Конспект уроку з образотворчого мистецтва, графіка, 5 клас
«Світлотінь як засіб вираження об’єму»
Автор: викладач спецдисциплін Федоришин Тетяна Вікторівна
Під час уроку учні продовжують знайомство з видами і жанрами образотворчого мистецтва, розширюють знання про натюрморт, тон, тональні градації, штрих, конструкцію форм, об’єм.
Тема: Світлотінь як засіб вираження об’єму. Натюрморт з 3-х білих предметів циліндричної та призматичної форми, поставлених в різних планах з частковим перекриттям.
Мета:
Навчальна: продовжити знайомство з видами і жанрами образотворчого мистецтва, розширити знання про натюрморт, компоновку у форматі, конструктивну побудову предметів, їх форму, пропорції, тон, тональні градації, штрих, об’єм.
Розвивальна: розвивати вміння будувати малюнок в певній послідовності, створення об’єму та форми предметів засобом накладання штриха, розвивати окомір, образне мислення, дрібну моторику рук, сприяти формуванню вмінь працювати за вказівками.
Виховна: виховувати спостережливість, охайність, почуття естетичної насолоди, культуру поведінки під час уроку та перегляду робіт своїх колег.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: графіка.
Обладнання: формат паперу А4, А3, олівці різної м’якості, ластик, приклади робіт учнів, натюрморт з 3-х білих предметів циліндричної та призматичної форми, ілюстрації геометричних форм.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
Девіз уроку: «Руки твої – найкращий скарб, коли умієш їм дати лад».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Моніторинг якості знань з образотворчого мистецтва:
Що куди відноситься? |
||
Просторовий |
Часовий |
Просторово-часовий |
|
|
|
Музика, література, театр, кіно, телебачення, цирк, естрада, архітектура, декоративно-прикладне мистецтво й образотворчі мистецтва – скульптура, живопис і графіка. |
У процесі історичного розвитку образотворчого мистецтва ЯКІ склалися жанри?
(портрет, пейзаж (краєвид), натюрморт, історичний жанр, побутовий жанр, батальний жанр, анімалістичний, міфологічний, алегоричний)
________ Доктора Гоше Вінсент Ван Гог,1890 |
Охотніки на снігу Питер Брейгель Старший |
Мушля на чорному мармурі Анрі Матисс, 1940 |
_________________ |
____________________________ |
__________________________ |
Святочне ворожіння Микола Пимоненко |
Запоріжці Іл’я Репін, 1880-1891 |
Галицькі хоругви у Грюнвальдській битві, 1410 Артур Орльонов |
_________________ |
____________________________ |
|
Сірий і гнідий коні та шотландський хорт, Вільям Барро, |
Повернення Посейдона, Джон Синглтон Копли |
Богиня Справедливості П’єр Сублераймс |
__________________ |
______________________ |
________________________ |
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Перед нами стоїть натюрморт з геометричних форм: циліндра, конуса та горнятка з частковим взаємо перекриттям. Завдання намалювати його на форматі А3 олівцем та передати об’єм форм використовуючи світлотінь.
Пригадаймо, з чого ми починаємо малюнок – з ескізу. Що таке ескіз?
Ескіз — швидко виконаний вільний малюнок, АЛЕ недопустимий як готова робота. Ескіз потрібен художнику для пошуку вдалої композиції свого малюнку.
Занурюємось у пошуки композиції нашого натюрморту, час виконання 5 хв.
На аркуші А4 розміру малюємо невеличкі прямокутники – по горизонталі, по вертикалі та намагаємося виконати замальовок натюрморту. Спробувати як краще виглядатиме натюрморт у горизонтальному форматі чи вертикальному.
Логіка проста: якщо предмети в натюрморті розміщені здебільшого по вертикалі, то формат роботи краще брати вертикальний, якщо багато предметів розкладені на горизонтальній площині, тоді формат розміщуємо горизонтально.
Готові ескізи аналізуємо, обираємо кращий. Це вертикальне розміщення натюрморту.
І V. Мотивація навчальної діяльності.
Повторення правил побудови геометричних форм, з яких етапів складається.
Етапи малювання геометричних фігур:
№ |
Етап |
Опис |
1 |
Аналіз моделі |
Необхідно представити фігуру як каркас з точок і ліній. Малювання ліній які ми не бачимо – важливий прийом, що допомагає малювати складні моделі. |
2 |
Намітка ліній і вершин |
Потрібно здійснювати легкі ковзаючи рухи олівцем, не натискаючи на нього занадто сильно. |
3 |
Позначення видимих ребер |
Детальна промальовка ліній, які видимі глядачеві. Наприклад: кулю або конус – детально промальовуємо края форми. |
4 |
Штрих |
Допомагає відображати світлотінь та об’єм форми. |
КОНУС
Схема побудови конусу.
