується фрагмент пісні Р. Роджерса «До, ре, мі», учні відповідають.)
Виконання пісні Р. Роджерса «До, ре, мі».
Вчитель: Балет «Лускунчик» написаний композитором за мотивами старовинної казки німецького письменника Ернста Гофмана «Лускунчик і мишачий король». Це чарівна різдвяна казка про перемогу добра над злом. Головний герой – Лускунчик - кумедна механічна дерев’яна лялька, якою можна розколювати горіхи. Та коли діти грались, вони поламали його й кинули під ялинкою , а Клара підняла та пожаліла, витягла застряглий горіх з його роту.
(розповідь супроводжується відео фрагментами з мультфільму).
А тим часом біля святкової ялинки розпочинається свято. В цей час весело і бадьоро звучить мелодія маршу. Та раптом всі чують дивні звуки, з’являється король мишей. Згодом Лускунчик стає на захист іграшок перед великим військом мишей. Клара допомагає Лускунчикові, проганяючи мишачого короля черевиком. І Лускунчик, перетворившись на прекрасного принца, запрошує Клару в казкову країну - Царство солодощів.
П. Чайковський «Марш» з балету «Лускунчик» - відео.
Фізкультхвилинка «Діалог»:
Запитую у учнів:
- Хто найкраще вчиться в школі?
- Хто не списує ніколи?
- Хто усюди устигає?
- І малим допомагає?
Вчитель: У балеті „Лускунчик” є багато музичних номерів і танців, однак особливо запам'ятовується «Вальс квітів». Плавно, наспівно і дуже поетично звучить музика цього вальсу. Під його чарівні звуки танцюють «квіти» і радісно вітають Лускунчика і Клару. Коли Клара з Лускунчиком потрапили в Царство солодощів, їх там зустрічають квіти під звучання наспівного вальсу, який відомий під назвою «Вальс квітів».
Слухання музики: Показ та слухання відео – «Вальс квітів» із балету «Лускунчик» П. Чайковського.
Аналіз музики. Питання та відповіді учнів.
- Рухи до балету. Вчитель показує, учні повторюють.
10.Вокально – хорова робота (вокально – хоровий спів).
Вчитель: Розповідь про Різдвяні свята
Дія в балеті „Лускунчик” відбувається на Різдвяні свята. Вони є найголовнішими зимовими святами, а своїм корінням сягають далеких язичницьких віків. Для давньої людини різдвяні свята знаменували відновлення життєдайної сили сонця, перемогу світла й життя над зимовим мороком і омертвінням у природі. А нині – це великі свята зі своїми неповторними обрядами, піснями, звичаями.
Бесіда:
- Які почуття викликала в вас колядка? Яке враження вона справила на вас?
- А ви хочете її розучити? Для цього треба підготувати свої голоси і прийміть співацьку поставу. Перед виконанням пісні, ми спробуємо з вами згадати правила співацької установки:
Правила співацької установки:
Розучування колядки по фразам та поетапно, спів зі словами усім класом 1 – 3 куплетів, сольмізація ( індивідуально – групова робота)
12.Узагальнення та систематизація знань. Кросворд за темою уроку.
1. Вид мистецтва, в якому поєднані танець, музика, декорації, література
2. Те, що ми чуємо вухами…буває музичний, механічний….
3. Музичний фрагмент із балету "Лускунчик"
4. Велика група виконавців, що грають на різних музичних інструментах
5. Двоє виконавців
6. Відстань від найвищого звуку до найнижчого
7. Музичний інструмент, схожий на піаніно
8. Хто керує оркестром
9. Cтрунний музичний інструмент.
12.Підсумок уроку. Зразки мистецтва слова — казки, байки, легенди, оповідання — є основою для чудових музичних творів. Література збагачує музику цікавими поетичними сюжетами, без яких не з'явилися б опери, балети, кантати, численні вокальні твори та пісні. Завдяки мистецтву слова музика стає не тільки багатшою, а й доступнішою та зрозумілішою. Музика теж суттєво збагачує літературу — дає друге життя творам, підсилює їхню виразність, підкреслює особливості характерів героїв, допомагає краще зрозуміти їхній душевний стан.
13. Оцінювання учнів. (картки оцінювання, порахуйте свою кількість правильних відповідей в картках оцінювання, вони і будуть вашим балом за уроку.)
14. Д/З: обв*язкове: слухати музику за власним вибором, розповісти про її зміст і звучання; за бажанням – втілити засобами образотворчого мистецтва героя з балету «Лускунчик»,який вам найбільше сподобався.
Музичне прощання:
Учитель: - До побачення!
Діти: - До побачення!
15.Вихід учнів у супроводі звучання маршу П. Чайковського.
Колядка „Добрий вечір тобі, пане господарю” Добрий вечір, тобі, пане господарю. Приспів: Радуйся, Ой, радуйся, земле, Син Божий народився. Застеляйте столи та все килимами. Приспів. Та кладіть калачі з ярої пшениці. Приспів. Бо прийдуть до тебе три празники в гості. Приспів. А той перший празник — то Різдво Христове. Приспів. А той другий празник — Василя Святого. Приспів. А той третій празник — Святе Водохреща. Приспів. |