1. Визначаємо загальну масу конуса в форматі та натюрморті.
2. Будуємо вертикальну вісь (вісь обертання).
3. Позначаємо на вертикальній вісі висоту конуса.
4. Проводимо горизонтальну вісь та відмічаємо ширину основи конусу.
5. Будуємо еліпс – основу конуса.
6. За необхідністю, можна побудувати декілька додаткових еліпсів.
7. З’єднюємо вершину конусу з основою, безпосередньо в точці перетину еліпсу з горизонтальною віссю.
ЦИЛІНДР.
Схема побудови циліндра.
1. Визначаємо загальний об’єм циліндра в форматі та натюрморті.
2. Будуємо вертикальну вісь (вісь обертання).
3. Визначаємо та позначаємо на вертикальній вісі висоту циліндра.
4. Проводимо горизонтальні вісі та відмічаємо ширину циліндра.
5. На горизонтальних вісях будуємо еліпси.
6. З’єднюємо верхній та нижній еліпси в крайніх точках.
7. Перевіряємо основні пропорційні взаємовідношення розмірів та мас.
ГОРНЯТКО
Схема побудови горнятка.
V. Практична робота.
Для роботи нам потрібен аркуш формату А3, олівець м’який, ластик, попередньо зроблений ескіз.
Приступаємо до конструктивного малюнку нашого натюрморту у форматі.
Конструктивна побудова це перенесення композиції на формат, тобто натюрморт розміщуємо у вертикальному форматі, по краях зліва, справа невеличке місце, зверху більше, знизу, щоб була видна лінія краю стола. Лінію стола позаду предметів обов'язково розміщуємо нижче середини листа. Обов'язково дотримуватись плановості предметів (який перший, який другий, який останній). Спочатку горнятко, потім конус, за ними циліндр. Коли все влаштовує починаємо побудову кожного предмету. Конус, циліндр, горнятко. Центральна лінія осі, вимірювання довжини, ширини, побудова еліпсів, після промальовування предметів, легенько намічаємо тіні власні та падаючі.
|
|
|
Наступний крок передача об'єму предметів використанням світлотіні.
Потрібно запам’ятати, що існують наступні ділянки на рисунку:
Ділянка |
Опис |
Блік |
Частина малюнка, що відбивають світло, лампи або сонячного променя. |
Світ |
Області, освітлені променями під прямим кутом. |
Півтінь |
Області, розташовані між світлом і тінню. Їх ще називають проміжними. |
Тінь |
Це не освітлені області. |
Рефлекс |
Це освітлювані ділянки, в яких відбивається проміні предметів поблизу. Величезну роль грає яскравість падаючого світла: чим він яскравіше, тим більш насиченим буде тінь. |
Падаюча тінь |
Тінь від постаті на те, що знаходиться поруч. Наприклад, на горизонтальну поверхню, де розташовується постать або стіна, предмет біля неї. |
На побудованому малюнку, необхідно визначити місце розташування тіней (власних та падаючих), рефлекс, півтіні, світло, блік. Накладаємо легкий тон штриху та помічаємо відразу як з'являється об'єм.
Штрих.
Штриховка – важливий елемент зображення тривимірних об’єктів, з її допомогою художник передає тінь, об'єм.
Правила, які слід запам’ятати, наступні:
Штрихування виконується тільки за формою предмета. Іноді можна поєднювати нахил штриха, що сприяє посиленню тіні.
Заповнення штрихом слід починати з тіньових областей. Якщо це куб, то штрихами повинна бути заповнена одна з його граней, а межею світлотіні стануть ребра куба. У випадку з кулею, циліндром і конусом межа (границі) не чіткі, а більш розмиті.
Перевагу краще віддавати вертикальній штриховці. Починати слід від ближньої частини і потім слідувати далі – вглиб малюнка, при цьому зменшуючи тиск олівцем. Від цього штрих світлішає і стає помітно, як поверхня поступово йде вдаль.
VІ. Підсумок уроку. Виставка робіт.
Інтерактивний прийом «Мікрофон».
Правила проведення: говорити має тільки той чи та, хто тримає символічний мікрофон; відповіді не коментують і не оцінюють; коли хтось висловлюється, решта не має права говорити або вигукувати з місця.
Продовжіть: «Сьогодні я дізнався (-лась)..»; «Найкраще мені вдався (-лась)..»; «Було цікаво..»; «Складним виконати виявилось …»; «Тепер я вмію..».
VІІ. Домашнє завдання.
Знайти вдома 3-и побутові речі, які нагадують прості геометричні форми: циліндр, конус, кулю, зробити замальовки на аркуші А4 з передачею об’єму світлотінню.